Ratapyörän osto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mekanik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mekanik

New member
Arvoisat ratapyörien omistajat,

kertokaapa mitä kaikkea pitäs tarkastaa kun lähtee ostaan käytettyä ratalelua.

Olen ostamassa ekaa ratapyörää ja ei tekis mieli tunkee käsiä ns. kasaan p*skaa.
biggrin.gif
 
vinkit:
1. osta syksyllä
2. osta niin uusi kuin suinkin mahdollista
3. älä laske kovin paljoa arvoa "tuning" herkuille
4. laske arvoa välttämättömille tarvikkeille kuten: renkaat, ohjausvaimennin, renkaanlämppärit, varikkopukit koska joudut ne kuitenkin ostamaan.
5. älä osta sekasikiötä... ie. 750gix runko + 1000 kone.
6. varmista että pyörässä on runkonumero ja koneen numero, tai jos ne puuttuvat on pyörän oltava halvempi. ilman saa ajaa vain jokkista, sm luokissa ne on oltava.
7. älä osta projektia mikäli meinaat joskus sillä ajaa kovaa.
8. luotettavimmat mopot ovat suzuki ja honda merkkisiä, yamaha ei huono, kawassa on ongelmia ja niitä on niin vähän kilpureina että osia ei aina ole varikolla joka teltassa. gixut 03-, cbrrr 03- ja r6/1 2003/2004 alk ovat luotto valintoja.

siinä perusvinkkejä.
 
No oon katellu tollasta '03 CBR954RR... Siinä oli 5500e pyynti. Kilkkeitä on mopoon kyllä isketty reilusti, mm 3 settiä vanteita, mutta noita tuikitarpeellisia pukkeja ja lämppäreitä ei tuu mukaan. Toki saanhan ne työpaikalta melko edukkaasti, eli niiden puute ei ole mikään varsinainen ongelma.

Moottorin tossa pitäs olla suht vakio lukuunottamatta paranneltua kantta, putkistoa ja commanderia. Vaihdelaatikko on uusittu viime talvena, ilmeisesti sen takia kun 3. vaihde ei toiminut kunnolla.
 
Moottorin tossa pitäs olla suht vakio lukuunottamatta paranneltua kantta
Tuolla et pääse kuin Jokkikseen. Itse ostaisin SM-säännöillä laillisen kilpurin. Olet kuitenkin jonakin päivänä viivalla.

Edit: Muista aina myös 2. vanteet. Esim. Alastarossa jäi useita SBB-kuskeja viivalta, kun eivät saaneet sadekelin kumeja alle.
 
Moottorin tossa pitäs olla suht vakio lukuunottamatta paranneltua kantta
Tuolla et pääse kuin Jokkikseen. Itse ostaisin SM-säännöillä laillisen kilpurin. Olet kuitenkin jonakin päivänä viivalla.

Edit: Muista aina myös 2. vanteet. Esim. Alastarossa jäi useita SBB-kuskeja viivalta, kun eivät saaneet sadekelin kumeja alle.
Se päivä on vielä melko kaukana...
biggrin.gif
Riippuu nyt kuinka sitä innostuu.

Tossa tulee 3 vannesettiä mukana, eli ei tulis niistä ainakaan pulaa.
 
Ei kai se lähtökohta ole että jokainen joka hommaa "ratapyörän" tulee ajamaan myöhemmin kilpaa?


Jostain vanhaa Tekniikan maailman artikkelia lainaten : "Ei jokaisen jolla on tennismaila tarvitse pelata Wimbledonissa"
smile_org.gif
 
Ei kai se lähtökohta ole että jokainen joka hommaa "ratapyörän" tulee ajamaan myöhemmin kilpaa?


Jostain vanhaa Tekniikan maailman artikkelia lainaten : "Ei jokaisen jolla on tennismaila tarvitse pelata Wimbledonissa"
smile_org.gif
No ei se varmaan tarvitse ollakaan, mutta kovin suurella todennäköisyydellä niin siinä tulee käymään että radalle ja kisoihin se mieli halajaa.

Itse en uskonut sitä kun "kaverit" sanoi mun lopettavan katumopoilun ja siirtyvän kokonaan radalle. Ei mennyt kauaakaan kuin niin kävi, vaikka itse jääräpäisesti yritin kinnata vastaan. "Annat pikkusormen niin se vie koko lapasen."

Ja tuo Wimbeliin vertaaminen on vähän sama kuin laittaisi: "Ei jokaisen jolla on litranen moottoripyörä tarvitse kilpailla WSB:ssa."
smile_org.gif


Muttamutta.

Tuosta kilpurin ostosta.

- kysele ja tutki millaisella pidolla laite on ollut, esim. kuinka monta omistajaa, miten huollettu, miten muutoin yleiskunto?

Yleiskunto, kuten siisteys ja tehdyt ratkaisut yleensä kielivät siitä miten laitetta on muutoinkin pidetty. Eli jos on käytetty ajatusta ja aikaa laitteen rakentamiseen niin todennäköisesti siitä on pidetty huolta muutoinkin. Ja varsinkin jos omistaja jaksaa ja viitsii kilpurin jokaisen ajon päätteeksi pestä sekä puunata niin varmaan myös jaksaa tehdä sille muutakin huoltoa.

- milloin on viimeksi vaihdettu ketjut tai muuta kuluvaa osaa?

- onko laakereita / linkustoja rasvattu milloin?

- miten ja milloin on alustaa huollettu sekä missä?

- mitä osaa tulee mukaan ja kuinka paljon?

Noista oheistavaroista olisiin hiukan eri mieltä. Jossain vaiheessa ne kuitenkin kaipaa, eli kyllä niille kannattaa arvoa laskea, koska uutena tai erikseen hankittuna ne maksaa varmasti enemmän kuin kilpurin kanssa ostettuna.

Kun käytettyä hankkimassa niin suosittelisin mahdollisimman uutta. Itse kokeillut käytettyjä sekä vanhempia ja niissä aina tuppaa olemaan hiukan enemmän laitettavaa kuin uusissa.

Niin ja kun kerran myynnistä on puhe niin kakkosmopo on kaupan ja edullisesti. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä mailitse jani at janipartanen piste comiin.
 
Kaikkien tehtyjen muutosten dokumentaatio lienee ihan hyvä saada pyörän mukana. Varaosien hankinta kun tulee eteen niin tietää mikä sopii ja mikä ei. Mahdollisimman vakiopeli lienee tuossa mielessä vaivattomin.

Rakentelun laatu tosiaan kertoo paljon moposta, ja vaikka toisten virityksiä korjaillessa oppiikin uusia asioita, niin hermot saattaa mennä varikolla niitä miettiessä.

Vaikka harvinainen pyörä radalla onkin ihan hauska, helpottaa elämää kuitenkin kummasti jos kymmenellä kaverilla on samanlainen peli. Osia ja säätöohjeita yms. saa huomattavasti helpommin.
 
Hmm, pitäisikö munkin panostaa ratapeliin. Tosin ratapeli tarttee peräkärryn ja peräkärry vetokoukun. Elikkäs kauppaan ostamaan koukullista autoa... Radoilla nähdään!
 
Hmm, pitäisikö munkin panostaa ratapeliin. Tosin ratapeli tarttee peräkärryn ja peräkärry vetokoukun. Elikkäs kauppaan ostamaan koukullista autoa... Radoilla nähdään!
Pitäähän se toki panostaa. Et sä peräkärryä tartte, osta paku.

Nähdään radalla.
Joo toi paku kävikin jo mielessä...
biggrin.gif


Mitäs jos hommaisi uuden pyörän maahantuojalta verottomana ja alkaisi virittämään sitä ratakuntoon? Rahaa palaa varmasti sen hiomiseen aika tavalla. Varmaan saa nälkävuoden mittaisen listan tehtävistä pakollisista ja "tarpeellisista" muutoksista. Ja jos vielä uusia miettii, miten esim. tuo jammu, ihan kilpailukykyinen laite ilmeisesti?

Vai olisiko aloittelijalle parempi tyytyä johonkin käytettyyn ns. valmiiseen pakettiin?
 
Mitäs jos hommaisi uuden pyörän maahantuojalta verottomana ja alkaisi virittämään sitä ratakuntoon? Rahaa palaa varmasti sen hiomiseen aika tavalla. Varmaan saa nälkävuoden mittaisen listan tehtävistä pakollisista ja "tarpeellisista" muutoksista. Ja jos vielä uusia miettii, miten esim. tuo jammu, ihan kilpailukykyinen laite ilmeisesti?

Vai olisiko aloittelijalle parempi tyytyä johonkin käytettyyn.
Käytetyssä ja uudessa on molemmissa omat etunsa. Käytettyyn saa yleensä mukaan paljon kilkettä ja kalusto on heti valmis radalle, kun taas uuden rakentaminen on mielenkiintoista ja opettavaista hommaa ja pyörän historia on ainakin selvä alusta asti.

Itse ostin nimenomaan uuden R6R:n, ja vaikka hommassa ei ehkä järkeä paljoa ollutkaan, niin ihan tyytyväinen olen hankintaan. Eipähän tarvitse keskittyä kaluston korjaamiseen muulloin kuin lippojen yhteydessä
tounge.gif


Jos rata-ajosta ei ole aiempaa kokemusta, niin sitten ehkä tuo käytetyn osto lienee järkevintä.. nimenomaan ehkä.
 
8. luotettavimmat mopot ovat suzuki ja honda merkkisiä, yamaha ei huono, kawassa on ongelmia ja niitä on niin vähän kilpureina että osia ei aina ole varikolla joka teltassa. gixut 03-, cbrrr 03- ja r6/1 2003/2004 alk ovat luotto valintoja.

Ihan kiinnostaisi että mikä Yampista tekee ei hyvän ja mitä ongelmia Kawoissa on? Itse melko läheltä myös noita Kawoja seuranneena en ole huomannut niiden rikkoutumisherkkyydessä olevan mitään eroa muihin. Kisakäytössä ongelmia tulee aina osien kestävyyden kanssa mutta sun väitteen jälkeen kaipaisi perusteluja. Joku -03 voi olla täysin loppu merkistä huolimatta ja kaukana luotto valinnasta. Eiköhän pyörän yleisilme kerro aika paljon miten pyörää on ylipäätään pidetty. Varikoilla näkee todella iskussa olevia vm.-03 pyöriä ja myös vähemmän iskussa olevia.
 
Kawassa on ollut jonkin verran laatikko-ongelmia. Yampissa ei mielestäni ole ollut juurikaan murheita. Suitsissa on ollut jotain pientä titaaniventtiilien kanssa.

Jos itse olisin ostamassa noin '03:sta kuussatkua pienellä budjetilla, menisin Yamppiin tai Hondaan. Molempiin on varaosia markkinoilla. Yamppiin enemmän, mutta Honda on uudempaa designia ja siinä on putkikin kivasti suojassa.

Tonnisissa Suitsa on varma valinta. Kawa on kiwa, mutta 10R:istä taisi mennä kaksi vaihdelaatikkoa Alastarossa. Yamppi varmaan ok, mutta harvinainen. CBR-RR voi myös olla ok, mutta vähän samanlainen kuin eka tonninen gixu. Sopii joillekin radoille tosi hyvin, mutta ei oikein käänny.
 
Nyt on tullut muutamia muitakin vaihtoehtoja eteen, mm. 03 CBR600RR ja 05 R6. Pitänee niitäkin käydä katsomassa samalla reissulla, mikäli toi 954RR ei miellytä.
 
8. luotettavimmat mopot ovat suzuki ja honda merkkisiä, yamaha ei huono, kawassa on ongelmia ja niitä on niin vähän kilpureina että osia ei aina ole varikolla joka teltassa. gixut 03-, cbrrr 03- ja r6/1 2003/2004 alk ovat luotto valintoja.

Ihan kiinnostaisi että mikä Yampista tekee ei hyvän ja mitä ongelmia Kawoissa on? Itse melko läheltä myös noita Kawoja seuranneena en ole huomannut niiden rikkoutumisherkkyydessä olevan mitään eroa muihin. Kisakäytössä ongelmia tulee aina osien kestävyyden kanssa mutta sun väitteen jälkeen kaipaisi perusteluja. Joku -03 voi olla täysin loppu merkistä huolimatta ja kaukana luotto valinnasta. Eiköhän pyörän yleisilme kerro aika paljon miten pyörää on ylipäätään pidetty. Varikoilla näkee todella iskussa olevia vm.-03 pyöriä ja myös vähemmän iskussa olevia.
johtajalta tulikin jo hyviä kommentteja pyörien tekniikkaan.
Lisäksi kawa 600rrässä venttiiliohjurivikoja -> öljynsyöntiä, venttiilien kantamisia -> palamisia. Yamahassa myös ohjurivikoja muttei lähimainkaan niin paljoa. koskevat r1 5-venttiilikantta ja vain paljon ajettuna. r6 on hyvä.

ja kuten sanoit, kilpakäytössä osat kuluvat enemmän kuin muuten ja lisäksi sisustaa saattaa olla jo muutettu tehon tai muun syyn vuoksi. ihan stanu pyörät taas saattavat olla tylsiä ja niillä antaa tasoitusta ainakin vanhemmiten.

hence.... takaisin neuvoon numero 2.
Osta niin uusi kuin mahdollista....
 
8. luotettavimmat mopot ovat suzuki ja honda merkkisiä, yamaha ei huono, kawassa on ongelmia ja niitä on niin vähän kilpureina että osia ei aina ole varikolla joka teltassa. gixut 03-, cbrrr 03- ja r6/1 2003/2004 alk ovat luotto valintoja.

Ihan kiinnostaisi että mikä Yampista tekee ei hyvän ja mitä ongelmia Kawoissa on? Itse melko läheltä myös noita Kawoja seuranneena en ole huomannut niiden rikkoutumisherkkyydessä olevan mitään eroa muihin. Kisakäytössä ongelmia tulee aina osien kestävyyden kanssa mutta sun väitteen jälkeen kaipaisi perusteluja. Joku -03 voi olla täysin loppu merkistä huolimatta ja kaukana luotto valinnasta. Eiköhän pyörän yleisilme kerro aika paljon miten pyörää on ylipäätään pidetty. Varikoilla näkee todella iskussa olevia vm.-03 pyöriä ja myös vähemmän iskussa olevia.
johtajalta tulikin jo hyviä kommentteja pyörien tekniikkaan.
Lisäksi kawa 600rrässä venttiiliohjurivikoja -> öljynsyöntiä, venttiilien kantamisia -> palamisia. Yamahassa myös ohjurivikoja muttei lähimainkaan niin paljoa. koskevat r1 5-venttiilikantta ja vain paljon ajettuna. r6 on hyvä.

ja kuten sanoit, kilpakäytössä osat kuluvat enemmän kuin muuten ja lisäksi sisustaa saattaa olla jo muutettu tehon tai muun syyn vuoksi. ihan stanu pyörät taas saattavat olla tylsiä ja niillä antaa tasoitusta ainakin vanhemmiten.

hence.... takaisin neuvoon numero 2.
Osta niin uusi kuin mahdollista....
Eipä kannata yleistää noita Kawaa koskevia vikoja. Esimerkiksi ZX600-N1H (ZX-6RR vm 2005-2006) ei ole kärsinyt mistään tyyppivioista. Eivät ole laatikot hajonneet, ei venttiili- eikä kansivikoja eikä mitään muutakaan ns tyyppivikaa. Kilpailukäytössä toki aina osia hajoaa, mutta se on tietenkin täysin luonnollista.
 
Back
Ylös