• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rengaskoot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sebu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sebu

New member
Tutulla on gsx 600F suitsa -96 ja siinä on rengas kokona 110/80-17 ja 140/80-17. Erittäin vaikea löytää mitään kohtuullista rengasta noista kooista. Olisiko vastaavat koot 120/70 ja 150/70?
Kiittäen tiedoista

Saako noita kokoja muuttaa omavaltaisesti isompaan/pienempään mitä rekisteriotteessa on?

Eräs katsastusmies sanoi mulle ettei saa muuttaa, oltava ne koot mitä otteessa on, muutoin muutoskatsastus!
omg.gif

Harvemmin ne ajo-ominaisuudet renkaan kokoja muuttamalla ainakaan paranee. Takavanteen leveys on varmaan 3,0" - 3,5"? Yleensä 150/70 renkaissa on vannesuositus 3,5" - 4". Eli 3,5" vanteelle voi tuon 150/70 heittää huoletta.

Edessä vanteen taas pitäisi olla 120/70 rengasta varten vähintään 3". Vakiokoon huomioon ottaen se on 2,5" - 3.0".

Saako noita kokoja muuttaa omavaltaisesti isompaan/pienempään mitä rekisteriotteessa on?

Eräs katsastusmies sanoi mulle ettei saa muuttaa, oltava ne koot mitä otteessa on, muutoin muutoskatsastus!  
omg.gif
Mulla lukee tuonti-VFR:n rekisteriotteessa takarenkaan tyyppinä 180/55 ZR17. Pyörässä (-93) on ollut vakiona 170/60 ZR17, mikä itse asiassa (yllättäin!) toimiikin pyörässä paremmin ja on vielä edullisempi, tai siis vähemmän kallis. Vannekoko on siis 5,50x17, eli molemmat koot sopivat sinänsä vallan hyvin vanteelle.

Minä vaihdoin pyörään takaisin vakiokoon renkaan, enkä ajatellut ilmoittaa siitä katsastusmiehelle poliisisedästä puhumattakaan.

Ilmeisesti tuontikatsastuksessa katsastusmies on katsonut renkaan kyljestä numerot, ja sen perusteella merkinnyt rengaskoot rekisteriotteeseen. Näin tutustumatta itse pyörän oikeisiin mallitietoihin. Olisi edes laittanut molemmat sallitut rengaskoot, niin olisi ollut kunnolla tehty suoritus.

omg.gif
Niissä on jotkut rajat missä renkaiden pitää olla. Eli rekisteriotteeseen merkittyjä kokoja saa muuttaa pikkusen ilman että pitäis katsastaa. En nyt muista kuinka iso heitto on sallittu.

Back