Rata-ajon työkalut

Desmosedici

New member
Ei toki pelkästään rajoitu ratailuun, mutta laitetaan nyt tänne. Eli mitä kaikkea työkalupakista löytyy, mitä merkkejä suositaan, hinta vs. laatu?

Itselläni mielessä mm. momenttiavaimen hankinta ja tietysti 500+ euron Snap On olisi varmasti kiva, mutta kohtuus kaikessa ja kun en hommia ammatikseni tee, niin jotain lompakolle järkevämpää soisi löytyvän. Bilteman kamat mistään kotoisin?

Toinen juttu mikä käynyt mielessä on kohtuullinen kompura. Näistä kuulee aina vitsailtavan eli koneesta lähtee enemmän ääntä kuin ilmaa/puhallusta jne.
 
Todennäköisesti saan tähänkin viestiin pelkkää haistavittu-reaktiota niinku tapana on, mutta c'est la vie...

Itse olen kanssa liikkeellä varsin minimaalisella budjetilla tässä touhussa, joten mun vastaus lienee kaikesta tulevasta vittuilusta huolimatta varsin lähellä sun tarkoitusperääsi.

Omasta arsenaalista löytyy
- Bilteman laaja avainsetti
- yks iso työkalupakki
- momenttiavain 120Nm asti
- pari rengasrautaa
- tasapainotuspukki
- rengaspastat, vaseliinit, brake cleaneriä, WD40 yms.
- kuusarisarja
- Bilteman kompura
- ja tohon vielä kaikkee pientä mitä sitte on tarpeen mukaan hommaillut

Olen lähes kaikki sälät ostanu Motonetistä tai Biltemasta. Työkalut ovat yleensä Bahcon (kuusari/räikkäavain) tai MTX (momenttiavain) ... erittäin toimivia ja pystyviä työkaluja. Kaikkein edullisimpia en lähde ostamaan, koska vaikka budjetti on tiukalla, ni oon kokemuksesta huomannu että halpa on paskaa.

Jos tarttet linkkejä joihinki kamoihin joita oon ostellu ni kysäse.

Vittuilua odotellessa.... :ohmy:
 
Toinen juttu mikä käynyt mielessä on kohtuullinen kompura. Näistä kuulee aina vitsailtavan eli koneesta lähtee enemmän ääntä kuin ilmaa/puhallusta jne.

Nämä ns. salkkumalliset:

esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/751925/Kompressori-Simply

Huutaa niin maan perkeleesti, mutta tuottaa tarpeeksi että nousee rengas vanteelle. :D
Muutenkin mukavan kokoinen pakata/kuljettaa.

Itselläni ei ole momenttiavainta mukana varikolla, näen sen vähän turhana kantaa mukana. Pyritään siihen ettei aleta siellä kone remppaa tekemään. :D
 
Itselläni ei ole momenttiavainta mukana varikolla, näen sen vähän turhana kantaa mukana. Pyritään siihen ettei aleta siellä kone remppaa tekemään. :D

Ei toki tarvitse olla välttämättä varikolle mukaan otettavaa kamaa pelkästään. Meneekö turhan hifistelyn puolelle, jos jarrusatulan pultit, cliparit, vanteiden pultit haluaa ohjekirjan mukaiseen momenttiin varikollakin?
 
Ei toki tarvitse olla välttämättä varikolle mukaan otettavaa kamaa pelkästään. Meneekö turhan hifistelyn puolelle, jos jarrusatulan pultit, cliparit, vanteiden pultit haluaa ohjekirjan mukaiseen momenttiin varikollakin?

Mä pyrin vetämään aina kaikki momenttiin. Myös varikolla.
Mulla on halpismomenttiavaimet. Iso 1/2" ja pieni 1/4".

Ja muita työkaluja on ihan perkeleesti, kun on työkaluja autoissa, omakotitalossa ja kahdessa prätkätallissa.
Periaate on aina ollut, että jos jotain työkalua tarvitsen, niin ostan sen. Siitä syystä, että kun opin sitä käyttämään niin ihan varmaan joskus sitä tuun joskus kaipaamaan.

Sanoisin, että halpismomenttiavaimet ajaa ihan tehtävänsä näissä meidän tarkkuuksissa. Noilla olen aika monta moottoriremonttiakin tehnyt onnistuneesti, että ei ne ihan hirveen metsään kiristä. Se täytyy muistaa, että kiristääkö kuivaa vai voideltua kierrettä. Se vaikuttaa momenttiin pikkusen, mutta ei siitä stressiä kannata ottaa.

Ja kompurasta, niin jos vaan on tilaa, niin sitten ostaisin 50-litrasen V2-koneella olevan. Tokmannilla ja Biltemassa sellaisia on kohtuu hintaisina. Ja kun ostat kompuran, niin osta samalla ainakin yksi PAKSU LETKU. Että se ilma pääsee sieltä kompuralta siihen työkaluun. Usein letku on pullonkaulana.
 
Toinen juttu mikä käynyt mielessä on kohtuullinen kompura. Näistä kuulee aina vitsailtavan eli koneesta lähtee enemmän ääntä kuin ilmaa/puhallusta jne.

Jos kompurassa on säiliö, edes pieni kuten salkkumallisessa, niin sitä säiliötä täytyy malttaa käyttää. Salkkumallinen on kyllä näppärä kaikkeen pieneen tekemiseen.
 
Rengasrautoja on hyvä olla kolme vaikkei käsiä ole jokaiselle. Ajatus varmasti valkenee ajastaan.
 
Rengasrautoja on hyvä olla kolme vaikkei käsiä ole jokaiselle. Ajatus varmasti valkenee ajastaan.

Juu. Kolme on hyvä.

Bahcon/ vastaavan isompi hylsysarja, iso- ja pieni momenttiavain, jatkovarsi, kumivasara.

Kaikenlaista erikoistyökalua ja ihmemeisseliä kertyy ajan mittaan.

Itellä K-Raudan halpa Stanleyn kompura. En kantele varikoille mukana, koska esmes Kemoralla ja Alastarossa on varikolla kompura, jolla poksauttaa rengas vanteelle. On vain käsipumppu, jolla säädellä rengaspaineita.
 
Ja kun ostat kompuran, niin osta samalla ainakin yksi PAKSU LETKU. Että se ilma pääsee sieltä kompuralta siihen työkaluun. Usein letku on pullonkaulana.

Korostuu etenkin pulttikoneella. Akkukäyttöiset toki muotia nykypäivänä.
 
Nämä ns. salkkumalliset:

esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/751925/Kompressori-Simply

Huutaa niin maan perkeleesti, mutta tuottaa tarpeeksi että nousee rengas vanteelle. :D
Muutenkin mukavan kokoinen pakata/kuljettaa.

Itselläni ei ole momenttiavainta mukana varikolla, näen sen vähän turhana kantaa mukana. Pyritään siihen ettei aleta siellä kone remppaa tekemään. :D

Sain tuollaisen kompuran juuri joululahjaksi, mutta vaihtoon meni. Juurihan sillä ilmaa renkaisiin sai, mutta ei riitä potku paineilmatyökaluihin alkuunkaan.
 
Vaihdoin viime syksynä perinteisen vuosia karting-kisoja kiertäneen työkalupakin Bilteman kaksiosaiseen työkaluvaunuun, koska pakki alkoi olla niin täynnä tavaraa, että työkalujen kaivaminen sieltä oli jo hieman vaivalloista. Vaunuun kalut saa paremmin järjestykseen ja yritin laitella ne niin, että tarvittaessa pelkällä yläosallakin pärjää jos ei saa koko höskää mahtumaan mukaan. Työkaluja on vuosien mittaan (vaari aloitti autoilijana 30-luvun alussa) kertynyt aika kasa kaiken merkkisiä Stahlwillestä Kamasan kautta MTX:ään, kaikki olleet ihan ok harratuskäytössä, ja niistä vaunussa on tällä hetkellä jotakuinkin seuraavat:
- hylsysarja 1/2", sekalainen, räikkä Kamasa
- hylsysarja 3/8", MTX
- hylsysarja 1/4" Biltema/Kamasa
- kiintolenkkisarja, Kamasa
- sekalainen lajitelma ruuvareita
- kuusiosarja, myös T-mallisia
- torx-sarja
- momenttiavaimet 1/4"-1/2"
- sekalainen setti pihtejä
- varmistuslankaa
- ilmastointiteippiä, pun., musta ja hopea
- eristysnauhaa
- rengaspainemittari
- lämpömittari
- vasaroita, kumi, muovi ja rauta
- rengasraudat
- teräsharja
- rautasaha
- venttiiliavain
- puhdistusspray
- WD-40
- jarrunestettä
- pultti ja mutterilajitelma aka. "miljoonalaatikko"
- läjä action-kameran kiinnitystarpeita
- apikopihdit ja muutamia liittimiä
- akkuporakone
- nippusiteitä

Lisäksi mukana on kulkenut rengaspaineen säätöön se perinteinen käsipumppu ja joskus sellainen pikkukompura, jolla täyttää tarvittaessa ilmapatjan kätevästi. Verstaalla on sitten vähän isompi kompura, tai kaksikin, ja kaikenlaista pajakamaa.

En ole niin kovin kokenut ratakettu, mutta eiköhän tuo kalumäärä pikkuhiljaa jalostu ajan mittaan, kun oppii mitä mukana tarvii ja mitä ei.

Tuossa pieni videonpätkäkin pakin ensimmäisestä kalustusvaiheesta ja muista puuhasteluista, löysin tuon jälkeen naapurin varaosakaupasta mm. kiintoavaimille sellaisen kunnollisen alustan, jossa niille on just sopivat kolot yms. pikkujuttuja.

https://www.youtube.com/watch?v=PqiOGrXZUvo
 
-Iso jakari. sillä saa peilit irti triumpista
-kuusiokolosetti. ei ole ollut käyttöä.
-nippusiteitä. saa hajonneet osat kiinni kotimatkaa varten
-teippiä.
-analoginen rengasmittari.
-leatherman

noilla on mennyt muutama kymmen ratapäivää. pyörällä ajaen matkatkin. Sitten jos autolla menee niin kyytiinhän laitetaan puoli tallia, mutta ei niitä kyllä yleensä ikinä käytetä.
 
Nyt jos ajatellaan ratapyörän mutterien kiristyksiä niin minkälainen momenttiavain on riittävä?
 
5-25, 20-120. About.

Itellä lisäks vielä 70-350 koska koneessa muutama jämäkämpi momentti, mutta sitä ei varikolla tartte.
 
Sain tuollaisen kompuran juuri joululahjaksi, mutta vaihtoon meni. Juurihan sillä ilmaa renkaisiin sai, mutta ei riitä potku paineilmatyökaluihin alkuunkaan.

Ei sitä työkaluille olekkaan tarkoitettu, ne vaatii säiliöllistä.

Mutta varikolle tuommoinen on loistava.
 
Ero on ilmoitetussa momenttialueessa sbvtools 4-203Nm vs. Biltema 40-200Nm

En ihan luottaisi sbvtoolsin alapään tarkkuuteen. Voihan se toki olla ihan hyvä mutta skaala tuntuu jotenkin liian laajalta.
 
Back
Ylös