• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.
  • Osta liput tapahtumiin kaupastamme!

Ratavalokuvaamisen ABC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LoneWolf
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

LoneWolf

New member
Ihan aluksi iso disclaimer: Tämä viesti sisältää täyden amatöörin ajatuksia ja mielipiteitä, tätä ei kannata ottaa "kovana totuutena".

Siinä toivossa että saisin innostettua uusia ihmisiä kiinnostumaan valokuvaamisesta radan varressa ja koska muutama on varikolla tullut kyselemään aiheesta, tässä pieni opas miten hommaan pääsee käsiksi.

Kuvauskalusto

Ihan aluksi todettakoon että kuskille se huonompi kuva on kuitenkin paljon parempi kun ei kuvaa ollenkaan joten vaikka kalusto ei allaolevia suosituksia vastaisikaan kannattaa rohkeasti käydä kokeilemassa kuvaamista.

Nopeasti liikkuvien kohteiden kuvaaminen on suhteellisen vaativaa kalustolle. Käytännössä luotettava hyvien kuvien saaminen vaatii järjestelmäkameran tai ns. peilittömän järjestelmäkameran, joskin hyvällä peruskameralla on mahdollista saada julkaisukelpoisia kuvia aikaan mutta onnistumisprosentti jäänee heikoksi.

Kalustoa valitessa tärkein ominaisuus on tarkka ja nopea automaattitarkennus, mikään muu ei vaikuta yhtä paljoa onnistuneiden kuvien määrään.

Kameran valmistajalla ja mallilla ei sinänsä ole väliä, joskin on käytännöllistä hankkia kamera joka on yhteensopiva tuttujen ihmisten kaluston kanssa, koska tämä mahdollistaa esim. linssien lainaamisen joka on hyvä tapa säästää kollektiivisesti kuluissa.

Kameran megapikselien määrällä ei ole käytännössä mitään merkitystä ellet halua teettää kuvista isoja julisteita, kaikissa edes suunnilleen nykyaikaisissa digitaalikameroissa on aivan tarpeeksi kuvapisteitä kaikkeen muuhun käyttöön. Myöskään täysikokoisesta kennosta ei ole tässä hommassa hirveästi hyötyä, päinvastoin se saattaa olla haitaksi koska tarvitset pidemmän polttovälin linssin saman suurennuskertoimen aikaansaamiseksi.

Linssiksi riittävä perusvalinta on esimerkiksi noin 70-200mm zoomilinssi. Kuvanvakaaja parantaa onnistuneiden kuvien määrää mutta ei ole välttämätön, omista kuvistani suurin osa on kuvattu putkella jossa ei ole vakaajaa. Linssissä saisi olla nopea automaattitarkennus, näitä yleensä markkinoidaan termeillä "ultrasonic" tai "hypersonic" tai jotain vastaavaa.

Muistikortiksi kannattaa valita mahdollisimman iso ja ehkä ottaa toinenkin muistikortti mukaan, koska kuvia yleensä tulee paljon eikä radan varressa ole aikaa alkaa poistaa huonoja. Järjestelmäkameran kanssa suosittelisin vähintään 16GB muistikortin käyttöä.

Toiminta ratapäivillä

Jokaisella ratapäiväjärjestäjällä on hieman omat toimintatapansa kuvaajien suhteen joten käy aina varmistamassa järjestäjiltä oikeat toimintatavat. Allaoleva ohjeistus pätee yleisesti .ORGin päivillä.

Käy paikalle saavuttuasi kertomassa tapahtuman järjestäjille aikovasi kuvata ja selvitä toimintatavat - käytä myös pelisilmää äläkä mene häiritsemään järjestäjiä jos he ovat kovin kiireisen näköisiä vaan odota parempaa hetkeä.

Ennen radan varteen menoa haet yleensä huomioliivit ja mahdollisesti radiopuhelimen tapahtuman järjestäjiltä.

Radan lähellä toimiessa tärkeintä on aina turvallisuus, sekä omasi että radalla ajavien kuljettajien. Varmista että kuvaat turvallisesta paikasta ja et liiku vaarallisilla alueilla kun radalla on pyöriä!

Jos joudut kuvaamispaikkaan mennäksesi tai sieltä poistuaksesi ylittämään radan tai kulkemaan muuten vaarallisella alueella, pyydä että porttivahti kertoo koska se on turvallista tehdä ja ilmoita kun olet pois vaaralliselta alueelta.

Kuvauspaikan valinta

Kuvauspaikka pitää ehdottomasti valita niin että mahdollisen kaadon tai ulosajon tapauksessa pyörä tai kuski ei tule päällesi! Silmä etsimessä et välttämättä huomaa ajoissa kohti tulevaa kaatunutta.

Parhaat kuvauspaikat varsinkin lyhyempipolttovälisillä linsseillä ovat hyvin lähellä rataa, joka tarkoittaa että turvallisuussyistä ne ovat yleensä jonkun mutkan sisäpuolella tai suojavallin takana. Pidempipolttovälisillä linsseillä saa lisää vaihtoehtoja paikan valintaan. Jos kuvaat mutkan sisäpuolelta mene rohkeasti melko lähelle radan reunaa, katso vaikka aluksi hetken millaista linjaa pyörät kulkevat ohitsesi niin osaat arvioida oikean etäisyyden.

Ratapäivän järjestäjiltä tai paljon rata-ajoa harrastavilta kuskeilta voi kysellä missä paikoissa kuvaajia on aikaisemmin nähty.

Asetukset ja kuvien ottaminen

Tämä kappale sisältää omia näkemyksiäni ja suosituksia eikä ole mikään jäykkä ohje, eri tilanteet vaativat erilaiset asetukset.

* kuvaformaatiksi RAW (jälkikäsittelyn helpottamiseksi)
* kuvaustilaksi kiinteä aukon valinta (kulkee nimellä Av ainakin Canonin kameroissa)
* aukoksi noin 5.6-7.1, mielellään ei aivan linssin maksimiaukkoa terävyyden parantamiseksi
* valotus joko automaatilla tai haet käsin hyvät arvot oman maun ja kykyjen mukaan (itse kuvaan pääasiassa automaatilla)
* autofocus jatkuvaan tilaan (Canoneissa "AI servo")
* kaikki keskialueen tarkennuspisteet käyttöön

Valotusajaksi varsinkin ilman kuvanvakaajaa olisi hyvä saada noin 1/efektiivinen polttoväli sekuntia, tätä kohti mennään muuttamalla ISO-asetusta, aukkoa ja hätätilassa pakottamalla kamera yli/alivalottamaan kuvaa hieman (korjataan jälkikäsittelyssä).

Eli esimerkkinä: Polttoväli noin 130mm, Canon 7D runko jossa on ns. APS-C kenno eli 1.6x suurennuskerroin, saadaan 130mm*1.6 = 208mm efektiivinen polttoväli, joten valotusajan pitäisi olla noin 1/200sec.

Liike-epäterävyyden takia ellet ole erityisen taitava seuraamaan kohdetta joka tapauksessa alle 1/200sec ei kannata mennä, oikeastaan suosittelisin pysymään 1/400sec nopeammalla puolella, sillä saa jo aivan hyvin liikkeen tuntua.

Oma tekniikkani kuvien ottamiseen on jokseenkin seuraava: Aloitan kohteen seuraamisen autofocus aktiivisena varsin aikaisessa vaiheessa ja olen jo etukäteen päättänyt jonkun kriteerin koska aion ottaa kuvan. Esimerkiksi "kun pyörä on kanttarin puolivälissä" tai "kun pyörä täyttää 80% etsimestä". Otan yleensä vain yhden kuvan per ohiajo, olen joskus kokeillut ottaa nopealla sarjakuvauksella useita mutta se tuntuu johtavan lähinnä siihen että kameran autofocus toimii huonosti ja koko sarjasta ei välttämättä jää edes sitä yhtä hyvää kuvaa käteen. Sarjakuvauksella myös saa muistikortin täyteen aivan liian nopeasti ja tuottaa itselle hirveästi lisää työtä jälkikäsittelyssä.

Kuvien käsittely

Syy siihen miksi suosittelen kuvaamaan RAW-muodossa on se että kuvia voi jälkikäsitellä ilman laadun heikkenemistä. Esimerkiksi useimmat modernit kamerat tallentavat raakakuvaan ainakin 14 bittiä tietoa jokaisesta pääväristä jokaista kuvapistettä kohti siinä missä JPEG-kuvassa tietoa on vain 8 bittiä. Tämä tarkoittaa sitä että jos JPEG-kuvan valoisuutta korjaa jälkikäteen, on kuvasta jo kadonnut informaatio jota tässä muutoksessa tarvittaisiin. Toinen syy on että useimmat kuvatiedostotyypit kuten JPEG ovat ns. informaatiota hukkaavia pakkausmuotoja, joten kun kuvan avaa jälkikäsittelyyn ja tallentaa sieltä uudestaan on tietoa hukattu jo kaksi kertaa joka heikentää kuvan laatua.

RAW-kuvien käsittelyyn on monia eri ohjelmia, sekä ilmaisia että kaupallisia, ja valinta on melkolailla makuasia. Itse käytän Adobe Lightroomia lähinnä historiallisista syistä, aikaisemmin valikoimaa ei ollut aivan niin paljoa kun nykyisin.

Oma työtapani on käydä kuvat läpi kolme kertaa.

Ensimmäisellä kierroksella poistan nopeasti selvästi epäonnistuneet, en käytä tässä vaiheessa vielä zoomausta vaan katson vain kuvaa nopeasti ja poistan jos se on aivan selvästi huono.

Toisella kierroksella katson tarkemmin zoomaamalla lähemmäs onko kuva epäterävä tai tärähtänyt ja poistan huonot, niihin jotka mielestäni tässä vaiheessa näyttävät onnistuneilta teen samalla rajauksen säädön.

Kolmannella ja viimeisellä kierroksella säädän kuvien valkotasapainon ja valotuksen. Säästääkseni aikaa olen kehittänyt tavan jossa valitsen samasta paikasta ja suunnilleen samoissa olosuhteissa otetuista kuvista yhden johon teen tarvittavat säädöt ja sen jälkeen kopioin nämä säädöt muihin vastaaviin kuviin aloituspisteeksi, yleensä tällä tavalla useimpiin kuviin tarvitsee tehdä vain aivan pientä viilausta.

Aikaa menee itselläni ehkä noin 2-3 minuuttia per julkaisuun päätyvä kuva, eli noin nelisen tuntia yhtä tunnin kuvaussessiota kohti josta jää julkaisuun hieman reilu sata kuvaa.

Kuvien julkaisu

Valmiit kuvat pitää tietysti julkaista jossain mistä muutkin niitä pääsevät katsomaan. Valmiita pilvipalveluita on monia, esimerkiksi Google Photos, kuvat.fi ja flickr. Jokaisessa on hieman eri ominaisuudet ja erilainen tapa tuoda kuvat näytille ja osa on maksullisia, osa ilmaisia. Kannattaa tehdä pieni taustatutkimus ja valita omiin tarpeisiin sopiva.

Kuvia julkaistessa omat asetukseni ovat:
* JPEG, laatu 90
* kuva skaalattuna niin että pitkä sivu on max 2000 pikseliä
* sRGB väriavaruus
* "sharpen for screen - high"

Kuviin voi halutessaan lisätä vesileimaksi esim. oman nimen ja/tai sähköpostiosoitteen jos siltä tuntuu, itse en ole näin tehnyt. Kannattaa myös miettiä jonkinlaiset käyttöehdot kuville, jos ei suuremmin halua miettiä niin yleinen perusratkaisu on sallia kaikki ei-kaupallinen käyttö ja vaatia että kaupallisesta käytöstä sovitaan erikseen kuvaajan kanssa. Toinen hyvä mahdollisuus on käyttää jotain valmista lisenssiä, esim. Creative Commons-lisenssit ovat hyviä kuvien jakamiseen.

Lopuksi

Kuvaamaan oppii vain ja ainoastaan kuvaamalla, ei missään nimessä kannata jättää kuvaamatta siksi että kokisi ettei osaa. Lisäksi epätäydellinenkin kuva on monesti kuskille mukava muisto tai hyödyllinen oppimismateriaali.

Toivon että muut kuvaajat jakavat tässä ketjussa omia vinkkejään, mielelläni itsekin oppisin jotain uutta.
 
Aihe on hyvä mielenkiintoinen ja hyvä aloitus :thumbup: Omia hajanaisia ajatuksia:

- Ulkona valovoima riittää lähes aina ratapäivillä koska aurinko paistaa. Täten pystyy vetelemään pienillä ISO -arvoilla eli 100, 200 jne. Joten siltä osin laatu on ok. Mulla on Canonin L-sarjan linssejä ja niillä ainakin aukolla f/4 saa terävää kuvaa erityisesti kuvausalueen keskellä. Toisaalta tarkennusalue on jo lyhyempi, eli jos kuvaa vähänkin edestä tulevaa autoa tai pyörää, ja tarkennus keulassa niin takaosa on jo sumeampi. Siinä mielessä pienempi aukko helpottaa kun tarkennusaluekin on syvempi, ja valon määräkään ei ole ongelma normaalisti.

- Valotusajaksi tykkään mielummin vähän pidempi kuin esim. 1/200. Joku 1/60 tms on jo hyvä kun sillä saa liikkeen tuntua jos sivulta kuvaa ohiajavaa kohdetta. Renkaat pyörii ja taustaan tulee liikettä. Kuitenkin valoitusaika on sen verran nopea, että kohde ei pahemmin liiku siinä panoroinnin aikana (siis kuski esim päätä käännä tms. mikä toisi epätarkkuutta).

- Linssin toimintaan kannattaa perehtyä vakaimen ja tarkennuksen osalta. Esim. Canonilla on kaksi asetusta (1 ja 2) ja toinen näistä on yleensä panorointia varten jolloin kuvanvakain ei korjaa kaikkia liikesuuntia. Lisäksi voi valita automaattitarkennuksen alkuasetuksen lähelle tai kauas jolloin autofocus napsahtaa vähän nopeammin kohdilleen tilanteen mukaan. Eli jos kuvaat kaukana olevaa niin turha pitää oletusasetuksena lähitarkennusta kun tarkennusmoottori joutuu rullaamaan sitten toiseen päähän tarkennusta varten.

- Itse en ole oikein koskaan päässyt sinuiksi jälkikäsittelyyn, koska on ollut vähän puutteelliset laitteet. Lähinnä vain rajausta tms. Olen yrittänyt saada mahdollisimman onnistuneita otoksia jo kuvaushetkellä ja mielummin laatua kuin määrää. Mutta silti käytännössä n. 10-20% kuvista on onnistuneita kun tietokoneen ruudulta niitä katselee. Helpottaa myös jälkityötä kun on jo tavallaan kuvaushetkellä karsittu turhin määrä pois. Tiedän, että toiset vetää nappi pohjassa kortin täyteen ja ei missaa mitään mutta on sitä matskuakin sitten editoitavaksi. Itsekin vedän yksi kuva per kohde tyylillä.

- croppikenno on hyvä, koska sillä saa "lisäulottuvuutta" polttoväliin. Kevyemmät kamat myös helpottaa pidemmän päälle pitkinä päivinä.

- kannattaa katsella ammattilaisten kuvia vaikka MotoGP.comista, SBK-sivuilta tms. OK niillä on viisinumeroiset hintalaput kamoissa ja laatu priimaa mutta lähinnä kuvausasetukset, asettelu, kuvakulmat jne. Aika äkkiä saa kuvista silmällä jo näkyville että onko millaisella aukolla kuvattu ja millaisella valotusajalla. Sitten sen mukaan sellaisia asetuksia mistä itse tykkää.

E: mietin vielä tuota suljinaikaa, riippuu kyllä myös kohteen nopeudesta, itse olen ehkä tottunut vähän hitaampaa kohdetta kuvaamaan, tai valitsen ne hitaammat paikat.
 
Viimeksi muokattu:
- Linssin toimintaan kannattaa perehtyä vakaimen ja tarkennuksen osalta. Esim. Canonilla on kaksi asetusta (1 ja 2) ja toinen näistä on yleensä panorointia varten jolloin kuvanvakain ei korjaa kaikkia liikesuuntia. Lisäksi voi valita automaattitarkennuksen alkuasetuksen lähelle tai kauas jolloin autofocus napsahtaa vähän nopeammin kohdilleen tilanteen mukaan. Eli jos kuvaat kaukana olevaa niin turha pitää oletusasetuksena lähitarkennusta kun tarkennusmoottori joutuu rullaamaan sitten toiseen päähän tarkennusta varten.

Erinomaisen hyviä huomioita molemmat. Oman kuvauskaluston tunteminen noin yleisesti ottaen on hyvä asia ja kannattaa kokeilla vähän eri asetuksiakin, itselläni esim. 7D:n kanssa onnistuneiden kuvien osuus nousi kun säädin "AI Servo Tracking Sensitivity"-asetusta yhden pykälän "Fast"in puolelle (siitä huolimatta että internetin valokuvausfoorumit ohjeistavat toiseen suuntaan - jostain syystä minun kuvaustyylillä tämä nyt vaan toimii paremmin ja sitä ei voi tietää kun kokeilemalla).

PS. Onnistuin näemmä jotenkin postaamaan tämän threadin hieman hassuun osioon foorumia, modet siirtäköön parempaan paikkaan jos siltä tuntuu.
 
Jatkanpa vielä tuosta valotusajasta kun sen ehkä yksioikoisesti sanoin. Riippuu siis tilanteesta :grin: Joskus on hyvä kuvata esim (lähes) suoraan kameraa kohti tulevaa kohdetta. Silloin kannattaa melkein olla niin nopea valotusaika kuin voi käyttää. Täten saa ehkä näkyviin putkesta ja muutenkin pyörästä tulevan lämpöväreilyn, ehkä jotain lentäviä esineitä (jos soralla ajetaan) tms. Taas sivulta ohiajavasta kohteesta otetuissa kuvissa itse olen tykästynyt hieman pidempään valotusaikaan.
 
Jatkanpa vielä tuosta valotusajasta kun sen ehkä yksioikoisesti sanoin. Riippuu siis tilanteesta :grin: Joskus on hyvä kuvata esim (lähes) suoraan kameraa kohti tulevaa kohdetta. Silloin kannattaa melkein olla niin nopea valotusaika kuin voi käyttää. Täten saa ehkä näkyviin putkesta ja muutenkin pyörästä tulevan lämpöväreilyn, ehkä jotain lentäviä esineitä (jos soralla ajetaan) tms. Taas sivulta ohiajavasta kohteesta otetuissa kuvissa itse olen tykästynyt hieman pidempään valotusaikaan.

Tässä tosiaan olet oikeassa ja minun alkuperäinen tekstinikin on hieman yksioikoinen, johtuen ehkä siitä että minulla on tapana kuvata mutkan ulostulon puolelta kohti apeksia jolloin pyörät tulevat kohti, ja lisäksi kuvaan yleensä melko nopeissa mutkissa joka myös ohjaa kohti lyhyitä valotusaikoja. Eli tilanteen mukaan ja kokeilemalla oppii mikä missäkin paikassa toimii, jos on epävarma voi vähän vaihdella asetuksia välillä niin ainakin osa kuvista onnistuu.
 
Jep, ei ole yhtä oikeaa totuutta. Katselin flickr:stä äkkisellä jotain kuvia kun kiinnosti että millä valotusajalla paljon otetaan ja kyllä tuo sun mainitsema 1/400-1/200 on aika hyvä ohje lähtökohtaisesti. Eipä siellä oikeastaan yhtään hitaampaa kuin 1/125 käytetä tuollaisissa sivukuvissa kun kohteella on nopeutta toista sataa. Muutenkin kannattaa tutkia kuvan tietoja (aukko, ISO, valotusaika, polttoväli jne) kun huomaa omaa silmää miellyttävän kuvan ja kun miettii kuinka itse sellaisen voisi saada otettua.
 
Sivusta huudellen, niin olisi kiva jos kuvista ilmenisi mistä kohtaa rataa kuva on otettu, selviäisi photarissa tietty jos kamera tallentaa gps dataa metatietoijin. Muuten haastavampaa... muuttaa asetuksista kuvan nimeen tai metatietoihin mutkan numero tms.
 
Ihan aluksi todettakoon että kuskille se huonompi kuva on kuitenkin paljon parempi kun ei kuvaa ollenkaan joten vaikka kalusto ei allaolevia suosituksia vastaisikaan kannattaa rohkeasti käydä kokeilemassa kuvaamista.

Tämä on totta. Itse en kuvaamista harrasta enkä siitä mitään tiedä, mutta on aina ilo katsoa tuotoksia ja etsiä sitä omaa kuvaa tai kuvia:thumbup:
 
Sivusta huudellen, niin olisi kiva jos kuvista ilmenisi mistä kohtaa rataa kuva on otettu, selviäisi photarissa tietty jos kamera tallentaa gps dataa metatietoijin. Muuten haastavampaa... muuttaa asetuksista kuvan nimeen tai metatietoihin mutkan numero tms.

Sun pitää käydä useemmin ratapäivillä jos et pysty kanttarin vieressä kasvavan voikukan lehtien täplistä sanomaan mikä mutka on kyseessä. :right::häähää:
 
Sun pitää käydä useemmin ratapäivillä jos et pysty kanttarin vieressä kasvavan voikukan lehtien täplistä sanomaan mikä mutka on kyseessä. :right::häähää:

Jooh, yhtään pidemmällä suljinajalla ja kohteen seuraamisella tausta tietty blurraantuu, mutta tiukasti rajatusta kuvasta on muutenkin paha sanoa. Nykyisillä pikselimäärillä ei tarttis niin pitkälläkään putkella kuvata niin sais maisemaakin messiin, laajemmasta kuvasta voi aina rajata vastaavan telerajauksen, koska vain kuvausetäisyys – ei polttoväli – vaikutta ns. perspektiiviin. Syväterävyyden hallinta tietty menetetään, mutta samalla suurempi osa kuvista onnistuu tärähdysriskin pienentyessä.
 
Muistutus tähän sekä kuvaajille, että itselle.

Seuraavalla ratapäivällä pitää ottaa jostain mutkasta setin välein ns. taustakuvapannaukset tietyllä eniten käytetyllä suljinaika/aukko combolla. Siis ajatuksena koittaa jos sitten lähelle ammutuista ajajapannauksista vois myöhemmin koota panoraamakuvan hyödyntäen ns. tyhjiä mutkakuvia.

Toinen juttu mitä olen halunnu koittaa olis jos joltain löytyis Hero4 tai uudempi, jolla sais otettua säädettävän suljinajan timelapse -kuvia seteistä. Eli sama idea kuin jos kuvaaja olis pyörän kyydissä ottamassa kuvaa.
Nimenomaan actionkameroiden käyttöä valokuvaamiseen pitäs hiukan kokeilla. Haluu tietää toimisko.

Oma Hero3 ei tue mahdollisuutta.

Ahvenistolla kannattaa koittaa kuvaa tarkennus etukäteen tien kohdalle kohdistettuna pannauskuvia puiden ja pensaiden läpi. Sama idea toimii myös tilanteissa, joissa joku harvempi aita estää suoran näkyvyyden seurattavaan kohteeseen.

Asiallinen kokoamispostaus aiheesta, itsekin joskus ajattelin josko pientä juttua aiheesta kirjottaisi, teksti ei vaan koskaan materialisoitunu. Pyörittelin myös ajatusta yhdistää ratakarttoja ja eri paikoista otettuja kuvia pikaoppaaksi, millaista kuvaa eri mutkista voi saada.
 
Yks asia mitä ei oo vissiin mainittu. Jos haluat ottaa moottoripyöristä radalla kuvia, niin parempi kuva on sellainen missä kuva-alasta suurimman osan täyttää se mopo kuskeineen. Eli hinaa itsesi sopivaan paikkaan, jotta pääset ottamaan kuvan sopivalta etäisyydeltä.

Ja sen jälkeen kun olet päässyt kotiin, niin kaikki kuvat vaan suoraan nettiin jakoon ilman mitään suurempaa karsintaa. Kuskit ovat 100% tyytyväisiä mihin tahansa kuvaan jossa he itse ovat.
 
Ja sen jälkeen kun olet päässyt kotiin, niin kaikki kuvat vaan suoraan nettiin jakoon ilman mitään suurempaa karsintaa. Kuskit ovat 100% tyytyväisiä mihin tahansa kuvaan jossa he itse ovat.

Tällaista kuvaajaa sanotaan leipääntyneeksi vakituisessa työsuhteen turvasatamassa olevaksi kuvaajaksi jota kiinnostaa työssään eniten joko kalja tai eläkkeelle pääsy.
 
Nykyisillä pikselimäärillä ei tarttis niin pitkälläkään putkella kuvata niin sais maisemaakin messiin, laajemmasta kuvasta voi aina rajata vastaavan telerajauksen, koska vain kuvausetäisyys – ei polttoväli – vaikutta ns. perspektiiviin.

Periaatteessa näin, mutta hyvin äkkiä rajoittavaksi tekijäksi alkaa nousta putken optinen laatu. Nykyisillä järkkäreillä helposti putki, ei kenno, on laatua rajoittava tekijä kun cropataan reilusti. Kohinan näkyvyys pahenee myös kun kuvaa skaalataan vähemmän.

Osasyy miksi itse pyrin rajaamaan jo kuvatessa aika tiukasti sensijaan että croppaisin jälkikäsittelyssä on myös se että tavoitteeni on että parhaista kuvista voisi tehdä myös suhteellisen isoja printtejä ja siihen käyttöön pikseleitä ei koskaan voi olla liikaa.

Tuossa aataminaikaisessa linnunpöntössäni ei kyllä ole muutenkaan kuin 18 mökäpikkelsiä, voisi se 7DmkIII tulla vähitellen...
 
Tällaista kuvaajaa sanotaan leipääntyneeksi vakituisessa työsuhteen turvasatamassa olevaksi kuvaajaksi jota kiinnostaa työssään eniten joko kalja tai eläkkeelle pääsy.

Toisaalta vähemmän jälkikäsittelyä mahdollistaa kuvien julkaisemisen aiemmin, jolloin kuvia on helpompi käyttää oman ajoasennon kehityksen arviointiin.
 
Mitä ootte mieltä, pitäisikö kameraa kallistaa, jotta kuvissa kallellaan oleva pyörä on vähän eri asennossa? Lähinnä kuvan näyttävyyden ja fiiliksen vuoksi. Vai ajoasento-opiskeluun mahdollisimman neutraali kamera suorassa? Ja muutenkin, pitäisikö kuvissa olla realismia vai fiilistä?
 
Mitä ootte mieltä, pitäisikö kameraa kallistaa, jotta kuvissa kallellaan oleva pyörä on vähän eri asennossa? Lähinnä kuvan näyttävyyden ja fiiliksen vuoksi. Vai ajoasento-opiskeluun mahdollisimman neutraali kamera suorassa? Ja muutenkin, pitäisikö kuvissa olla realismia vai fiilistä?

Kameran kallistaminen ei muuta pyörän ja radan välistä kulmaa. Jos kuitenkin kallistaa kameraa, kannattaa useimmiten kallistaa reilusti, ettei kuva näyttäisi vain vahingossa vinolta.


Yksi mielestäni tärkeä asia, jota ei ollut vielä mainittu: syvyysteävyyden hallinta liikkuvaa kohdetta seurattaessa pitkällä valotusajalla!
Taustan like-epäterävyys näyttää huomattavasti paremmalta, jos tausta ei ole kokonaan syvyysterävyydn ulkopuolella. Eli taustaan tulee terävämpiä vauhtiviiruja, kun himmentää vähän enemmän kuin lyhyellä valotuksella kuvatessa olisi tarpeen.

Itse tulen varmasti viettämään aikaa radan varressa kameran kanssa, kunhan tuo kivenheiton päässä sijaitseva kymen rata valmistuu!
Kalusto tällä hetkellä vähän rempallaan ja aionkin uhmata lähes kaikkia aloituspostauksessa mainittuja ohjeita kuvaamalla vanhalla käsitarkenteisella telellä ilman vakaajaa alle 1/200 valotusajoilla. Tai vaihtoehtoisesti täydellä aukolla ja nopealla kohteen pysäyttävällä ajalla.
Käsitarkennusta en ole vielä juurikaan harjoitellut liikkuvien kohteiden kanssa telellä. Mutta tuskinpa tuo muodostuu ongelmaksi, kun säätää terävyysalueen riittävän suureksi.

Kuinka huono linssi täytyy olla, jottei se piirrä täydellä aukolla 2000 pikseliä leveisiin kuviin riittävän hyvin?

Lisäksi kyseenalaistaisin aukon esivalinnalla kuvaamisen, jos haluaa pitää tietyn valotusajan...
Tietenkn kuvataan tv:llä (eli s:llä), mikäli halutaan kontrolloida itse valotusaikaa, muttei olla valmiita täysmanuaaliin.
Toisaalta minkäänlaisen automaattivalotuksen sulkee jo pois se seikka, että tiukalla rajauksella musta pyörä hämää kameran ylivalottamaan aina. ...ehkäpä tästä syystä koko kuvasetin läpikäyminen kestääkin neljä tuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi kyseenalaistaisin aukon esivalinnalla kuvaamisen, jos haluaa pitää tietyn valotusajan...
Tietenkn kuvataan tv:llä (eli s:llä), mikäli halutaan kontrolloida itse valotusaikaa, muttei olla valmiita täysmanuaaliin.

Olen yleensä kiinnostuneempi syvyysterävyysalueen hallinnasta ja valotusaika pitää vaan saada ns. "tontille". Toki jos ottaa pannattuja kuvia ja haluaa kontrolloida blurria on valotusajan esivalinta oikea vaihtoehto.

Olisi kiva osata valottaa täysmanuaalilla hyvin, sen opettelu on tuntunut olevan kohtalaisen hankalaa kun ainakin omassa kamerassani histogrammifunktio ei näytä todellista RAW-kuvan histogrammia vaan thumbnail-JPEGin histogrammin jolla ei ole juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Eli käytännössä valotuksen onnistumisasteen näkee vasta kotona ja silloin on vähän myöhäistä muuttaa asetuksia...

Toisaalta minkäänlaisen automaattivalotuksen sulkee jo pois se seikka, että tiukalla rajauksella musta pyörä hämää kameran ylivalottamaan aina. ...ehkäpä tästä syystä koko kuvasetin läpikäyminen kestääkin neljä tuntia.

Jaa, ainakin oma Canonini tuntuu lähinnä alivalottavan. Useimmissa kuvissani taitaa olla jälkikäsittelyssä lisätty noin puoli aukkoa.
 
Back
Ylös