Ratailu - Jarrupalat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E-tana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ilmeisesti lämmönkesto ei ole ainoa asia vaan erittäin vähäinen kosteuden sekoittuminen, kun tuo dot5 on nykyisin melkoisen harvinaista mikä on ihan hyvä ettei sekoita muiden nesteiden kanssa ja toki lämmönkesto on siinä heikompaa.

Kuten tuo autowiki hieman epäselvästi sanoo, niin dot5 ei ole sekoituskelpoinen minkään muun nesteen kanssa, ja järjestelmä pitäisi pestä jos tuota laittaa dot4:n tai dot5.1:n tilalle.

Muutenkin lähtökohtaisesti on suotavaa käyttää sitä nestetyyppiä mille järjestelmä on valmistajan puolesta tarkoitettu. Koska useimmissa pyörissä dot4 on vakioneste, tuo Motul on helppo ja "turvallinen" parannus, kun taas dot5.1:n erilainen viskositeetti voi ainakin abs-pyörissä aiheuttaa muutoksia jarrun toimintaan mikäli systeemi on suunniteltu dot4:lle.
 
Muistaako joku suoraan, onko paloihin itseensä merkitty tarkka tyyppi johonkin? Yleensä ovat menneet aina suoraan roskikseen käytöstä joten ei ole tullut katsottua mitä merkkejä niissä on vai ovatko kaikki merkinnät paketissa.
Luettelossa ei yllättäen ollut "kultainen Brembo" eikä edes "hopeinen Brembo" nimisiä paloja, joten joutuisi vanhojen palojen perusteella joskus lähitulevaisuudessa ostamaan uudet.
 
Muistaako joku suoraan, onko paloihin itseensä merkitty tarkka tyyppi johonkin? Yleensä ovat menneet aina suoraan roskikseen käytöstä joten ei ole tullut katsottua mitä merkkejä niissä on vai ovatko kaikki merkinnät paketissa.
Luettelossa ei yllättäen ollut "kultainen Brembo" eikä edes "hopeinen Brembo" nimisiä paloja, joten joutuisi vanhojen palojen perusteella joskus lähitulevaisuudessa ostamaan uudet.
Ei kai noissa oo ku printattu teksti yleensä. Sen verran aina paskaa ja pölyä etteipä tuota enää vanhasta palasta näe. Mullakin pari sarjaa jotain paloja, mutta en tiedä yhtään mitä ne on.

Brembo rc:n sentään tunnistaa kulutuspinnasta. Jos ne bremboja on, niin ei kai niissä montaa vaihtoehtoa ole per sarja?
 
Mitenkä jarrupalojen kulutuksen kesto ratailussa, kun ainut kokemus on Ferodo sinter road (FDB2255ST) paloista. Ens kesänä vois kokeilla, Brembon RC (07BB33RC) ja/tai SBS Dual Carbon (870DC) Kylmänä nämä kaksi viimeistä ei ilmeisesti toimi, mutta miten vesikelissä ja onko jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon.
 
Mitenkä jarrupalojen kulutuksen kesto ratailussa, kun ainut kokemus on Ferodo sinter road (FDB2255ST) paloista. Ens kesänä vois kokeilla, Brembon RC (07BB33RC) ja/tai SBS Dual Carbon (870DC) Kylmänä nämä kaksi viimeistä ei ilmeisesti toimi, mutta miten vesikelissä ja onko jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon.

Nuo hiilipalat taitaa kestää jotain 3-5 päivän luokkaa itselläni. Eli aika-ajo+ kaksi kisastarttia + 2-4 treenipäivää.

Edit. Ja kyllä nuo vesikelissäkin toimii, mutta kuluvat silloin nopeammin.
 
Mitenkä jarrupalojen kulutuksen kesto ratailussa

Yammun vakiopaloja olen käyttänyt ja pari kautta menee samoilla paloilla. Nopean ryhmän harrasteajoon ihan riittävät, olen kuullut että noilla jotkut ajaa kisaakin. Eipä ole hirveästi eroa esim. GPFAX muuta kuin kulutyskestävyydessä, noista hiilipaloista ei itsellä ole kokemusta.

Noi toimii kaikissa keleissä ja lämpötiloissa yllätyksettömästi.
 
Mistä noita Yamahan vakiopaloja saa ostettua, olen koittanut kaivella mutta ei ole sattunut silmään.
 
Nuo hiilipalat taitaa kestää jotain 3-5 päivän luokkaa itselläni. Eli aika-ajo+ kaksi kisastarttia + 2-4 treenipäivää.

Edit. Ja kyllä nuo vesikelissäkin toimii, mutta kuluvat silloin nopeammin.

Eli kuluvat noin pari kertaa nopeammin, kuin katupalat. Pitää melki miettiä vielä, kun oma kyyti on sen verran verkkaista, ettei niistä hiilipaloista, taida juurikaan saada hyötyjä irti. Kiitos vastauksista.
 
Omassa Apikassa ollut Lucasin CRQ paloja. Sitä paremmin toimii, mitä enemmän niitä rääkkää. Radalla muutama jarru lämmittelyä ja sitten täysiä.

Alkuperäiset brembon palat lähti mäkeen heti 1 ajokerran jälkeen.

Motossa oli aikoinaan Brakingin CM66 seos palat ja niiden kanssa piti olla hereillä, pitoa oli koko kylän tarpeiksi. Pölysivät pois sitten aika nopsaan.
 
Eli kuluvat noin pari kertaa nopeammin, kuin katupalat. Pitää melki miettiä vielä, kun oma kyyti on sen verran verkkaista, ettei niistä hiilipaloista, taida juurikaan saada hyötyjä irti. Kiitos vastauksista.
Riippuu ihan kulutuksesta että kauanko ne kestää. Jos poljet Alastarolla 1:29 aikoja, ei palat oletettavasti kulu juuri paskan vertaa koska jarrutat todennäköisesti tällöin hyvin kevyellä paineella.

Sit ku alat painelee SM aikoja, ni alkaa jarrupaineki olemaan ihan toista luokkaa jatkuvalla syötöllä, joka sitte myöski syö palat.

Itellä hayabusassa racing jarrupalat kii ja kestää isältä pojalle katuajoa...
 
Eli kuluvat noin pari kertaa nopeammin, kuin katupalat. Pitää melki miettiä vielä, kun oma kyyti on sen verran verkkaista, ettei niistä hiilipaloista, taida juurikaan saada hyötyjä irti. Kiitos vastauksista.

En kyllä yhtään osaa sanoa, että paljonko eroa jarrupalan kulutuksessa on eri kierrosajalla. Luulisin, että hitaammin ajellessa ei kulus niin paljon, mutta voin olla väärässäkin.
 
Eli kuluvat noin pari kertaa nopeammin, kuin katupalat. Pitää melki miettiä vielä, kun oma kyyti on sen verran verkkaista, ettei niistä hiilipaloista, taida juurikaan saada hyötyjä irti. Kiitos vastauksista.

Suosittelen Brembon SC-paloja. Kevyillä jarruilla kestää ikuisuuden, ja jarruteho on ok. Oma vauhti on keski-nopean ja nopean rajalla, ja palat kesti Bimmerissä 2 vuotta. Nyt vaihdoin tulevalle kaudelle uudet, ja pois otetuissa oli vielä pintaa. Ja pitää myös vesisateella.

Alle meni Brembon 07BB3396. Saa nähdä miten kuluu körötellessä... Pitäis olla pykälän rataisampi kuin SC. :dunno:
 
Suosittelen Brembon SC-paloja. Kevyillä jarruilla kestää ikuisuuden, ja jarruteho on ok. Oma vauhti on keski-nopean ja nopean rajalla, ja palat kesti Bimmerissä 2 vuotta. Nyt vaihdoin tulevalle kaudelle uudet, ja pois otetuissa oli vielä pintaa. Ja pitää myös vesisateella.

Alle meni Brembon 07BB3396. Saa nähdä miten kuluu körötellessä... Pitäis olla pykälän rataisampi kuin SC. :dunno:

Omalla kohti Brembon sc palat ei kestäneet sen pidempään, kuin nykyinen carbon lorraine c55. Ehkä jopa vähemmän. Tuntuma oli ihan hyvä ja vauhti on siellä nopeammalla puoliskolla. Yamahan vakio pala on kans ihan toimiva, ehkä vähän purevampi saisi olla omaan makuun. Mutta jos ei pysähdy, niin myös alusta ja etenkin jarrutustekniikka vaikuttaa aika paljon..
 
Riippuu ihan kulutuksesta että kauanko ne kestää. Jos poljet Alastarolla 1:29 aikoja, ei palat oletettavasti kulu juuri paskan vertaa koska jarrutat todennäköisesti tällöin hyvin kevyellä paineella.

Sit ku alat painelee SM aikoja, ni alkaa jarrupaineki olemaan ihan toista luokkaa jatkuvalla syötöllä, joka sitte myöski syö palat.

Itellä hayabusassa racing jarrupalat kii ja kestää isältä pojalle katuajoa...

Alastaron vauhti on sellaista 1.25 luokkaa, mutta etenkin jarrutuksissa, olisi vielä paljon kehittämisen varaa.
Tästä olisi hyvä kuulla lisää: Mutta jos ei pysähdy, niin myös alusta ja etenkin jarrutustekniikka vaikuttaa aika paljon..
 
Tästä olisi hyvä kuulla lisää: Mutta jos ei pysähdy, niin myös alusta ja etenkin jarrutustekniikka vaikuttaa aika paljon..
Jos alusta on sysipaska kuten mulla oli koko viime kesän, ni saattaa perse tulla yli jos jarrutat kovaa... vastaavasti liian jäykkä keula aiheuttaa sen että jarrutuksessa eturengas saattaa pomppia joka tekee hidastumisesta heikompaa.

Jarrutustekniikka vaikuttaa hyvin paljon. Tehokkainta on jarrutuksen alussa saada mahdollisimman raju hidastuvuus jolla se kaikkein kovin vauhti saadaan pois joka helpottaa jarrutuksen loppuosaa ja lyhentää eniten jarrutusmatkaa. Useimmat eivät joko osaa jarruttaa maksimilla, tai eivät yksinkertaisesti uskalla. Jos jarrutus tehdään tasaisella vajaalla jarrupaineella, niin se aiheuttaa pidemmän jarrutusmatkan, hitaamman kierrosajan, ja myös vähemmän kulumista jarrupaloille koska jarrupaine on kevyempää kuin se voisi olla.
 
Suosittelen Brembon SC-paloja. Kevyillä jarruilla kestää ikuisuuden, ja jarruteho on ok. Oma vauhti on keski-nopean ja nopean rajalla, ja palat kesti Bimmerissä 2 vuotta. Nyt vaihdoin tulevalle kaudelle uudet, ja pois otetuissa oli vielä pintaa. Ja pitää myös vesisateella.

Alle meni Brembon 07BB3396. Saa nähdä miten kuluu körötellessä... Pitäis olla pykälän rataisampi kuin SC. :dunno:

Itsellä SC:t kesti nopean ryhmän hitaan pään mummojarruilla yhden viikonlopun. 2 viikonlopun ja 2 parin jälkeen vaihdoin GPFAX:iin, kahdella parilla selvisi koko kesän / n. 15 päivää.
 
Back
Ylös