• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rata-ajon varusteista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ride-lehden viimeisimmässä numerossa on testissä 27 saapasta, mitkä pisteytettiin mm. hankaus-, iskun- ja läpäisynestokyvyn mukaan.

Testin selkeä voittaja oli Sidi Vertebra Race Carbon 67/87 pisteellä, huolimatta huonosta läpäisynestokyvystä. Suojaus iskuilta oli testin paras.
 
Ride-lehden viimeisimmässä numerossa on testissä 27 saapasta, mitkä pisteytettiin mm. hankaus-, iskun- ja läpäisynestokyvyn mukaan.

Testin selkeä voittaja oli Sidi Vertebra Race Carbon 67/87 pisteellä, huolimatta huonosta läpäisynestokyvystä. Suojaus iskuilta oli testin paras.
Hyvä tietää,

Itselläni on juuri uudet kengät hankintaprosession alla. Satuskos tietämään mistä kyseistä lehteä saisi irtonumerona?Lisäksi monia varmaan kiinnostas (minua ainakin) ainakin eri kenkien paremmusjärjestys tai ainakin top-5 ja low-5 jos ehdit/viitsit naputella. Kiitos tiedosta, puolueetonta ei-propaganda tietoa noista varusteista on kovasti vähän tarjolla.
 
Hyvä tietää,

Itselläni on juuri uudet kengät hankintaprosession alla. Satuskos tietämään mistä kyseistä lehteä saisi irtonumerona?Lisäksi monia varmaan kiinnostas (minua ainakin) ainakin eri kenkien paremmusjärjestys tai ainakin top-5 ja low-5 jos ehdit/viitsit naputella. Kiitos tiedosta, puolueetonta ei-propaganda tietoa noista varusteista on kovasti vähän tarjolla.
Ikävä kyllä en tiedä yhtään paikkaa kotimaassa, josta ko. lehteä löytäisi. Omanikin on roudattu Lontoosta asti.

Tässä koko tuloslista:

1. Sidi Vertebra Race Carbon 67/87 pistettä
2. Hein Gericke PSX T1 60/87
3. A-stars Supertech 59/87
3. A-stars SMX-3 59/87
4. Oxtar TCS Sport 56/87
5. Dainese D-Axial light out 55/87
5. Stylmartin 211 Veloce 55/87
6. Daytona Evo Sports 54/87
7. Journeyman Motorcycle Boots 51/87
8. Oxtar Evo 50/87
9. Held Via Boots 49/87
10. Stylmartin Matrix 2 55/87
10. A-stars SMX-Plus 48/87
10. Akito Octane 48/87
11. Sidi Escape 46/87
12. BMW Rider Boots 45/87
13. Frank Thomas Talon Vent 44/87
14. Swift Tourismo 43/87
15. JTS 212 42/87
16. JTS 717 39/87
17. JTS 1811 38/87
18. Akito Monza Plus 37/87
19. Akito Miami Max 36/87
19. Sidi Champion Air 36/87
20. Akito Viper Max 33/87
21. Frank Thomas Pro Vent Replica 31/87

Alla muutaman mielestäni mielenkiintoisimman mallin pisteet eri osa-alueilta, maksimipisteet sulkeissa:

                                     Vert  SuperT   SMX-3  TCS
1 Abrasion (10)                     7        4        4        7
2 Impact (10)                       10       7        8        5
3 Impact cut (10)                  1        10       2        4
4 Progressive sole crush (10)   4         4        8       6
5 Impact sole crush (10)         10        4       7        2
6 Specialist's verdict (16)        14       9        9       14
7 Roadtesting (21)                 21       21      21      18

Vapaat suomennokset yo. kategorioista:
1 = hankauskestävyys
2 = nilkan ja säären suojaus
3 = läpäisynesto tjsp., ts. kuinka hyvin saapas estää jalkatappia menemästä läpi materiaalista
4 = saappaan pohjan kesto, kun pyörä kaatuu päälle
5 = saappaan pohjan kesto low-sidessa
6 = asiantuntijan arvio seuraavista: istuvuus, tukevuus, mahd. jalkaa ärsyttävät ominaisuudet, säären ja nilkan suojaus, mahd. vaaratekijät kaaduttaessa, saappaan korkeus, pituus ja leveys.
 
Ride-lehden viimeisimmässä numerossa on testissä 27 saapasta, mitkä pisteytettiin mm. hankaus-, iskun- ja läpäisynestokyvyn mukaan.

Testin selkeä voittaja oli Sidi Vertebra Race Carbon 67/87 pisteellä, huolimatta huonosta läpäisynestokyvystä. Suojaus iskuilta oli testin paras.
Hyvä tietää,

Itselläni on juuri uudet kengät hankintaprosession alla. Satuskos tietämään mistä kyseistä lehteä saisi irtonumerona?Lisäksi monia varmaan kiinnostas (minua ainakin) ainakin eri kenkien paremmusjärjestys tai ainakin top-5 ja low-5 jos ehdit/viitsit naputella. Kiitos tiedosta, puolueetonta ei-propaganda tietoa noista varusteista on kovasti vähän tarjolla.
Sidin kengät ja ProGripin selkäsuojat  saadaan Tukkurilta hyvillä hinnoilla, joten Orgin shopista löytyy ja nopealla toimituksella eli seuraavaksi päiväksi kengät noutoon ja selkäsuojia normaalisti varastossa.

Sovituskin onnistuu, kun ehdottaa paria lähintä kokoa niin otetaan varastoon tarvittaessa.

Kypäriä ja hanskoja saa tietenkin myös sekä asuja, jotka voi sovitella Tokimotossa tai Allrightilla/jälleenmyyjillä. Hinnat shopista saa antamalla haluttujen tuotteiden tiedot meilitse. Ajan mittaan naputellaan shopin systeemiin lisää tuotteita jo valmiiksi, jolloin asia helpottuu, mutta ihan käden käänteessä se ei onnistu kun Allrightillakin on aika paljon tavaraa...
wink.gif


t. Spagu
 
Kiitoksia kovasti hese, mielenkiintoista tietoa.
Tuon pohjalta voi sitten vielä tarkemmin pohtia eri monojen
ominaisuuksia kun niitä jalkaansa sovittelee.
 
Kunnolliset varusteet toki vähentävät vammoja kaatuessa, mutta miksi kaatua?

Kannattaa muistaa, että jos MOLEMMAT renkaat ei ole 1-luokkaa ja alustan säädöt on kadulle, niin ei se peli taivu ratapyörän lailla mutkiin.

Mitään kilvanajon tyyppistäkään ei kannata edes harkita. Siihen ei ole kenelläkään varaa. Vakuutusyhtiöt vaativat ihan lähiaikoina poistamaan tuon ns. nopean ryhmän ja nytkin on siinä ja siinä saatko korvauksiin kaadetun pyörän, vaikka ajaisit ns. hitaassa.

Ehdot on tiukentuneet ihan parin kuukauden aikana, joten etenkin itsensä takia, mutta myös pyörän takia, kannattaa nauttia vauhdista, jonka 130% varmuudella tuntee hallitsevansa.

Katurenkaat kuluu loppuun hyvässä lykyssä väärillä paineilla jo kolmessa kierroksessa ja oma tarkkaavaisuus myös.

Tilanne, jossa mutkissa alkaa tuntua vaativalta, kannattaa ajaa suoraan varikolle tauolle, TUTKIA renkaat ja muutkin asiat.

Jos sinulla on oikea R-pyörä ja uudet Rennsportit alla, säädä suosiolla alusta jäykemmäksi. Takapää saa olla aika kova, ennenkuin se vastaa kovan kaarreajon vaatimuksia. Unohda mukavuus, jos aiot ajaa kovaa. Löysä alusta ei välitä alkavaa luistoa persuksiin. Se on paras yleissääntö.

Jos olet ensimmäistä kertaa radalla, ole nöyrä. Ajolinjaharjoitusta olisi hyvä antaa kokeneen ja fiksun kuljettajan toimesta kaikille ensimmäistä kertaa radalla oleville. Se lisää sekä turvallisuutta, että ajonautintoa.

Siinäpä nuo oleellisimmat. Ja nämähän ei ole mitkään kisat. Se on syytä muistaa.

Nauttikaa kurveista ja ajakaa niinkuin teillä olisi vain shortsit päällä. Katuajon tarpeisiin on parempi opetella ajamaan mutkat jalat tiukasti tankin ympärillä kuin polvi maassa.

Legolas on hengissä, mutta pienestä se oli kiinni.

t. Spagutti
PS. Ylläoleva on kooste muutaman rataketun viesteistä. Itehän jokainen tietää, missä omat rajat kulkee.. vai?
 
Lisäyksenä edelliseen, kun homma alkaa tuntumaan todella hyvältä ja oikein tuntuu sujuvan-> pois radalta, koska seuraavaksi napsahtaa.
 
Jeps, en saa hillittyä itseäni....
onkohan näitä aiemmin mainittuja mainioita ajojalkineita myös meille 'isokenkäisille', siis fyysisesti. Töppönen saa olla kotimaisittain 47 tahikka 48. Useimmiten näistä ulkolaisista jalkineista loppuvat tilamerkinnät ennen noita lukemia, tai jos niitä riittää, niin yleensä ne ovat sitten kuitenkin pieniä.

Onko muilla isojaloilla, lue bigfoot, kokemuksia vastaavasta? Ja mistä olette onnistuneet hankkimaan isompia popoja?
 
Onko muilla isojaloilla, lue bigfoot, kokemuksia vastaavasta? Ja mistä olette onnistuneet hankkimaan isompia popoja?
Orgin Shopista löytyy seuraavia ja sovittaa voi toki.

SIDDR48 Sidi: Dry Road 2 Tepor, Waterproof, memoryfoam, size:48 159.00 €

SIDGTS48 Sidi: GT On Road Sympatex, waterproof, size:48 199.00 €

SIDSTE48 Sidi: Strada Tepor Evo, Waterproof, memoryfoam, size:48 159.00 €

SIDV2T48 Sidi: Vertebra 2 Tepor, waterproof, size:48 219.00 €
 
Hese, kiitos listasta. Mainitsivatko miksi Sidiltä ottivat race saappaan muttei Daytonan vastaavaa eli Security Evo? Ehkä hintaero? Pikaisesti kun kattelin googlen kautta niin Daytonan Security Evo, jota siis pidetään parhaana racingkenkänä, maksaa 499£ kun tuo listalla ollut Evo Sport maksaa 319£. Varmasti löytyisi halvemmalla jostain mutta hintasuhde tuskin muuttuu.

Tuohan oli aika vanha viesti mutta ehkä tarttuu silmään uudelleen?
thumbs-up.gif
 
Ride-lehden viimeisimmässä numerossa on testissä 27 saapasta, mitkä pisteytettiin mm. hankaus-, iskun- ja läpäisynestokyvyn mukaan.

Testin selkeä voittaja oli Sidi Vertebra Race Carbon 67/87 pisteellä, huolimatta huonosta läpäisynestokyvystä. Suojaus iskuilta oli testin paras.
Hyvä tietää,

Itselläni on juuri uudet kengät hankintaprosession alla. Satuskos tietämään mistä kyseistä lehteä saisi irtonumerona?Lisäksi monia varmaan kiinnostas (minua ainakin) ainakin eri kenkien paremmusjärjestys tai ainakin top-5 ja low-5 jos ehdit/viitsit naputella. Kiitos tiedosta, puolueetonta ei-propaganda tietoa noista varusteista on kovasti vähän tarjolla.
Kyseisen läsyn saa tilattua lähikiskalle lehtipisteen sivuilta:
http://www.lehtipiste.fi/cgi-bin....20'
Ja sitten valkkaat sen "lisää noutokoriin" ja speksaat mistä haet.
Erinomainen lehti, paljon varuste- ja käytettyjenkin mopojen arvosteluja.
 
Itsekin luin mielenkiinnolla kokeneempien juttuja rata-ajon nikseistä ja systeemeistä. Alastaron radalle on tarkoitus mennä porukalla heti juhannuksen jälkeen, ihan vain pariksi tunniksi ottamaan tuntumaa rataan ja omaan ajotaitoon. Jutut D-lukolla varustetuista kypäristä, yksiosaisista nahkapuvuista ja selkäsuojista ovat varmaan täyttä asiaa, mutta tavallisen katumotoristin ( pyörätyypistä riippumatta ) ne saattaa pelottaa kokonaan pois radalta:eihän se ole tarkoitus? Parempi näiden kokemattomien kuskien on harjoitella mutkan ottoa suljetulla, turvallisella radalla kuin metsäisellä paikallistiellä.

Ajoasusta sen varran, että itselläni ovat vaihtoehtoina halpa kaksiosainen nahkapuku ilman sanottavia suojia ja Yokon Goretex -puku kaikilla suojilla ( myös selkäsuoja ). Olen kallistumassa jälkimmäiseen, olenko siis oikealla jäljillä? Erillisen selkäsuojan hankkiminen ei varmaankaan tasoita vielä punnuksia?

Alastaron rata on siis turvallinen, mutta valitettavan kallis: 140 euroa/tunti +alv. Siellä on myös melko täyttä, oma vuorommekin on varattu huhtikuun alussa. Uskon kuitenkin sen olevan aloittelijalle parempi vaihtoehto kuin esim. Ahvenisto, mutta kokemuksen karttuessa voi tätäkin vaihtoehtoa harkita. Ehkä rata-ajosta tulee uusi vivahde tähän harrastukseen...  
tounge.gif
 
Olen jo kauan ihmetellyt, paria kaveriani / tuttuani, jotka hommasivat kalliit uudehkot kyykkärit ja niihin vipstaakeleita ym. härpäkkeitä mm. putkea, minivilkkua huggeria undertrayta, mutta ajovarusteisiin ei paljoa sijoitettu. Kummatkin ostivat kalliit nahkatakit ja kevyeet mikrokuituhanskat ja kypärät, joiden tärkein ominaisuus on näyttävyys. Noh, eipä siinä juuri muuta tarvitakaan, kun ajelu rajoittuu kaupunkiralliin ja pyörien esittelyyn, mutta aina joskus sitä pidemmälle lenkille tulee lähdettyä.
Mielestäni moottoripyöräilyyn paras henkivakuutus on hyvät varusteet. Niissä ei kannata säästellä.

Jos olisin ostanut varusteet Suomen veroparatiisista, niin kamoja on 2110 euron edestä, mutta nohevana taistelijana hokasin erään loistavan saksalaisen yrityksen sivut ja kamat, eli Alpinestarsin nahat, skabasaappaat, -hanskat ja Arain Doohan Jubilee -skypärä koti ovelle kustansi 1400 jevroa. Dainesen selkäsuojan ostin kyllä Suomesta ja siitä joutui pulittamaan tiukan kädenväännön jälkeen n.100€.
 
Onko kellään kokemusta näistä systeemeistä nahkojen alla:
Suojapaita by MP-ASU
tai
vastaava Dainese

IXS:ltäkin löytyy oma näkemys tuollaisista. Ainakin Dainese on lisäksi loihtinut myös vastaavanlaisia housuja...


edit: Hei modet! Huomasitteko, en laittanut omaa topicia
biggrin.gif
 
Onko kellään kokemusta näistä systeemeistä nahkojen alla:
Suojapaita by MP-ASU
tai
vastaava Dainese

IXS:ltäkin löytyy oma näkemys tuollaisista. Ainakin Dainese on lisäksi loihtinut myös vastaavanlaisia housuja...


edit: Hei modet! Huomasitteko, en laittanut omaa topicia
biggrin.gif
Jos noista pitää valita niin Dainese. Olen kokeillut noita eri versioita päälle ja Dainesen tekele ollut paras vaihtoehto... Siis se malli jossa on tukivyö samassa setissä. Pysyy kaikki suojat paikallaan ja selkä ei tule kipeäksi pitkälläkään matkalla. Vaimon vanhempi veli kokeili käytännössä sen kestävyyttä ulosajossa ja hyvin suojasi. Vain solisluu poikki ja ruhjeita ja vauhtia oli RIITTÄVÄSTI... Itsellä kokopuku tulossa, lisäksi irtomallin selkäsuoja ja tulossa uudet kunnon suojilla varustetut hanskat sekä Sidin uusinta uutta olevat Vertigo Corsat... Kypärä pitää vielä päivittää niin hommat kunnossa sen jälkeen...
 
Itsellä kokopuku tulossa, lisäksi irtomallin selkäsuoja ja tulossa uudet kunnon suojilla varustetut hanskat sekä Sidin uusinta uutta olevat Vertigo Corsat... Kypärä pitää vielä päivittää niin hommat kunnossa sen jälkeen...
ostitko nuo vertigo corsat? kerrohan miltä ne nyt sitten tuntuu? jostain luin että niissä ei olisi samanlaista "exoskeleton" rakennetta kuin dainese d-axialissa tai alpinestarsin supertechissä? nyt olisi kenkien osto ajankohtainen ja pyörittelen a-starsin supertech/dainese d-axial/ vertigo corsaa tässä enkä tiedä mitkä tilaisi.

eikä viittauksia siihen testiin <--- tuolla.. luin, käsitin, vaan en ymmärtänyt perusteita. miten voi olla että rankataan korkeammalle kenkä joka ei estä nilkan tahatonta taipumista, jos käsittelyssä piti olla race kengät. yleiskenkien arvostelulta se mun mielestä vaikutti. smx plussassakaan ei ole taipumisen estoa. muuta kuin jäykähkö kenkä.

nurin menneiden kommentteja kengistä olisi kiva kuulla. viimekesänä ainakin näin rullalle menneen nilkan.

[edit] ... ääh.. katsoiko kukaan muuten mikä se testissä toiseksi tullut HeinGeriecke PSX-T1 on. se on vedenpitävä touring tossu (mainostavat sadekelin race kengäksi).. joten se siitä testistä
 
nyt olisi kenkien osto ajankohtainen ja pyörittelen a-starsin supertech/dainese d-axial/ vertigo corsaa tässä enkä tiedä mitkä tilaisi.
Omasta puolesta voin vaan sanoa että Sidin Vertebra Race Carbonit on palvelleet jo 2 kautta erinomaisesti, ja palvelevat varmasti ensi kaudenkin.. mitään moitteen sanaa ei niistä keksi. Noi Vertigo Corsat itseä nielettäis, mutta ne on malliltaan aika erilaiset kuin Vertebrat.. aika paljon nippeleitä yms. sälää pinnassa. Käyttökokemuksia taitaa harvemmalla vielä olla..

Jos jostain löydät tuollaiset Vertebrat poistohintaan, niin siinä on kyllä rahalle vastinetta.
 
ostitko nuo vertigo corsat? kerrohan miltä ne nyt sitten tuntuu? jostain luin että niissä ei olisi samanlaista "exoskeleton" rakennetta kuin dainese d-axialissa tai alpinestarsin supertechissä? nyt olisi kenkien osto ajankohtainen ja pyörittelen a-starsin supertech/dainese d-axial/ vertigo corsaa tässä enkä tiedä mitkä tilaisi.

eikä viittauksia siihen testiin <--- tuolla.. luin, käsitin, vaan en ymmärtänyt perusteita. miten voi olla että rankataan korkeammalle kenkä joka ei estä nilkan tahatonta taipumista, jos käsittelyssä piti olla race kengät. yleiskenkien arvostelulta se mun mielestä vaikutti. smx plussassakaan ei ole taipumisen estoa. muuta kuin jäykähkö kenkä.

nurin menneiden kommentteja kengistä olisi kiva kuulla. viimekesänä ainakin näin rullalle menneen nilkan.
Mä vaihdoin Supertechit (ja Vertebra 2:t) Vertigo Corsiin. Supertecheillä ei jotenkin koskaan saanut samanlaista tuntumaa mopoon kuin noilla Sidin kengillä ja kengät ei vaan tunnu turvallisilta vaikka sitä olisivatkin. Vertigo Corsilla en ole vielä ajanut metriäkään, mutta toi kiristyssysteemi niissä on ihan sika-pro. Lopputulos on tosi jämpti ja hyvin istuva paketti ja nilkkaa ei saa taipumaan ei sitten millään. Ainakin musta tuo tukevuus ja hyvä istuvuus tuntuu turvallisemmalta kuin Supertechin "tapimaton sisärunko", toivottavasti ei tartte tätä livenä testata.

Kaatumisesta sen verran että mulla oli syksyllä Vert 2 Sidit jalassa kun pistin mopon Motoparkin ekassa vasurissa nurin. Kenkien sliderit suli todella pahoin mutta jalka säilyi vaikkei taivutussuojausta ollutkaan eli oli ihan kunnolla tuuria mukana. Noita nilkkojen nivelsiteitä on mennyt radoilla aika paljon, usein on kuskeilla näkynyt olevan melkein Race bootsit eli Sidin Vert 2:t, Alpine SMX:t etc. joissa muuten on homma kunnossa mutta nilkan taivutussuojaus puuttuu.

Gore-Tex racing kengistä on ainakin tuota Daytonan Evo Sport GTX:ää kehuttu, siellähän on se Daytanon "kuuluisa" sisärunko on nahan ja gore-kalvon sisällä. Tollaset ois varmaan hyvää seuraa Vertigo Corsille sateisten ratapäivien varalta, mutta joulupukki ei valitettavasti käy meillä kuin kerran vuodessa.
 
Yllä olikin melkein samat ajatukset kuin minulla tuosta Sidin kengästä. Siis viimesen päälle huippu popo (itselläni sellaiset kaapissa odottavat).
 
Back
Ylös