RataKooSata

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nro:13
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos on välimännällä tai rakolla varustettu, ei väliä. Emulsioiskareita kuulemma on pärrissä, mutta en ole itse tavannut.
 
katso liitettä 8175
katso liitettä 8176

Näissä kuvissa olevassa pyörässä se iskari on käännetty. Tosin on vähän erilainen iskari muuten. Ajatus olisi iskari uusia muutenkin, jäykempää ja säädettävää olisin tuohon laittamassa.
Mutta mutta, siitä iskarin käännöstä ylösalaisin! Onko sillä vaikutusta toimintaan?

Ei kai sillä periaatteessa paljoa ole, muuta kuin liikkuvaa massaa enemmän käännettynä. Ei vaikuttane tällasen malmikasan toimintaan. Tossa Renardin mopossa on rakennettu linkusto kuitenkin. Itelläki on ebayssä watch listillä Panigalen iskari ja harkinnassa lähtiskö rakentaan sellasen Butt-Ugly Ducklingiin. Panigalessa muuten iskari on niin päin että iskarin runko ja säiliö liikkuu joustossa, joten sekin lisää arvaustani siitä ettei kääntäminen tuo ongelmaa.
 
Tuossa esimerkissäsi se iskari on samoin päin kuin alkuperäinenkin. Lisäksi siihen on rakennettu linkku, eli linkuston toinen pää on kiinni rungossa (?), siitä takajarrusylinterin takaa. Toinen pää on iskarissa.

Tietääkseni kukaan ei pidä iskaria väärin päin, vaan pyrkii pitämään sen aina oikein päin. Iskarissa on yleensä nitro-osa, joka on erotettu iskariöljystä männällä (Floating piston esimerkissäni). En tiedä olisiko maan vetovoimalla osuutta asiaan, että iskarit ovat tietyn suuntaisesti.

https://suspensionguy.files.wordpress.com/2010/07/psi-440-series-detailed-cutaway-v21.jpg

edit. Raaseri sanoi sanansa :peukutpystyyn:
 
Sain vihdoin aikaiseksi irrottaa alkuperäisen ohjaustangon ja pääsin tiputtamaan keulaa kokeeksi hiukan.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Paljon parempi!
Täytyy vaan hommata tunkki tai nosto apua, kun kävi pikku lipsahdus ja tipahti toi keula vähän liiankin alas. :grin:
Reilusti jäykemmät jouset tohon keulaan pitäisi ehdottomasti saada.
 
Metallihommat taitava kaveri lupautui auttamaan uuden takahäkin valmistuksessa, niin uskalsin antaa ratasataselle vähän lisää laikkaa.
image.jpg
image.jpg

Rälläkän heiluttelun jälkeen loppui meikäläisen suorittava osuus. Apupojan rooli oli ainoa mitä oli tarjolla. Oman vision selittelyä ja suurempien linjojen piirtely kuului tietysti allekirjoittaneen hommiin.
Tälläistä saa muutamassa tunnissa aikaan kun osaa.
image.jpg
image.jpg
Päätin pitää iskarin lähes alkuperäisessä asennossa, uusi kiinnitys on noin sentin ylempänä ja muutaman asteen pystymmässä. Nämä muutokset tehtiin pienen madalluksen ja jäykkyyden lisäämiseksi.

Seuraavaksi alan suunnitella uutta tankkia.

Kiitoksia Jarnolle vielä avusta!
 
Viimeksi muokattu:
Asiaa. Kokolailla samalla tavalla siellä visioidaan, joskin lopputulos on erilainen. Samanlaisen B-teman putkenlyttääjän ostin kun tuossa teillä näkyy olevan. Putketkin valmiina odottamassa josko viikonloppuna ehtisi vähä taite(i)lla ja hitsuutelle.
 
Ei tosiaan oo tarkoitus ihan noin alas tiputtaa. Viittä-seittämää senttiä ajattelin tuoda läpi kolmioiden, nyt lipsahti 15 tuolta vasemmalta puolen ja 12 oikeelta. :D
 
Cliparien sovittelua.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Ei ollut vielä mitenkään mahdottoman tuntuinen käsille, niin kokeilen mille tuntuisi jos ne laitaa tuonne kolmioiden väliin.

Tuo alkuperäinen tankki on mun suunnitelmiin liian iso, pitäisi saada tehtyä alumiinista paljon pienempi minkä sitten kätkisin lasikuitukatteen alle. Bensapumppu ja suodadattimet ulos ja ne kanssa katteen sisään piiloon.
image.jpg
Illalla vähän väsyneenä, juuri ennen lähtöä bongasin tallin nurkasta uuden tankin kuoren!
Vähän liian Mad Max, näin hyvin nukutun yön jälkeen. :)
 
Projekti ollut jäissä vähän aikaa. Tajusin etten voi katteita alkaa suunnitella, ennen kun pyörä on oikeassa asennossa ja ajoasento haluttu. Eli keula madallettu ja cliparit paikoillaan.
Posti toi tänään BSK Motorsportilta tilaamani jäykemmät etujouset. Jouset on "race spec" ja samat mitä BSK käyttää omassa ratapyörässään. Muuttuu toi alkuperäinen enduron keula melkoisesti parempaan suuntaan. Kuvaa en jostain syystä saa tänne ladattua, niitä lisää myöhemmin.
 
Tää voi olla tyhmä kysymys, mutta onko ne jouset vaan lyhyemmät ja jäykemmät. Vai tuliko jotain holkkeja mukana madaltamiseen? Jos sulla on, ja tod näk on, sama keula kuin mulla, ei siinä ole viittä milliä enempää esijännitystä alunperin. Eli lyhyemmillä jousilla siellä olisi tyhjää heti eikä se normaalisti hyvä asia ole sekään.

Mä ostin nyt oman sorvin ja kohta kokeilen pyöritellä madallusholkit itse.
 
Tää voi olla tyhmä kysymys, mutta onko ne jouset vaan lyhyemmät ja jäykemmät. Vai tuliko jotain holkkeja mukana madaltamiseen? Jos sulla on, ja tod näk on, sama keula kuin mulla, ei siinä ole viittä milliä enempää esijännitystä alunperin. Eli lyhyemmillä jousilla siellä olisi tyhjää heti eikä se normaalisti hyvä asia ole sekään.

Mä ostin nyt oman sorvin ja kohta kokeilen pyöritellä madallusholkit itse.

En ole vielä omaa keulaa (Brembon valmistama) purkanut, mutta uskon uusien olevan ns.vakiopituiset. Sama holkkien lyhennys operaatio itselläkin edessä siis. Pystyisikö niitä alkuperäisiä holkkeja lyhentämään? Vai täytyykö tehdä uudet?
 
En ole vielä omaa keulaa (Brembon valmistama) purkanut, mutta uskon uusien olevan ns.vakiopituiset. Sama holkkien lyhennys operaatio itselläkin edessä siis. Pystyisikö niitä alkuperäisiä holkkeja lyhentämään? Vai täytyykö tehdä uudet?

https://drive.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvVGVJTDhCYzZ1STg/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvTGRNcnNoeTg0WVU/view?usp=sharing

Noilla osilla se muutos korkeuteen voidaan tehdä. Tässä ei ole suljettua cartridgea, vaan cartridgen tapainen on kasattu sisäputken sisälle. Ylimmäisenä pinossa oleva 106 millinen holkki voidaan katkaista halutun mittaiseksi, siitä haluttu madallusmillimäärä veks.

Mutta alimmaisena oleva alumiini toimii sekä hydraulistopparina, että yläpuoleltaan vaimennusyksikön pesänä sekä top-out jousen vastinkappaleena. Se on pakko sorvata uusiksi madallusta vastaavan pidennyksen kera. Ja siinä on vähän enemmän sorvattavaa. Mulla on piirrustukset siitä kotikoneella, voin jakaa privassa myöhemmin. Tai jos tuota alsatankoa löytyy ja onnistun tekemään omani, voidaan tietty harkita että tekisin kahden sijasta neljä.

Itse teen nyt luultavasti niin että lyhennän muoviholkkia 20 tai 25mm sekä teen 30mm pidemmän aluholkin. Näin madallus on 30mm ja esijännitystä 10mm alkuperäiseen jouseen.
 
Ajattelin madaltaa omaa K75S keulaa kolmioiden läpi. Onko siinäkin tuo 30mm maksimi? Haluan cliparit yläkolmion päälle ja yhtenään se kiinnitys on 40mm korkea. En ole vielä hommannut clipareita tosin...Onko ehdotuksia?
 
Ajattelin madaltaa omaa K75S keulaa kolmioiden läpi. Onko siinäkin tuo 30mm maksimi? Haluan cliparit yläkolmion päälle ja yhtenään se kiinnitys on 40mm korkea. En ole vielä hommannut clipareita tosin...Onko ehdotuksia?

Manuskani ei ihan yksiselitteisesti kerro mikä haarukka sulla on. Noita on ainakin Showaa ja Bremboa sekä vanhemmissa saattaa olla Sachsia. Sitten sport versiossa on hiukka erilaiset sisuskalut. Olettaisin tuubien olevan samat, jolloin ainakin Brembolla tuo 30mm on maksimi. Tietty se viimenen osa on hydikkastopparia, mutta silti riski kovasta pohjaamisesta on aika heti 30mm jälkeen.

Jos tuo oikea madaltaminen kiinnostaa, niin uskoisin osaavani sen tehdä joko holkeilla tai männänvartta lyhentämällä turvallisesti. Voidaan jatkaa privassa jos haluat tietää millaisen aseettoman ryöstön siinä tekisin.
 
Tilasin Gillesin GP light cliparit ja niissä kiinnike on 28mm korkea joten kävi pieni joulu. Kuvien perusteella tilasin kun näytti niin matalilta. Enää joutuu hoonaamaan sisäkehiä että menee 41,3mm putkille.
 
Projekti etenee nytkähdellen.
Keula on huollettu ja saanut sisäänsä uudet jäykemmät jouset. Cliparit sovitettu paikoilleen ja kahvat mallailtu kohdilleen.
Tuskailin pitkään tankin kanssa, mieli olisi tehnyt sitä jotenkin pienentää. Lopulta kuitenkin oman metallityötaidon puute pakotti luopumaan ideasta (toistaiseksi).
Siispä päätin pysytellä vakio tankissa ja viedä visiota lopputuloksesta hieman erisuuntaan. Takakatteen/satulan mallin veistelin uretaanista.
image.jpg
Tuollaisesta möykystä aloin veistellä.
image.jpg
Ja tässä ollaan lähellä valmista pohjaa. Tuohon vetäsin päälle punottua lasikuitukangasta. Hartsin kärystä ei oikeen naapuritallin isäntä tykännyt. Tuli perhana ovelle koputtelemaan, mutta kun kaveri huomas mikä käryn aiheuttaa niin sain kuulla hänen nuoruusvuosien moottoripyöristään. Juttua riitti. :D Lopuks päätettiin , että hän avaa ikkunaa ja mä saan jatkaa kuiduttelua rauhassa. Hieno mies.
image.jpg
Siinä kuva kuidutetusta ja feinillä jo hiukan siistitystä satulanpohjasta.
image.jpg
Ja tuossa sama osa irroitettuna. Vedän sisäpintaan vahvikkeeksi lisää kuitua ja kiinnitys runkoonkin pitää rakentaa.
 
Morjensta pöytään!
Pitkästä aikaa tänne kirjottelen. On ollu Bemari proju vähän jäissä asunto remontin ja muidenkin kiireiden takia. Jotain edistystäkin on päivitys tauon aikana tapahtunut. Esim mittaristo on asennettu ja uusi etuvalokin on löytänyt paikkansa. Mutta aika kaukana ollaan alkuperäisestä suunnitelmasta.
Yritin jokin aika sitten käynnistellä pyörää muttei se suostunut heräämään millään henkiin. Vika jäljitettiin sähköjen päälle ymmärtävän ystäväni kanssa bensiini pumppuun joka ei suostu pyörimään.

Nyt kaipaankin vinkkejä mikä vaihtoehtoinen pumppu kävisi pyörääni? Ostopalstalla joku tiesi kertoa jonkun tuotekoodin motonettiin! Se mun osto ilmoitus on vaan jo poistettu arkistosta. :rant: Alkuperäistä en raaskisi millään ostaa, ovh motonetissä 250€
Joo tiedän että Ebaystä saa käytettyä, mutta kuka takaa niiden toimivuuden?

Kiitoksia jo etukäteen!
 
Back
Ylös