Rengaspaineet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

elkku

New member
Juttelin kaverin kanssa ja hän väitti, että kannattaa pitää normaali maantie käytössä renkaissa painetta etusella 0,4-0,5 bar ja takana 0,4- 0,6 bar enemmäkun on suositus.
Hän perusteli, et rengas kestää kulutusta paremmin, koska rengas tarttee tietyn paineen missä se toimii ja jos paine on alhainen se kuumenee liikaa alussa ja pehmenee, eli käy liian kuumana.
nixweiss.gif

Rengas kuulemma kestää paljon pidempään kulutusta.
omg.gif

Onko tässä mitää totuuden häivää, vai kaikki mutua?
 
Riippuu vähän siitä suosituksesta.. mut pääsääntöisesti voi ainakin matkaa ajaessa pitää huoletta vähän "ylipainetta". Matalat paineet kuluttaa kumin todella äkkiä.
 
Kyllä ainakin itsellä on juuri noin paineet maantiellä ja radalla sitten ne suosituksen mukaan.Kyllä ainakin itsellä mutu tuntumalla kestää paremmin
nixweiss.gif
 
No tuo on hieman 2-piippuinen juttu
confused_orig.gif
Korkeammalla paineella rengas kyllä elää vähemmän ja siten kuluu vähemmän, mutta toisaalta pyöreäprofiilisen renkaan kosketuspinta tiehen myös pienenee ja siten taas kuluu nopeammin - pienemmästä pitopinnasta nyt vielä puhumattakaan. Eli sano tuosta nyt sitten
nixweiss.gif
Jostainhan ne valmistajat on noi suosituksensa keksineet, lieneekö sitten kompromissi em. seikkojen suhteen
lookaround_orig.gif
 
Suomen maanteillä, Suomen nopeusrajoituksilla vähän siinä ja tässä...

Euroopan "vauhtimatkoilla" etenkin pehmeissä (kisa)kumeissa kannattaa takana pitää reilu 3bar.

200++ vaudissa, lämpimillä keleillä (normaali paineilla)
kyllä lämpiää = kuluu. Paineen nosto pitää kumin viileämpänä.
 
Mäkin oon alkanu pitää normaalissa katuajelussa takana n. 3 ja edessä 2.6-2.7. Ainakin Diablo Corsa pitää ihan hyvin vielä noillakin paineilla. Kestää aika paljon paremmin kuin että pitäis takana esim 2.5 jota tuli joskus käytettyä..
 
Mäkin oon alkanu pitää normaalissa katuajelussa takana n. 3 ja edessä 2.6-2.7. Ainakin Diablo Corsa pitää ihan hyvin vielä noillakin paineilla. Kestää aika paljon paremmin kuin että pitäis takana esim 2.5 jota tuli joskus käytettyä..
Joo, samoilla paineilla täälläkin. Diablo Corsat myös alla.

Isseasiassa muistelen, että eikös tehdas suositellut noille kumeille vähän kovempia paineita ainakin radalle? Yhden takakummin onnistuin lähestulkoon tuhoamaan juuri radalla ajamalla normaali ratapaineilla, kului niin prkl:eesti parissa setissä. Asiaa sitten ääneen ihmetellessäni, siitä vierestä joku muisteli lukeneensa noista tehtaan suosituksista. Jatkossa sitten ajelin himppasen kovemmilla paineilla, ja hyvin on kestänyt. Eli äskeinen ratapainejuttu on kuultu kumminkaimankaverinserkunnaapurinäijältä mutuna, eli on FAKTAA koska se lukee INTTERNETISSÄ.

br, Mikko
 
Mäkin oon alkanu pitää normaalissa katuajelussa takana n. 3 ja edessä 2.6-2.7. Ainakin Diablo Corsa pitää ihan hyvin vielä noillakin paineilla. Kestää aika paljon paremmin kuin että pitäis takana esim 2.5 jota tuli joskus käytettyä..
Joo, samoilla paineilla täälläkin. Diablo Corsat myös alla.

Isseasiassa muistelen, että eikös tehdas suositellut noille kumeille vähän kovempia paineita ainakin radalle? Yhden takakummin onnistuin lähestulkoon tuhoamaan juuri radalla ajamalla normaali ratapaineilla, kului niin prkl:eesti parissa setissä. Asiaa sitten ääneen ihmetellessäni, siitä vierestä joku muisteli lukeneensa noista tehtaan suosituksista. Jatkossa sitten ajelin himppasen kovemmilla paineilla, ja hyvin on kestänyt. Eli äskeinen ratapainejuttu on kuultu kumminkaimankaverinserkunnaapurinäijältä mutuna, eli on FAKTAA koska se lukee INTTERNETISSÄ.

br, Mikko
Joo, Diablo Corsassa voi pitää radalla takana tehtaan mukaan joku 2.3-2.4. Eipä ole sit niin vetelä parilla ekalla kiekalla..
 
Isseasiassa muistelen, että eikös tehdas suositellut noille kumeille vähän kovempia paineita ainakin radalle?
Tuosta muinoin laitoin juttua tännekin foorumille, kun nuo diablot tulivat shoppiin.. Olivat jossain ratatestissä todenneet, että vaikka paineet oli "tavallista" korkeammat radalla, niin pito pysyi samana, mutta kestävyys kasvoi huomattavasti.
 
ite ainakin oon tykännyt ihan suositelluista paineista, ei oo tuottanu mitään ongelmia eikä liion kulumistakaan
nixweiss.gif
 
Joo, Diablo Corsassa voi pitää radalla takana tehtaan mukaan joku 2.3-2.4. Eipä ole sit niin vetelä parilla ekalla kiekalla..
Diablo Corsan tehdas suositukset radalle E-2.2, T-2.1

Ratapaineitahan lasketaan, jotta saadaan rengas lämpeämään(pitämään). Erityisen tärkeää on saada kisarenkaat toiminta lämpötilään jolloin pitokin on mahtava. Katurenkaat eivät ole niin tarkat oikealle lämpötilalle (ei suunniteltu max pidolle) ja niissä kisapaineiden käyttö on yleensä (keskiryhmän vauhdeilla) turhaa. Nopearyhmä voi laskea muutaman kympin, niin rengas lämpeää nopeammin.
 
Joo, Diablo Corsassa voi pitää radalla takana tehtaan mukaan joku 2.3-2.4. Eipä ole sit niin vetelä parilla ekalla kiekalla..
Diablo Corsan tehdas suositukset radalle E-2.2, T-2.1

Ratapaineitahan lasketaan, jotta saadaan rengas lämpeämään(pitämään). Erityisen tärkeää on saada kisarenkaat toiminta lämpötilään jolloin pitokin on mahtava. Katurenkaat eivät ole niin tarkat oikealle lämpötilalle (ei suunniteltu max pidolle) ja niissä kisapaineiden käyttö on yleensä (keskiryhmän vauhdeilla) turhaa. Nopearyhmä voi laskea muutaman kympin, niin rengas lämpeää nopeammin.
No, tosta on kyl eri tietoakin olemassa. Eli tehtaalta saatu tieto ja käytännössä kokeiltu, että toimii yhtä hyvin myös korkeemmilla paineilla, mutta kestää paremmin.
 
Joo, Diablo Corsassa voi pitää radalla takana tehtaan mukaan joku 2.3-2.4. Eipä ole sit niin vetelä parilla ekalla kiekalla..
Diablo Corsan tehdas suositukset radalle E-2.2, T-2.1
Linkki <- tuolla esim. käytiin aiemmin keskustelua aiheesta. Useampikin taho on ilm. saanut tehtaalta noi korkeammat painesuositukset kun itse niihin eri puolilla törmäsin.

Linkki <- Tuonne laitoin sen linkin yhteen testiin..
 
No, tosta on kyl eri tietoakin olemassa. Eli tehtaalta saatu tieto ja käytännössä kokeiltu, että toimii yhtä hyvin myös korkeemmilla paineilla, mutta kestää paremmin.
Juuri näin, riippuen tietysti vauhdista ja ilman lämpötilasta.

Jos esim.Apparalla ajaa 1.45, ei paineille kannata tehdä mitään, koska rengas pitää näin hitaassa vauhdissa hieman viileänpänäkin riittävän hyvin. Liian pienillä paineilla alkaa vaan lullaamaan, jolloin ajo voi tuntua epämääräisen pelottavalta.

Jos taas ajaa 1.35/tai alle on mutkanopeudet jo sen verran kovia, että renkaan lämpiämisellä on (mutka)pidon kannalta merkitystä, tällöin paineen laskemisella saadaan rengas pidon kannalta parhaaseen toimintalämpötilaan (riittävän lämpimäksi).

Katurenkaiden maksimi pito ei tosin parane kisarenkaan tasolle vaikka käyttäisikin kisarengaiden alempia paineita, kuluminen vain lisääntyy. Tässä olette oikeassa.
 
Mutta olettekos koskaan miettineet......?

Mittaa paineet kylmästä renkaasta (niin kuin pitääkin tehdä) Aja rengas kuumaksi ja mittaa uudestaan. Paineet onkin kuumassa renkaassa huomattavasti korkeammat, nousua jopa 0,5 baria.

Tästä tullaankin siihen, että pitäiskö kylmillä keleillä ja sateella nostaa paineita, jos ne kerran kuumana ovat kohdallaan. Sateella ja kylmällä kelillä rengas ei lämpiä juuri lainkaan, jolloin paineen nousuakaan ei tapahdu.

Vai onko tämä niitä juttuja, joita ei pitäisi miettiä lainkaan ja luottaa vaan ohjekirjaan..?
withstupid.gif
 
Mutta olettekos koskaan miettineet......?

Mittaa paineet kylmästä renkaasta (niin kuin pitääkin tehdä) Aja rengas kuumaksi ja mittaa uudestaan. Paineet onkin kuumassa renkaassa huomattavasti korkeammat, nousua jopa 0,5 baria.

Tästä tullaankin siihen, että pitäiskö kylmillä keleillä ja sateella nostaa paineita, jos ne kerran kuumana ovat kohdallaan. Sateella ja kylmällä kelillä rengas ei lämpiä juuri lainkaan, jolloin paineen nousuakaan ei tapahdu.

Vai onko tämä niitä juttuja, joita ei pitäisi miettiä lainkaan ja luottaa vaan ohjekirjaan..?  
withstupid.gif
Paineet pitäis mitata aina kylmästä renkaasta. Ja mitä vähemmän painetta, sitä enemmän rengas lämpenee koska renkaan runko elää enemmän. Eli kuumalla ilmalla voidaan pitää hiukan korkeampaa painetta, koska rengas saadaan lämpenemään tarpeeks ilman sika-matalia paineita.

Niin ja tarkoitin tässä rata-ajoa.. Eiköhän se kadulla ole ihan tarpeeks lähellä, kun noudattaa vaikka valmistajan ohjearvoja. Kelillä kuin kelillä.. Mulla on ollu pikkasen enemmän niin kestää vähän pidempään.
 
Tästä tullaankin siihen, että pitäiskö kylmillä keleillä ja sateella nostaa paineita, jos ne kerran kuumana ovat kohdallaan. Sateella ja kylmällä kelillä rengas ei lämpiä juuri lainkaan, jolloin paineen nousuakaan ei tapahdu.
Kyllä rengas lämpenee sateellakin ja viileällä, rengaspaineen lasku edesauttaa lämpenemistä.
 
Mp-messuilla juttelin rengasmyyjän kanssa ja hän sanoi että kannattaa pitää mun vähän enemmän kuin suositus renkaissa painetta kun olen suht painava kaveri (115kg)
sad_orig.gif
 
Back
Ylös