• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Remonttitaitosi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Toippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mopoja tuli purettua ja koottua enemmän ja vähemmän menestyksellä. Pyörään lähinnä pikkujuttuja kuten öljyjä ja muuta. Tekemällä oppii
smile_org.gif

Itse olen Haynesin oppaan mukaan tehnyt tarvittavia perushuoltoja ja rakenteluja. Onnistuneesti on vaihdettu ketjut+rattaat ja takaiskari sekä tietenkin öljyt ja suodattimet. Muuta tuunasta on laitettu katepeilit, virranulosotto+kahvalämppärit releen kautta. Mitään aikaisempaa kokemusta ei löydy pyörän kanssa säätämisestä. Toista kesää vasta ajelen. Tarkkuutta vaan niin on onnistunut.  
biggrin.gif

Kantapääopisto!.Koneremontteja ei tehdä nykykoneisiin , vanhoihin ja monttupyöriin kyllä.Puretaan ja kasataan ja sit luetaan ohjeet!.
sport05.gif

Kaikki itse, öljynvaihdosta pikkuhitsauksiin saakka, rosterit ja alumiinihitsaukset sitten serkkupojalle. Paitsi renkaanvaihto : irtovanteet liikkeeseen, toistaiseksi. Vankka kantapääopisto jo 70-luvulta.

Sekä että.
Oikeestaan rengashommat on ainoa mitä jätän itse edes yrittämättä. Tubeless kummia aluvanteelle ei kotikonsteini välttämättä ole kaunista. Ja maalaamisessa mä olen luokattoman kehno, se ei vaan ole mun hommaa. Mutta kaikki muu sujuu. "Nevalan Tiikerin" tavoin olen itse joskus jopa hoonannut autonmoottorin. Ja paikallisiin korjaamoihin on aina jotenkin syntynyt jonkinmoinen suhde, joten venttiilien läppäykset yms. olen itse saanut käydä heillä tekemässä. MIG-hitsin myis pois, kun sovin itseni kanssa etten enää koskaan hommaa Ooppelia.

Kantapääopiston kautta on tullu opeteltua. Kaikki muu onnistuu paitsi renkaanvaihto
biggrin.gif

Puran kaiken nopeasti ja erittäin suurella innolla. Kasaus taasen.. ööh.. noniinno.. kaverit kasaa
biggrin.gif

Eli ihan pienet remontit ja huollot itse. Isommat remontit sitten semmoiselle joka ihan oikeasti ne osaa
thumbs-up.gif

Mahdollisuuksien mukaan teen kaiken itse. Pienet koneistukset, hitsaukset ja muut korjaukset onnistuu. Venttiilien säätö ja kaasareiden synkkaamiset teetätin viime vuonna kun laiskuus iski mutta onnistuu iteltäkin. Koneremppakaan ei ole mitään ydinfysiikkaa.

Kaikki pyritään visertämään itse. Ainoastaan moottorin säätötyöt ja renkaan vaihdon jätän toisten huoleksi.

Taito yleensä karttuu kun rohkeasti tekee eri juttuja ja nöyrästi kysyy apua kun ei jotakin hommaa osaa.
bowdown.gif

Pikkuhuollot itse.. ketjut,öljyt,tulpat .Suuremmat niiden tehtäväksi joilla paikka,taito,työkalut.. paikallinen merkkihuolto on auliisti auttanut pääsemään euroista eroon.
KIroilusynnin ja työkalujen lentelyvaaran välttelyn vuoksi olen turvautunut ammattimiehiin..Ehkä osaan.. tulee yleensä kalliksi...Kivavahan tuota pyörää on rassata.. tuntee itsensä jo melkein täysikäiseksi.. nimierkki wanha Tunturi kuski..

Ps. 1976 kovakromi tai 1962 pappa..ylikylän pelit. Metanolia ja risiiniä.. kyllä lähti..   :
sport05.gif
Sinihopee.. tuulenopee..  :
biggrin.gif

Kai sitä onnistuisi mikä vaan, mutta ei kauheasti jaksa kiinnostaa. No Megamotoon laitoin tiukemmat nokka-akselit kikkeli otsassa. Peseminenkin jo ryydyttää. Mielellään maksaisi siitäkin hommasta vaikka naapurin kakaroille.

Koneen sisälle asti mennään. Eli käytännössä kaikki itse. Joskus kun olis kaveria tarvinnut ja yksin tuusaamassa, niin on tullut mietittyä, että miksi helvetissä näitä itse teen. Toisaalta, kyllähän ne sitten jälkeenpäin on aina loistavia fiiliksia kun homma toimii ja rahaa säästyi todella paljon + mikä TÄRKEINTÄ tämä rassaaminen on loppujen lopuksi mulle melkein puolet harrastuksesta. Pakko kai se on myöntää  
biggrin.gif

- P

Edit: tjuu ja tosiaan rengastyöt ja hitsaamiset jää sitten tarvittaessa liikkeen / tuttujen tehtäviksi.. pitäs ilmoittautua vissiin kantapääopiston hitsauskursseille. Sais jotain pikkujuttuja näprättyä itse.

Kaikki tehdään itse.
Yks kone on hajallaan olohuoneessa.
Odottelee osia.
Jossei osata, kysytään niiltä jotka tietää.
Siks on hyvä kuulua johonkin merkkifoorumiin, tai kerhoon, että aina on joku joka osaa paremmin.

Aina oon kaiken itse hajottanu ja kasannu jos vaan on ollu paikka ja työkalut. Ja mopon kans auttaa toi service manuaali niihin hommiin mitä ei oo aikasemmin tehny.

tämä rassaaminen on loppujen lopuksi mulle melkein puolet harrastuksesta.
Ilmankos kulkine on Kawasaki. Sori, oli niin helppo että oli pakko  
biggrin.gif
No hemeletti kerpele!
biggrin.gif
Kawassa on munaa! Tuo kymppi vaan tuntus olevan aika perseestä, kun ei oo tullut mitään ropattavaa.. ainakaan vielä. Noh, talvella jos tekemisenpuute yllättää, niin mosa auki muuten vaan ja puristukset taivaisiin & kannen siloittelua. Sitten tuon muutoksen jälkeen sitä ropattavaa saattaa alkaa ilmaantumaan
biggrin.gif

- P

Edit: puhuinpa paskaa, onhan mulla kytkinlevyt tilauksessa juuri parhaillaan, kun rupes luisteleen isommilla vaihteilla.

tämä rassaaminen on loppujen lopuksi mulle melkein puolet harrastuksesta.
Ilmankos kulkine on Kawasaki. Sori, oli niin helppo että oli pakko  
biggrin.gif

Jep jep, täytyy itekkin myöntää että seuraava kulkine EI tule olemaan Kawa (erkillä mennään vielä toistaiseksi) ja kun vielä kaasareista pääsis eroon (nimim. osaa valitettavasti huoltaa ne silmät sidottuna päällään seisten). Kaikenlaista ropailua on pakostakin tullut harrastettua kavereiden ja miehekkeen suosiollisella avustuksella. Hitsauksen joutui teettämään tutulla, ja renkaanvaihdot liikkeessä, mutta näiden lisäksi kaikki tähän mennessä vastaan tulleet hommat on hoitunu ihan kotipihassa tai kerhokämpällä.

Itse tulee tehtyä öljynvaihdot, venojensäädöt, laakerien rasvaukset yms perushuollot. Sitten kun kohdalle sattuu joku laajempi koneremontti nii vien varmaan johonki pajalle. Keulan ja takaiskarin huollatan ammattilaisella. Renkaat vaihdan itse.

Back