• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RataKooSata

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nro:13
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Nro:13

New member
Terve!
Pitkästä aikaa kirjottelen tälle foorumille.
Aihetta kirjottelulle aiheuttaa hankkimani -84 K100RS. Siitä olisi tarkoitus rakennella itselle kruisailu peliä. Tavoitteena olisi Italian poikien tekemä, kuvan kaltainen image.jpg"vanhakilpuri" lookki. Ostohetkellä pyörä oli mahdollisimman kaukana siitä, itseasiassa se edustaa moottoripyöräilyn täysin toista ääripäätä. 
image.jpg
Parin testilenkin perusteella tekniikka pyörän resuisen ulkokuoren alla tuntuu pelaavan joten, projektin voi hyvillä mielin aloittaa.
Ensimmäisen illan jälkeen perä on siistitty turhista katteista ja laukuista. image.jpg
Itse olen sähköhommissa aivan noviisi niin, olen purkaessa yrittänyt merkitä johtoja jotta tiedän jatkossa että mitä mikäkin piuha tekee ja mihin se menee.
Keulassa riittää purettavaa vielä hetkeksi mutta, osahankinnat pyörivät jo mielessä. Ainakin Cliparit pitäisi jo hankkia jotta pääsee ajoasentoa mallailemaan. Mahtaakohan mistään löytyä sellaisia missä voisin käyttää pyörän omia hallintalaitteita?
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    103,1 KB · Katselut: 223
Keulassa riittää purettavaa vielä hetkeksi mutta, osahankinnat pyörivät jo mielessä. Ainakin Cliparit pitäisi jo hankkia jotta pääsee ajoasentoa mallailemaan. Mahtaakohan mistään löytyä sellaisia missä voisin käyttää pyörän omia hallintalaitteita?
Pemarin tanko tosiaan sen 22 mm, eikä 7/8" - siinä ON millin osien ero, joten vakiona yleistangot liian paksuja. Cliparin tangosta voi sorvissa pyöräyttää kymmenykset pois, mutta omaan koosataseen löysin cliparit MC-Motopartsin eBay-kaupasta. Enää en niitä internjetistä löytänyt, joten vaatinee lisägooglausta. Niihin menee Bemun vipstaakit suoraan ja kaasukapulakin pyörii vapaasti. Telarinkiinnikepanta kaksiosainen (halkeaa keskeltä), joten asennus helppoa (Bemarismeja myös keulaputken koossa: 41.7 mm).
 
Ehdin jo pistää Ebaystä tangot tilaukseen. Noista keulaputkien koosta olinkin jo jostain lukenut, tosin olin siinä uskossa että se koko olisi 41.3mm? Ajattelin että, 41 kokoisella kiinnityksellä olevat tangot saisi pikku viilauksella sopimaan. Miten mahtaa 41.7 paksujen kanssa käydä? Meneeköhän jo jyrsimis hommiksi?
Telarin kiinikepanta? Mikä se on? 
 
Telarin kiinikepanta? Mikä se on? 
clip2.jpg

No se, mikä kiinnittää cliparin teleskooppipukeen. Mikä lie hienolta nimeltään. :D

Mutta joo, 41 mm cliparit menevät paikoilleen, CRC:n ja lyömäkkeen suosiollisella avustuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, ihan hyvä nimi tuo on. Cliparit on jo matkalla, niitä odotellessa jatketaan purkuhommia.
Huomasin että bemarissa on 18" etuvanne. Jossain vaiheessa pitäisi varmaan hommata jotkut hyvät/pitävät kumit tuohon. Tekeekö joku tuon kokoista nykyaikaista sporttirengasta? Retrohenkinen pintakuviointi olisi plussaa!
 
Heh, ihan hyvä nimi tuo on. Cliparit on jo matkalla, niitä odotellessa jatketaan purkuhommia.
Huomasin että bemarissa on 18" etuvanne. Jossain vaiheessa pitäisi varmaan hommata jotkut hyvät/pitävät kumit tuohon. Tekeekö joku tuon kokoista nykyaikaista sporttirengasta? Retrohenkinen pintakuviointi olisi plussaa!

Itse hommasin retrohenkiset Continental TKV11/12. Ihan jees renkulat. Tuntuu vaan kuluvan takana suht nopeasti. Nuo on siis Bias-ply eli ristikudosrenkaat eli vanhanaikaiset.
 
Eilen näin tällaisen (ehkä oli pykälää vanhempi.. en vanno) tankkaamassa ja mietin että tuossahan varmaan olisi kiva rakentelukohde :)
Itsellä on vanha boxeribemu mihin vaihdettu ja muutoskatsastettu R1 jammun keula. Edellinen omistaja siihen sovitellut alkuperäiset hallintalaitteet.
 
Itelläkin on päässä jo pyörinyt upsidedown keula ja tuoreempi takapamppu. Ja uudemman bemarin leveempi takavanne ja ja ja....
Nyt täytyy kuitenkin pitää homma hanskassa. Siispä pitäydyn toistaiseksi alkuperäisessä keulassa ja vanteissa. Takaiskunvaimennin sensijaan täytyy vaihtaa, se alkaa vedellä viimeisiä.
onko kellään tiedossa jotain hyvää vaihtoehtoa tuohon? Säädettävyys olisi kiva extra.

Tänään iskin keulan kimppuun. image.jpg

Uskomaton määrä ruuveja ja muttereita piti keulan katteita kasassa. Ei jäänyt tuosta pyörästä oikein mitään hyötykäytettävää, kaikissa katteissa yms. osissa jotain sanottavaa. Murtumaa tai muuta. image.jpg
Jos joku tarvitsee niin, saa noutaa. Muuten menee kaatikselle.

Olin ajatellut kaventavani alkuperäistä tankkia teippilinjojen mukaisesti.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Mutta huomasin että tankissa on kaikenlaista tekniikkaa sisällä! Kaikki on tietenkin kiinni tankin kyljissä mitkä piti sheivata pois. Täytyy alkaa ehkä suunnittelemaan kokonaan uutta tankkia.
 
Eilen näin tällaisen (ehkä oli pykälää vanhempi.. en vanno) tankkaamassa ja mietin että tuossahan varmaan olisi kiva rakentelukohde :)
Itsellä on vanha boxeribemu mihin vaihdettu ja muutoskatsastettu R1 jammun keula. Edellinen omistaja siihen sovitellut alkuperäiset hallintalaitteet.

Törmäsinkin sun Boxeriin Instagrammissa, Todella hieno pyörä!
 
Kävin rälläkkä kaupoilla!
image.jpg
Hyvin se Saksalainen rauta katkeaa Japanilaisella rälläkälläkin.
image.jpg
Kokeilin huvikseni vähän harjailla alumiini osiin kiiltoa.
image.jpg
image.jpg
Aika kova työ tossa olis jos ihan priimaa haluaisi.
 
Hahah, itsellä kohta sama kirurginen operaatio edessä. Ajattelin hitsauttaa tuhon väliin tukiputken ihan varmuuden vuoksi, vaikka kestäisi ilmankin.

Kohtahan voi pistää oman kerhon pystyyn modatuille K-pyörille :D tai ainakin jonkun miitin ens kesänä.
 
Itse oon ajatellut näyttäväni tolle vähän lisää kawasakia kun, tuntuu omaan hanuriin vähän liian leveältä tuo alkuperäinen takahäkki.
Ainoa asia mikä hillitsee hurjaa laikkailu himoa on runkonumero! Se kun on meistetty just tuohon osaan runkoa. Jos sen palan hitsaisi takaisin runkoon kiinni?
 
Kävin ostamassa uutta takahäkkiä varten putkea.
image.jpg
Nyt täytyy löytää joku ammattilainen vääntelemään noita. Itsellä ei työkaluja hommaan ole.
Mallailin takaiskarille uutta kiinnitystä. Onko iskunvaimentimen toiminnalle merkitystä kummin päin se on asennettu?
image.jpg
"Väärinpäin" olisi uudessa asennossa enemmän tilaa iskarille alapään kiinityksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Iskarin kulma näyttää aika pieneltä, onko toi miettitty? Erttei menis takajousitus ihan löysäks?
 
Joudut laittamaan sen iskarin kuten esikuvapyörässäsi. Jos ei meinaa takajarrun kanssa mahtua kunnolla, niin sitten siihen täytyy joku spaceri rakentaa. Iskarin kulma on hyvin oleellinen jousituksen toimintaan.

edit. Näyttää se vakionakin siinä kiinni olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Iskarin kulma näyttää aika pieneltä, onko toi miettitty? Erttei menis takajousitus ihan löysäks?

image.jpg
image.jpg

Näissä kuvissa olevassa pyörässä se iskari on käännetty. Tosin on vähän erilainen iskari muuten. Ajatus olisi iskari uusia muutenkin, jäykempää ja säädettävää olisin tuohon laittamassa.
Mutta mutta, siitä iskarin käännöstä ylösalaisin! Onko sillä vaikutusta toimintaan?
 
Back
Ylös