Keula on kuuleman mukaan shimmattu ja jäykemmät jouset laitettu myöskin, aiheuttaako tuo shimmaus jotain lisäohjelmaa iskarien öljynvaihdossa vai toiminko samalla tavalla kuin ennenkin? oisko antaa suosituksia minkälaista öljyä etupamppuihin laitan?
Renkaisiin saitkin jo vastauksia.
Shimmauksesta puhutaan paljon ja sillä saadaan muutettua iskarin käyttäytymistä. Iskarissa jousi tekee perustyön. Iskarissa on jousen lisäksi meno- ja paluuvaimennuksen männät. Mäntien sisällä on läjä ohuen ohuita metallilevyjä, joita kutsutaan shimmeiksi. Shimmejä on eri kokoisia ja paksuisia. Shimmejä voidaan laittaa moneen eri järjestykseen ja tehdä muutoksia todella paljon. Yleensä vaan muutama combo on kuskille toimiva, joten mettään voidaan mennä ja pahasti. Shimmit ovat siis kiinni meno- ja paluuvaimennuksen männissä, joten ne ei vaikuta huoltoon millään lailla. Lisäksi ne on niin pieniä, että ilman mäntien purkamista, et tiedä minkälaiset shimmit siellä on sisällä.
Laittaisin ratapyörään 10W iskariöljyä. Motonetistä saa Motulia ja Stormilta Motorexia. Hinta on sama. Motorexilla oon ite mennyt (paitti kun oli Öhlins, niin silloin oli öhlinssin litkua).
Iskarissa männäthän toimii siten, että iskarin sisällä oleva öljy kulkee männän läpi. Shimmilevyt rajoittaa öljyn kulkemisen männän läpi. Hieman karrikoiden: mitä enemmän on shimmilevyjä, sitä enemmän se rajoittaa öljyn kulkemista. Shimmilevyjen koko, määrä ja alla kuvan lailla levyillä kikkailut, vaikuttaa miten se öljy kulkee männän läpi. Mäntä liikkuu eri nopeutta (riippuen onko joku kuoppa/töyssy vai sitten aaltoilua asfaltissa). Nämä vaikuttaa, kuinka paljon voimaa sillä öljyllä on kulkea männän läpi.
Ja Öljyn viskositeetti (taitaa olla 2,5 - 30 välillä vaihtoehdot) vaikuttaa myös, miten se kulkee männän läpi. 10W on kaikista yleisin ratapuolella. Sitten kannattaa hommata ihan laadukasta iskariöljyä. Niissä on vaahtoamisenestoaineita ja kitkaa pienentäviä aineita. Ymmärrät varmaan, että ne on aika tärkeitä. Yksi tärkeä asia öljyssä on myös se kestävyys. Paremmat kestävät pidempään rasitusta (eli ominaisuudet pysyvät pidempään hyvinä). Jos joskus ajosetin jälkeen kokeilet sun takaiskarin paisuntasäiliötä, niin se on muuten kuuma! Eli öljyt lämpenevät aivan tolkuttomasti ja myös siinä lämpötilassa niiden ominaisuudet pitää pysyä hyvinä.
Näköjään rajaa kuvan kokoa. Tässä vielä isona
http://www.shimrestackor.com/Figs_Title/4-woods-suspension-configuration.png
Kun saat iskareihin uudet litkut sisälle, niin katso vielä ennen ensimmäistä ratapäivää painaumat (sag) kuntoon etu- ja takaiskareissa!
Tuli tässä mieleen, että mulla on ollut -99 vuoden ZX6R. Olipa kerrassaan hieno moottori, kun saatiin dynopenkissä säädettyä kaasarit kuntoon! Huhhuh!
Jos laitat kuvan siitä pyörästä, niin tiedän onko se mun vanha. Tiiän keneltä sen ostin ja kuka omisti sen sitä ennen sekä ketä on omistanut sen mun jälkeen. Joten jos pyörä on tuttu, niin sitten tulee aika pitkä omistajahistoriaketju tietoon