• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rengaskone

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juuzoppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jollain oli joskus jossain täällä bittiviidakossa oikeen kuviakin noista itse rakennetuista renkaanvaihto härveleistä...
Mistäs tähänhätään taas löytyisi kuvia / rakennepiirustuksia...

nixweiss.gif

Muutama vanha keskustelu tuli vastaan mutta ei sitä missä oli linkki oikein tee se itse piirustuksiin...

Vanha keskustelu..

Jollain oli joskus  jossain täällä bittiviidakossa oikeen kuviakin noista itse rakennetuista renkaanvaihto härveleistä...
Tarkoitatko esim. näitä mun tekeleitä..
linkki

EDIT: Ai niin eilisessä hesarissa näkyi Puuilon (vantaan allrightin vieressä) mainos, jossa oli joku sellainen pystymallinen rengaskonehärveli. Hinta oli muistaakseni jotain 50 euroa.

En tiedä soveltuuko mp:n renkaille, mutta hinta on halpa, koska tuolla ei saa kuin materiaalit teräsmyynnistä..

Jollain oli joskus jossain täällä bittiviidakossa oikeen kuviakin noista itse rakennetuista renkaanvaihto härveleistä...
linkki

EDIT: Ai niin eilisessä hesarissa näkyi Puuilon (vantaan allrightin vieressä) mainos, jossa oli joku sellainen pystymallinen rengaskonehärveli. Hinta oli muistaakseni jotain 50 euroa.

En tiedä soveltuuko mp:n renkaille, mutta hinta on halpa, koska tuolla ei saa kuin materiaalit teräsmyynnistä..
062802jumpie_prv.gif
tack ... ei sulla piirustuksia olis faxata?
tounge.gif

Sais verstaan pojille jotain hommia....

*Kiitos* en tuolta kaupallisten puolelta hoksinut haeskella...

Jos polttaisin tupakkaa, niin ne löytyis tupakkiaskin kannesta..
tounge.gif

maassa olevien tukipalkkien mitat on sellaiset, että 17" vanne pysyy tukevasti niiden päällä eli hiukan vannetta kapeampi. Väliin pitää kuitenkin mahtua jarrulevyt.

Korkeudella ei ole merkitystä kunhan liikerata riittää takarenkaillekin. Vipuvarren mittasuhteet käytön mukaan (ratanakit pehmeämpiä kuin 7v. vanha vahvistettu touringrengas..)

Perushärveli on helppo tehdä. Itse olen lisäksi muotoillut tuon painolatan kaarevaksi vanteen kehää ajatellen, pehmustanut alapalkit kumilla, duunannut kaksoiputkella vipuvarren lukituksen jne. Näihin viimeistelyihin saa palamaan aikaa moninverroin, mutta toisaalta käyttö on mielyttävämpää.

Minä ajattelin tilata louikselta muut romppeet, pl. renkaan irroitushärveli. Ja sen ajattelin tehdä seinään kiinnitettävää mallia, tähän tyyliin.

En ole koskaan rengasta vaihtanut, mutta eikö rengasta olisi raudoilla mukavempi väännellä jos sen saisi keskireijästään johonkin kiinni?
Esim puusta neliön muotoinen kehikko jossa on keskellä vähintään jarrulevyn mentävä reikä, sen verran korkealla reunalla että jarrulevy on turvassa, ja keskellä metallinen akseli mistä renkaan saa keskireiästään kiinni. Myös renkaan alkuirroituksessa tuolla "bead breakerilla" tuo voisi olla kätevä.
eli tähän tyyliin mutta erillinen värkki

En ole koskaan rengasta vaihtanut, mutta eikö rengasta olisi raudoilla mukavempi väännellä jos sen saisi keskireijästään johonkin kiinni?
Esim puusta neliön muotoinen kehikko jossa on keskellä vähintään jarrulevyn mentävä reikä, sen verran korkealla reunalla että jarrulevy on turvassa, ja keskellä metallinen akseli mistä renkaan saa keskireiästään kiinni. Myös renkaan alkuirroituksessa tuolla "bead breakerilla" tuo voisi olla kätevä.
eli tähän tyyliin mutta erillinen värkki
Joo, periaatteessa, jos aiot takoa sitä rautaa kiilamaisesti pakottaen kumia ylös vanteelta. Itse jotenkin karsastan tuota tyyliä.
Tossa hommassa vain pitää olla nylonkiila tai vastaava. Itse olen napannut sen koko renkaan ihan "hyppysiin" kun kolmella raudalla rengasta houkuttelee pois. Näin pääsee pyörittelemään sitä pystyasennossakin tarvittaessa.

Käytännössä kun rutiini kehittyy, on kaikki lisäapuvälineet melko turhia, koska niiden käyttö vain hidastaa tapahtumaa.

Itse painamistapahtuma on melko lyhyt. Muutama painallus kehältä eri paikoista ja kumi on irti, sitten se pitääkin heittää toisin päin ja sama juttu toiselle puolelle.

Tämän jälkeen raudat pehmusteiden kanssa väliin ja kampeaa renkaan reuna kerrallaan ylös. (näin siis yksinkertaisuudessaan)

Tärkeintä on, ettei apinan raivolla väännä väkisin kumia vanteen reunan yli, vaan puristaa käsillä ja polvilla kulutupinnasta renkaan ympäriltä kumia vanteen syvinpään keskikohtaan muusta kohdasta paitsi siiitä, joka on tarkoitus saada venymään vanteen yli. Näin siis kehä ikään kuin kasvaa.

Hiton epäselvästi ilmaistu, mutta liiallisella vääntämisellä tuhoaa vanteen ja renkaan (ei kokemuksta..
tounge.gif
). Varsinkaan kyykkypyörien aluvanteen reuna ei ole mitenkään järin vahva. Sen pystyy kyllä vääntämään soikeaksi, koska renkaassa on kudos, eikä se veny kuten ritsan kumilenkki.

Yksi pointti, jonka olen huomannut tuossa itse vaihtamisessa eduksi on, että tasapainotus ja tärinät jää minimiin verrattuna leipääntyneen rengasmiehen lopputulokseen. Tämä siksi, että täyttäessä uutta rengasta pääsee huolehtimaan, että rengas asettuu tarkasti ja symmetrisesti kehälleen (renkaan kyljessä on ohjuriraita vanteesta muutaman millin etäisyydellä. Usein ekalla täytöllä rengas asetu täydellisesti vaikka painetta työntäisi 4 baria. vaan sitä pitää pompotella ja tyhjentää välissä. Sen jälkeen tasapainotuksella pääsee vaikuttamaan oikeaan epätasapainoon eikä soikean renkaan "paranteluun".

Hankkikaa 14 tuuman peltivanne. Puutarhaletkusta vanteen toiselle reunalle pehmuste.

Tämän jälkeen betonilattiaan M12 jenka-ankkuri, johon saa kierrettyä n. 40 cm pätkän M12 jenkatankoa.

peltivanne pudotetaan keskireijästä jenkatankoon ja kas tässä oiva työkalu mp rengastöihin.

Homma jatkuu siis siten että mp:n pyörä kiinnitetään peltivanteen päälle ja tiukataan mutterilla. Jarrulevyt mahtuvat peltivanteen sisään, joten niitä ei tarvitse irroittaa tai vääntää kieroon lattialla.

Rengasta vaihtaessa saa todella hyvin polvilla painettua renkaan sivut vanteen olakkeeseen ja pyörä on muutenkin tukevasti.

Tällä tavalla vaihdettu renkaita yli kolmenkymmenen vuoden ajan.

linkki
Ilmeisesti tää linkki on ollut tonne myyntipuolelle ja nyttemmin poistunut sieltä. Vai?
Olettaisin, että kyse on siitä vehkeestä jota olen joskus kahtellut enkä onnistu sitä nyt löytämään mistään.
Onko siis näitä "tekeleitä" tai niihin tarvittavia osia enää jäljellä? Tai edes kuvia niistä.
smile_org.gif

linkki
Ilmeisesti tää linkki on ollut tonne myyntipuolelle ja nyttemmin poistunut sieltä. Vai?
Olettaisin, että kyse on siitä vehkeestä jota olen joskus kahtellut enkä onnistu sitä nyt löytämään mistään.
Onko siis näitä "tekeleitä" tai niihin tarvittavia osia enää jäljellä? Tai edes kuvia niistä.  
smile_org.gif
Tässä on yksi kuva moisesta..

Yhden duunasin tuossa talvella, mutta menee kevääseen, ennen kuin ehdin rakennella lisää tarvittaessa.

Onko se renkaan vaihdattaminen liikkeessä niin helvetin kallista? jos 10 000 km ajaa renkaalla niin ei se liikkeessä käyminen pitäis kovin kalliix tulla... Se on sit eri asia jos radalla vetelee kumeja per ratapäivä...

niin ja sit kun onnistut vahingos tekemään hallaa vanteeseen noiden aparaattien kanssa tulee "renkaan vaihto ihmeelle" hintaa...

Kuten esim. Aprilian magneesiumvanne...hinta vain reipas 2000€... Tuskin veisin vannetta millekkään nyrkkipajalle...Tavalliseenkin mp:n vanteeseen saa loppujen lopuksi aika helposti tehtyä vahinkoa...

Onko se renkaan vaihdattaminen liikkeessä niin helvetin kallista? jos 10 000 km ajaa renkaalla niin ei se liikkeessä käyminen pitäis kovin kalliix tulla... Se on sit eri asia jos radalla vetelee kumeja per ratapäivä...
Löytykö sulta vielä niitä kuvia tai vinkkejä sen rengaskoneen värkkäämiseks. Fiksuja kommentteja kuitenkin kerta tuntuu löytyvän..

Ei jymmärrä, miksi tää menee aina tähän? Voi fiddu kuitenkin...

p.s. Ja herne ei ole nenässä
wink.gif

Oon vaan rengasliikkeissä nähnyt niin monta kyyneltä kun "itse on tultu vähän kokeiltua"...Jokainen toki saa yrittää...
thumbs-up.gif

Joskus voi vaan olla viisaampaa luottaa ammattiosaamiseen...

Oon vaan rengasliikkeissä nähnyt niin monta kyyneltä kun "itse on tultu vähän kokeiltua"...Jokainen toki saa yrittää...
thumbs-up.gif

Renkaanvaihto ei todellakaan ole niin vaikeaa. Pienellä harjoittelulla lähes kuka tahansa pystyy vaihtamaan nykyaikaisen sporttipyörän pehmoiset kumit.

Tietysti aina löytyy henkilöitä, joille vanneteipin liimaaminen on erityisen dramaattinen ja suuri projekti. Siinä tapauksessa ei luonnollisesti kannata vielä harkita renkaanvaihtoa.

Mutta ei se nyt oikeasti ole kovin hankalaa. Ja saa vaihdettua kumit juuri silloin kuin haluaa. Minä vaihtelen raudoilla ja Polon irroituslaitteella useimmiten. Varovaisesti kun on liikkeellä niin lopputulos on hyvä.

thumbs-up.gif

Totta tuokin, mutta ei asioita tarvitse tehdä ammatikseen osatakseen hommia. Pitää vain tietää mitä tekee..
tounge.gif

Mun vanteisiin on pahimmat jäljet tulleet juuri liikkeissä, jossa kiireessä (muuten ei pääse palkoille 10-20e vaihtohinnalla) kolhittu joko renkaita irrottaessa pyörästä tai rengasta vanteelta vääntäessä. Itse kun tekee ei jälkiä tule, jos on huolellinen. Samalla pysyy käsitys pyörän muustakin kunnosta laakerit, jarrut, ketjut/rattaat stefat jne..

Se, että pyörä on esim. pölyinen tarkoittaa monessa liikkeessä, että tätä pyörää ei tarvitse tehdä huolellisesti.
omg.gif
Monesti on käytännön ongelma esim. sadekeleillä, ettei pyörä voi olla täysin putipuhdas vaihtoon viedessä vaikka olisikin pessyt laitteen ennen matkaa.

Lisäksi renkaan istuvuuden vanteelle saa optimoitua. Olen nimittäin sellaisellakin uudella etusella lähtenyt ajamaan, että pyörä voblaa kun tangosta irrottaa vauhdissa.

Bonuksena tulee helppous, ei ole sidottu viikonpäivään, kellonaikaan tai paikkaan tuon homman hoitaminen. Ainakin itselläni paras aika pyörän kanssa pulata on viikonloput, koska töissä joutuu käymään viikolla. Lisäksi voi edullisesti pulailla reissumatkoja varten eri kumit alle, kuin millä kiertää rataa.

thumbs-up.gif

Enempi on minulle tullut vitutusta rengasliikkeiden ammattilaisten kolhimista vanteista kuin omista harjoituksista. Pahimmillaan vedetty jollain ruosteisella moralla vanhat painot irti, samalla veistäen 10cm skraadu vanteeseen ja kaupan päälle väännetty raudalla vanteen reunaan kunnon lovet.

Ja rilloja noudettaessa ei mitään omatoimista hyvitysyritystä tai mainintaa asiasta. Korkeintaan on vähän vannerasvalla yritetty vielä peittää klommoja.
veryangry.gif

Ite kun kerran opettelee homman niin tulee korkeintaan ne ekat harjoituskappaleet. Liikkeeseen viedessä voi tulla sekundaa joka kerralla.

Mopojen vyörenkaat ovat rungoltaan niin lutteroita, että raudoilla on suorastaan ilo vääntää ainakin verrattuna crossipyörän piikkibaarumeihin, joiden kanssa rystyset ja polvet olivat aina verillä.

Rengas irtoaa nopeimmin ja helpoimmin vanteen reunasta ihan pistolapiolla. Lapion kärki vanteen reunaan ja polkaisee reilusti päälle. Tallissa vaihtaa renkaan nopeammin, kuin roudaa rengasliikkeeseen ja takaisin.

Back