Ratapyörän osto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mekanik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
8. luotettavimmat mopot ovat suzuki ja honda merkkisiä, yamaha ei huono, kawassa on ongelmia ja niitä on niin vähän kilpureina että osia ei aina ole varikolla joka teltassa. gixut 03-, cbrrr 03- ja r6/1 2003/2004 alk ovat luotto valintoja.

Ihan kiinnostaisi että mikä Yampista tekee ei hyvän ja mitä ongelmia Kawoissa on? Itse melko läheltä myös noita Kawoja seuranneena en ole huomannut niiden rikkoutumisherkkyydessä olevan mitään eroa muihin. Kisakäytössä ongelmia tulee aina osien kestävyyden kanssa mutta sun väitteen jälkeen kaipaisi perusteluja. Joku -03 voi olla täysin loppu merkistä huolimatta ja kaukana luotto valinnasta. Eiköhän pyörän yleisilme kerro aika paljon miten pyörää on ylipäätään pidetty. Varikoilla näkee todella iskussa olevia vm.-03 pyöriä ja myös vähemmän iskussa olevia.
johtajalta tulikin jo hyviä kommentteja pyörien tekniikkaan.
Lisäksi kawa 600rrässä venttiiliohjurivikoja -> öljynsyöntiä, venttiilien kantamisia -> palamisia. Yamahassa myös ohjurivikoja muttei lähimainkaan niin paljoa. koskevat r1 5-venttiilikantta ja vain paljon ajettuna. r6 on hyvä.

ja kuten sanoit, kilpakäytössä osat kuluvat enemmän kuin muuten ja lisäksi sisustaa saattaa olla jo muutettu tehon tai muun syyn vuoksi. ihan stanu pyörät taas saattavat olla tylsiä ja niillä antaa tasoitusta ainakin vanhemmiten.

hence.... takaisin neuvoon numero 2.
Osta niin uusi kuin mahdollista....
Eipä kannata yleistää noita Kawaa koskevia vikoja. Esimerkiksi ZX600-N1H (ZX-6RR vm 2005-2006) ei ole kärsinyt mistään tyyppivioista. Eivät ole laatikot hajonneet, ei venttiili- eikä kansivikoja eikä mitään muutakaan ns tyyppivikaa. Kilpailukäytössä toki aina osia hajoaa, mutta se on tietenkin täysin luonnollista.
oikeassa olet. liikaa ei näissä voi yleistää. kawa uudistui 3-4 mallista edukseen, mutta vähän niitä on varikolla -> varaosat omasta pakusta.

Menee vähän aiheen sivusta, mutta nyt kun on alettu tästä tosissaan turisemaan niin mitä noista peleistä yleisimmin sitten paukkuu? Toisin sanoen mitä pitäisi itse osata tehdä omalle mopolleen? Itse en ole mikään rasvapeukalo, mutta jos joku mulle koneen korjauksesta jotain opettaa, niin kyllä mä sen sitten muistan. Ja kyllähän tekemällä oppii, mutta ei välittäisi niitä kalliita virheitä tehdä sen motin kanssa.

Eipä kannata yleistää noita Kawaa koskevia vikoja. Esimerkiksi ZX600-N1H (ZX-6RR vm 2005-2006) ei ole kärsinyt mistään tyyppivioista. Eivät ole laatikot hajonneet, ei venttiili- eikä kansivikoja eikä mitään muutakaan ns tyyppivikaa.
Jeps. Itse tarkoitin noita budjettipyöriä, eli 03/04-malleja (myös 05 10R:ssä), jotka ovat kärsineet lastentaudeista. Sen jälkeen laatu onkin parantunut merkittävästi. Kuten jossain aiemmista ketjuista totesin, uudet kawat ovat varmasti varsin kilpailukykyisiä. Tällä hetkellä ostaisin _uusista_ kuussatkuista joko Hondan tai Kawan. Honda on aina hyvä valinta, ja Kawassa kuuluu olevan aivan uskomaton moottori. Yamppi on varmasti myös hyvä, mutta hieman turhan yleinen Suomessa.

Itse ajoin pari vuotta 10R:llä, ja sinä aikana meillä ei ollut mitään ongelmia pyörien kanssa. Viime vuonna toisessa vanhoista pyöristämme alkoi laatikosta löytyä jonkin verran välivapaita, ja se on nyt käsittääksen shimmattu. 10R oli upea pyörä ajaa, ja Sumeko toimii esimerkillisesti varaosien suhteen. Suitsa saisi ottaa heistä mallia.

Onkos noista uusista 600 (vai kelpasiko 675 trumppa luokkaan myös) vakiopeleistä joku parempi tai huonompi kuin muut.

600 vs 1000 radalla ketjussa noista vähän väännettiin, mutta tuliko jotain lopullista tietoa tai onko homma uusien mallien myötä muuttunut?

600 aihio <- Tuollahan asiasta väännettiin enemmänkin..
Juurikin sama ketju, johon linkitin. Ehkä heitto 600 vs 1000 väännöstä meni vähän yli.
Hups.. jäi tarkistamatta tuo linkki, kun tuolloin kun tuon aiheen aloitin oli nimenomaan 600 vs 1000 keskustelu kiivaana eräässä toisessa threadissa.. oletin että oli siitä kyse. My bad.
tounge.gif

edit. Joku vois siivota nää turhat löpinät pois..

Sullahan oli itselläsi r6 hommattuna suoraan kilvettömänä ratakäyttöön? Jos nyt lähtisit samaan hommaan uudestaan, mitä tekisit erilailla?
Enpä oikeestaan muuta kuin että en pannuttais sitä hiton vehjettä heti toisessa ratasetissä
lookaround_orig.gif

Kyllä mä olen yhä tyytyväinen että uuden hommasin, ja nimenomaan tuon jammun. Rahaa olisi varmaan säästynyt käytetyn ostolla, mutta tuo nykyinen laite palvelee vuosikausia ja pysyy just niin siistinä kun itse jaksaa ja osaa pitää.. eikä jaksa mitään kirjaa pitää kuluistakaan.. harrastuksesta kun on kyse niin kaikki menee mitä tulee kuitenkin.

Nyt oikeastaan ainoa välttämätön muutos jammuun olisi takajousen vaihto kevyempään, kun koko iskaria ei viitsi vaihtaa. Vaihtojousta ei vaan suoraan löydy mistään vaan pitää mittojen mukaan sovittaa joku sopiva paikalleen.

Jos itse olisin ostamassa noin '03:sta kuussatkua pienellä budjetilla, menisin Yamppiin tai Hondaan. Molempiin on varaosia markkinoilla. Yamppiin enemmän, mutta Honda on uudempaa designia ja siinä on putkikin kivasti suojassa.
Palataan taas vähän.

Oma kokemus on siis '03 R6:sta. Varaosia tähän malliin on reilusti liikenteessä ja niitä useinmiten löytyy myös varikolta. Välillä joku tarvii esim. clipareita tai jarrupaloja. Aina yleensä hieman isommilla ratapäivillä on tähän pyörään varaosia löytynyt vaikkei itse olisikaan varautunut. Jos vahinko sattuu niin pyörän saa tosi nopeasti kasaan (järkevillä kustannuksilla kun ei ainakaan kaikkea tarvitse ostaa uutta) eikä ajokausi mene ohi. Tämä on mielestäni selkeä etu kyseisellä pyörämallilla kun mietitään "budjettipyöriä". Itse olen ollut turvallani ja myös kärsinyt yhden konerikon, eikä yhtään suunniteltua ajopäivää ole jäänyt väliin...

Laskeskelin tuossa että kunnollisilla osilla varustetusta uudehkosta/ehjästä kilpurista olisi joutunut maksaan melkein saman kuin jos itse rakentaa. Ei nyt ihan mutta ei siinä voita kuin parisen tonnia. Sillä lisärahalla saa sitten aivan uuden pelin, tietää historian alusta saakka ja saa ajaa sisään kuten haluaa, varustella kuten haluaa ja säätää kuten haluaa.
crazy.gif

Täytyy sanoa, että on ollut sitten pyynnit kohdallaan. Itse otin vuoden ajetusta Kawastani turpaan noin E 4-5000+rakennustyön. Mun mielestä se on aika normaali kalustokustannus ekasta vuodesta, ja noin 25% pyörän arvosta.

Mutta kuten sanoit, niin uusi on aina uusi. Itse ostaisin kuitenkin harrastepeliksi ehkä vuoden-pari vanhan valmiin kilpurin, koska sillä saa mukaan myös sitä hiljaista tietoa...Ainakin me olemme pyrkineet auttamaan käytettyjen pyöriemme ostajia sekä tietotaidollisesti että tarvikkeiden hankinnassa. Uskoisin, että siitä on ollut hyötyä ostajille.

Laskeskelin tuossa että kunnollisilla osilla varustetusta uudehkosta/ehjästä kilpurista olisi joutunut maksaan melkein saman kuin jos itse rakentaa. Ei nyt ihan mutta ei siinä voita kuin parisen tonnia. Sillä lisärahalla saa sitten aivan uuden pelin, tietää historian alusta saakka ja saa ajaa sisään kuten haluaa, varustella kuten haluaa ja säätää kuten haluaa.
crazy.gif

Täytyy sanoa, että on ollut sitten pyynnit kohdallaan. Itse otin vuoden ajetusta Kawastani turpaan noin E 4-5000+rakennustyön. Mun mielestä se on aika normaali kalustokustannus ekasta vuodesta, ja noin 25% pyörän arvosta.

Mutta kuten sanoit, niin uusi on aina uusi. Itse ostaisin kuitenkin harrastepeliksi ehkä vuoden-pari vanhan valmiin kilpurin, koska sillä saa mukaan myös sitä hiljaista tietoa...Ainakin me olemme pyrkineet auttamaan käytettyjen pyöriemme ostajia sekä tietotaidollisesti että tarvikkeiden hankinnassa. Uskoisin, että siitä on ollut hyötyä ostajille.
Olikos sillä sun Kawalla kaaduttu, ja jos oli niin kuinka monta kertaa?

Kaatumahommat ainakin omassa mielessäni laskee pyörän arvoa ilman muuta. Kyllähän ne korjattua saa mutta kuka niistä sitten tietää tarkalleen enää ellei runkoa ja etupäätä ole kunnolla mitattu ja varmistettu että kaikki on prikulleen linjassa.

Se on taas sitten eri juttu että kuinka helppoa tai vaikeaa se on pysyä pystyssä jos tosissaan alkaa kilpaa ajamaan. Ja että löytyykö sellaisia kaatumattomia pelejä? Mulla on sellainen mielikuva että ainakin esim. Tantun Teemu ja Haaralan Topi möivät kaatumatonta kilpuria vuosi takaperin.

Pointtina se, että ainakin itse olisin valmis maksamaan kaatumattomasta jonkin verran enemmän kuin kaadutusta.

Mutta se hiljainen tieto on toki myös ihan mukava lisä jos sellaista sattuu saamaan ja siinä on peräti jotain järkeäkin siinä tiedossa.

Vaikka harvinainen pyörä radalla onkin ihan hauska, helpottaa elämää kuitenkin kummasti jos kymmenellä kaverilla on samanlainen peli. Osia ja säätöohjeita yms. saa huomattavasti helpommin.
Onhan se totta, että harvinaisessa kalustossa on omat hankaluutensa. Esimerkiksi minä pidän Ducatin osalta mukana ylimääräisiä clip-oneja ja jalkatappeja... niitä ei saa mistään varikolta varaosana. Ducatin cliparit kun ovat 53 mm kokoa ja usein japseissa on 50 mm. Sama koskee kahvoja ja jarrupaloja.

Säätöohjeet nyt ovat vähän niin sun näin... jokaisessa pelissä kun on iskarit mitä merkkiä sattuu ja niitä on huoltanut ja osia vaihtanut kuka sattuu. Pyörän ajogeometrian kanssa nyt ehkä voidaan jotain apuja antaa, samoin välityssuhteen kanssa. Iskareihin ja välityssuhteisiin kuitenkin pätevät samat lainalaisuudet pyörämerkistä riippumatta. Eli se on loppupeleissä mielestäni aika sama minkä merkkinen laitos on alla säätämisen kannalta, kuskitkin on kovin erilaisia massaltaan.

Jos erehtyy ostamaan kovin paljon rääkätyn harvinaisen pyörän niin silloin todennäköisesti joutunee jossain vaiheessa moottorihommiin (nimimerkillä rakennettiin yksi kone ja tilasin viimekaudella yhden ylimääräisen moottorin Ducati-merkkiseen vanhempaan kilpuriin).

Aloittelijana ilman muuta ostaisin Yamahan tai Hondan tai jonkun suositun mallin. Yleissiisti sen pitäisi olla. Kyllä noista mopoista yleensä näkee onko laitetta pidetty huolella.

Onko rataharastus ja kilvettömän mopon hankkiminen yleistynyt harppauksella viime aikoina, vai mikä mahtaa olla kun kusiaisten hinnat ovat pilvissä...
Samanikäisiä tonnareita näyttää saavan pääsääntöisesti edullisemmin, eikä varusteissakaan niin eroa.

Itselläkin katupelin pitäisi vaihtaa omistajaa lähipäivinä ja ratajopo haussa

Jos jollakulla ratakusiainen kohtuuhinnalla myynnissä niin saa tarjota

Jos henkilö A kattelee käytettyä kilvetöntä pyörää niin miten niissä ne veroasiat menee? ALV maksettu, tax free, jne mitä tarkottavat noin niinku käytänössä?

Oon ymmärtäny että joillain ehdoilla "rataraasereita" saa kilpiinkin. Auttanee myynnissä?

Jos taasen uutta kattelee (joka ei tähän aiheeseen istu hirveen hyvin) niin paljonko niitten vakio-osien hinnaksi voi noin lonkalta heitettynä laskea myynnissä esim R6R:ssä?

Back