• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rengaslämmittimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixer1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos 1:30 ja 1:31 alkuisia aikoja ajatte Virtasalmella ja koskaan ei ole lisenssi ollut takataskussa niin sitten äkkiä hankkimaan lisenssi ja ajamaan kilpaa! Menestystä on tiedossa noilla ajoilla! Tuollaisista ajoista kun puhutaan niin ei todellakaan puhuta enää mistään tavallisesta harrastajasta tai katukuskista. Tuota aikaa jos ajaa niin siihen joutuu jo oikeasti hiukan työntämään ja osaamaan oman laitteensa saloja sekä tuntee myös itsensä.
Itse ajankin, ensi kaudella säkällä SB SM-luokassa. Kaveri ei ole ikinä ajanut kilpaa, mutta aloittelee homman ensi kaudella.

Kuten sanoinkin, kaikki katukuskit eivät niitä tarvi, mutta jos tuntuu että rajat alkavat löytymään, niin lämppärit ovat täysin terve ostos.
Perhana! Olis pitäny lukea tuo sigu ennen ku kummemin sulle kommentoi.
withstupid.gif

Moro vaan J.U. Ja tsemppiä tulevaan kauteen.
smile_org.gif

- ns. heat cyclet? Maaailmalla on ollut paljon puhetta noiden ratarenkaiden "heat cycleistä" eli siitä kuinka monta kertaa ne voi lämmittää käyttölämpötilaan ja sitten jäähdyttää ilman että ne kovettuu ja alkavat menettää pitoaan vaikkaa pintaa olisi vielä kuinka. Liittyykä renkaan muuttuminen kauniin sinertäväksi tähän ilmiöön?
Toi lämpeneminen ja kestäminen on ihan kumista kiinni. Maailmalta on kuulunut huhuja et Racetechit kestää sen yhden lämpösyklin ja kun ovat jäähtyneet ja lämmitetään uudelleen niin väittävät että paras pito olisi mennyttä. Itse en ole ainakaan tuollaisia Rennsporteista / Pirelleistä huomannut.

Se sinertävä väri ilmenee (käsitykseni mukaan) silloin kun rengas on käynyt liian lämpöisenä.

sanoi:
- "cold tearing"? Ainakin Pirellin ja Metzelerin Supersport kumeihin yhdistettu juttu eli jossei paineet ole kohdallaan niin renkaan pinnasta alkaa (ennen käyttölämpötilaan pääsyä?) repeytyä pieniä palasia.

Mulla on litraisessa (CBR1000RR) viime syksyn jäljiltä alla Pirellin Supercorsa SC2:t, 120/70 ja 180/55, ajettu vässykkävauhtia (ehkä hirveellä pullalla kierros tai pari kymmenyksen alle 1.40) ehkä joku 50-60 kierrosta virtasalmella, takasesta on repeillyt inhottavalla sieltä täältä irti pieniä palasia ja renkaassa on paljon pieniä "kuoppia". Toi "cold tearing" tulisi mieleen, koska kierrosmäärä ja vauhti eivät IMHO selitä tuolla tavalla repeillyttä rengasta ja pintaa/kuviota on kuitenkin aika reilusti jäljellä.

Jos noissa ilmiöissä on mitään todellisuuspohjaa niin käsittääkseni lämppärit auttaisivat ainakin osittain molempiin.

Tuo saattaa johtua myös alustan säädöistä erittäin paljon.

Jos repeytyminen on alkanut siitä kuvion takaa (eli pikkuiset montut alkaa heti kuvion takaa) niin minun 10 euroa menis liian jäykän takajousituksen puolelle.

Väärän alustan säädön takia sekä väärien paineiden yhdistelmällä saat renkaan hajalle jo parissa kierroksessa.

Tuossa on esimerkki siitä miten rengas repeytyy kun jousitus on hanurista, mutta renkaan paineet on ollu kohdallaan:

http://www.mp-foorumi.com/gallery....f6b.jpg

Tuollai se kuluu sillon kun jousitus on suurinpiirtein kohdallaan ja vaan ajetaan rengas loppuun asti:

http://www.mp-foorumi.com/gallery....d37.jpg

Eli ei ne lämppärit autuaaksi tee.

EDIT: Typoja. Ja lisäys.

Noissa ei ole käytetty lämppäreitä, vaan ajettu renkaat lämpöiseksi kolmen - neljän kierroksen aikana.

Eli noista kuvista päätellen takapään jousitus on ollut perseellään ainakin mun mopossa. Kyllä ne renkaat myös repeilee jos renkaan runko on kylmä ja pinta kuumenee nopeasti (lähdetään kylmällä renkaalla repimään). Syksyllä meni nopeasti pinta renkaasta repeileeksi kun motarin rampilla kylmällä renkaalla revin hiukan kovemmin (samalla luisteli tai siis tuntui silleen hiukan pykivän kokoajan)...

Kyllä se onnistuu täälläkin, mutta tuon tarpeellisuudestahan tässä nyt kyse olikin! Mielestäni noi on tarpeelliset vasta kun aletaan ajamaan todellakin kovaa.

Ei millään pahalla, mutta mielestäni esim. sinä et niitä vielä kaipaisi. *herneet pois nenästä*
Jani- ainahan kisakuski voi siviilipyörässä lämppäreitään pitää. Kateus vaan taitaa tulla siinä, että ei kisakuski pitää lämppäreitä.

Minulla on kaikenlaista outoa nurkissa jota en "tarvitse" mutta olen silti halunnut ;-). Olenko kaivannut lämppäreitä- en enää sen jälkeen kun hommasin ne.

Jani- MM -titteleitä on voitettu ilman lämppäreitä- yritä nyt pitää keskustelu edes jollain tasolla.

/marko

- ns. heat cyclet? Maaailmalla on ollut paljon puhetta noiden ratarenkaiden "heat cycleistä" eli siitä kuinka monta kertaa ne voi lämmittää käyttölämpötilaan ja sitten jäähdyttää ilman että ne kovettuu ja alkavat menettää pitoaan vaikkaa pintaa olisi vielä kuinka. Liittyykä renkaan muuttuminen kauniin sinertäväksi tähän ilmiöön?
Toi lämpeneminen ja kestäminen on ihan kumista kiinni. Maailmalta on kuulunut huhuja et Racetechit kestää sen yhden lämpösyklin ja kun ovat jäähtyneet ja lämmitetään uudelleen niin väittävät että paras pito olisi mennyttä. Itse en ole ainakaan tuollaisia Rennsporteista / Pirelleistä huomannut.

Se sinertävä väri ilmenee (käsitykseni mukaan) silloin kun rengas on käynyt liian lämpöisenä.
Sport Rider -lehdessä oli vuoden 2004 jossain numerossa (en jaksa etsiä esiin ainakaan tätä kirjoittaessani) hauskaa jutua renkaista. Artikkelissa väitettiin, että uudet renkaat muuttuvat ensimmäisen lämpenemisen aikana. Renkaat on kuulemma rakennettu siten, että lämpeneminen aiheuttaa kemiallisen reaktion ja kumi saavuttaa lopulliset ominaisuutensa tässä vaiheessa.

Tämän sanoivat olevan suurin syy renkaan alkuliukkauteen. Alkuliukkautta ei ilmene kun rengas paistetaan ensin lämppäreillä. Tämä siis artikkelin mukaan.

Yksinkertaista olisi ajatella että kisarenkaat rakennetaan siten, että yksi kuumennus ja parhaat ominaisuudet ovat käytössä. Siitä eteenpäin ominaisuudet vain heikkenevät. Ja mitä sillä on väliä, jos renkailla ajetaan vain kerran.

ns. "oikeilla" katurenkailla moinen konsepti olisi kohtuullisen järjetöntä. Minä en myöskään ole esim. Rennsporteilla moista havainnut. Kenties Racetech  on rakennettu kuin "oikea" kisarengas. Kai sitä raporttia pian saadaan kun katujätkät pääsevät kokeilemaan
biggrin.gif

Sinertävän värin saa näppärästi polttamalla renkaan esim. laittamalla märän renkaan päälle lämppärit ja täysi hööki päälle :-). No on sitä näkynyt painetestien aikanakin.

/marko

Hienoa että sinulla on kaappi- ainoan voittamani ratakilpailun palkinto oli käteistä ja sitä en säilytä kaapissa. ps. kuka sinä olet?

Uteliaisuuttani kyselen, että minkä ratakilpailun olet voittanut.
Olet väärä yleisö ko. kommentille. Ne joiden toivoin asian ymmärtävän, luultavasti ovat ymmärtäneet.

Kiitos mielenkiinnosta

/marko

Kyllä se onnistuu täälläkin, mutta tuon tarpeellisuudestahan tässä nyt kyse olikin! Mielestäni noi on tarpeelliset vasta kun aletaan ajamaan todellakin kovaa.

Ei millään pahalla, mutta mielestäni esim. sinä et niitä vielä kaipaisi. *herneet pois nenästä*
Jani- ainahan kisakuski voi siviilipyörässä lämppäreitään pitää. Kateus vaan taitaa tulla siinä, että ei kisakuski pitää lämppäreitä.

Minulla on kaikenlaista outoa nurkissa jota en "tarvitse" mutta olen silti halunnut ;-). Olenko kaivannut lämppäreitä- en enää sen jälkeen kun hommasin ne.
Marko, Marko, Marko...

Voivoi. Milläs tän nyt sulle vääntäis et menis jakeluun.

Kyse on edelleenkin siitä että onko katukuskille tarpeelliset nuo rengaslämppärit. Oma mielipiteeni on että ei alkuun ole, kannattaa keskittyä oleellisempiin asioihin. Vaikkapa alkuun seuraaviin asioihin:

- ajolinjat
- jarrutustekniikka
- roikkuminen
- kaasun avaaminen
- alustan säätäminen
- renkaanpaineet
- ja jne.

Katsos kun sinne radalle menee niin ne ekat kierrokset voi ottaa (ja myös kannattaa) rauhaksiin, tutustua rataan että onko edellinen ryhmä pöllytellyt hiekkoja radalle ja jne. Samalla ne renkaatkin siinä lämpiää.

Omalla henkilökohtaisella tasolla mua ei oikeasti kiinnosta pätkän vertaa kuka käyttää ja mitä tai miten mitäkin tekee. Jos multa kysytään niin oman mielipiteni sanon, joskus jopa räikeimpiin tapauksiin menen varovaisesti hiukan opastamaan, mikäli kuski siihen antaa luvan. En ole tuollaisista asioista oikeasti kateellinen. Ennemminkin yritän opastaa porukkaa tekemään oleellisempia asioita aluksi ja sitten vauhdin kasvettua siirtymään tiettyihin asioihin ja jne. En siis pyri lietsomaan mitään hypetystä rengaslämppäreiden tiimoilta, saati minkään muunkaan.

On täysin oma asiasi miten myyt ja mitä tai mitä keräilet nurkkiisi, ei edelleenkään vaikuta mun polkupyörällä ajoon sitten pätkääkään. Mutta se että myyntisi edistämiseksi lähdet "huutamaan" jonkun asian nimeen, vaikka sinullakaan ei kyseisestä asiasta ole_oikeasti_varmaa_faktaa niin sellainen pomppaa hiukan silmille. Tuskin olen ainoa? Sulla ei ilmeisestikään ole hajuakaan (ehkä luettua tekstiä osaat ymmärtää eri lehdistä ja uskot siihen täysin sokeasti) kuinka nuo käyttäytyvät, missä ajossa, millä vauhdila ja jne. Ei ne sun Virtasalmen nippa nappa alta 2 minuutin kierrokset anna kovin hyvää totuutta tuohon sun "raakadataan". Ja osuiko kierrokset sekunnin ja viiden sekunnin sisään? Tuota kautta tuollaista keräämääsi dataa ei oikein voi käyttää mitenkään vertailukelpoisena, oikeastaan mihinkään.

Ja mitä tulee tuohon laittamaani kuvaan Monsterista, jossa on lämppärit paikallaan. Kuva oli suoraan sanottuna tarkoitettu sinulle piikkinä, mutta et ilmeisesti sitäkään ymmärtänyt...

sanoi:
Jani- MM -titteleitä on voitettu ilman lämppäreitä- yritä nyt pitää keskustelu edes jollain tasolla.

HAHAHHAAA!!! Tajuatkohan sä edes että juuri tuolla kommentillasi ammuit sun omaa hypetystäsi nilkkaan? Ja kovaa! Ellet vedä "ässää" hihasta ja sano; "Enskan MM -titteleitä"...

Minä yritän pitää keskustelua jollain tasolla, minä en yritä myydä mitään, enkä minä myöskään yritä torpedoida sun myyntejäs. Yritän vain tuoda mielipiteeni julki siitä että mikä on kannattavaa ja mihin ne rahat, aika ja vaiva oikeasti kannattaa sijoittaa. "Ostakaa vaikka ohjausiskari ennen noita lämppäreitä." -tyyliin.

Mutta en mä sun kanssa aiheesta enempää jaksa vääntää. Olen oman mielipiteeni tähän topickiin jo tuonut ja se saa riittää. Muut jatkakoot, mikäli katsovat tarpeelliseksi.

Kiitos ja moi.

P.S. Tarkennettakoon vielä että minunkin vauhdeilla tuo faktan kerääminen olisi melko turhaa touhua. Ei sieltä kovin tarkkoja asioita vielä pystyisi poimimaan, mutta pääpiirteittäin tietää mikä vaikuttaa mihin ja millä tavoin.

Korpiaholla, Pennalla, Lauslehdolla ja Harralalla on kyyti ja kierrosaikojen tarkkuudet sitä luokkaa että heistä sellaiseen olisi. Eri asia haluavatko herrat tietojaan luovuttaa...

Aloitin keskustelun lämppäreistä, koska etsiskelen lisävarmuutta rata-ajoon! Se että en ole kisakuski, ei kai tarkoita etten voisi panostaa pyörään/renkaisiin/lämppäreihin...

Aiemmin on tullut kierrettyä käytetyillä Rennsporteilla tai Supercorsilla rataa --> täksi kaudeksi hankion kunnolliset renkaat = Racetecit ja ajattelin käyttää niitä oikein, eli lämmittämällä ne oikeaan lämpötilaan ja ottaa kaikki mahdollinen pito käyttöön! Mielenstäni uudet tonniset vaativat pitoa aivan törkeästi (Ducati cupissa voi varmaan ajaa ilman lämppäreitäkin).

Vaikka olenkin vain katukuski niin omalla nopeudellani rajat on tuntuneet tulevan vastaan --> varmuuden maksimointi oli siis tarpeen, kuten aiemmin olikin juttua niin katukuskina kaatumiset pitää välttää. Tähän lämppärit on kai mitä parhaimmat.

Aloitin keskustelun lämppäreistä, koska etsiskelen lisävarmuutta rata-ajoon! Se että en ole kisakuski, ei kai tarkoita etten voisi panostaa pyörään/renkaisiin/lämppäreihin...

Aiemmin on tullut kierrettyä käytetyillä Rennsporteilla tai Supercorsilla rataa --> täksi kaudeksi hankion kunnolliset renkaat = Racetecit ja ajattelin käyttää niitä oikein, eli lämmittämällä ne oikeaan lämpötilaan ja ottaa kaikki mahdollinen pito käyttöön! Mielenstäni uudet tonniset vaativat pitoa aivan törkeästi (Ducati cupissa voi varmaan ajaa ilman lämppäreitäkin).

Vaikka olenkin vain katukuski niin omalla nopeudellani rajat on tuntuneet tulevan vastaan --> varmuuden maksimointi oli siis tarpeen, kuten aiemmin olikin juttua niin katukuskina kaatumiset pitää välttää. Tähän lämppärit on kai mitä parhaimmat.
Oikeassa olet. Jos itsestä tuntuu että niitä lämppäreitä kaipaa niin sitten niitä kaipaa ja sellaiset pitää hommata.

Minä en ainakaan ole tarkoituksenmukaisesti sinun taitojasi millään tavalla kyseenalaistanut. En edes tiedä miten ajat.

Markon kanssa vaan napit pompsahti vastakkain ja topicki hiukan karkasi sivuraiteille.

Itsehän jokainen omat rajansa tuntee ja tietää. Sitä kautta myös tekee omat hankinnat ja päätökset näistäkin asioista.

Ei se ole ainoastaan tonniset mitkä kaipaa pitoa. Sitä kaipaa kaikki laitteet mitkä menee lujaa, kokoon ja malliin katsomatta. Eniten siihen pitoon voit vaikuttaa omalla ajotyylilläsi sekä tässäkin topickissa esilletulleilla jutuilla (rengaspaineet, alustan säädöt ja jne.).

BTW! Kyllä niitä lämppäreitä kaipaa Ducati SS Cupin kilpureissakin.

No nyt tiedät mitkä renkaat kannattaa ostaa...
tounge.gif

http://racetec.metzelermoto.com/racetec/
HAHA!
smile_org.gif

No tuohon tuskin vielä osaa kukaan vastata oikein. Eiköhän se ole meikäläisen tasoisella kuskilla ihan sama mitkä rinkulat alla on, kunhan on noita SS -kilpailukäyttöön tarkoitettuja ovatten. Tuskin mä noista mitään eroa huomaan.

Itse ajan noilla ens kaudella: http://www.bridgestone-eu.com/bfe....396RCRD

Ei oo köyhällä varaa ostaa kalliita Racetecejä....

biggrin.gif

Varmaankin kaikki pyörät kaipaa pitoa, mutta kriittisemmäksi pito "kai" tulee juuri noissa tonnisissa. Jos lämppärit pelastaa yhdenkin virheliikkeen, josta seuraisi kaatuminen, niin ne on kyllä maksaneet itsensä takaisin.

Se on kyllä totta, ettei katukuskin kannata ostaa ensimmäiseksi kesäksi lämppäreitä ja kuvitella että niitä käyttämällä ajat paranee!

Minkälaiset paineet kannattaisi laittaa (kylmänä), jos aikoo lämmittää renkaat ~ 80°C:n? Jotain hehtaaria, jos Tamb on esim. 15°C tai 20°C...

biggrin.gif

Varmaankin kaikki pyörät kaipaa pitoa, mutta kriittisemmäksi pito "kai" tulee juuri noissa tonnisissa. Jos lämppärit pelastaa yhdenkin virheliikkeen, josta seuraisi kaatuminen, niin ne on kyllä maksaneet itsensä takaisin.

Se on kyllä totta, ettei katukuskin kannata ostaa ensimmäiseksi kesäksi lämppäreitä ja kuvitella että niitä käyttämällä ajat paranee!

Minkälaiset paineet kannattaisi laittaa (kylmänä), jos aikoo lämmittää renkaat ~ 80°C:n? Jotain hehtaaria, jos Tamb on esim. 15°C tai 20°C...
Ei se kylmänä mitattava lämpötila poikkea mitenkään siitä aikaisemmasta, eli jos olet käyttänyt vaikkapa 2.1 / 2.0  paineita niin laita samat. Ainoa ero nyt on se että sulla on renkaat lämpöiset jo kun lähdet radalle.

Maailmalla kuulema mittailevat noita lämpöjä ihan toisin, mutta se on eri tarina ja sitä en tarkkaan tiedä miten homma tehdään.

Kannattaa myös muistaa se että rengas ei välttämättä lämpiä siihen 80 asteeseen, vaikka termari olis niissä lämppäreissä sitä arvoa. Pintalämpö voi olla kokolailla liki sitä, mutta syvälämpö ei. Ja kun pidät lämppäreita niin kauan että vanne tuntuu lämpöiseltä niin silloin olet pitänyt niitä tarpeeksi kauan. Idea tuossa on se että kun vanne on lämmin niin silloin se myös pitää tuon syvälämmön pidempään renkaassa.

No, itse sanoisin, että pito on kriittisintä pienikuutioisissa pyörissä, joissa täytyy maksimoida mutkanopus hyvän kierrosajan aikaansaamiseksi. Suurikuutioinen pyörä voidaan runtata mutkaan sisään suhteellisen pystyssä ja kääntää se nopeasti hitassa vauhdissa ja runtanta uudelleen eteenpäin kierrosajan juurikaan kärsimättä. Toisin sanoen, kaikissa pyörissä on omat ongelmansa.

Ilman lämpötilalla ei ole niin suurta merkitystä. Kuivalla radalla itse lähtisin liikkeelle niistä paljon puhutusta 2.1 ja 1.9 paineista. Se on yllättävän hyvä nyrkkisääntö. Vähän voi säätää radan pintalämpötilan (ja profiilin, pinnan, ajotyylin jne.) mukaan, mutta tässäkin puhutaan barin kymmenyksistä. Itselläni poikkeamat ovat maksimissaan 0.2 kuivalla radalla.

Hienoa että sinulla on kaappi- ainoan voittamani ratakilpailun palkinto oli käteistä ja sitä en säilytä kaapissa. ps. kuka sinä olet?

Uteliaisuuttani kyselen, että minkä ratakilpailun olet voittanut.
Olet väärä yleisö ko. kommentille. Ne joiden toivoin asian ymmärtävän, luultavasti ovat ymmärtäneet.

Kiitos mielenkiinnosta

/marko
Miten niin väärä? Eikös tämä ole julkinen keskustelufoorumi. Jos haluat kertoa joillekin henkilöille yksityisesti jotakin, niin kai sä tiedät, että privaviestit on sitä varten. Sitä paitsi olen ihan varma, että moni muukaan ei tiedä, minkä ratakisan olet voittanut.

Tietääkö kukaan, minkä ratakisan tämä f-blade on voittanut?

Tai jospa se olikin piirikunnallisten neppauskilpailujen aluekarsinta? Sittenhän sitä ei varmaan halua kertoa.
Alkuperäinen kysymykseni oli kyllä ihan asiallinen.
Ja mitä tulee niihin sun mittauksiisi, niin luin päivemmällä jostain replystä, että kierrosaikasi Virtasalmella on luokkaa 2 minuuttia. Uskoisin itsekin pääseväni tolla mun matkapyöräksi yleisesti tituleeratulla vessallanikin tuonne 2 minuutin hujakoille. Enkä todellakaan voi väittää, että siitä ajamisesta sais yhtään mitään tietoa rata-ajon parantamiseen vaikka kuinka mittailis.
Huru

biggrin.gif

On hieman oiottava sinua. Ducati-cup kilpureissa tarvitaan huomattavasti enemmän pitoa renkailta kuin tonnisilla. Johtuu siitä että pyörät _on_tasan_samanlaisia_, joten kierrosaika-erot tehdään mutkissa ja jarrutuksissa.

Tonnisilla taasen voi paikata "ranteella" suorilla huomattavasti enemmmän.

Tero Kiira

Miten niin väärä? Eikös tämä ole julkinen keskustelufoorumi. Jos haluat kertoa joillekin henkilöille yksityisesti jotakin, niin kai sä tiedät, että privaviestit on sitä varten. Sitä paitsi olen ihan varma, että moni muukaan ei tiedä, minkä ratakisan olet voittanut.
On julkinen on- mutta miksi kaikki pitäisi kirjoittaa niin että sinäkin ymmärrät?
biggrin.gif

/marko

Back