G
Guest
Guest
Tuota. Hmm... Radan kiertäminen samalla vaihteella. Eikös monelle radan kiertäminen ole ajoharjoittelua, joten vaihtakaa hyvät ihmiset vaihteita. Käyttäkää kaikkia hallintalaitteita ja mahdollisimman paljon. Sillä tavalla siitä tulee ruutiinihommaa, eikä sitä tarvi enää miettiä jatkossa..Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
Muutamia juttuja mitä itse olen oppinut rataa ajaessani.. palkintosijoillekin päästen.
- Takajarru on käytännössä turhaa nelitahtisella ( nykyisissä pyörissä ei ole sellaista työntötankoa takajarrusatulasta runkoon. Ennen vanhaan sen tarkoitus oli,kun käytit takajarrua aiheutti tämä sen että takarengas painui alaspäin tiukemmin asfalttiin) Joissakin pyörissä on nykyään jopa luistokytkimet millä estetään liiallista moottorijarrua takarenkaalle.
-Etujarrua saa käyttää mutkassa. Opetelkaa mutkassa jarruttamista. Se on kaikista parasta oppia mitä radalla voit saada, sillä mutkateillä yllättävät mutkat on helpompi hallita, kun pystyt jarruttamaan vielä mutkassa.... nim.kokemusta on.
Itse jarrutan aina mutkassa apexiin asti, jonka jälkeen Avaan Jo!-kaasun välittömästi.
- Pyrin pitämään painon eturenkaalla eli munat tankissa. Tosin kun katsoo Topi Haaralan ajamista, niin hänellä on paino takarenkaalla.. eli makuasia.. kokeile mikä sopii sinulle....
- Jarrutuksissa paino takana, ettei takarengas kevene liikaa ja ala pomppimaan. Purista polvilla tankkia, joten painopiste jarrutuksissa tulee alaspäin ja kädet eivät rasitu niin paljoa. Koska monet tankit on muotoiltu väärin, voi ( jos haluaa) laittaa tankkiin polvien kohdalle päddinkiä, joilla saa paremman otteen polvilla..
-ÄLÄ HELVETISSÄ VAIHDA VAIHTEITA MUTKASSA...ellei ole ihan pakko. Varsinkin pienemmällä vaihteella laittaminen kesken kanttaamisen on itsemurhahakuista hommaa.
-Käytä hiukan isompaa vaihdetta. On turhaa käyttää maksimikierroksia mutkassa ja mutkasta lähdettäessä. Pyörä on vaikea käsitellä ja joudut vielä mutkassa vaihtamaan isommalle, jos kierrokset kiertää liian korkealla. Pyörä vikuroi ja repii rengasta.
Vrt. Tatu Lauslehto. Hän tajusi vasta tällä kaudella, että isommalla vaihteella ajaminen on helpompaa, sujuvampaa, turvallisempaa ja se kuluttaa vähemmän rengasta ja miästä..Tämän mahdollistaa vääntävä moottori ja sellaisia nuo tahtoo nykypäivän moottorit olevan.
-Katso kauas... Pitkälle.. Niin kauas kuin rataa näkyy.. Tällöin vauhtisi kasvaa ihan itsestään. Vain kukkahattutädit ja sedät nostavat autossa selkänojat pystyyn ja tuijottavat konepellille ja siitä alas.... MUISTA KATSE KAUKAISUUTEEN!!...
Äläkä tuijota sinne ulkomutkaan.. Nimittäin pyörä menee sinne mihin katsot.
-Ajolinjat opit seuraamalla kokeneempaa... ELi mene reilusti kysymään muilta vetoapua. Älä kysy apua wannabeRRensikertalaiselta, sillä vaikka hänellä olisi vauhtia paljon,mutta on todennäköistä että hän tulee jossain vaiheessa kaatumaan pahasti kun vauhti on kasvanut liikaa muutaman ratapäivän jälkeen... Lisäksi hänen halu näyttää oma vauhtinsa ei palvele sinun ajolinjaoppimis-tarpeita...
Heh.. Minä voin tulla jeesaamaan , jos maksat mun ratamaksun..
Autan mielelläni... Useamman kollin/naaraan vauhti kasvoi kun pidin jannuja imussa muutaman kierroksen... Loppupäivästä teki jo tiukkaa päästä "oppimuksuista" ohi...
Ja kun aina on nopeampia, sain itsekin lisää nopeutta ajamalla nopeamman ja kokeneemman perässä...
=======================================
Ja ei muutakuin herneet nenään......