hostage
New member
Tuolla on pohdittu samaa:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=905.0
Tattista, tarvis ruveta viettämään enemmän aikaa ko. foorumilla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuolla on pohdittu samaa:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=905.0
mitens noi erilaiset renkaat yleensä kuluu? tai siis kuinka nopeasti?
oon nyt noilla contimotioneilla ajellu kesän ratapäivätja vielä on pintaa jäljellä. Jotain videoo kattelin ja kaveri sanoi että kuluu joku 30 takarengasta kesässä. Varmaan kuluukin enemmän siellä huippuvauhdeissa mutta kuluuko nää seosrenkaat sun muut ratarenkaat huomattavasti enemmän kun tollaset touring renkaat mitkä mulla on alla paraikaa
oon nyt noilla contimotioneilla ajellu kesän ratapäivätja vielä on pintaa jäljellä. Jotain videoo kattelin ja kaveri sanoi että kuluu joku 30 takarengasta kesässä. Varmaan kuluukin enemmän siellä huippuvauhdeissa mutta kuluuko nää seosrenkaat sun muut ratarenkaat huomattavasti enemmän kun tollaset touring renkaat mitkä mulla on alla paraikaa
Tarkoitus kokeilla ensimmäistä kertaa seoskumeja viikonloppuna alastarossa. Kumpikohan sitä kelin puolesta olisi parempi vaihtoehto taakse supercorsasta sc1 vai sc2?
Jos nyt ei hellettä ole tulossa niin sc2 alle taakse ja sc1 eteen

Jepp taakse vois sen sc2 pyöräyttää...Eteen ei oo tähän hätään laittaa kun sc2, joten pakko mennä sillä![]()

Osaisko joku tulkita mun takarengasta Alastaron ajojen jälkeen? Kuvassa renkaan "keskireunassa" avauskohdassa?? menee tollanen ikäänkuin kulumajälki (kylmä, liikaa painetta?).
Sitten kuvion reuna on "lohjennut" erilailla; takareunasta renkaan keskisivussa ja etureunasta tuolla äärimmäisessä sivussa?
Rengas Metzeler M7 ja kylmäpaine 2.2bar
katso liitettä 7307 katso liitettä 7308
Osaisko joku tulkita mun takarengasta Alastaron ajojen jälkeen? Kuvassa renkaan "keskireunassa" avauskohdassa?? menee tollanen ikäänkuin kulumajälki (kylmä, liikaa painetta?).
Sitten kuvion reuna on "lohjennut" erilailla; takareunasta renkaan keskisivussa ja etureunasta tuolla äärimmäisessä sivussa?
Rengas Metzeler M7 ja kylmäpaine 2.2bar
katso liitettä 7307 katso liitettä 7308
Mun mielestä tuon renkaan paine ei saisi missään tilanteessa radalla olla yli 2.4bar, ei edessä eikä takana. Itse ajoin yhden kauden noilla renkailla (2kpl etusia ja 3kpl takasia), ja paineina pidin edessä 2.3-2.4 ja takana 2.1-2.3. Enemmin kun laittoi painetta, niin rengas oli selkeästi liukkaampi ja luisto ei ollut kovin nättiä. Metsun k3:lla pääsin kemorassa 1.18.1 ja käytin rengasta sekä lämppäreillä että ilman.
Johtuu siitä että tyypillisesti iskarin vaimennuskäyrä ei ole lineaarinen, vaan hidasta vaimennusta on enemmän kuin nopeaa vaimennusta. Ja sitten taasen mutkassa ajaessa hidas vaimennus vaikuttaa enemmän, ja pystyssä ajaessa nopea, siihen renkaan kulumiseen. Eli kulumiskuviosta päätellen hidasta riparia on liikaa ja nopeaa liian vähän.Sitten kuvion reuna on "lohjennut" erilailla; takareunasta renkaan keskisivussa ja etureunasta tuolla äärimmäisessä sivussa?
Johtuu siitä että tyypillisesti iskarin vaimennuskäyrä ei ole lineaarinen, vaan hidasta vaimennusta on enemmän kuin nopeaa vaimennusta. Ja sitten taasen mutkassa ajaessa hidas vaimennus vaikuttaa enemmän, ja pystyssä ajaessa nopea, siihen renkaan kulumiseen. Eli kulumiskuviosta päätellen hidasta riparia on liikaa ja nopeaa liian vähän.
Huollon yhteydessä shimmaus maksaa muutaman kympin.Joo,o, jooo,o. No tolle ei tähän hätään voi varmaan tehdä mitään, tossa on Nitronin Sport -iskari ja siinä on vaan yks säätöknuppi mikä säätää sekä kompressiota ja reboundia samalla kertaa. Toi iskari pitää lappujen mukaan huoltaa enstalvena, jolloin kai teoriassa jotain shimmauksia vois teetättää, mutta alkaa mennä tonne kategoriaan et jos maksaa ja kun maksaa niin miten paljon on järkee…
Johtuu siitä että tyypillisesti iskarin vaimennuskäyrä ei ole lineaarinen, vaan hidasta vaimennusta on enemmän kuin nopeaa vaimennusta. Ja sitten taasen mutkassa ajaessa hidas vaimennus vaikuttaa enemmän, ja pystyssä ajaessa nopea, siihen renkaan kulumiseen. Eli kulumiskuviosta päätellen hidasta riparia on liikaa ja nopeaa liian vähän.
Tyypillisesti katuvehkeissä on vähemmän menovaimennusta jotta mopo olisi mukavan pehmeä ajaa, ja se joudutaan kompensoimaan sitten taasen suhteessa suuremmalla paluuvaimennuksella, eli puhtaasti renkaan näkökulmasta katsoen katuvehkeissä on tyypillisesti liikaa riparia, josta sitten taasen syntyy ilmiö mikä on ollut kaikissa mopoissasi parinkymmenen vuoden aikana.Siis johtuuko esim. eturenkaiden poikittaisurien reunojen kuluminen ja enemmän etureunasta kuin takareunasta vaimennusongelmista eikä etujarrusta aiheutuvasta 'normaalista' kulumisesta, jolloin uran muodostama kumipala ikään kuin taipuu 'alle' kitkan voimasta jarrutuksessa. Nimittäin kaikissa parinkymmenen vuoden aikana omistamissa MP:ssä on ollut sama ilmiö, enkä nyt ihan heti uskoisi sitä että kaikissa on ollut vaimennus samalla tavalla pielessä. Vai onko kyseessä edes sama asia?
Linkissä on olevassa videossa on selitetty renkaan kulumista rata-ajossa ja tuollakin oli kyllä mainittu urien reunojen noususta ja kulumisesta ja hitaan ja nopean vaimennuksen ongelmista.
http://www.ustream.tv/recorded/6516891