Ratapyörän osto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mekanik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täällähän on asiallinen syysvääntö. Ajetaanko piikillä kaarteita ja turbobusalla mutkia?
 
Eipä oo helppoa. Laitoin googlen laulamaan. Wikipedian mukaan Motoparkissa on 17 mutkaa.

index.php

Moto_LOD_gtr2.jpg


Tää on varmaan jokin vitsi?
motopark_600.jpg
 

Liitetiedostot

  • motopark.jpg
    motopark.jpg
    60,5 KB · Katselut: 68
Viimeksi muokattu:
No, näyttääkö toi vaaralliselta? Ei kyllä tuntunut silloin kun ajoi.

Jatketaan off-topikilla:

Ihan ok näköistä menoa. Suolenkillä turhan aikaisin jarruille.

Tässäkin pätee se että kun on ajanut alle 1:28 ahvenistolla, niin tuollainen 1:33 _tuntuu_ siltä että sen voi vetää visiiri auki yhdellä kädellä.

-tuomas
 
Tässäkin pätee se että kun on ajanut alle 1:28 ahvenistolla, niin tuollainen 1:33 _tuntuu_ siltä että sen voi vetää visiiri auki yhdellä kädellä.

-tuomas
Vedäpä busalla 1:33 visiiri kiinni kahdella kädellä ni tarjoan kaljat. :häähää:
Se on aika paljon pyörästä kii että mikä tuntuu helpolta ja mikä ei

Edit : Jaa kyl se saattais mennä 1:34 nyt ku jarrut ei kuole kolmessa kierroksessa.
 
Vedäpä busalla 1:33 visiiri kiinni kahdella kädellä ni tarjoan kaljat. :häähää:
Se on aika paljon pyörästä kii että mikä tuntuu helpolta ja mikä ei

Edit : Jaa kyl se saattais mennä 1:34 nyt ku jarrut ei kuole kolmessa kierroksessa.

Joo, no ehkä ilmaisin asian vähän huonosti. Jos ensin ajaa 1:28 ja sen jälkeen 1:33 kierrosaikoja samalla pyörällä niin tuntuu että tuon jälkimmäisen kierroksen voi ajaa yhdellä kädellä ja visiiri auki. Lähinnä ajoin takaa että 5 sekuntia hitaampi kierrosaika on toiselle hampaat irvessä revitty enkka ja toiselle jäähdyttelykierros...



-tuomas
 
Juu toi pitää täysin paikkansa.

Iteki muistaa vieläkin ku ahvenistolla reikä päässä 1:50
ja Alastarolla 1:42 oli kova veto  nyt menee samalla kalustolla sama kierrosaika ilman jarruja :grin:
 
Hienosti offtopic jatkuu. Mitkäs ovat suurimmat syyt tähän? Ajolinjat, katseenkäyttö ja pyöränpäällä liikkuminen?

Ainakin oman fiiliksen perusteella se on tuo ajolinja, joka taasen ei onnistu ilman katseen käyttöä. Pyörän päällä liikkuminen tuo sitten ehkä sen 2-4 sekkaa verrattuna siihen, että istuisi ihan tattina pyörän jatkeena.
 
Hienosti offtopic jatkuu. Mitkäs ovat suurimmat syyt tähän? Ajolinjat, katseenkäyttö ja pyöränpäällä liikkuminen?
Sanoisin että suurin muutos noihin oli parempi jarrutekniikka. Toki ajolinja tekee kierrosajan sit ku sitä aletaan yrittämään mutta esmes se ahveniston touhu meni perseeseen ihan sen takia että jarruissa tehtiin kaikki päin helvettiä ja pyörä ei taipunut ennenkuin tapettiin vauhdit pois.

Pyörän päällä liikkuminen on auttanut myös mutta sanoisin että tässä järjestyksessä ne merkittävimmät muutokset tuli.
 
Sanoisin että suurin muutos noihin oli parempi jarrutekniikka. Toki ajolinja tekee kierrosajan sit ku sitä aletaan yrittämään mutta esmes se ahveniston touhu meni perseeseen ihan sen takia että jarruissa tehtiin kaikki päin helvettiä ja pyörä ei taipunut ennenkuin tapettiin vauhdit pois.

Pyörän päällä liikkuminen on auttanut myös mutta sanoisin että tässä järjestyksessä ne merkittävimmät muutokset tuli.

Parempi jarrutekniikka jarruttomassa ajossa? :D

Siis se että nyt pystyy ajamaan 1:35 alastarossa jarruttomasti, verrattunna siihe kun ajo 1:40 eniten täysiä. On suurin muutos kyllä ajolinjassa.
 
Parempi jarrutekniikka jarruttomassa ajossa? :D

Siis se että nyt pystyy ajamaan 1:35 alastarossa jarruttomasti, verrattunna siihe kun ajo 1:40 eniten täysiä. On suurin muutos kyllä ajolinjassa.

Juu olen kultaseni aivan samaa mieltä. Mutta ajolinja oli hankala muuttaa ku mutkaan ajoi aivan väärin jarrua käyttäen. Eli kun korjasin jarrutustekniikan ja huomasin miten pyörä alkoi taipumaan itsestään mutkiin ni sen jälkeen ajolinjan korjaaminen oli helppoa ja näkyi kellossa. Jos olisin yrittänyt korjata ajolinjaa oikeaksi noilla jarrukoomauksilla mitä silloin tein, olis menty nurin ennenkuin linja ois ollu kohdallaan.

Joten kyllä, ajolinja korjasi sekunteja kellosta. Mutta ajotavan korjaus ensin mahdollisti järkevän ajolinjan käytön.
 
Mitä jarrutekniikan muutos käytännössä tarkoitti? Puhutaanko yleisesti vai bussilla jarruttamisesta?
 
Mitä jarrutekniikan muutos käytännössä tarkoitti? Puhutaanko yleisesti vai bussilla jarruttamisesta?
Ennen jarrutin liian kesysti jarrun alussa ja näin ollen oli aivan liikaa jarrua vielä lopussa jolloin varsinkaan bussin kaltainen rataohjus ei vain taittunut sisään ja piti tappaa liikaa vauhtia pois ennenkuin pystyi kallistamaan sisään.

Heti kun alkoi jarruttamaan alussa rajusti ja oppi kunnolla trailbraken ni ajolinjaa oli helppo työstää kun pyörä ei yrittänyt seistä pelkällä eturenkaalla.
 
Ihan perus ennakkopelkoisen ihmisen asennehan tuo on.

Ihan yhtälailla kuulee jatkuvalla syötöllä kuinka supervaarallinen Nordschleife on
Mulle oli ainakin yllätys kuinka kapealta rata tuntui ja korkeuserot. Kokemusta radasta oli vaan simulaattorista ja mä ajoin ekalla kerralla vanhalla turbo porsaalla hmm.. rauhallisesti. En ollut koskaan hikoillut auton ratissa aiemmin, mutta silloin tuli sekin koettua :right:
 
Mulle oli ainakin yllätys kuinka kapealta rata tuntui ja korkeuserot. Kokemusta radasta oli vaan simulaattorista ja mä ajoin ekalla kerralla vanhalla turbo porsaalla hmm.. rauhallisesti. En ollut koskaan hikoillut auton ratissa aiemmin, mutta silloin tuli sekin koettua :right:

Hyvästä kunnosta on tosiaan hyötyä tällä radalla. Rataan tutustumisen yksi vaihtoehto on muuten käydä hiihtämässä siellä talvella. Korkeuserotkin konkretisoituvat kunnolla, onhan sitä 32 metriä, niin ainakin T-paidassa lukee. Parina talvena olen käynyt hiihtämässä lasten kanssa, siellä on ihan kaupungin virallinen ylläpidetty hiihtolatu. Ehkä suurin yllätys oli kuinka jyrkkä hevosenkengän alamäki itse asiassa on, samoin paluusuoran alun alamäki. Niitä ei jotenkin ajaessa huomaa.
 
Yks mikä on mahdoton huomata ajaessa on se mutkitteleva sisäsuora joka vie karusellille. Se nousee ihan hitosti ylämäkeen mutta ajaessa se tuntuu suoralta
 
Back
Ylös