Rata-ajon varusteista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fabio T.

New member
Kuten foorumilta voitte lukea, niin 17.07. tapahtunut Legolasin nurimeno olisi voinut johtaa vieläkin vakavampiin seurauksiin, ellei hänellä olisi ollut selkäsuojaa. Siksi ajattelin avata tämän uuden aiheen koskien suosituksia rata-ajossa käytettävistä varusteista ja nimenomaan tänne rata-ajo-osioon...

1. Kypärä

Intergraalikypärä, jonka lukitus on kaksois D-lenkillä...ei pikalukolla.Kypärä on vaihdettava uuteen aina kun se on pudonnut maahan tai se päässä on tullut kaatuiltua.

2. Ajopuku

Yksiosainen nahkapuku, missä on vakiovarusteena polvi, lonkka, kyynär ja olkapääsuojat. (Kaksiosainen nahkapuku on välttävä)

3. Selkäsuoja

Henskeleillä ja leveällä vyöllä varustettu malli on paras

4. Ajohanskat

Nahkahanskat joissa kevlar tms. vahvikkeet ja mieluiten niitit kämmenpuolella. (Legolasilla oli gorehanskat, mitkä menivät aivan päreiksi ja johtivat kämmenen palovammoihin)

5. Ajosaappaat

Pitkävartiset ajosaappaat tyyppiä "racing" eli suojin / vahvikkein

Tulevassa ajotapahtuman katsastuksessa 28.07. tullaan kiinnittämään huomiota myös ajovarusteisiin...ei niuhotusmielessä, mutta turvallisuus mielessä pitäen...
 
sanoi:
1. Kypärä

Intergraalikypärä, jonka lukitus on kaksois D-lenkillä...ei pikalukolla.Kypärä on vaihdettava uuteen aina kun se on pudonnut maahan tai se päässä on tullut kaatuiltua.

Eli esim. Schuberth Conceptilla ei ole radalle asiaa?

sanoi:
2. Ajopuku

Yksiosainen nahkapuku, missä on vakiovarusteena polvi, lonkka, kyynär ja olkapääsuojat. (Kaksiosainen nahkapuku on välttävä)

Mites gorepuku? Pääseekö radalle?
 
Koska ORGin rata-ajot eivät ole kilpailu vaan omaehtoinen ajoharjoittelutapahtuma, missä jokainen ajaa omalla vastuullaan, niin kyllä niillä pääsee...
 
Nahkapukuun kun on tottunut niin ei enää oikeen edes uskaltaisi ajaa goret päällä.. ehkä se sitten on pakko kun kelit kylmenee taas.

Itsellä on käytössä n.1800 euroa kustantaneet vermeet jotka täyttävät nuo ed. mainitut vaatimukset.. hetkeäkään ei ole harmittanut vaikka tili huusi leipää hetken
tounge.gif


Vaikka ei kisaa olekaan tarkoitus ajaa, niin kyllä se niin on että kisavarusteet antavat parhaan turvan myös pienemmissä nopeuksissa kaaduttaessa.
 
Erittäin hyvä topicci Fabio!

Tuohon voisi lisätä, että vaikka jokainen ajaa omalla vastuullaan niin muilla kuin ajovarusteilla ei ole radalle asiaa. Olkoon ajovarusteet sitten Goret, nahat ym., mutta esim. farkut, t-paita, lenkkarit ym. kanssa ei radalle ole asiaa.
 
Kyllä, erittäin hyvä topicci!! Oli tuolla toisella foorumilla keskustelua selkäsuojista ja siellä tiedettiin jonkun kisakuskin lääkärin mukaan selkäsuojan pelastaneen hengen kolme kertaa!! Merkeistä Knox:n suoja (malli oli muistaakseni KC-200, tai sinnepäin) on kovasti suosittu, koska siinä on selkärangan lisäksi kovat suojat munuaisille ja lavoille, eikä hintakaan ole ihan päätä huimaava.
Kengissä, touring-racing-mallien muoviset nilkka/kantakupit suojaavat ainakin jonkin verran esim. päälle kaatuvalta pyörältä, mutta paras on nilkasta jäykistetty mono, joka ei päästä nilkkaa liikkumaan ja sitä kautta nivelsiteitä repämään.

Tässä asiassa ei tosiaankaan vara venettä kaada.

Itseasiassa, jokusen foormumilla olevan varsin asiallisen maantiekaatumiskertomuksen lisäksi, olisi hyvä kuulla ajajien kokemuksia radalla kaatumisista ja varusteiden toimivuudesta tosipaikan tullen.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
"Ahvenistolla viimeksi sattui Legolakselle haaveri, jonka seurauksena paiskautui kaiteeseen todella kovaa vauhtia."
Hyvät varusteet on a ja o mutta kannattaa myös miettiä kannattaako järjestää motoristeille näinkin vaarallisella radalla ajoharjoittelua? Esim. Alastarolla hyvin harvoin sattuu näin vakavia loukkaantumisia, koska siellä ei kaiteet ole vaarallisen lähellä? Pelkästään halpa tuntihinta ei saa olla houkuttimena!
Välttämättä mitkään suojat eivät pelasta rautakaiteilta....  
idea3.gif

Radan vaarallisuuden takiahan siellä ei järjestetä mp-kilpailuja!
 
Hyvä/tärkeä aihe, josta ei koskaan keskustella liikaa. Itse olen käyttänyt viimeisen vuoden aikana lukemattomia tunteja aiheen tutkimiseen (lukenut tuotearvosteluja, lippakertomuksia, sovitellut racing-kuteita, selkäsuojia...) ja seuraavassa pari asiaa alkuperäisen kirjoituksen täydennykseksi.
Kyparä
- kaksois-D taitaa olla ainut kansainvälisillä kilparadoilla hyväksytty kiinnitys eli ei tosiaankaan mitään pikalukkoja, niissä aina riskinä että välissä paskaa, muoviosat kuluu jne...

Kengät
- ratabuutsit ne olla pitää. Tässä kohtaa useimmat sanoo että mullahan on, kun omistaa Sidi Vertebra II:t, Alpinestars SMX-Goretex:it tai Oxtarin vastaavat (olikohan TCS Gore-TEx).
Itsellänikin meni tää osasto metsään ja ajelen Sidin Vert II:lla, jotka on tosi pron näköiset, melkein kuin MotoGP-kuskeilla, mutta nilkan taivutussuojausta ei oo juuri lainkaan. Sama pätee pitkälti lähes kaikkiin kenkiin paitsi ihan huippumalleihin, joissa ei kävelyominaisuuksia oo ajateltu. Eli siis Alpinestars Supertech, Sidi Race Carbon, Oxtar TCS Evo tai Daytona Security Evo on sitä kaliiberia, jolla nivelsiteet on oikeesti jollain tapaa nilkassa suojattu. Useemmat nivelsiteet on menny tänä keväänä kotimaisillakin radoilla (tiedän 2 kippausta Motoparkista tältä keväältä jossa siteet meni), kunnon popot ois voinu suojata. Näistä kun kokeilee esim Alpinestarsin Supertech vs. SMX Gore-tex niin huomaa kyllä itse eron.
- Selkäpanssareissakin on eroa, tarkeetä on että on oikeesti oikeen kokoinen ja ulottuu mieluiten häntäluun päälle. Jos puvussa ei oo kunnollisia munuaissuojia. Tässäkin Dainesen Wave/muu laatumerkki on oikeesti kovempi keksintö kuin "noname 49 eur", muunmuassa sen takia että siinä ajateltua iskuvoiman levittämistä laajemmalle alueelle. Tääkin on hiukan hankalampi juttu "telttapatjaa ja kovamuovia". Minun valintani oli Knox KC2000 Race, munuaissuojauksen ja takahartijoiden suojauksen takia. Dainesen Wavessa ehkä hiukka parempi rangan suojaus, mutta muilla osa-alueilla (Motoparkissa on tänä kesänä jo haljennut 1 munuainenkin) Knoxi vie voiton
- aika monta pahaa onnettomuutta on käyny rr-kuskeille, joissa osumaa on ottanut rintakehä. GP/WorldSBK-tasolla monet kuskit käyttää rintapanssareita, itselläni on myös suunnitelmissa paikasta Impact Armor mittatilauspanssari, hintaa kokonaista 85 taalaa + toimituskulut.

Itse sijoitin keväällä lähes pari kiloa nykyrahaa (mopon virittämisen sijaan) 1-osaseen nahkaan, kisahanskoihin, selkäpanssariin ja kenkiin. Kengät meni vähän persiilleen eli ne menee seuraavaksi uusiks ja sitten hankintaan tulee rintapanssari. Jokainen voi kohdallaan miettiä onko coolimmat saundit ja pari lisähevosta tärkeempi kuin maksimaalinen suojaus kovan paikan tullen. Mulle tää oli aika helppo valinta...
 
"Ahvenistolla viimeksi sattui Legolakselle haaveri, jonka seurauksena paiskautui kaiteeseen todella kovaa vauhtia."
Hyvät varusteet on a ja o mutta kannattaa myös miettiä kannattaako järjestää motoristeille näinkin vaarallisella radalla ajoharjoittelua? Esim. Alastarolla hyvin harvoin sattuu näin vakavia loukkaantumisia, koska siellä ei kaiteet ole vaarallisen lähellä? Pelkästään halpa tuntihinta ei saa olla houkuttimena!
Välttämättä mitkään suojat eivät pelasta rautakaiteilta....  
idea3.gif

Radan vaarallisuuden takiahan siellä ei järjestetä mp-kilpailuja!
Alastaro olisi tietysti hyvä paikka muuten, mutta sijaintinsa ja myös hintansa takia sinne ei voi ainakaan kovin montaa vuoroa varata. Suurin osa porukasta tulee läheltä Hämeenlinnaa (<100km) ja kuitenkin hinnan on pysyttävä kohtuullisena että homma voidaan järjestää. Alastaroon ei voi lähteä duunipäivän jälkeen "poikkeamaan".

Ja korkeuserot tekevät ahvenistosta "aidonoloisen" eli siellä on mutkia ylä- ja alamäkeen, vastaa siis enemmän todellista ajosuoritusta tiellä. Pirun vaarallinen Ahvenisto kyllä on, siitä ei pääse mihinkään, se nähtiin taas. Tällä kertaa valitettavasti vaan kuski sai pahemmat tällit kuin pyörä.
Mutta käsittääkseni todella pahoja onnettomuuksia ei kuitenkaan Ahvenistolla ole ollut, vaikka taitaa lähes joka päivä joku porukka moottoripyörällä rataa tahkota?

Syksyllä on taas Botniaring varattuna, sinne vaan ilmoittautumisia.

Ja ostakaa niitä selkäpanssareita!
 
1. Kypärä

Intergraalikypärä, jonka lukitus on kaksois D-lenkillä...ei pikalukolla.Kypärä on vaihdettava uuteen aina kun se on pudonnut maahan

2. Ajopuku

Yksiosainen nahkapuku, missä on vakiovarusteena polvi, lonkka, kyynär ja olkapääsuojat. (Kaksiosainen nahkapuku on välttävä)

3. Selkäsuoja

Henskeleillä ja leveällä vyöllä varustettu malli on paras

4. Ajohanskat

Nahkahanskat joissa kevlar tms. vahvikkeet ja mieluiten niitit kämmenpuolella. (Legolasilla oli gorehanskat, mitkä menivät aivan päreiksi ja johtivat kämmenen palovammoihin)

5. Ajosaappaat

Pitkävartiset ajosaappaat tyyppiä "racing" eli suojin / vahvikkein
Kuitukypärää ei kait ole pakko vaihtaa jos on kolahtanut/tippunut kädestä, mutta jos kaaduttu niin silloin kyllä.

Kaksiosainen nahkapuku jossa VETOKETJU liitäntä takin ja housujen välillä pitäisi olla riittävä.

Tuollaiset "huippu" touring kengät ei käy vai. Niissä on sentää miltein kaikki mahdolliset suojat.
 
Kuitukypärää ei kait ole pakko vaihtaa jos on kolahtanut/tippunut kädestä, mutta jos kaaduttu niin silloin kyllä.

Kaksiosainen nahkapuku jossa VETOKETJU liitäntä takin ja housujen välillä pitäisi olla riittävä.

Tuollaiset "huippu" touring kengät ei käy vai. Niissä on sentää miltein kaikki mahdolliset suojat.
Kirjoitukseni oli vain suosituksia !! ... joten kommentoimasi asiat ovat OK !!
 
1. Kypärä

Intergraalikypärä, jonka lukitus on kaksois D-lenkillä...ei pikalukolla.Kypärä on vaihdettava uuteen aina kun se on pudonnut maahan

2. Ajopuku

Yksiosainen nahkapuku, missä on vakiovarusteena polvi, lonkka, kyynär ja olkapääsuojat. (Kaksiosainen nahkapuku on välttävä)

3. Selkäsuoja

Henskeleillä ja leveällä vyöllä varustettu malli on paras

4. Ajohanskat

Nahkahanskat joissa kevlar tms. vahvikkeet ja mieluiten niitit kämmenpuolella. (Legolasilla oli gorehanskat, mitkä menivät aivan päreiksi ja johtivat kämmenen palovammoihin)

5. Ajosaappaat

Pitkävartiset ajosaappaat tyyppiä "racing" eli suojin / vahvikkein
Kuitukypärää ei kait ole pakko vaihtaa jos on kolahtanut/tippunut kädestä, mutta jos kaaduttu niin silloin kyllä.

Kaksiosainen nahkapuku jossa VETOKETJU liitäntä takin ja housujen välillä pitäisi olla riittävä.

Tuollaiset "huippu" touring kengät ei käy vai. Niissä on sentää miltein kaikki mahdolliset suojat.
Kuten fabio itsekin totesi kyse oli suosituksista. Toki 2-osainen laadukas nahkapuku vetoketjukiinnityksellä on parempi kuin cordura-puku, 1-osainen kuitenkin vielä parempi (ei hajoa vetoketjusta, tarkempi muotoonleikkaus pitää suojat paremmin kohdillaan ja 1-osaisilla yleensä enemmän erilaisia lisäsuojuksia/vahvistuksia). Sama asia kengissä, laadukkaat touring popot on toki parempi kuin lenkkarit tai maiharit tai halvat/lerput touring-kengät, totuus kuitenkin on että esim. oikeaa nilkan taivutussuojausta on hyvin harvoissa, lähinnä puhtaasti road racingiin tehdyissä kengissä. Eihän näillä kengillä henkeä pelasteta, monilta kivuilta ja pitkältä toipumisajalta ne voivat säästää.

RR-Kilpailuorganisaatiot vaativat poikkeuksetta 1-osaisen nahkapuvun (vähintään 1.4 mm nahkaa), selkäsuojan, kaksois-D lukituksella olevan kypärän, nahkakäsineet jne. Samoin maailmalla monet ratapäiviä järjestävät tahot. Itse olen seurannut näitä ohjeita ihan sen takia että tuskin se asfaltti tai ratavalli minulta kisalisenssiä kysyy ennen kolahdusta. Hyvä kypärä ja selkäpanssari voi pelastaa henkeni, laadukas nahkapuku tai hyvät kengät voivat suojata pikkuvammoilta tai vähentää viikkoja/kuukausia toipumisajoista. Täysin turvallistahan tosta mopolla ajelusta ei koskaan tule (radalla tai kadulla), mutta mulle ainakin kelpaa kaikki pikku avut joilla turvallisuutta voi parantaa.
 
-*snip*-
RR-Kilpailuorganisaatiot vaativat poikkeuksetta 1-osaisen nahkapuvun (vähintään 1.4 mm nahkaa), selkäsuojan, kaksois-D lukituksella olevan kypärän, nahkakäsineet jne.
...*snip*...
Täysin turvallistahan tosta mopolla ajelusta ei koskaan tule (radalla tai kadulla), mutta mulle ainakin kelpaa kaikki pikku avut joilla turvallisuutta voi parantaa.
Suomessa ei (vielä?) vaadita tupla-D-lukkoa, riittää, että kypärä täyttää jotkut normit. Vaikka omassa kypärässä tupla-D onkin, en ole aivan varma sen selkeästä paremmuudesta (siis esim. kaatumisessa aukeamisen kannalta) kunnolliseen pikalukkoon verrattuna. Käsineistäkään ei muistaakseni sanota säännöissä mitään, mutta katsastus ei taida päästää ilman sopivia hanskoja radalle...

Kunnon varusteet joka suhteessa on munkin mielestä ehdoton juttu, niin kadulla kuin radallakin.
 
hellouuuyyy!! pakko tähän kommentoida
bowdown.gif
kunnon kaksiosainen on kyllä ihan riittävä. selkäpanssarista senverran että voitte lisätä vielä yhden nimen listaan "selkäpanssari pelasti henkeni" lääkärien mukaan ei olisi ollut toivoakaan ilman. panssari oli laina dainese. läpyt suzukaille
062802jumpie_prv.gif

ja hanskat joo......sviddu kún piti olla ostamatta kunnollisia. ei ole kiva kun kämmen näyttää k-kaupantiskin jauhelihalta
tounge.gif

niin ja ne rautakaiteet on oikeesti lähellä ja kovempia kuin sinä. niin ja heti kun ajo muuttuu liian hauskaksi ja varmaksi vvaikka vauhti nousee niin kipinkapin varikolle ottaa bizze
033102beer_1_prv.gif
ne rajat kyllä löytyy eikä tällaisen reikäpään etsintäretkikään kauaa näemmä kestä
033102bebe_1_prv.gif




t: Perttu aka. "mikä witun raitakaide" Legolas
 
Ilmeisesti aion itsekin selkäpanssarin hankkia, omaan turvallisuuteen on vaikeaa sijoittaa liikaa. Missä hintaluokassa liikutaan näistä "hyvistä" panssareista puhuttaessa?
 
Back
Ylös