• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Remonttitaitosi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Toippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kilventelineen vaihdoin, kytkintä kiristin ja peilejä säädän
biggrin.gif
ja tankkaan jopa ja pesen ja huollan ketjut itse, muut on huoltomiehen vastuulla..

Luottokortti on oiva työkalu. Mittään en ossaa tolle tehdä, muuta kun teipata peilit radalle mennessä.
blush.gif
..jaa niin ja ketjut öljytä.
biggrin.gif
Autoihin osaan kyllä hiukan enemmän tehdä.

vähän kaikkea on tullut ropattua mutta kun tiedot ja taidot on jääny tuonne 90-luvulle eikä ole paikkaa enää saati kiinnostusta niin perushuollot vaan teen itse.
öljynvaihdot, venttiilien säätö, ketjut-rattaat, jarrut ym. pikkuaskareet...paskareet...

Jos puran, niin yleensä osaan sitten kasatakin. Mopon kanssa aloitellut joskus, siihen tuli vaihdettua mäntää, kaasaria, yms. Crossi on ollut kanssa ihan osissa, kun piti runkoa vähän paikkailla.
Autoihin pystyn tekemään lähes kaikki itse (poislukien ainakin koneistukset, rengashommat ja alumiinin hitsaus), paria kanttakin olen viilaillut. Välillä joutuu kyllä ajanpuutteen vuoksi käyttämään korjaamon palveluja.

Eipä ole vielä ruiskupyörää, joten itse voisi tehdä suunnilleen kaiken muun paitsi hitsaukset. Oikeastaan vain kokemukset täydellisen huoltokirjan jälleenmyyntiä helpottavasta olemassaolosta (plus laiskuus
tounge.gif
) ovat saaneet käyttämään mp-huoltamoa. Ja osin sekin, ettei vaativimpiin työkaluihin kannata investoida ihan tuosta vaan. Ja tallille matkaa perskele 15 km. Nyt just mietinnässä onko syytä jatkaa enää 36 tkm jälkeen huoltoleimojen keruuta vaiko ei...

-hh-

Mitään en vielä osaa, paitsi kiristää ketjut ja tällä viikolla tulen osaamaan öljyn ja suodattimen vaihdon
smile_org.gif
Kaikki huoltohommat mitkä on merkitty korjausmanuaalin mukaan vaikeustasoltaan max 2 tähteä viidestä opettelen tekemään itse.

Periaatteessa kaiken teen itse mihin rahkeet ja tilat antaa myöden. Joskus kun ei ole haluja aloittaa itse hommaa niin sitten käytän jotakuta toista.

Kaikki itse. Venttiilinsäätöhommista ketjun kiristyksiin, ja vieläkin pahempiin jos on pakko. Tietty onneks on ammoihmisiä sukulais ja tuttava piireissä, niin on apu lähellä jos menee sormi suuhun (monesti mennykkin  
biggrin.gif
)

Onhan tuo asentajan koulutus tullut joskus käytyä, siellä ei kyllä edes sivuttu mp:ä, koska herrat isoherrat katsovat ettei se ole ajoneuvo, mutta se siitä. Itse ajattelin asian niin, että ei nuo mopot ole sen erilaisempia, sama tekniikka kompaktimmassa muodossa.
Lähes kaikki tulee tehtyä itse, sähköpuoli on ainoa joka hieman tökkii, mutta mekaniikka on helppoa kuin heinän teko. Jos on mahdollista saada korjauskirjasta osviittaa, niin se helpottaa ja nopeuttaa hommaa.
smile_org.gif

Kotiloihin en enää koskekkaan, niitä sai aikoinaan ihan tarpeeksi työn puolesta rassata tavalla ja toisella.
033102ass_1_prv.gif

kantapään kautta on oppi tullu, osaksi myös verenperintönä sekä kavereilta opittuna. kaikki mikä lähtee pultilla (tai kulmahiomakoneella) irti, menee myös takaisin.

nyt ois tarkotus perehtyä tohon CNC-tekniikkaan nykyisen opinahjon myötä. takorauta-osia, sekä valamalla pronssista/messingistä/alumiinista tulee tehtyä varmasti kans, siinä missä sorvilta kerkiän. konehommat oon omaan pyörään tehny sen mukaan mitä työkaluja löytyy. jos poraushommia tarvii tehä, otan tallilla pytyt irti ja vien ne porattavaksi. sama kansihommiin, tai kampuran rihtauksiin jne. mä oon vaan automaalari/peltiseppä.

kavereiden tietotaitoa hyödynnetään puolin ja toisin.  
cool.gif

Tällä kertaa huollatan muilla juuri sen verran että saa leiman ja pitää takuun...  
nixweiss.gif

Muuten kaikki huollot ja rassailut itse karkeasta metallityöstä hienomekaniikkaan ja elektroniikkaan.
Myös vikakoodien lukemiset (mp ja auto) onnistuu ja kaikki mahdolliset kaaviot on yleensä kaytössä.
Työkaluissa ei ole koskaan raha hukassa ja monet niistäkin voi tehdä itse kuten renkaanvaihtohärveli.

Sen teen mihin taidot riittää. Jos eivät riitä, niin siirrän prätkän/auton ammattilaisten hoiviin.

En mottia lähtis enää purkamaa vaikka piikistä se onkin purettu. Tai no aina purettua saa mutta kasaanki pitäs saada. Mut kaikki perus jutut voi tehä ite.

Tähän mennessä kaikki tehty ite sisältäen yhden avk pelin rungon vaihtamisen, venttiilien säädöt, keulan stefat ym pienemmät öljynvaihdot. Ei koulutusta alalle, mutta huoltomanuaali löytyy
cool.gif

Kyllähän sellaiset normaalit temput pystyy jopa Buimuriin itse tekemään mutta kun aika tulee perän laakerin tai kytkimen vaihdolle niin suosiolla jätän ne ammattilaiselle.

Sama pätää vastikään hommatun fillarin iskarien huoltojen suhteen. Ovat sen verran konstikkaita, että perushuoltoa isompi asiaa jää liikkeen tehtäväksi.
Yllättävää kuinka samanlaisia muuten nykyään fillarit ovat konepyöriin nähden. Itseasiassa fillarissani on jousituksessa edessä ja takana enemmän säätöjä kuin Buimurissa.

Kyllähän sitä mitä vaan voisi konepyörälle tehdä mutta työmäärä vaan tuppaa olemaan äkkiä sen verran iso ettei vaan kertakaikkiaan viitsi. Jos huollossa menee ammattilaiselta pari täyttä työpäivää niin itsellä olisi ajokausi ohi ennen kuin homma olisi ohi.

Moottori purettu, osia vaihdettu, pistetty kasaan ja toimiikin vielä. Muutenkin lähes jokainen osa ollut jossain vaiheessa irti pyörästä, kattet tehty kokonaan itse lasikuidusta

Kerran vein mopoa huoltoon, tulos oli koneen täystuho. En tee sitä virhettä enää.

Koneistuksiin ja ehkä joihinkin sähkötöihin tarvii muiden apua. Purkaa ja kasata luulen kyllä pystyväni mopon läpikotaisin.

Pyörän pesen, ketjut rsvaan ja öljyt vaihdan ja ehkä jotain muuta perusperusjuttua. Onneksi on luottomekaanikoita, joiden taitoja voi tarvittaessa hyödyntää ja jotka osaavat paremmin
thumbs-up.gif
.

Koulusta perusteet haettu ja loput opittu itse enemmän tai vähemmän menestyksellä. Eli kaikki mitkä pystyy ite tekeen niin ne myöskin teen ite. Koneistukset ja vastaavat tulee teetätettyä. Renkaatkin saavat liikkeessä vaihtaa irto vanteeseen.

Kaikki mitä pyörässä vastaan tulee, koneiden puutteessa en kaikkia koneistuksia voi kuitenkaan suorittaa....

Back