Rata-ajon tekniikkaa ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Keith Code:n Soft Science of Road Racing Motorcycles kirjassa on noita ajolinjoja käyty läpi. Piikeillä ajetaan pyöreitä linjoja, jotta saadaan vauhti säilymään, mutta isoilla pyörillä ajetaan syvälle mutkaan, tehdään nopea kääntöliike, ja pyörä heti pystyyn ja isolla teholla ulos mutkasta. Pyörä mahdollisimman vähän aikaa kallellaan että saadaan avattua hana ajoissa.

curve1.gif


curve2.gif


Kisassahan noi ei taas aina päde, ja joka mutka on erilainen kallistuksineen ja pomppuineen..
 
Tämä taas johtaa siihen, että mutkaan käännytään tavallaan liian aikaisin sisään, samalla sairaan agressiivisesti jarruttaen, nopee rysäytys mutkaan ja terävä kääntö, ja sitten mahdollisiman nopeesti pyörä pystyyn että pystyy antaa taas hanaa.. Elikäs pyöreet "klassiset" linjat voi unohtaa..
Mitä tarkoitat "tavallaan liian aikaisin sisään", yksi tuttu jolla jonkin moinen haju on ajamisesti,on voittanu muutaman 600:lla Sm:n aikoinaan, kertoi että mahdollisimman myöhään pitää kääntää sisälle ja jyrkästi että pääsee suorempaa ja kovemmalla kiihdytyksellä ulos. Kisassahan se ei ihan mene ihan noin, kun siinä jää silloin ohituspaikka perässä ajavalle. Mutta jos haetaan nopeaa kierrosta näin sen käsitin. Onhan erillaisia mutkia kuten Virtasalmella hevosenkenkä ja Kemoran karusellit missä toi sääntö käsittääkseni ei päde.
 
Tää onkin poikkeuksellisen mielenkiintonen aihe
thumbs-up.gif
Onko toi kuva lainattu siitä pehmotiedekirjasta? Pitänee joskus lukea se, vaikuttaa aika hyvältä teokselta
smile_org.gif
Vielä ku tossa olis jotenkin toi matka ajan funktiona niin tosta sais vielä enemmän irti.

sanoi:
mutkaan käännytään liian aikaisin sisään, samalla sairaan agressiivisesti jarruttaen, nopee rysäytys mutkaan ja terävä kääntö, ja sitten mahdollisiman nopeesti pyörä pystyyn että pystyy antaa taas hanaa
Tolla lailla mä oon nähny useammankin kaverin kilosella ajavan, mutta ei ne erityisen nopeita oo ollu
tounge.gif


Mutta jatkakaapa, tätä lukee mielellään.
 
Tämä taas johtaa siihen, että mutkaan käännytään tavallaan liian aikaisin sisään, samalla sairaan agressiivisesti jarruttaen, nopee rysäytys mutkaan ja terävä kääntö, ja sitten mahdollisiman nopeesti pyörä pystyyn että pystyy antaa taas hanaa.. Elikäs pyöreet "klassiset" linjat voi unohtaa..
Mitä tarkoitat "tavallaan liian aikaisin sisään", yksi tuttu jolla jonkin moinen haju on ajamisesti,on voittanu muutaman 600:lla Sm:n aikoinaan, kertoi että mahdollisimman myöhään pitää kääntää sisälle ja jyrkästi että pääsee suorempaa ja kovemmalla kiihdytyksellä ulos. Kisassahan se ei ihan mene ihan noin, kun siinä jää silloin ohituspaikka perässä ajavalle. Mutta jos haetaan nopeaa kierrosta näin sen käsitin. Onhan erillaisia mutkia kuten Virtasalmella hevosenkenkä ja Kemoran karusellit missä toi sääntö käsittääkseni ei päde.
No, niin se vaan menee.. Nimenomaan ero on siinä miten eri tehoisia pyöriä kannattaa ajaa, jos isoa kovaa haluaa päästä. 600cc ei nyt oo tod ihan samanlainen ajaa kun kilonen...
033102beer_1_prv.gif
 
Onko toi kuva lainattu siitä pehmotiedekirjasta? Pitänee joskus lukea se, vaikuttaa aika hyvältä teokselta  
smile_org.gif
Jees.. skannasin kuvat kirjasta. Multa löytyy Twist of the wrist 1 ja 2 sekä toi Pehmotiede. Tilasin kaikki Amazonista. Ihan mukavaa luettavaa. Niistä saa uutta näkökulmaa ja vähän teoriaa ajamisen taustalle. Twist 1 on 80-luvulta, eikä siinä keskitytä juurikaan konkreettiseen tekniikkaan. Twist 2 on 90-luvun tuote ja siinä mennään jo vähän syvemmälle. Soft Science keskittyy sitten pelkästään kaarreajoon.

Ehkä yksi oleellisimmista ajatuksista, mikä kulkee läpi noiden kirjojen, on Keithin idea siitä että Kuskilla on käytössään 10 dollarin edestä huomiota (attention) käytettävänä joka mutkassa. Mutkaa lähestyttäessä, jarrutuksessa, käännössä, mutkassa ja ulostulossa on kymmenittäin asioita joihin täytyy kiinnittää huomiota. Jos kaikki huomio menee äärimmäiseen jarrutukseen, jää kaikki muut asiat vaille huomiota, ja mutka kusee. Aikaa myöten asiat muuttuvat vaistomaisiksi, eikä niihin tarvitse enää kiinnittää niin paljon huomiota, ja sitä säästyy taas muihin asioihin.

Jokaisella on varmaan kokemusta siitä, kun mutkaan tullessa, tai kaarteessa tapahtuukin yllättäen jotain odottamatonta. Kaikki huomio kiinnittyy vain sen tapahtuman arviointiin, sydän hakkaa ja silmät pullistuvat päästä. Yritäpäs siinä miettiä mitään muuta. Tietoisesti kun ravistaa itsensä irti siitä ja palauttaa huomiota muihinkin asioihin, on hyvät mahdollisuudet päästä jatkamaan matkaa..
 
No en mä suoranaisesti epäillytkä ettei se mahdollista oo, koska suomessakin parhailla kuskeilla on aika erillaisia ajotyylejä. Oon kuullut vaan yhden kuskin mielipiteitä ja tutun juttua on jotenki helpompi uskoo. Vaikkakin oon kai tylyttyjän kans kerran jutellu apparalla en oo kyl ihan varma ei me tuttuja vielä olla.
thumbs-up.gif


Samainen tuttu puhui myös niin että piukkuihin paikkoihin täytyy tulla kovalla jarrulla ja vaihtaa pieni vaihde jotta takapää lähtee luistaa. Sitten antaa sen luistaa niin kauan kuin tulee kaarteen pisteeseen jossa pyörä käännetään ja siinä kohtaa avata niin reilusti että takapää pysyy koko ajan irti joka mahdollistaa sen että pyörä kääntyy nopeammin/tarpeeksi. Suurin ongelma kuulemma tässä oli se kun sen oman pyörän paukku ei oikein riittänyt täytyi käyttää kovin agressiivista moottorijarrua jotta peli lähti luistaa.

Viime talvena samainen hemppa testas jäärata pyörää totes vaan että kyllä asfaltilla on sentään helppo ajaa sladissa...
 
Kannattaa opetella ajamaan rataa ensin sellaisilla vauhdeilla ettei tarvii jarruun koskea.
Tota tekniikkaa Keith Code:kin käyttää Superbike koulussaan.. monissa tapauksissa kaverit ajaa parempia kierroksia noin, kuin että riuhtoisivat jarruja ja kaasua vuorotellen.

Varmaan vaikuttaa just se, että ei mee kaikki huomio jarrutukseen vaan sen voi suunnata pelkästään siihen sisääntulon ajolinjaan.
 
Tulee mieleen Kummeli Stories. Stefan kommentti Pohjolarallin ekan päivän jälkeen. "Me tullaan kurveihin lujaa ja agressivisesti mutta sieltä pitäis päästä poiskin"
tounge.gif
.

Kevättä odotellessa...
Vai oliko tuo se mun kommentti silloin heinäkuussa kun leveäksi meni  
biggrin.gif
No kuitenkin sulle on jo kirjattu pakollinen osallistuminen jokaiselle ajopäivälle ens kesän kekkereihin. Niin ja joskus voi jäädä niihin jälkiajoihin sinne mökkikylään...
Heh, ei ollut kommentti lipsahduksesta. Mukana ollaan aina kun ehditään ja jälkiajoihinkin pitänee jäädä. Siellähän se vasta selviää kuka oikeesti vetää eniten.
tounge.gif
 
Tämä taas johtaa siihen, että mutkaan käännytään tavallaan liian aikaisin sisään, samalla sairaan agressiivisesti jarruttaen, nopee rysäytys mutkaan ja terävä kääntö, ja sitten mahdollisiman nopeesti pyörä pystyyn että pystyy antaa taas hanaa.. Elikäs pyöreet "klassiset" linjat voi unohtaa..
Toi kuulostaa ihan "Squaring off" tekniikalta.. eli U:n muotoinen mutka ajetaan V:n muotoisella ajolinjalla.

Noita eri linjojahan on monia, ja käytännössä kaikki toimii.. jokaisen pitää vaan ite arvioida joka mutkassa mitä niistä käyttää.. Siinähän se hauskuus piileekin, kun kukaan ei voi toiselle sanoa just miten joku paikka pitää ajaa, se on pakko ite kokeilla.

Mähän en mitään näistä jutuista tiedä.. oikeesti nopeet kuskit saa kertoa missä mennään
bowdown.gif
 
Uusimmassa Bikessäkin on rata-ajo tekniikasta sivullinen tekstiä.  
thumbs-up.gif
Tarkoitat siis sitä sivua, jossa julistetaan, että "Pehmeä ajotyyli on nopea ja yhteinen tekijä kaikille maailman parhaille kuljettajille". Tekstiä vahvistaa kuva, jossa Rossi vetää eniten karmeessa räkäsladissa.
tounge.gif


Aika ympäripyöreetä tekstiä se sivu mun mielestä oli.
 
Tarkoitat siis sitä sivua, jossa julistetaan, että "Pehmeä  ajotyyli on nopea ja yhteinen tekijä kaikille maailman parhaille kuljettajille". Tekstiä vahvistaa kuva, jossa Rossi vetää eniten karmeessa räkäsladissa.  
tounge.gif
Mut sehän vasta pehmeä kaarretekniikka onkin kun mennään sladissa nätinpyöreästi liukuen ...  
buttrock.gif
 
Huipputasolla niin
tounge.gif


Pointti oli saatta tiedoksi niille jotka ei artikkelia ole lukeneet, että tossa jutussa sladittelu samaistetiin matkamotorismiin. Ton sladiohjeen jälkeen kerrottiin, että ajaessa kannattaa istua rennosti, pitää katse suunnattuna riittävän kauas eteen ja hartiat alhaalla. Ajatus saisi mielellään olla mutkan pari edellä moottoripyörää, koko ajan. Ja kaasua ei saa käyttää rajusti, vaan pehmeästi.

Kun mun mielestä tommonen sladittelu ei oikeen irtoo jos kaasukäsi on kovin pehmee ja varovainen  
wink.gif
 
Mut sehän vasta pehmeä kaarretekniikka onkin kun mennään sladissa nätinpyöreästi liukuen ...  
buttrock.gif
Aijaa, mun mielestä se on aika kova se asvaltti, joka ton jälkeen tulee vastaan.  
confused_orig.gif


Tosta sladittelusta jäänyt vähän huono maku suuhun. (En vain osaa, joo tiedetään) Liikkuuhan se pyörä tietty välillä vähäsen mutta liiallista tai tahallista sisään- tai ulostulon sladia pyrin kyllä välttämään.

Puhuin viime mp-messuilla Topi Haaralan kanssa, kysyin juuri tästä sladittelusta ja kusiaisesta. Sanoi että eipä ole käyttänyt tekniikkaa, mutta tulevalla (siis nyt viime) kaudella pitäisi opetella sitäkin. Jos Haarala ajeli 2003 noita 1.27 aikoja ilman sladittelua motoparkissa, niin enköhän minäkin pärjää sitten jonkun aikaa harjoittelematta sitä.

Viime mparkin kisoissa kun kävin (katsomassa) niin enpä nähnyt että tota sladi tekniikkaa olisi käytetty, ainakaan supersporteissa. (En siis sano etteikö pikkasen lipsunut sinne sun tänne, vaan että Gary McCoy tyyliä ei näkynyt, eikä siis sitä squaring off tekniikkaa.) Tietty en nähnyt kun takalenksun, tiedä sitten mitä tekivät toisessa päässä rataa. Luulis että eka tai toka vasuri ois ne mutkat missä tätä tapahtuisi.  
nixweiss.gif
 
Voipi olla parempi jättää ne sladittelut väliin... ainakin minulta... Sehän on niin että ensin sladittaa takanen ja siten sliukuu muovi...
biggrin.gif
 
Mut sehän vasta pehmeä kaarretekniikka onkin kun mennään sladissa nätinpyöreästi liukuen ...  
buttrock.gif
Aijaa, mun mielestä se on aika kova se asvaltti, joka ton jälkeen tulee vastaan.  
confused_orig.gif


Tosta sladittelusta jäänyt vähän huono maku suuhun. (En vain osaa, joo tiedetään) Liikkuuhan se pyörä tietty välillä vähäsen mutta liiallista tai tahallista sisään- tai ulostulon sladia pyrin kyllä välttämään.

Puhuin viime mp-messuilla Topi Haaralan kanssa, kysyin juuri tästä sladittelusta ja kusiaisesta. Sanoi että eipä ole käyttänyt tekniikkaa, mutta tulevalla (siis nyt viime) kaudella pitäisi opetella sitäkin. Jos Haarala ajeli 2003 noita 1.27 aikoja ilman sladittelua motoparkissa, niin enköhän minäkin pärjää sitten jonkun aikaa harjoittelematta sitä.

Viime mparkin kisoissa kun kävin (katsomassa) niin enpä nähnyt että tota sladi tekniikkaa olisi käytetty, ainakaan supersporteissa. (En siis sano etteikö pikkasen lipsunut sinne sun tänne, vaan että Gary McCoy tyyliä ei näkynyt, eikä siis sitä squaring off tekniikkaa.) Tietty en nähnyt kun takalenksun, tiedä sitten mitä tekivät toisessa päässä rataa. Luulis että eka tai toka vasuri ois ne mutkat missä tätä tapahtuisi.  
nixweiss.gif
WSS:ää tällä kaudella innolla Jurrisportilta tuijottaneena voisin melkein väittää että pitkissä/huomattavissa sladeissa vetämistä ei edes Supersportin MM-sarjassa hirveästi näe, satunnaisia liukasteluja ja perse sivulla trailbrakingia mutkiin sisään kylläkin. Oiskohan tuon kusiaisen moottoriluonne sellainen (tehoa niin kapealla alueella) että sitä olisi tuollaisessa pitkässä ja hartaassa sladissa hankala hallita. Litrasten MM-sarjoissa, mitä nyt on telkusta nähnyt (GP, WSB), tuo harrastetaan huomattavasti enemmän ja ainakin useimmat GP-starat taitaa säännöllisesti ajaa supermotoa kehittääkseen taitoja juuri tuossa sladissa työntämisessa.

disclaimer: mistään mitään tiedä, oppi tulee telkusta/netistä ja viisaampien juttuja toistelemalla.
 
Mut sehän vasta pehmeä kaarretekniikka onkin kun mennään sladissa nätinpyöreästi liukuen ...  
buttrock.gif
Aijaa, mun mielestä se on aika kova se asvaltti, joka ton jälkeen tulee vastaan.  
confused_orig.gif
Voi pojat... (make ja sä)  
pftroest.gif
Ei kaikkea pidä ottaa niin vakavasti  
wink.gif


Mulla vaan pyöri silmissä videonauha Garystä sladittamassa, ku tuon kirjoitin...
bowdown.gif


Ihan hyvin te ajatte, vaikkette sladissa  
thumbs-up.gif
 
Tosta sladittelusta jäänyt vähän huono maku suuhun. (En vain osaa, joo tiedetään) Liikkuuhan se pyörä tietty välillä vähäsen mutta liiallista tai tahallista sisään- tai ulostulon sladia pyrin kyllä välttämään.

Luulis että eka tai toka vasuri ois ne mutkat missä tätä tapahtuisi.
Sillä vauhdilla kun sinäkin ajelet ympyrää luulisi pyörän luistavan väkisin joissakin kohdissa. Itsellä tuota ilmiötä on virtasalmen ekassa vasurissa ja sitten perälenkillä siellä kaikkein alimmassa vasurissa. Muualla radoilla ei ole niin kova yritys päällä... vielä.
 
Kannattaa opetella ajamaan rataa ensin sellaisilla vauhdeilla ettei tarvii jarruun koskea.
Tota tekniikkaa Keith Code:kin käyttää Superbike koulussaan.. monissa tapauksissa kaverit ajaa parempia kierroksia noin, kuin että riuhtoisivat jarruja ja kaasua vuorotellen.

Varmaan vaikuttaa just se, että ei mee kaikki huomio jarrutukseen vaan sen voi suunnata pelkästään siihen sisääntulon ajolinjaan.
Tuo kuulostaa ihan oikeasti siltä, että siinä voisi olla ajatustakin....jotenkin sitä tuppaa radalla painamaan tuhatta ja sataa suorilla ja sitten jarrut punaisena mutkaan sisään...pitääpä ihan oikeasti miettiä tätä juttua ja ehkäpä kokeillakin tulevalla kaudella.

On muuten oikeasti helvetin mielenkiintoinen topicci. Ratakokemusta ei tältä kaudelta vielä niin paljon, mutta ensi vuonna sitten reilusti enemmän.
 
sen minkäverran joskus raala käynynnä, oon kattellu isojenpoikien menoa ja on vaivattomannäköistä, semmoisten paljon raala ajaneitten. ja kuulin tai hokasin ite aikanaan, että parhaiten ne linjat voi oppia alkuun jarruihin koskematta, eli mutkaan tulonopeus sellaiseksi, että voi turvallisesti kantata, joko sladissa tai ilman, sladissa-ajo vaatii kokemusta ja harjoittelua, sitä en varmaan osaa, korkeintaan lumella ja mopolla tai pikkurätkälä jalakamaassa, eiku lumessa tai jäässä jäällä, sitten jos haluaa vauhtia lisätä kuivala raala, ottaa ne mutkaantulojarrutukset mukaan menoon kuhan ensin alakaa olla ilimanjarrutuksia mutkat suht kohillaan, siis ajolinjat. niisäki toki eroja eri vehkeilä. ja kuskeila. rengastus vaikuttaa. ajamista voi oppia ajamalla. rata-ajamista oppii ajamalla raala. kauas on pitkä matka, hauki on kala, vesi on märkää, prätkäily on mukawaa kaikissa muodoissaan. rata-ajoharjoittelusta on hyötyä muussakin ajamisessa, liikenteen seassa ja aina yllättävissä tilanteissa. ainakin on mahdollisuuksia opetella oikeammanlaista reagointia eri tilanteisiin harjoittelemalla radalla.

pöriö. rattue rattus rattus.
 
Back
Ylös