Ratapyörä vuokralle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suizaki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo vakuutuskysymys on kyllä ihan hyvä. Toisaalta ratapyörässä on jokatapauksessa oltava lakisääteinen liikennevakuutus, joka korvaa kaikki henkilövahingot. Eli käytännössä sama vakuutusturva on kuskilla lakisääteisesti kuin enskapeliä ulkoiluttaessakin.

Eikä voi itse päättää käyttävänsä tapaturmavakuutusta, kun liikennevakuutus on se ensisijainen. Ellei sitten runoile vammojen aiheutuneen jossain muualla.
 
10v vanhalla kusiaispaskiolla roskisrenkailla jne pääsee irvistellen just ja just alle satkuun päivä.
Tämähän se onkin. Sitten kun kulut vähennetään tasolle bensa+ratapävämaksu niin ihmisten voi olla vaikea ymmärtää että renkaat ja pyöräkin kuluu ja siinä on vähän vaivaa ja rahaa kiinni. Kyllähän tuo minimi on tosiaan suizakin laskelmien luokkaa.

Irvileuka voisi sanoa että pitäis olla vähintään 10päivää mopo vuokralla kesässä, että kannattaisi alkaa sitä roudaamaan ja vakuutuksia makselemaan.

Tuossa kun oma pakettiauto on suuren osan aikaa tyhjänä ja voisin sitä periaattees vuokrailla, niin en käsitä miten se vuokraus on niin halpaa kuin on. Muutamalla kympillä saa oulusta päiväksi pakun lainaan, kuitilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän suuntaiset kaavailut toteutuessaan saattaa kyllä mutkistaa tuota vakuutuskysymystä. Jos tuo "harjoitus" siis koskee myös ratapäiviä.

"Lakiin esitetään myös rajausta, jonka mukaan moottoriajoneuvokilpailuissa tai harjoituksissa ajoneuvon kuljettajalle itselleen aiheutuneita henkilövahinkoja ei korvattaisi kyseisen ajoneuvon vakuutuksesta. Kilpailuissa ei ole tarkoituksenakaan noudattaa liikennesäätöjä, vaan ottaa tietoisesti normaalia suurempia riskejä."

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/...an?_101_INSTANCE_3wyslLo1Z0ni_groupId=1271139
 
Tämän suuntaiset kaavailut toteutuessaan saattaa kyllä mutkistaa tuota vakuutuskysymystä. Jos tuo "harjoitus" siis koskee myös ratapäiviä.

"Lakiin esitetään myös rajausta, jonka mukaan moottoriajoneuvokilpailuissa tai harjoituksissa ajoneuvon kuljettajalle itselleen aiheutuneita henkilövahinkoja ei korvattaisi kyseisen ajoneuvon vakuutuksesta. Kilpailuissa ei ole tarkoituksenakaan noudattaa liikennesäätöjä, vaan ottaa tietoisesti normaalia suurempia riskejä."

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/...an?_101_INSTANCE_3wyslLo1Z0ni_groupId=1271139
Mielestäni kilpailulisenssin pitäisi hoitaa kilpailussa sattuneet henkilövahingot. Näin kuitenkaan ei taida olla, vaan liikennevakuutusta vaivataan lähtökohtaisesti. Jos harjoitteluun tulee moinen päätös, niin ratapyörien liikennevakuutusten hintojen pitäisi romahtaa... tuskin.
 
Tämän suuntaiset kaavailut toteutuessaan saattaa kyllä mutkistaa tuota vakuutuskysymystä. Jos tuo "harjoitus" siis koskee myös ratapäiviä.

"Lakiin esitetään myös rajausta, jonka mukaan moottoriajoneuvokilpailuissa tai harjoituksissa ajoneuvon kuljettajalle itselleen aiheutuneita henkilövahinkoja ei korvattaisi kyseisen ajoneuvon vakuutuksesta. Kilpailuissa ei ole tarkoituksenakaan noudattaa liikennesäätöjä, vaan ottaa tietoisesti normaalia suurempia riskejä."

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/...an?_101_INSTANCE_3wyslLo1Z0ni_groupId=1271139

Tuo on tulevaisuutta, nykyisellään mennään vielä voimassa olevalla lainsäädännöllä.

Tuo kyllä toisi oman mausteensa ja melkoisen määrän juttuja käräjille jos tulee tuollaisena voimaan.

Edit. En näe ongelmana sitä, ettei liikennevakuutus korvaisi kisoissa, mutta jos myös harjoitukset (ilman kilpa-etuliitettä) suljetaan korvaavuuden ulkopuolelle, ollaan huonolla tiellä liikenneturvallisuudenkin suhteen.
 
^ Joo, kiperä kysymys on juuri tuo.
Onki kysymys kilpailusta ja kilpailuun tähtäävästä harjoittelusta.
Vai onko kyse ajoharjoittelusta.
 
^ Joo, kiperä kysymys on juuri tuo.
Onki kysymys kilpailusta ja kilpailuun tähtäävästä harjoittelusta.
Vai onko kyse ajoharjoittelusta.
Tuntuu vakuutusyhtiöille olevan kuuma pottu kun asiakas on edes lähellä rataa. Jotain edunvalvontaa pitäisi saada paikalle kun moisia päätöksiä ajetaan.
 
Ja varmaankaan ei riitä ihan tavallinen liikennevakuutus, koska kyseessä on "käyttöluokka = vuokraus ilman kuljettajaa". Googlesta löytyy.
 
Ja varmaankaan ei riitä ihan tavallinen liikennevakuutus, koska kyseessä on "käyttöluokka = vuokraus ilman kuljettajaa". Googlesta löytyy.

Moikka,

ei todennäköisesti riitä normi vakuutus. Tämä selviää parhaiten yhtiöstä ja pitää selvitellä. Tarkoitus ei tosiaan ole tässä itselleen elantoa rakentaa, vaan kattaa pitkin kesää omia kuluja ja tarjota vastikkeena elämyksiä ratailun merkeissä melko pienessä mittakaavassa. Pyörän pääasiallinen käyttö ois edelleen omaa ajoa.
Jos kaikki byrokratia menee turhan raskaaksi, saa kaverit käydä kokeilemassa vaikka pussillisella Alastaron mustikkaa tai ihan vaan hyvästä mielestä. Tullaan äkkiä siihen pisteeseen, että volyymin pitää olla tosi iso, että kannattaisi sopia kaikki asiat samalle tasolle kuin esim. Europ carilla.

Oma asenne vakuutuksiin on se, että ne on toki oltava muilla radalla liikkuvien vuoksi. Mutta jos itselle sattuu jotain, en laske ennakkoon mitään niiden varaan... näin yrittäjänä on tottunut siihen, että kaikki on tasaisen epävarmaa.
Paras keino välttää sattumia on ollut toistaiseksi olla varovainen... toimii siihen asti, kun ei toimi.
 
250€/päivä kuitilla sisältäen renkaat kelpais kyllä mulle vaikka kaadot joutuiskin maksamaan. Oisin viime vuosina jäänyt iloisesti voitolle tossa diilissä.
 
Viime keväänä tarjosin vuokralle KTM 390 Cup-pyörää. Yritin löytää nuorta kuljettajaa jolla oli myös halua käydä ajamassa muutaman ADAC-cupin kisan Saksassa. Yhteydenottoja oli kolme. Kukaan kolmesta ei ollut halukas maksamaan tästä palvelusta. Hinta-ajatus minulla Suomessa ajattavasta Cupin osakilpailusta oli 800-900,-€ (sis. ALV). Kilpailujen ulkopuoliset harjoittelut siihen päälle.
Tuohon hintaan kuljettajan olisi pitänyt saapua paikalle, maksaa omat yöpymisensä ja syömisensä. Kaatumisvauriot olisi kuljettaja maksanut, tekniikkavauriot 50/50.
Tuolla 800-900,-€ vuokralla ei minun laskuoppini mukaan olisi tehty yhtään voittoa, tappiota varmaan jokunen euro.

Jos joku ajattaa vaikka R6:sta 250-300€/ratapäivä niin melkoinen hyväntekijä on. Jos sitä vielä tekee yrityksen kautta ja maksaa kaikki yhteiskunnalliset velvoitteet.... Tiedän että on kavereita jotka sanovat että ratapäivien kiertäminen maksaa 1200,-€/ vuosi. Tämän hinnan voi kertoa vaimolle mutta todellisuudessa se maksaa paljon enemmän.
 
Tiedän että on kavereita jotka sanovat että ratapäivien kiertäminen maksaa 1200,-€/ vuosi. Tämän hinnan voi kertoa vaimolle mutta todellisuudessa se maksaa paljon enemmän.

Itselle halvin kausi taisi kustantaa n. 1000€ kaikkineen kun omaa ajoa tuli 10-15 päivää ja koulutteluja vähän alta 10 päivää. Pyörän arvonlaskua tuo ei sisällä, mutta huollot, renkaat, majoitukset syömiset, matkat jne. tohon sai sisältymään. Aika paljon sumplimista, vapaaehtoisduunia ja paskoja renkaita tuohon kauteen sisälty, mutta onnistu suht helposti nopeen keskivaiheen vauhdeilla. Viime kaudella sitten pelkästään uusia takasia meni 7 tai 8 kipaletta, joten ihan tonnilla ei selvinny kaudesta.
 
Itselle halvin kausi taisi kustantaa n. 1000€ kaikkineen kun omaa ajoa tuli 10-15 päivää ja koulutteluja vähän alta 10 päivää. Pyörän arvonlaskua tuo ei sisällä, mutta huollot, renkaat, majoitukset syömiset, matkat jne. tohon sai sisältymään. Aika paljon sumplimista, vapaaehtoisduunia ja paskoja renkaita tuohon kauteen sisälty, mutta onnistu suht helposti nopeen keskivaiheen vauhdeilla. Viime kaudella sitten pelkästään uusia takasia meni 7 tai 8 kipaletta, joten ihan tonnilla ei selvinny kaudesta.

10-15 päivää ajoa + vaikka 8 päivää kouluttelua, tuossahan menee jos bensaan se tonni!
 
10-15 päivää ajoa + vaikka 8 päivää kouluttelua, tuossahan menee jos bensaan se tonni!

15päivää x 20l x 1,5€/l = 450€ ja tuokin lienee karvan yläkanttiin tolta kesältä. Koulutusbensoja ei onneks tartte ite maksaa.
 
Siis nuo bensat meni radalla. Matkoihin käytettyjä ei lasketa?

Kaikki ajetut ratapäivät kimppakyydeillä muiden kouluttajien kanssa ja melkein aina ratakeikalla myös itse kouluttamassa. Kouluttaja saa kilsakorvauksen koulutusreissuista, joten matkabensat ja myös majotukset pidemmillä reissuilla kuittaantu kulukorvauksilla. Renkaat oli kirjaimellisesti roskista ja ruoka nyt ei hirveitä maksa. Noilla eväillä vauhti kasvo jostain 1:22 tasosta Kemoralla 1:14 tasoon kauden aikana.

Ei se ihan helppoo ole päästä kautta tuohon tonnin budjettiin, mutta ihan mahdollista jos on valmis tinkimään tietyistä asioista. Nykyisellään olisin ennemmin ajamatta kuin yrittäisin tuota.
 
Kaikki ajetut ratapäivät kimppakyydeillä muiden kouluttajien kanssa ja melkein aina ratakeikalla myös itse kouluttamassa. Kouluttaja saa kilsakorvauksen koulutusreissuista, joten matkabensat ja myös majotukset pidemmillä reissuilla kuittaantu kulukorvauksilla. Renkaat oli kirjaimellisesti roskista ja ruoka nyt ei hirveitä maksa. Noilla eväillä vauhti kasvo jostain 1:22 tasosta Kemoralla 1:14 tasoon kauden aikana.

Ei se ihan helppoo ole päästä kautta tuohon tonnin budjettiin, mutta ihan mahdollista jos on valmis tinkimään tietyistä asioista. Nykyisellään olisin ennemmin ajamatta kuin yrittäisin tuota.

Siis sulta meni omaa rahaa tonni ja loput tuli korvauksena koulutushommista. Kierrosajalla ei ole merkitystä esim. matka- asumis- ruokakuluihin. Tarkoitan siis sitä että kun joku kysyy paljonko kausi maksaa niin ei kannata sanoa etta tonnilla siitä selviää. No, joku selviää kun toiset maksaa ja joku voi vaikka tienata tonnin jos on hyvät sponssit.

Jos kuitenkin kierrät harrastusmielessä ratapäivillä ja ajat vaikka 15 harjoituspäivää kymmenellä reissulla niin kyllä siihen hyvin helposti uppoaa viisikin tonnia, eikö? En nyt tarkoita että asut havumajassa, syöt vain marjoja metsästä, juot purosta, dyykkaat toisten hylkyrenkaat, pummaat kavereilta bensat...yms.
Tarkoitan että jos ajat pakulla Helsigistä Kemoraan, asut leirintäalueen mökissä, syöt ratavarikon lounaat, vaihdat uudet renkaat joka toinen viikonloppu, vaihdat koneeseen öljyt ja muutekin huollat pyörääsi niin että se aina toimii niin kuin sen pitää, niin varmasti kokonaiskustannukset tuollaisesta viikonlopusta kipuaa yli viidensadan, helposti tonniin. Toisilta voi vielä jäädä perjantain matkapäivän palkkakin saamatta.
 
Siis sulta meni omaa rahaa tonni ja loput tuli korvauksena koulutushommista. Kierrosajalla ei ole merkitystä esim. matka- asumis- ruokakuluihin. Tarkoitan siis sitä että kun joku kysyy paljonko kausi maksaa niin ei kannata sanoa etta tonnilla siitä selviää. No, joku selviää kun toiset maksaa ja joku voi vaikka tienata tonnin jos on hyvät sponssit.

Juurikin noin, mutta rahastahan tässä puhuttiin. Jos sitä saa harrastuksen kautta jotenkin takas päin niin kai sen saa harrastusbudjettiin laskea tuloksi. Kierrosaika vaikuttaa lähinnä rengaskuluun, joka on yleensä yksi isoimmista kustannuksista tässä lajissa, siksi sen mainitsin. Edit. Enkä missään vaiheessa sanonut, että tonnilla selviää, sanoin vain, että se on mahdollista.
Jos kuitenkin kierrät harrastusmielessä ratapäivillä ja ajat vaikka 15 harjoituspäivää kymmenellä reissulla niin kyllä siihen hyvin helposti uppoaa viisikin tonnia, eikö? En nyt tarkoita että asut havumajassa, syöt vain marjoja metsästä, juot purosta, dyykkaat toisten hylkyrenkaat, pummaat kavereilta bensat...yms.
Tarkoitan että jos ajat pakulla Helsigistä Kemoraan, asut leirintäalueen mökissä, syöt ratavarikon lounaat, vaihdat uudet renkaat joka toinen viikonloppu, vaihdat koneeseen öljyt ja muutekin huollat pyörääsi niin että se aina toimii niin kuin sen pitää, niin varmasti kokonaiskustannukset tuollaisesta viikonlopusta kipuaa yli viidensadan, helposti tonniin. Toisilta voi vielä jäädä perjantain matkapäivän palkkakin saamatta.

Kyllähän tähän lajiin rahaa saa palamaan enemmän kuin laki sallii. Onneks joka kerta ei tartte ajaa Kemoralle asti. Oma budjetti jotain tämmöstä nykysin jos Kemoralle lähtee:

Diesel: 80l x1,2€ = 100€ (n. 1000km ajoa).
Bensa: 15 x 4 x 1,6 = ~100€
Renkaat: Puolikas etu + 1 taka = 240€. (2 päivää ajoa)
Majoitus: 2 x 2 x 35€ = 140€ jos emäntä mukana.
Ruuat: Noh...syödä pitää joka tapauksessa.

Eli kyllähän tostakin se kivat 600€ tulee viikonlopulle hintaa, josta renkaat suurin osuus. Roskisrenkailla pääsisi helposti alle 400€/vkl. Jos mulla tulee kaudessa yhteensä 20 ratapäivää niin se tarkottaa käytännössä alle kymmentä reissua.

Huolto-osille ja öljyille ei jaksa laskee päivähintaa kun niihin menevä summa on ihan hilkkuja verrattuna muihin.

edit II. Rengaskulu laskettu niillä hinnoilla, joilla viime kaudella ostin renkaat. Ens kaudella voipi olla, että menee se 20-30% enempi jos ei tarjoukset parane.
 
Siis sulta meni omaa rahaa tonni ja loput tuli korvauksena koulutushommista. Kierrosajalla ei ole merkitystä esim. matka- asumis- ruokakuluihin. Tarkoitan siis sitä että kun joku kysyy paljonko kausi maksaa niin ei kannata sanoa etta tonnilla siitä selviää. No, joku selviää kun toiset maksaa ja joku voi vaikka tienata tonnin jos on hyvät sponssit.

Jos kuitenkin kierrät harrastusmielessä ratapäivillä ja ajat vaikka 15 harjoituspäivää kymmenellä reissulla niin kyllä siihen hyvin helposti uppoaa viisikin tonnia, eikö? En nyt tarkoita että asut havumajassa, syöt vain marjoja metsästä, juot purosta, dyykkaat toisten hylkyrenkaat, pummaat kavereilta bensat...yms.
Tarkoitan että jos ajat pakulla Helsigistä Kemoraan, asut leirintäalueen mökissä, syöt ratavarikon lounaat, vaihdat uudet renkaat joka toinen viikonloppu, vaihdat koneeseen öljyt ja muutekin huollat pyörääsi niin että se aina toimii niin kuin sen pitää, niin varmasti kokonaiskustannukset tuollaisesta viikonlopusta kipuaa yli viidensadan, helposti tonniin. Toisilta voi vielä jäädä perjantain matkapäivän palkkakin saamatta.

Mullakin kyllä menee aika pienellä budjetilla, aina seisotaan punalippua heiluttamassa, kaverin kanssa mennään kimppakyydeillä radalle dieselputpulla, varikolla telttaillaan ja paistellaan omia hampurilaisia, kaupasta haetaan halvinta koffia, mopo korjataan jeesusteipillä ja nippusiteillä ja samalla etusella ajetaan kaksi vuotta :) Takasia toki kuluu, mutta yleensä oon nekin käytettynä ostanut, tai joku mulle semmosia on lahjotellut :)

En ole laskenut budjettia, mutta toi tonni on varmasti esim viime kesältä melko lähellä totuutta. Mopon arvonlaskua mun ei tarvitse enää huomioida...
 
Mullakin kyllä menee aika pienellä budjetilla, aina seisotaan punalippua heiluttamassa, kaverin kanssa mennään kimppakyydeillä radalle dieselputpulla, varikolla telttaillaan ja paistellaan omia hampurilaisia, kaupasta haetaan halvinta koffia, mopo korjataan jeesusteipillä ja nippusiteillä ja samalla etusella ajetaan kaksi vuotta :) Takasia toki kuluu, mutta yleensä oon nekin käytettynä ostanut, tai joku mulle semmosia on lahjotellut :)

En ole laskenut budjettia, mutta toi tonni on varmasti esim viime kesältä melko lähellä totuutta. Mopon arvonlaskua mun ei tarvitse enää huomioida...
Muistuta niin tuon sulle paremman etusen, taitaa 2011 paistoisia olla nekin, mutta varmaan muutama lämpösykli vähemmän (veikkaisin että 1-5 settiä ajettuja)
 
Back
Ylös