• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapyörän osto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mekanik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt ajattelin siis hommata pyörän pelkästään ratakäyttöön. Ajatus on kuljettaa pyötää kuomukärrillä, joten kilvissä tämän ei tarvitse olla. Itse olen 189 cm pitkä ja painoa +100 kg.

600 kuutioinen pyörä lienee hyvä ratapyöräksi? Tai max. 750 kuutioinen..
Lähinnä olen ajatellut jotain japanilaista kyykkypyörää. Yamaha R6 tai sitten Suzukin GSX-R. Onko esim 600 kuutioinen GSX-R fyysisesti pienempi kuin tonninen? Itsellä sen verran pituutta, joten vähän tuo mietityttää.
Vuosimalli saisi olla 2010 luvulta.

Olisi kiva kuulla ehdotuksia mitä porukka suosittelee, varsinkin jos olisi lähellä omia mittoja:grin:

3 kautta tuli aktiivisesti kierrettyä rataa 2008 vuotisella Yamaha R6R:llä. Mittojen puolesta olen siellä 192cm ja ~110kg ja hyvin sillä ajoi. Nykyinen kikseri tosin huomattavasti väljempi, mutta onhan se tonnari.

Kaikki sporttisemmat pyöräthän on enemmän tai vähemmän ahtaita tän kokoiselle, jos ei halua jollaki busalla ajaa.

Kaikista järkevin olisi 2006 ja siitä eteenpäin olevat Yamaha R6R:ä, tuo moottoriratojen corolla.
Kilvellinen jos haluaa siitä joskus eroonkin.
 
Miksi et hommaisi Kilogixeriä uudestaan, kun on jo entuudestaan tuttu pyörä?
Tätä itsekin ajattelin heti ekana. Sulla kuitenki on ollu ihan kelpo menijä alla jo ni se ei tuu mitenkää yllätyksenä. Ei mikään muu rataleluksi tuon jälkeen oikein järkevältä tunnu kuin tonnari.... koska veikkaan että vaikka ostasit Peetun mestaruus 600:n ni parin päivän jälkeen alkaa vituttaa se tehonpuute, vaikka se kierrosajallisesti onki lähes samoissa osaavissa käsissä. Tonnari on haastavampi ajaa, mutta jos alla on jo tonnarikokemusta ni ennemmin se.

Ja osta nettimotosta halvalla joku valmis vanha ratakilpuri, ni pääset heti kärkeen oikealle tontille. Ei niillä vanhemmilla kalustoilla mestaruuksista pääse ajamaan, mutta hyvin korkealle niillä osaava jannu pääsee... ja mikä tärkeintä, hauskaa niillä saa pidettyä, ja sehän tässä on se pääasia :D
 
Tonnari on haastavampi ajaa, mutta jos alla on jo tonnarikokemusta ni ennemmin se.

Ei muuten todellakaan ole. :D Hauskempi ainakin itelle, mutta ei todellakaan haastavampi.

Kusiainen rokottaa pienestäkin vaihtovirheestä, kuin tonnarilla se ei ole ihan niin justiinsa mikä vaihe sisässä.
 
Kannattaa oikeasti kokeilla kusiaista jos tulee mahdollisuus.

On huomattavasti "teknisempi" ajaa kuin tonnari, ja menee mutkaan ihan eri tavalla.
Jos saa tarpeeks ylimääräistä ni tarkotus ois ostaa kunnollinen kusiainen toho paskatonnarin kylkeen... Tiedän kyllä että menee mutkiin ihan eri tavalla ku tonnari. Kertoohan sen kierrosajatkin vaikka se häviää tonnarille aina kiihdytykset.
 
Ei muuten todellakaan ole. :D Hauskempi ainakin itelle, mutta ei todellakaan haastavampi.

Kusiainen rokottaa pienestäkin vaihtovirheestä, kuin tonnarilla se ei ole ihan niin justiinsa mikä vaihe sisässä.

Muistas nyt Joonas, että sulla oli aika paljon kokemusta radan kiertämisestä ennen kuin hyppäsit tonnarin puikkoihin. Kun on jonkinlainen perusta kunnossa niin tonnarin voimaa pystyy hyödyntämään, mutta vähemmällä kokemuksella tonnari tarjoilee virheistä huomattavasti näyttävämpiä. Totta kyllä on se, että kusiaisen vaihtovirhe rokottaa kierrosaikaa eri malliin tonnariin nähden, mutta tonnari vaatii ihan eri tavalla malttia ajamiseen.

Ite ajelin kaks kautta tonnarilla ennen kusiaiseen siirtymistä ja voin sanoo, että kusiaisella oppi ajamisesta ihan pirusti, kun ei voinu paikata voimalla. Sitten kun ajamisen perusta oli edes vähän siellä päin tontilla, siirtyminen tonnariin antoi mahdollisuuden hyödyntää opittua.
 
Muistas nyt Joonas, että sulla oli aika paljon kokemusta radan kiertämisestä ennen kuin hyppäsit tonnarin puikkoihin. Kun on jonkinlainen perusta kunnossa niin tonnarin voimaa pystyy hyödyntämään, mutta vähemmällä kokemuksella tonnari tarjoilee virheistä huomattavasti näyttävämpiä. Totta kyllä on se, että kusiaisen vaihtovirhe rokottaa kierrosaikaa eri malliin tonnariin nähden, mutta tonnari vaatii ihan eri tavalla malttia ajamiseen.

Ite ajelin kaks kautta tonnarilla ennen kusiaiseen siirtymistä ja voin sanoo, että kusiaisella oppi ajamisesta ihan pirusti, kun ei voinu paikata voimalla. Sitten kun ajamisen perusta oli edes vähän siellä päin tontilla, siirtyminen tonnariin antoi mahdollisuuden hyödyntää opittua.

Mikä on kanssa syy miksi suosittelen kysyjälle kusiaista.

Myös käyttökustannukset on inan halvemmat.
 
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.

Eli tällä hetkellä paluu tonniseen gixeriin tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta. Pienemmälläkin koneella oleva varmasti tosin riittäisi itselle ainakin alkuun. Tavoite on parantaa osaamista perusjutuissa jonka jälkeen kehittää hommaa eteenpäin. Pääasia nauttia ajamisesta ja pitää hauskaa. Katsotaan minkälaisia mopoja tulee myyntiin ensi kesänä..

Onko ratapyörässä pienemmät vakuutuskustannukset kuin kilvellisessä pyörässä? Tästä löysin vähän ristiriitaista tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on kanssa syy miksi suosittelen kysyjälle kusiaista.

Myös käyttökustannukset on inan halvemmat.

Kusiainen on kiva, miä tykkään pirusti, ei oikein voi huijata itseään paikkaamalla teholla ja sillä saa hyvin hiottua tekniikkaa kohdalleen maltillisilla rengaskuluilla. Tehoakin on ihan mukavasti, meneehän ne tonnarit Kymiringin pääsuoralla menojaan, mutta muuten tällaiselle äkkinäiselle vetoja on ihan tarpeeksi.
 
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.

Eli tällä hetkellä paluu tonniseen gixeriin tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta. Pienemmälläkin koneella oleva varmasti tosin riittäisi itselle ainakin alkuun. Tavoite on parantaa osaamista perusjutuissa jonka jälkeen kehittää hommaa eteenpäin. Pääasia nauttia ajamisesta ja pitää hauskaa. Katsotaan minkälaisia mopoja tulee myyntiin ensi kesänä..

Onko ratapyörässä pienemmät vakuutuskustannukset kuin kilvellisessä pyörässä? Tästä löysin vähän ristiriitaista tietoa.

Tässä muutama oma ajatus:

Jos raha yhtään nousee rajoittavaksi tekijäksi, niin hommaa laite, minkä kanssa pärjää teknisesti kohtuudella ja osia saa halvalla (= eli on vara lipsahtaa vähän hiekan puolelle).
Koolla nyt ei niin ole väliä, mutta 600:n voi olla alkuun helpompi. Saatan itsekin innostua ostamaan sellaisen, vaikka ratapäiviä on takana jo vähän enemmän. Kilvellisen pyörän vakuutus on jonkin verran halvempi per kausi.

Melkein millä tahansa nyky sportilla pääsee jo tosi pitkälle harrastuksen kanssa. Nykyaika alkoi jostain 2000-luvun alusta. Valmiille ratapalikoille kannattaa antaa jotain arvoa... niihin saa yleensä uppoamaan rahaa jälkikäteen hommattuna.
 
Mikä on kanssa syy miksi suosittelen kysyjälle kusiaista.

Myös käyttökustannukset on inan halvemmat.

Tässä muutama oma ajatus:

Jos raha yhtään nousee rajoittavaksi tekijäksi, niin hommaa laite, minkä kanssa pärjää teknisesti kohtuudella ja osia saa halvalla (= eli on vara lipsahtaa vähän hiekan puolelle).
Koolla nyt ei niin ole väliä, mutta 600:n voi olla alkuun helpompi. Saatan itsekin innostua ostamaan sellaisen, vaikka ratapäiviä on takana jo vähän enemmän. Kilvellisen pyörän vakuutus on jonkin verran halvempi per kausi.

Melkein millä tahansa nyky sportilla pääsee jo tosi pitkälle harrastuksen kanssa. Nykyaika alkoi jostain 2000-luvun alusta. Valmiille ratapalikoille kannattaa antaa jotain arvoa... niihin saa yleensä uppoamaan rahaa jälkikäteen hommattuna.

Jos päätyy kuussataseen Yamahaan, niin R6R RJ11 2006 -> tai uudempi. Ei vanhemmassakaan (RJ05/09) sinänsä vikaa ole, kyllä silläkin nopeaan ryhmään ajaa, mutta ratapalikoiden metsästys vaatii vähän harrastuneisuutta, kun uudempaan löytyy kaikkea senkun tilaa kukkaron mukaan.
 
Varmasti itselle riittäisi tuo kusiainen ainakin alkuun. Olisihan siinä hiukan edullisemmat käyttökustannukset myös.
Täytyy käydä katselemassa pyöriä, sittenhän sen näkee minkälaisen ajoasennon noilla saa. Tonninen gixeri sitten on ainakin se varma vaihtoehto johon ei pety:jpstyle:
 
Minkäslaista prätkää porukka suosittelee pelkästään ratakäyttöön?:orgmp:

Taustaa sen verran että olen ajellut GSXR K8 1000cc pyörällä noin 5 vuotta. Radalla tuolla laitteella kävin kahtena viimeisenä kesänä 5 kertaa. Eli vähän on vielä ratakokemusta, mutta kipinä tästä hommasta jäi kytemään.
Ajelin tuon pyörän myynnin jälkeen vielä yhden kesän superdukella, mutta myin tuon laitoksen pois.
Jotenkin ei innostanut enää radalla ajamisen jälkeen tuo suomen teillä kurvailu. Ehkä tähän hommaan sitten oman pyörän joskus jos tähän innostus palaa.

Nyt ajattelin siis hommata pyörän pelkästään ratakäyttöön. Ajatus on kuljettaa pyötää kuomukärrillä, joten kilvissä tämän ei tarvitse olla. Itse olen 189 cm pitkä ja painoa +100 kg.

600 kuutioinen pyörä lienee hyvä ratapyöräksi? Tai max. 750 kuutioinen..
Lähinnä olen ajatellut jotain japanilaista kyykkypyörää. Yamaha R6 tai sitten Suzukin GSX-R. Onko esim 600 kuutioinen GSX-R fyysisesti pienempi kuin tonninen? Itsellä sen verran pituutta, joten vähän tuo mietityttää.
Vuosimalli saisi olla 2010 luvulta.

Olisi kiva kuulla ehdotuksia mitä porukka suosittelee, varsinkin jos olisi lähellä omia mittoja:grin:

Moi, minulla olis K8 1000 kaupan. Valmis peli radalle (ex. Rantamaa), melko kattavasti vaihto-osia mukaan. Omalla vähäisellä ajokokemuksella voin sanoa että jämäkän oloinen pyörä radalla kurvailuun.
Oma pituus samoilla huudeilla, 100+kg. Helenius laitteli alustan iskuun ja on toiminut hyvin.

Juha P
 
Moi, minulla olis K8 1000 kaupan. Valmis peli radalle (ex. Rantamaa), melko kattavasti vaihto-osia mukaan. Omalla vähäisellä ajokokemuksella voin sanoa että jämäkän oloinen pyörä radalla kurvailuun.
Oma pituus samoilla huudeilla, 100+kg. Helenius laitteli alustan iskuun ja on toiminut hyvin.

Juha P

Laitoin YV
 
Kylläpäs nousi korkea moottoripyöräkuume:grin:

Kyllä se tonnikas gixeri lähtee hankintaan. Käytetty ratapeli tai mahdollisesti jopa ihan uusi. Uudessa olisi ainakin huoltokustannukset paremmin tiedossa ja olisi sijoitus vähän pidemmällä tähtäimellä.
 
Back
Ylös