En ole koskaan rengasta vaihtanut, mutta eikö rengasta olisi raudoilla mukavempi väännellä jos sen saisi keskireijästään johonkin kiinni?
Esim puusta neliön muotoinen kehikko jossa on keskellä vähintään jarrulevyn mentävä reikä, sen verran korkealla reunalla että jarrulevy on turvassa, ja keskellä metallinen akseli mistä renkaan saa keskireiästään kiinni. Myös renkaan alkuirroituksessa tuolla "bead breakerilla" tuo voisi olla kätevä.
eli tähän tyyliin mutta erillinen värkki
Joo, periaatteessa, jos aiot takoa sitä rautaa kiilamaisesti pakottaen kumia ylös vanteelta. Itse jotenkin karsastan tuota tyyliä.
Tossa hommassa vain pitää olla nylonkiila tai vastaava. Itse olen napannut sen koko renkaan ihan "hyppysiin" kun kolmella raudalla rengasta houkuttelee pois. Näin pääsee pyörittelemään sitä pystyasennossakin tarvittaessa.
Käytännössä kun rutiini kehittyy, on kaikki lisäapuvälineet melko turhia, koska niiden käyttö vain hidastaa tapahtumaa.
Itse painamistapahtuma on melko lyhyt. Muutama painallus kehältä eri paikoista ja kumi on irti, sitten se pitääkin heittää toisin päin ja sama juttu toiselle puolelle.
Tämän jälkeen raudat pehmusteiden kanssa väliin ja kampeaa renkaan reuna kerrallaan ylös. (näin siis yksinkertaisuudessaan)
Tärkeintä on, ettei apinan raivolla väännä väkisin kumia vanteen reunan yli, vaan puristaa käsillä ja polvilla kulutupinnasta renkaan ympäriltä kumia vanteen syvinpään keskikohtaan muusta kohdasta paitsi siiitä, joka on tarkoitus saada venymään vanteen yli. Näin siis kehä ikään kuin kasvaa.
Hiton epäselvästi ilmaistu, mutta liiallisella vääntämisellä tuhoaa vanteen ja renkaan (ei kokemuksta..
). Varsinkaan kyykkypyörien aluvanteen reuna ei ole mitenkään järin vahva. Sen pystyy kyllä vääntämään soikeaksi, koska renkaassa on kudos, eikä se veny kuten ritsan kumilenkki.
Yksi pointti, jonka olen huomannut tuossa itse vaihtamisessa eduksi on, että tasapainotus ja tärinät jää minimiin verrattuna leipääntyneen rengasmiehen lopputulokseen. Tämä siksi, että täyttäessä uutta rengasta pääsee huolehtimaan, että rengas asettuu tarkasti ja symmetrisesti kehälleen (renkaan kyljessä on ohjuriraita vanteesta muutaman millin etäisyydellä. Usein ekalla täytöllä rengas asetu täydellisesti vaikka painetta työntäisi 4 baria. vaan sitä pitää pompotella ja tyhjentää välissä. Sen jälkeen tasapainotuksella pääsee vaikuttamaan oikeaan epätasapainoon eikä soikean renkaan "paranteluun".