RaceDAC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poistettu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli sulla on mielipide tuotteesta ilman että tiedät paljonko se edes maksaa, tai mitä siinä on sisällä?
Kuulostaa melkoisen järkevältä ajattelumallilta.

Kaikki datankeruulaitteet perustuu samaan asiaan: Sinne tulee sähköä sisään ja se sähkö muunnetaan tulkittavaan muotoon. Näin tekee Motec kuin myös RaceDAC. Ja jos iskarin sensoreista, TPS:ltä ja jarrupainesensorilta tulee vastaavaa sähköä jokaiseen laitteeseen sisään, ni mikä siitä tarkalleen tekee "purkkaviritelmän" ?

Tää on vähä ku sanois että Ducati on pakko olla parempi ku Honda koska Ducati maksaa 30000e enemmän ja siin on varaosatki 5x kalliimpia kuin Hondalla on, ni sen on pakko olla paljon parempi. Ja Motec maksaa miljoonan joten Motecin on pakko olla miljoona kertaa parempi.

Niinhän Motec onkin helvetin hieno ja laadukas, mutta Motecissa maksaa paljon sata sellaista asiaa mitä esim. mun tasoinen kuski ei tule ikinä ikinä tarvitsemaan, esim täysin modattava näyttö pyörään.

Toki sun tasoiselle kuskille ei varmastikaan riitä edes Motecin peruspaketit jotka maksaa sen pari tonttua, mutta kaikki ei oo yhtä nopeita.


kannattaa olla relistinen- kilpalaitteet maksaa vaikka halavallaki koettas-kai olet sen jo oppinu ku alusta ei toiminu ja kummit tyhjeni kun säästettii- täytyy tunnustaa etten tiärä yhtää mitää tosta racedacista-ainoostan sen mitä täälä orkitsen kanssa kiroilee- pikasella kookletuksella ei hirveesti löytyny-lähinnä 2011 sen jälkeen kovi hiljasta- ja kute sanoin luulis siitä olevan ohjeet millaset kaapelit ettei foorumeilla tarvi kysellä niinku muuki toimintakuntoo saattamine- et sen perustella ei kovin hyvältä tai ainakaa valmiilta vaikuta-
 
Voin kuule nimetä muutaman kalliimmankin tavaran johon et löydä mistään netistä mitään kytkentäkaavioita yms yms johon on tullu törmättyä.... ja niissä hinta on sentään nelinumeroinen.

Eikä kumi edelleenkää tyhjentyny koska säästettiin... kumi tyhjeni koska en tienny että venttiili oli väärä.

Mut se on helvetin hienoa että sulla on vakaita mielipiteitä toisensa perään tietämättä mistään hevon vittuakaan... jatka samaan malliin.
 
täytyy tunnustaa etten tiärä yhtää mitää tosta racedacista-ainoostan sen mitä täälä orkitsen kanssa kiroilee- pikasella kookletuksella ei hirveesti löytyny-lähinnä 2011 sen jälkeen kovi hiljasta- ja kute sanoin luulis siitä olevan ohjeet millaset kaapelit ettei foorumeilla tarvi kysellä niinku muuki toimintakuntoo saattamine- et sen perustella ei kovin hyvältä tai ainakaa valmiilta vaikuta-

Se tuossa RaceDAC:ssa on jo ihan perusidea, että itse täytyy selvittää mistä pyörän sähköjärjestelmän johdosta saa ryöstöliitoksella signaalin loggeriin tai mitä antureita ja mistä hankkisi dataa tuottamaan. Ihan itse saa piuhat ostaa ja kolvailla kutistesukilla suojattavat liitokset ja ohjelmoida senkin mitä sillä datalla tekee. Sehän siitä mukavaa hommaa nimenomaan tekee.
 
kannattaa olla relistinen- kilpalaitteet maksaa vaikka halavallaki koettas-kai olet sen jo oppinu ku alusta ei toiminu ja kummit tyhjeni kun säästettii- täytyy tunnustaa etten tiärä yhtää mitää tosta racedacista-ainoostan sen mitä täälä orkitsen kanssa kiroilee- pikasella kookletuksella ei hirveesti löytyny-lähinnä 2011 sen jälkeen kovi hiljasta- ja kute sanoin luulis siitä olevan ohjeet millaset kaapelit ettei foorumeilla tarvi kysellä niinku muuki toimintakuntoo saattamine- et sen perustella ei kovin hyvältä tai ainakaa valmiilta vaikuta-

Mitähän toi racedac makso, jonkun 150€ ja racedacin sivuilta kyllä löytyy kytkentä- ja käyttöohjeet. Ihan hyvä vimpain perusharrastajalle. Mitä sitten tulee datan keräämiseen pyörästä niin samalla tapaa ne signaalit joutuu sinne kaivelemaan muillakin loggereilla. Toki osaan uudemmista pyöristä on tarjolla jo plug and play logger-mittaristoja, jotka kerää pyörän väylästä saatavilla olevat signaalit automaattisesti. Tohon mun kawaankin olisi tarjolla AIMilta mittaristo, mutta sen hinta on n. 10 kertainen racedaciin verrattuna ja lisäksi tarttee ostaa samat anturit kuin racedacin kylkeenkin, eli jarrupaineanturi ja alustapotikat. Isoin ero noiden kalliimpien ja dacin välillä taitaa olla loggaustaajuus, joka dacissa on 10Hz. Toinen ero on, että dac juttelee suoraan Racechronon kanssa, kun taas esim. AIMilla tulee oma softa mukana datan ihmettelyyn.

Monessa pyörässä on muuten kittisähköissä valmis liitin loggerille, johon myös ton dacin saa tyrkättyä kiinni ja liittimiä löytyy aika helposti ja halvalla netin ihmeellisestä maailmasta.
 
Mitähän toi racedac makso, jonkun 150€ ja racedacin sivuilta kyllä löytyy kytkentä- ja käyttöohjeet. Ihan hyvä vimpain perusharrastajalle. Mitä sitten tulee datan keräämiseen pyörästä niin samalla tapaa ne signaalit joutuu sinne kaivelemaan muillakin loggereilla. Toki osaan uudemmista pyöristä on tarjolla jo plug and play logger-mittaristoja, jotka kerää pyörän väylästä saatavilla olevat signaalit automaattisesti. Tohon mun kawaankin olisi tarjolla AIMilta mittaristo, mutta sen hinta on n. 10 kertainen racedaciin verrattuna ja lisäksi tarttee ostaa samat anturit kuin racedacin kylkeenkin, eli jarrupaineanturi ja alustapotikat. Isoin ero noiden kalliimpien ja dacin välillä taitaa olla loggaustaajuus, joka dacissa on 10Hz. Toinen ero on, että dac juttelee suoraan Racechronon kanssa, kun taas esim. AIMilla tulee oma softa mukana datan ihmettelyyn.

Monessa pyörässä on muuten kittisähköissä valmis liitin loggerille, johon myös ton dacin saa tyrkättyä kiinni ja liittimiä löytyy aika helposti ja halvalla netin ihmeellisestä maailmasta.

no sillonhan tuon pitäs olla helppoa- eikö melkee jokasessa ruiskupelissä ole tuo huotopistukka mihin sais törkättyä racedacin kiinni-ei tarvii mistään anutrijohdoilta hakea siknaaleja? onko muute obd standardin mukasta vai vähä pyöräkohtasta mitä sieltä tulee ulos-yamahan saa ainaki resetoituu virheet muutamilla obd lukijoilla stormilta hommasin sellasen-
 
no sillonhan tuon pitäs olla helppoa- eikö melkee jokasessa ruiskupelissä ole tuo huotopistukka mihin sais törkättyä racedacin kiinni-ei tarvii mistään anutrijohdoilta hakea siknaaleja? onko muute obd standardin mukasta vai vähä pyöräkohtasta mitä sieltä tulee ulos-yamahan saa ainaki resetoituu virheet muutamilla obd lukijoilla stormilta hommasin sellasen-

Huoltopistoke on eri kuin loggerin liitäntä ainakin vanhemmissa pyörissä, joissa sähköt ei ole väylätekniikalla.
 
On. Soita vielä Terolle ja kerro mihin käyttöön olet laittamassa.
Tulee neuvot vielä kaupanpäälle.
Oukki.

Eli tätä pari metriä:
https://ttspeed.fi/johtosarjat/johdot/raychem-spec55-shield-moninapakaapeli-1

Mitenkäs liittimet? Minkälaisilla liittimillä tuo RaceDACin pää toimii, jotta saa piuhat sinne päähän?
Kasaan tässä nyt ostoslistan valmiiks ni ei tartte eestaas juosta kaupassa.

Mitenkäs ryöstöliittimet jos niitä tarttee? Millaiset ois parhaat tähä tarkotukseen?
 
no sillonhan tuon pitäs olla helppoa- eikö melkee jokasessa ruiskupelissä ole tuo huotopistukka mihin sais törkättyä racedacin kiinni-ei tarvii mistään anutrijohdoilta hakea siknaaleja? onko muute obd standardin mukasta vai vähä pyöräkohtasta mitä sieltä tulee ulos-yamahan saa ainaki resetoituu virheet muutamilla obd lukijoilla stormilta hommasin sellasen-


Harvemmassa Pyörässä on alustapotikat vakiona. Eikä kaikissa can väylä ole välttämättä avoin tai siellä liiku kaikki data.
En tiedä onko uusissa pätkissä jo standardina obd2, vaikka ei se sitä tarkoita että sieltä kaikkea ulos sais siltikään.
Ja esim. Omassa vanhuksessa ei ole esim. öljynlämmölle anturia ollenkaan. Myös vedenpaine kiinnostaa. Aina menee rakenteluksi käyttäisi sitten mitä vaan tiedonkeruu järjestelmää jos siis haluaa muutakin kuin GPS ja mahdollisesti väylässä saatava tieto.
 
Mitenkäs liittimet? Minkälaisilla liittimillä tuo RaceDACin pää toimii, jotta saa piuhat sinne päähän?
Kasaan tässä nyt ostoslistan valmiiks ni ei tartte eestaas juosta kaupassa.

Mitenkäs ryöstöliittimet jos niitä tarttee? Millaiset ois parhaat tähä tarkotukseen?


Tossa suojatussa kaapelissa kannattaa huomioida, että yleensä vaipan toinen pää kannattaa maadoittaa ja toinen suojata. Jos molemmat päät on maissa niin siitä tulee antenni.

Racedacissa on ihan ruuvattava riviliitin. Päätyholkit toki kannattaa puristaa johtimeen. Mitään ryöstöliittimiä en suosittele käyttämään. Paras tapa lienee katkaista johto ja laittaa siihen jatko, joko puristettavalla tai kuumennettavalla holkilla tai perinteisesti juottamalla. Päälle suojaksi kutistesukka jos liittimessä ei ole lämmöstä kutistuva kuori.
 
Tossa suojatussa kaapelissa kannattaa huomioida, että yleensä vaipan toinen pää kannattaa maadoittaa ja toinen suojata. Jos molemmat päät on maissa niin siitä tulee antenni.

Racedacissa on ihan ruuvattava riviliitin. Päätyholkit toki kannattaa puristaa johtimeen. Mitään ryöstöliittimiä en suosittele käyttämään. Paras tapa lienee katkaista johto ja laittaa siihen jatko, joko puristettavalla tai kuumennettavalla holkilla tai perinteisesti juottamalla. Päälle suojaksi kutistesukka jos liittimessä ei ole lämmöstä kutistuva kuori.

Varmasti juottamalla saa parhaan sähköisen kontaktin. Johdon pää pitäs vaan olla sit näkyvissä siten, että sen kutistesukan saa pujotettua nätisti juotoksen päälle.

Mulla ei oo RaceDACia, mut oon miettinyt Raspberry Pi + ADC board komboa omaan Yamaha R6:een. Kun malli on 2002, niin mitään CAN-väylää ei oo, vaan kaikki signaalit pitäis käytännössä ryöstää 16-nap. lattaliittimeltä, joka menee CDI boksiin satulan alla. No, johtonippu joka liittimeen tulee on niin snadisti mitoitettu ja hevisti suojattu, että ehkä just 1cm näkyy piuhaa ennen liitintä.

Varsinainen liitin on joku molex, kosteussuojattu ja tuntuu niin haperolta jo, että ei hirviäis sitä edes koettaa purkaa. Räjähtää vielä käsiin. Esim. RPM sensorilta tulevan piuhan katkaisu, haaran juotos ja kutiste on siis käytännössä mahdoton.

Normaali ryöstöliitinkin on niin kömpelö, ettei varmasti mahdu väliin. Yhtenä vaihtoehtona mietin tätä Wurthin ryöstöliitintä. Toi tarjoaa siis naaraslattaliittimen, johon piuhan loggerille vois kytkeä. Periaatteessa tippa tinaa ja fluksia ton rosvoliittimeen metalliosaan, joka työntyy alkup. johdon eristeen läpi antaisi paremman sähköisen kontaksin. Mutta vaarana on et sulattelee johdon ja ryöstöliittimen kuoret paskaksi.

Sähköskeman mukaan seuraavat saisin irti siitä CDIn liittimestä (Yamaha R6, -02):
1. Engine RPM
2. Rear wheel turn (eli nopeus, pienellä laskulla)
3. Throttle position sensor (eli kaasuläppien asento)

Ilmeisesti hc-ratajannut täällä on laittanut ainakin vielä lineaariset potikat etuhaarukkaan ja jarrupainesensorin ja jotain lämpöjä. Mä oon vielä sen verran alussa ratailussa, että ehkä ottasin vain mitä tosta CDIstä saan. Datanörttihommia kun teen ammatikseni, niin se lähinnä tässä motivaationa :)
 
Moottoripyörän sähköliitoksia ei ikinä juoteta. Juotos tekee johdosta kovan ja katkeaa tärinässä. Johto poikki ja toinen johto siihen puristeholkilla. Kutistesukka päälle.
Eikä myöskään kannata edes miettiä mitään rosvoliittimiä. Tulee vaan harmia myöhemmin, kun etsii syitä sähköhäiriöihin.
 
Varmasti juottamalla saa parhaan sähköisen kontaktin. Johdon pää pitäs vaan olla sit näkyvissä siten, että sen kutistesukan saa pujotettua nätisti juotoksen päälle.

Mulla ei oo RaceDACia, mut oon miettinyt Raspberry Pi + ADC board komboa omaan Yamaha R6:een. Kun malli on 2002, niin mitään CAN-väylää ei oo, vaan kaikki signaalit pitäis käytännössä ryöstää 16-nap. lattaliittimeltä, joka menee CDI boksiin satulan alla. No, johtonippu joka liittimeen tulee on niin snadisti mitoitettu ja hevisti suojattu, että ehkä just 1cm näkyy piuhaa ennen liitintä.

Varsinainen liitin on joku molex, kosteussuojattu ja tuntuu niin haperolta jo, että ei hirviäis sitä edes koettaa purkaa. Räjähtää vielä käsiin. Esim. RPM sensorilta tulevan piuhan katkaisu, haaran juotos ja kutiste on siis käytännössä mahdoton.

Normaali ryöstöliitinkin on niin kömpelö, ettei varmasti mahdu väliin. Yhtenä vaihtoehtona mietin tätä Wurthin ryöstöliitintä. Toi tarjoaa siis naaraslattaliittimen, johon piuhan loggerille vois kytkeä. Periaatteessa tippa tinaa ja fluksia ton rosvoliittimeen metalliosaan, joka työntyy alkup. johdon eristeen läpi antaisi paremman sähköisen kontaksin. Mutta vaarana on et sulattelee johdon ja ryöstöliittimen kuoret paskaksi.

Sähköskeman mukaan seuraavat saisin irti siitä CDIn liittimestä (Yamaha R6, -02):
1. Engine RPM
2. Rear wheel turn (eli nopeus, pienellä laskulla)
3. Throttle position sensor (eli kaasuläppien asento)

Ilmeisesti hc-ratajannut täällä on laittanut ainakin vielä lineaariset potikat etuhaarukkaan ja jarrupainesensorin ja jotain lämpöjä. Mä oon vielä sen verran alussa ratailussa, että ehkä ottasin vain mitä tosta CDIstä saan. Datanörttihommia kun teen ammatikseni, niin se lähinnä tässä motivaationa :)

Jos haluaa tehä vimpan päälle niin esim. täältä http://www.cycleterminal.com/motorcycle-connectors.html löytynee soppelit liittimet johtosarjan ja ECU:n väliin. Elikkäs askartelee siihen pikku jatkon, josta sitten näppärästi saa haaroitettua kaiken tarpeellisen.
 
Moottoripyörän sähköliitoksia ei ikinä juoteta. Juotos tekee johdosta kovan ja katkeaa tärinässä.

Tää nyt on kyllä urbaani legenda. Maailman sivu noita on juotettu ja toimii ihan siinä missä puristuskin. Vähän sama kun väittäisi ettei metallia voi hitsata yhteen, kun se murtuu aina sauman vierestä.

Omiin ratapyöriin olen juotoksia tehnyt 15 vuotta, eikä tähän mennessä ole yksikään katkennut tai muuten hajonnut.

Rohkenen jopa väittää, että huonoilla välineillä tehty puristus on huonompi kuin hyvä juotos.
 
No, johtonippu joka liittimeen tulee on niin snadisti mitoitettu ja hevisti suojattu, että ehkä just 1cm näkyy piuhaa ennen liitintä.

Kyllä sen johtosarjan saa purettua ja kaivettua sen verran piuhaa esiin, että liitokset pääsee tekemään.

Yksi vanha kikka on käyttää puristetavaa jatkoholkkia, johon mahtuu kaksi johdinta per puoli. Puristaa molempien signaalijohtojen kaveriksi uuden piuhan ja katkaisee tarpeettoman pään liittimen juuresta. Kutistesukka päälle niin ei kukaan huomaa :D
 
Mulla ei oo RaceDACia, mut oon miettinyt Raspberry Pi + ADC board komboa omaan Yamaha R6:een.
Datanörttihommia kun teen ammatikseni, niin se lähinnä tässä motivaationa :)
RaceDACin lähdekoodi on vapaasti saatavilla, ja sen pystyy flässäämään BTllä.
Microchip MPLAB ilmaisversiolla voi koodata.

Sisältä löytyy toi piiri:
https://www.microchip.com/wwwproducts/en/en532309

Jos sattuu brikkaamaan RaceDACin, niin Microchip PICkit3 flässeri maksaa jonku XX(?)e, jos ei ite tee semmosta tai satu jo olemaan sopivaa flässeriä. Tai voi lähettää flässättäväks abaut postikulujen hinnalla.

Muistaakseni RaceDACciin on jo softaversio joka tuuppaa dataa pinneistä ulos, kun yksi halus logata rasberryllä. Siinä käytännössä boxi on vain AD ja DD muunnin.

Eli RaceDAC soveltuu myös erittäin hyvin datanörtteilyyn, jos haluaa skipata kaikki HW ongelmat ja keskittyä SWn kanssa kikkailuun.
 
Minkälaista päätyholkkia tuohon racedaciin menee?

Ja sori kun kyselen varmasti täysin ääliö kysymyksiä mutta kun olen täysin ääliö näissä asioissa.

Tohonkin saat varmaan vastauksen kun kysyt Terolta tt-speediltä.
Puristaa pian valmiiksi sun johtoihin sellaset.
 
Minkälaista päätyholkkia tuohon racedaciin menee?

Ja sori kun kyselen varmasti täysin ääliö kysymyksiä mutta kun olen täysin ääliö näissä asioissa.

Kaapelin koon mukaan holkki, varmaan tosiaan kannattaa tilata kaapelien mukana. Aika pienet reiät tuossa on, just ehkä joku 1mm2 kaapeli saattaa mennä. Eipä siinä kannata mitään kovin paksua piuhaa käyttää, joku 0,5mm2/awg22 menee varmaan sopivan holkin kanssa.
 
Back
Ylös