• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ram air...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jayr_86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ram-airin toimintaperiaatteesta: olen ymmärtänyt, että air-box toimii eräänlaisena reservinä, jossa voidaan ram-airin avulla ylläpitää osapuilleen normaali-ilmanpaine, ts. välttää alipaineen muodostuminen.

Ram-airin vaikutuksesta: toukokuun -03 Fast Bikes'issa oli viety muutama pyörä Crescent Suzukin tuulitunneliin, jossa voidaan simuloida jopa 160mph virtausta. Pyörät olivat Fireblade, R6, ZX-6R ja GSX-R 1000. Alla tehomittausten (bhp) tulokset.

wind speed   0mph   80mph   120mph  150mph
Fireblade      136.1   138.3     n/a        n/a
R6               101.2   104.8     n/a        n/a
ZX-6R          103.2   107.6     110.6     n/a
GSX-R 1000  139.2   146.5     148.2     149.0

Hieman ihmetyttää Honda ja Suzukin pieni tehoero ilman "paineilmaa". Jokatapauksessa, Kawasakin ja Suzukin tehonlisäys on siis 7% luokkaa. Lisäksi lehden käppyröitä katselemalla voi todeta, että ram-air lisää tehoa koko kierroslukualueilla, ei pelkästään alueen yläpäässä.

Moro!

Jossain isojen poikien pyörissä on ns. Ram Air systeemi, jossa ilmanputsarin kotelo paineistetaan ajoviimalla (?). Vaatiiko tämä rakennelma mitään muuta, kuin putket pyörän keulalta ilmanputsarille, vai onko esim. kaasari paremmin tiivistetty painestetun ilman takia?

Entäs hyttyset, vesi, kura, öljy, ja muu roska jota tiellä lentää, eikö se pääse "turbo"putkien kautta nopeammin/helpommin koneeseen? Jos ei ihan koneeseen asti, niin ainakin ilmanputsari menee törkyiseksi nopeammin...

Kunniotusta,

Jay
Heei.. ei miun Buell mikaan isojen poikien pyora pelkastaan ole
wink.gif

Ram Air ympattyna ruiskuun.. ei oo mihin verrata, mut kovin mie tuosta tykkaan
tounge.gif
inlove.gif

(oliko varmasti tarpeeks naisellinen kommentti?
baaa.gif
)

Moro!

Jossain isojen poikien pyörissä on ns. Ram Air systeemi, jossa ilmanputsarin kotelo paineistetaan ajoviimalla (?). Vaatiiko tämä rakennelma mitään muuta, kuin putket pyörän keulalta ilmanputsarille, vai onko esim. kaasari paremmin tiivistetty painestetun ilman takia?

Entäs hyttyset, vesi, kura, öljy, ja muu roska jota tiellä lentää, eikö se pääse "turbo"putkien kautta nopeammin/helpommin koneeseen? Jos ei ihan koneeseen asti, niin ainakin ilmanputsari menee törkyiseksi nopeammin...

Kunniotusta,

Jay
Heei.. ei miun Buell mikaan isojen poikien pyora pelkastaan ole  
wink.gif

Ram Air ympattyna ruiskuun.. ei oo mihin verrata, mut kovin mie tuosta tykkaan  
tounge.gif

inlove.gif

(oliko varmasti tarpeeks naisellinen kommentti?  
baaa.gif
)
Jes Patrika JESSS !!
biggrin.gif
inlove.gif

Fireblade      136.1   138.3     n/a        n/a
R6               101.2   104.8     n/a        n/a

Hieman ihmetyttää Honda ja Suzukin pieni tehoero ilman "paineilmaa". Jokatapauksessa, Kawasakin ja Suzukin tehonlisäys on siis 7% luokkaa. Lisäksi lehden käppyröitä katselemalla voi todeta, että ram-air lisää tehoa koko kierroslukualueilla, ei pelkästään alueen yläpäässä.
Tuo näyttää loogiselta mittaustulokselta. Kahdessa on toimiva RAM-Air ja kahdessa "markkinointi-Ram-air".

Yksi hyvä asia toimivassa ramissa on se, että se ei lisää polttoaineen kulutustasoa alemmissa nopeuksissa.

Maksimiteho voi kasvaa esim. lentokonemoottorissa vielä huomattavasti enemmän RAM-Airin avulla, mutta n. 10-15% luokkaa esim. ahtamattomassa dragsterissa.

7% on sellainen teollisesti helpohkosti saavutettava arvo.

RAM-Airin paras puoli on tietenkin sen alhainen valmistuskustannus verrattuna ahtamiseen. Siksi se onkin todella suositeltava viritys koneeseen jossa sitä ei jo ole.

Kiihdytyspeleissä RAM-Air myös kontrolloi ilman paineen suuressa nopeudessa. Täysin avoin kaasuttimen/ruiskun imuputki antaa myös hyvän tehon alemmilla nopeuksilla.

Kovassa vauhdissa taas esim. ylöspäin suunnattujen avoimien imuputkien kohdalle voi tulla ylimääräistä alipainetta korin ja katteen virtausteknisistä ominaisuuksista johtuen.

Teorisoijille ehdotan omakohtaista todellista koneen viritysprojektia, jotta saa laajan tietomääränsä hyötykäyttöön.

Virittäjille ei ole juurikaan iloa siitä että joku kopioi fysiikan kirjan kaavat tänne sivuille. Sovellettu fysiikka kiinnostaa paljon enemmän ja sitä löytyy esim GSX-R 1000 mallista ja vastaavista ihan käytännön tasolla. Ei muuta kuin ilmanputsarikotelo käteen ja painemittari +  ilmamäärämittari imusarjaan. Kummallisesti vaan tuo käytännön toiminta on teoriaa ihmeellisempää.

Ram-air auttaa myös turbokonetta toimimaan paremmin.

Itse kolme V-12 konetta, 1kpl V-8 ja muutaman suoran kuutosen virittäneenä voin todeta, että koneen hengitys on äärettömän tärkeä juttu. Turbo ja mekaaninen ahdin sitten tarvittaessa lisänä.

Ruiskun ohjaus, polttoaineen paine, seos, imusarjan mitoitus ja paine, suuttimien mitoitus, nokka-akselien asteet, nostot ja kulmat, sytytysennakot, koneen puristussuhde, pakosarja ja -putki yms. yms. kohdalleen, niin aletaan puhua toimivasta tehokkaasta moottorista, joka on kuitenkin aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien suhteen.

Ei kun virittämään ja säätämään. Koneopin kirjat siihen viereen ja mielellään joku kokeneempi kaveri antamaan käytännön vinkkejä. Kyllä sieltä koneesta aina saa enemmän irti kun pistää säädöt kohdalleen.
062802moto_prv.gif
no tämänkin foorumin teorian tietämystä kun katselee niin luulempa että tuo lukionkin fysiikka on toisinaan liikaa. Yksinkertaisissa kaavoissa ei minun mielestä ole mitään pahaa, päin vastoin, silloin mahdollisimman suurella joukolla on mahdollisuus ottaa niihin kantaa.

Ihmeellistä että monesti nuo yksinkertaiset fysiikan kaavat ovat puutteineenkin varsin havainnollisia. Toinen hyvä kaavojen käytössä on  että kaikki voivat katsoa kaavaa ja arvioida, mitä kavassa olevat parametrit vaikuttavat ilmiöön ja sisältääkö kaava(t) kaikki ilmiössä vaikuttavat parametrit ja onko ne kuvattu oikein. Kaavojen käyttö vie pohjan pois esson baarissa kuullulta MUTU, VATU ja VITU keskusteluilta.

MUTU=musta tuntuu
VATU=vaimosta tuntuu
VITU=viranomaisesta tuntuu

No voin kyllä sanoa että on ihan aikuisten oikeita virittäjiä jotka todella haluavat käyttää laskennallisia menetelmiä virittämisen apuna.

Itse jätän (jos joskus alan prätkän moottoria tuunaamaan  tuunaamaan) tuunauksen alan asiantuntijoille. Enpä usko että koneopin kirjoista , tai ainakaan niistä koneopin kirjoista joita minä olen joskus lukenut, on apua moottorin virittämisessä.

No jokainen tyylillään, minä näen ja havainnollistan itselleni  asioita kaavojen kautta. joku toinen mutun vatun ja vitun (anteeksi ruma sana) avulla. Tiedä sitten mikä on se oikea.

wind speed   0mph   Jokatapauksessa, Kawasakin ja Suzukin tehonlisäys on siis 7% luokkaa.

Tuo näyttää loogiselta mittaustulokselta. Kahdessa on toimiva RAM-Air ja kahdessa "markkinointi-Ram-air".
bladehan oli noista se, jossa ns. ram-airia ei ole alkuunkaan - ei markkinoinnissa eikä käytännössäkään. Yammusta taasen kyllä tuon taulukon mukaan jonkin (3,6%) lisäyksen saivat mitattua.

bladehan oli noista se, jossa ns. ram-airia ei ole alkuunkaan - ei markkinoinnissa eikä käytännössäkään.
Olet oikeassa. Se johtuu siitä, että Bladessa ei tarvita mitään vippaskonsteja, sillä kulkua piisaa muutenkin riittävästi.  
wink.gif

Ram air on enemmänkin sellaista markkinointihöpötystä enkä usko sillä olevan käytännön ajossa juurikaan merkitystä.

Teorisoijille ehdotan omakohtaista todellista koneen viritysprojektia, jotta saa laajan tietomääränsä hyötykäyttöön.

Virittäjille ei ole juurikaan iloa siitä että joku kopioi fysiikan kirjan kaavat tänne sivuille. Sovellettu fysiikka kiinnostaa paljon enemmän ja sitä löytyy esim GSX-R 1000 mallista ja vastaavista ihan käytännön tasolla. Ei muuta kuin ilmanputsarikotelo käteen ja painemittari +  ilmamäärämittari imusarjaan. Kummallisesti vaan tuo käytännön toiminta on teoriaa ihmeellisempää.

Itse kolme V-12 konetta, 1kpl V-8 ja muutaman suoran kuutosen virittäneenä voin todeta, että koneen hengitys on äärettömän tärkeä juttu. Turbo ja mekaaninen ahdin sitten tarvittaessa lisänä.

Ruiskun ohjaus, polttoaineen paine, seos, imusarjan mitoitus ja paine, suuttimien mitoitus, nokka-akselien asteet, nostot ja kulmat, sytytysennakot, koneen puristussuhde, pakosarja ja -putki yms. yms. kohdalleen, niin aletaan puhua toimivasta tehokkaasta moottorista, joka on kuitenkin aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien suhteen.

Ei kun virittämään ja säätämään. Koneopin kirjat siihen viereen ja mielellään joku kokeneempi kaveri antamaan käytännön vinkkejä. Kyllä sieltä koneesta aina saa enemmän irti kun pistää säädöt kohdalleen.
062802moto_prv.gif
no tämänkin foorumin teorian tietämystä kun katselee niin luulempa että tuo lukionkin fysiikka on toisinaan liikaa. Yksinkertaisissa kaavoissa ei minun mielestä ole mitään pahaa, päin vastoin, silloin mahdollisimman suurella joukolla on mahdollisuus ottaa niihin kantaa.

Ihmeellistä että monesti nuo yksinkertaiset fysiikan kaavat ovat puutteineenkin varsin havainnollisia. Toinen hyvä kaavojen käytössä on  että kaikki voivat katsoa kaavaa ja arvioida, mitä kavassa olevat parametrit vaikuttavat ilmiöön ja sisältääkö kaava(t) kaikki ilmiössä vaikuttavat parametrit ja onko ne kuvattu oikein. Kaavojen käyttö vie pohjan pois esson baarissa kuullulta MUTU, VATU ja VITU keskusteluilta.

MUTU=musta tuntuu
VATU=vaimosta tuntuu

No voin kyllä sanoa että on ihan aikuisten oikeita virittäjiä jotka todella haluavat käyttää laskennallisia menetelmiä virittämisen apuna.

Itse jätän (jos joskus alan prätkän moottoria tuunaamaan  tuunaamaan) tuunauksen alan asiantuntijoille. Enpä usko että koneopin kirjoista , tai ainakaan niistä koneopin kirjoista joita minä olen joskus lukenut, on apua moottorin virittämisessä.

No jokainen tyylillään, minä näen ja havainnollistan itselleni  asioita kaavojen kautta. joku toinen mutun vatun ja vitun (anteeksi ruma sana) avulla. Tiedä sitten mikä on se oikea.
Mitä tarkoitat "Tämän foorumin teorian tietämyksellä" Siis SuTu että se on alhainen?

Oletko siis soveltanut kyseisiä kaavoja itse myös käytäntöön vai miten on? Siltä ei teksteistäsi päätellen oikein vaikuta.

Vaikuttaa vain melkoisen puutteelliselta esittää teoriassa asioita faktoina kaavojen kera, jos ei samalla esitä KAIKKEA asiaan liittyvää faktaa eli kaikkia muuttujia kaavoihin. Eikö vain?

Eli SuTu ei nyt kelpaa. Sorry.
eek.gif

Voin vakuuttaa, että onnistunut viritys tuo tekijälleen mielihyvää eikä kokeileminen ole tylsää. Asiat vaan ei nyt yksinkertaisesti ole mitään pelkkää teoriaa vaikka ee onkin äm cee toiseen.

t. Spagu

062802moto_prv.gif

MUTU=musta tuntuu
VATU=vaimosta tuntuu

Mitä tarkoitat "Tämän foorumin teorian tietämyksellä" Siis SuTu että se on alhainen?

Oletko siis soveltanut kyseisiä kaavoja itse myös käytäntöön vai miten on? Siltä ei teksteistäsi päätellen oikein vaikuta.

Vaikuttaa vain melkoisen puutteelliselta esittää teoriassa asioita faktoina kaavojen kera, jos ei samalla esitä KAIKKEA asiaan liittyvää faktaa eli kaikkia muuttujia kaavoihin. Eikö vain?

Eli SuTu ei nyt kelpaa. Sorry.
eek.gif

Voin vakuuttaa, että onnistunut viritys tuo tekijälleen mielihyvää eikä kokeileminen ole tylsää. Asiat vaan ei nyt yksinkertaisesti ole mitään pelkkää teoriaa vaikka ee onkin äm cee toiseen.

t. Spagu
hahah, no tämähän meni nyt ihan eri urille ja offtopicciin...ja provokin upposi varmaan puolin ja toisin. Mä en jaksaisi kyllä..

No itseasiassa teen tällä hetkellä laskennallista ja kokeellista selvitystä em asioista työn ohella.  

Ensimmäiset moottoreiden virittämistä koskevat yritykseni olivat 70-luvun loppupuolella ja kohteena Honda Monkey. Vuonna 80 kohteena hybridi yamaha&suzuki (olikohan Yamahan 80 CC sellainen peltirunkoinen sininen jossa oli kiiltävä tankki, siihen oli istutettu lattaraudoilla 70 cc Suzukin moottori). ja huvittavin viritys oli polkuauto jossa oli moottorisahan kone. Tuosta virityksestä en voi, ONNEKSI, ottaa meriitiksi kuin pienen siivun... Ja yllätys yllätys, tällä hetkellä on kerhollamme työn alla 50 cc Tunturi super sport. Oma panokseni tuohon kerhon projektiin on hävyttömän pieni: pakoputken mitoitus metrakitin sylinteriin käyttäen netissä olevaa laskentaohjelmaa, männäntapin holkin&työkalun teettäminen ja kannen sorvauttaminen. Niin ja seuraavaksi kokeilemme tuollaisen resonanssikammion vaikutusta!

Virityskohteilla en viitsi saati voi kehua koska ne ovat todellakin vain tuota  50 CC-125 cc tasoa. Ja viritykset ovat ylensä joko hajottaneet koneen tai merkittävästi laskeneet koneen tehoa...siis ihan normaalia teinin kohellusta.
--------------------
Miksi sitten otin tuon yksinkertaisen kaavan, lukion pohjalta, käyttöön? Kaava havainnollistaa mikä on nopeudesta aiheutuva patopaineen osuus, eli tuo noin 4 % maksimissaan. Eli halusin näyttää, osoittaa ettei ainakaan pelkkä patopaine yksin riitä saamaan esim 10 % tehon lisäystä.

Muistaakseni mainitsin myös että noilla paineistetuilla ilmakoteiloilla saadaan ns. akustinen resonassi, määrätyillä kierrosluvuilla. Tuota suuruutta en osaa saati pysty arvioimaan käsilaskukaavoilla. Taisin myös kertoa että tuosta akustisesta oskilaatiosta on puhuttu tällä foorumilla toisaallakin. En vain muistanut missä yhteydessä siitä oli puhuttu ja kuka oli tuon akustisen resonanssikaavan ottanut esille.

Mutta huomaatkos, sinä otit esille heti että kaavasta puuttuu tuo akustisen resonanssin vaikutus... Vaikka mainitsinkin sen aiemmin niin tulipahan nyt sinunkin puolelta asia huomioitua.

No olen todella pahoillani jos kaavojen käyttö harmittaa/ärsyttää. Jossain muissa viestiketjuissa olen taas saanut kaavojen käytöstä kiitosta. Kaikkia ei voi miellyttää eikä pidäkkään.

No tämä tästä. Enempää en viitsi kommentoida tässä viestiketjussa muuta kuin RAM-air boxia ja tarvittaessa kaavoilla.
----------------------
Mutta sitten asiaa.

Mikä on tuon akustisen resonanssin vaikutus volumetriseen hyötysuhteeseen, mutukin kelpaa? Resonanssitaajuuden laskeminen on suht helposti johdettavissa ja löytyy kirrjallisuudestakin,Mutta mikä on paineimpulssin suuruus miten boxin koko tai muuta parametrit vaikuttaa boxin painevärähtelyyn.

Entä mitä tapahtuu jos akustinen resonanssitaajuus on esim 4000 rpm kohdalle ja kone käy 6000 rpm, entä jos kierrosluku on 8000 rpm.

Entä miten kaasuttimen säädössä pitää huomioida kanavassa tapahtuva :
- paineen kasvu suurilla nopeuksilla
- akustisesta oskillaatiosta (jos resonanssivaikutus on merkittävä) vai eikösillä olekkaan merkitystä säädön kannalta?

Niin minulla ei todellakaan ole mitään virittämistä yms asiaa vastaan. ainoa asia joka estää minua tekemästä tuota  on raha.

smile_org.gif
Anteeksi! En minä edes alunperin ajatellut muuta kritisoida, kuin sitä, että ei pidä saada porukkaa luulemaan, ettei jotain asiaa kannata edes kokeilla.

Olen pahoillani, että kirjoittelin puolihuolimattomasti ja osin hieman vihamielisen oloisesti.
withstupid.gif

Itsekin olen mopoista aikanaan aloittanut virittämisen ja sen jälkeen on ollut antoisa ja monipuolinen historia erilaisia isompia masiinoita, kuten mainitsin.

Apropoo.. Kaavoja on tässä insinöörinä itsekin tullut jopa liian kanssa viljeltyä ja niillä voi hyvin ja helposti osoittaa ja määritellä asioita eli suunnitella ennen kuin alkaa jotain rakentaa. Ilman faktoja ja kaavoja se ei tietenkään kunnolla onnistu.

Noissa koneiden virityksissä on mennyt kaikkiaan tuhansia tunteja ja se mitä niistä tunneista on jäänyt käteen, on ollut enimmäkseen juuri se tosiasia, että todellisuus on teoriaa ihmeellisempää. Lisäksi koneista on lopulta tullut hyvin vääntäviä ja tehokkaita sekä vieläpä kestäviä paketteja.

Ihmettä sinänsä oli se, että jopa se ensimmäinen mopoprojekti onnistui ihan käytännössäkin. Puchin mopomoottori resonaattorilla varustettuna antoi about reilut pari hevosta ja kulki melkoista haipakkaa..
tounge.gif

Itse keksimällä ja huomaamalla asiat tuntuvat hauskemmilta. Toki tarvittaessa voin antaa vinkkejä aiheesta. Tärkeintä on aluksi varmistua siitä, että kaikki moottorin osat ovat ehjiä, hyvälaatuisia ja mitoissaan. Säröt kannattaa pyöristää ja valupurskeet poistaa, missä vain niitä esiintyykin. Laakerit mielellään uusiksi, jos ei ole varmuutta kunnosta. Siitä se lähtee.

Tuon mopomoottorin kannalta ei imusarjaan saada RAM-Airilla merkittävää lisäpainetta, joten sen voi ehkä unohtaa.

Bernoullin kaavoilla voi määritellä nopeampiin laitteisiin sopivia ilman ohjaimia, jotka nostavat tuon paineen helposti yli suoran virtauksen maksimin. Siksi RAM-Air paine ei nouse vain 4% vaan helposti paljonkin suurempiin lukuihin.

Aerodynamiikka on itsessään hämmästyttävää ja monimutkaista. Kannattaa muistaa, että ilma on kaasu ja kaasu puristuessaan kasaan kasvaa massaltaan. Lisäksi sillä on siten myös liike-energiaa massansa ansiosta. Ja sopivissa ilmatunneleissa ja niiden suuaukon ohjaimissa saadaan ilmaboxiin merkittävästi enemmän käytettävää ilmaa kuin ilman RAM-Airia. Imuputken pituus RAM-Air ilmaboxiin on hyvin lyhyt ja resonanssin vaikutus näkyy lähellä huipputehon kierroslukua.

Simmottis.
bowdown.gif

Tuolta jenkkiautopuolelta Ram-airin hyviä puolia oli se, että koneeseen saadaan viileämpää ilmaa ja palotapahtuma on tehokkaampi.

Eiköhän noi nykypelit ole kuitenkin jo tehtaalla suunniteltu toimimaan.
Kaikki muutokset imupuolelle luonnollisesti vaativat seoksien säädön ja siitä onkin lyhyt matka pakopuolelle, nokkiin, isompiin kaasareihin jnejnejne  
eek.gif

Ram-airia käytetään myös prätkien ilmakoneissa jäähdytysilman ohjaamiseen, joten käsitteissä on eroja..
Niin mitenkäs tämä Lämpö/Voluumi juttu. Olen itse kokenut kuinka maastoauto alkaa hyytyä 3000 m korkeuksissa kun ilma on niin ohutta. Eli jos on oleellista saada koneeseen enemmän ilmaa=happea=happimolekyylejä, niin imuilman lämpötilallahan on vissiin oikeesti väliä. Jos Rammi pudottais keskimääräistä imuilman lämpöö 10 astetta niin mitä siitä tulee...pv=nrt (kaava
smile_org.gif
)
Enivei kaikki muut termit peruuntuu jos oikastaan että paineen lisäys erilämmöllä on sama, eli esim 25C(=298K) ja 35C(308K) mie sain että n kasvaa n. 3,25% ja sitten jos siihen yhdistyy paineen lisäys. Vai?

eikös paineistetun ilmanoton tarkoitus alunperin ollut välttää niinsanotun ilmapatjan syntymistä elikkä joillain nopeuksilla ilmaa tulee liikaa ja taas tietyillä alueilla liian vähän tietysti sitä voi ajatella "virityksenä" mutta tuskinpa siitä teho paljon kasva, sillä on pikemminkin tasaava vaikutus
kynttila.gif

Höh..
Tähän em. teho/nopeus-taulukkoon uudestaan viitaten pitäisi nyt hiljalleen mennä perille...
tounge.gif

RAM-Airilla varustettuna maksimiteho siis kasvaa nopeuden funktiona eli ilmavirtauksen paineen lisäyksen vaikutuksesta selkeästi laajalla alueella
wink.gif

Höh..
Tähän em. teho/nopeus-taulukkoon uudestaan viitaten pitäisi nyt hiljalleen mennä perille...
tounge.gif

Teho siis kasvaa ja selkeästi ja laajalla alueella
wink.gif
No niin !!
On ollut mielenkiintoista katsella kun pojat ottelevat laidasta laitaan. Em. taulukkoon sellainen huomio, että se on mittaustulos koneesta jossa on Ram-Air ja se on säädetty sille.
Rinnalle pitäisi saada samasta koneesta tulokset "vapaalla" hengityksellä ja sille säädettynä. Teho ero pienentyisi esitetystä. Esimerkkinä eräs auton ratakone, jossa testattiin ilmanputsareiden vaikutusta:

Säädetty ilman filttereitä:
Ei putsareita:          257hv
Putsarit kiinni          229hv

Säädettiin filttererille:
Ei putsareita           243hv
Putsarit kiinni          249hv

Eli vaihtoehtojen todellinen tehoero oli 8hv, eikä 28hv.
Kyseessä oli 16v kaasarikone. Vaihtoon meni säädössä imuputket, kurkut ja pääsuuttimet. Seosputket ja tyhjäkäyntisuuttimet (vaikuttavat keskikierroksille saakka) jäivät muistaakseni ennalleen.

En muuten usko, että Ram-Air vaikuttaa turbokoneen tehoihin, jos siinä ei ole kuristusta. Kaikilla ahdintyypeillä saadaan aina TARPEEKSI ilmaa koneeseen ilman patopainettakin. Se on mitoitusasia.

En muuten usko, että Ram-Air vaikuttaa turbokoneen tehoihin, jos siinä ei ole kuristusta. Kaikilla ahdintyypeillä saadaan aina TARPEEKSI ilmaa koneeseen ilman patopainettakin. Se on mitoitusasia.
Saadaan toki, mutta mitä _viileämpää_, sen parempi.
Ahdettaessa ilma lämpenee ahtimessa (paineistettaessa). Jos imuilma otetaan "puhtaasta", lämmittämättömästä paikasta, on samantekevää lämpötilan suhteen osoittaako imuaukko eteen vai taakse. Ei Ram-Air sellaisenaan vaikuta otettavan ilman lämpötilaan. Ei sotketa eri asioita keskenään. Lämpö hoituu välijäähdyttimin.

Tuolta jenkkiautopuolelta Ram-airin hyviä puolia oli se, että koneeseen saadaan viileämpää ilmaa ja palotapahtuma on tehokkaampi.

Eiköhän noi nykypelit ole kuitenkin jo tehtaalla suunniteltu toimimaan.
Kaikki muutokset imupuolelle luonnollisesti vaativat seoksien säädön ja siitä onkin lyhyt matka pakopuolelle, nokkiin, isompiin kaasareihin jnejnejne  
eek.gif

Ram-airia käytetään myös prätkien ilmakoneissa jäähdytysilman ohjaamiseen, joten käsitteissä on eroja..
Niin mitenkäs tämä Lämpö/Voluumi juttu. Olen itse kokenut kuinka maastoauto alkaa hyytyä 3000 m korkeuksissa kun ilma on niin ohutta. Eli jos on oleellista saada koneeseen enemmän ilmaa=happea=happimolekyylejä, niin imuilman lämpötilallahan on vissiin oikeesti väliä. Jos Rammi pudottais keskimääräistä imuilman lämpöö 10 astetta niin mitä siitä tulee...pv=nrt (kaava
smile_org.gif
)  
Enivei kaikki muut termit peruuntuu jos oikastaan että paineen lisäys erilämmöllä on sama, eli esim 25C(=298K) ja 35C(308K) mie sain että n kasvaa n. 3,25% ja sitten jos siihen yhdistyy paineen lisäys. Vai?
Teho riippuu vapaasti hengittävissä koneissa, likimain, ympristön olosuteista seuraavasti:

suoraan verrannollinen vallitsevaan ilmanpaineeseen.

ja

kääntäen verrannollinen imuilman lämpötilaan (huom kelvineitä). Tuolla kertoimella korjataan myös standardien mukaisesti dynotetut tehot referenssi pisteisiin.

Valitettavasti mulla ei ole nyt käsillä standardi ilmakehän parametreja korkeuden funktioina.

Ja sama kaavana

H=H0*(P0/P) x (T/T0)^0,5

H0=mitattu teho
H=referenssipisteeseen laskettu teho
P0=vallitseva ilmanpaine
P=referenssipisteen ilmanpaine(esim 1013 mbar)
T0=imukanavassa vallitseva ilman lämpötila kelvineinä
T=referenssipisteen lämpötila kelvineinä

DINnin (en muista mikä numero) standardin mukaan referenssi pisteen paine on tuo 1013 mbar ja lämpötila 20 C, muistaakseni.

Tuo korjauskaava on johdettu kokoon puristuvan kaasun suutinvirtauksen yhtälöstä.

ja

kääntäen verrannollinen imuilman lämpötilaan
Ja sama kaavana

H=H0*(P0/P) x (T/T0)^0,5

H0=mitattu teho
P0=vallitseva ilmanpaine

Tuo korjauskaava on johdettu kokoon puristuvan kaasun suutinvirtauksen yhtälöstä.
No nyt tuli koneen tehon riippuvuus yksinkertaistettua oikein kunnolla. Ei se taida todellisuudessa mennä ihan näin simppelisti. Ei koneen teho korreloi suoraan suutinvirtausta. EIHÄN? Mutta ei se mitään. On ihan hauskaa ja terapeuttista teoretisoida asioita ja miettiä niiden keskinäisiä riippuvuuksia ja vaikutuksia. Minulla itselläni töpselinenäisenä toimii Ram-Air systeemi vastatuulessa ja imuaukkojen ympäristön väri on suoraan riippuvainen imuilman lämpötilasta.
wink.gif

ja

kääntäen verrannollinen imuilman lämpötilaan
Ja sama kaavana

H=H0*(P0/P) x (T/T0)^0,5

H0=mitattu teho
P0=vallitseva ilmanpaine

No nyt tuli koneen tehon riippuvuus yksinkertaistettua oikein kunnolla. Ei se taida todellisuudessa mennä ihan näin simppelisti. Ei koneen teho korreloi suoraan suutinvirtausta. EIHÄN? Mutta ei se mitään. On ihan hauskaa ja terapeuttista teoretisoida asioita ja miettiä niiden keskinäisiä riippuvuuksia ja vaikutuksia. Minulla itselläni töpselinenäisenä toimii Ram-Air systeemi vastatuulessa ja imuaukkojen ympäristön väri on suoraan riippuvainen imuilman lämpötilasta.
wink.gif
Heh

No tuo korrelaatio on liki suora lainaus kirjasta Internal Combustion Engine Fundamentals. Kirjoittanut John B Heywood , sivu 55, kaava 2.33, (olettaen että kylläisen höyryn osapaine on 0.)

Tietty, kaavan tarkkuus heikkenee mitä kauemmaksi mennään referenssipisteen arvoista, koska esim A/F-suhde ei enään pysy vakiona olosuhteidne muutoksen takia.

Voin suositella tuota kirjaa kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita mäntämoottoreiden toiminnasta ja teoriasta.

Tarina kirjaviisaasta vävypojasta, joka pyrki briljeeraamaan appiukkonsa kustannuksella: Tummien pilvien lähestyessä viisas vävy kertoi ukkosen ja salamoinnin johtuvan lämpimän ja kylmän ilmamassan kohtaamisesta. Kuunneltuaan hiljaa appiukko totesi: "Sinä puhut p***aa. Jos tuo olisi totta, niin saunan ovella kävisi hitonmoinen rytinä". Että näin! Ja molemmat oikeassa. Ihan oikeatkin teoriat kannattaa sijoittaa oikeaan; omaan ympäristöönsä. Muuten saattaa tulemana olla jopa huvittavia johtopäätöksiä. Täytyy kokeilla millainen "raksteri" tulee mamman kolhvista helmikuun auringossa.
idea3.gif

Back