• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Renkaat ja pito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja saippua
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mitens noi erilaiset renkaat yleensä kuluu? tai siis kuinka nopeasti?

oon nyt noilla contimotioneilla ajellu kesän ratapäivätja vielä on pintaa jäljellä. Jotain videoo kattelin ja kaveri sanoi että kuluu joku 30 takarengasta kesässä. Varmaan kuluukin enemmän siellä huippuvauhdeissa mutta kuluuko nää seosrenkaat sun muut ratarenkaat huomattavasti enemmän kun tollaset touring renkaat mitkä mulla on alla paraikaa

oon nyt noilla contimotioneilla ajellu kesän ratapäivätja vielä on pintaa jäljellä. Jotain videoo kattelin ja kaveri sanoi että kuluu joku 30 takarengasta kesässä. Varmaan kuluukin enemmän siellä huippuvauhdeissa mutta kuluuko nää seosrenkaat sun muut ratarenkaat huomattavasti enemmän kun tollaset touring renkaat mitkä mulla on alla paraikaa

En osaa sanoa paljonko nopeammin kuluu, painetta olen kadulle tuupannut omiin supersorsiin reilusti 2.7-2.8 taitaa olla edessä ja takana. Toisaalta käytetyinä ratakumeja/radalle sopivia saa edullisesti, mitä renkaitasi ja vauhtiasi katsoin viimeksi niin ehdottomasti laittaisin parempaa alle. Täälläkin foorumilla tais olla äskettäin myynnissä vähän käytettyjä seosrenkaita elleivät ole menneet. Tiedä sitten miten SC2 seoskumit kestää/toimii ilman lämppäreitä, syksyn märistä puhumattakaan.

Riippuu niin paljon renkaista ja siitä miten niitä käyttää. Jos ajaa kilosella kilpaa A tasolla ja vielä treenaa/säätää, niin se 30 takarengasta taitaa olla ihan normi. Sit jos ajaa rataa ympäri keskinopeessa niin yks seostakanen kestää koko kesän ja sillä voi vielä ajaa vähän kadullakin. Jos taas ajaa ruoskakaasulla keskinopeessa, niin saa väärän seoksen / väärillä paineilla / väärillä alustansäädöillä repeämään alle päivässä käyttökelvottomaksi. Toisaalta saa sen touring-renkaankin päivässä tuhottua ja samalla saa hyvässä lykyssä pyöränsä solmuun.

Ainakin Pirellin renkailla (SC tai SP) on ajettu ihan hyvin sekä katua että rataa, varsinkin jos on radalla lämppärit mukana. Kylmällä ja märällä niilläkin saa kyllä olla tarkkana ja varovainen. Esimerkiksi Dunlopin rata/sporttikumeilla (GP tai GP Racer) taas ei kannata paljon katuajoista haaveilla - lämppäreistä radalla ne kestää kyllä vaikka kuinka. Mulla on nyt Pirellin Rosso Corsilla (ei suoranainen ratarengas) 8500 km rataa ja katua takana.

Viisaammat täydentää omat kokemuksensa.

Riippuu vauhdista kuinka nopeasti kuluu. 5s/kierros kovempaa ja renkaan kesto puolittuu.

Tarkoitus kokeilla ensimmäistä kertaa seoskumeja viikonloppuna alastarossa. Kumpikohan sitä kelin puolesta olisi parempi vaihtoehto taakse supercorsasta sc1 vai sc2?

Jepp taakse vois sen sc2 pyöräyttää...Eteen ei oo tähän hätään laittaa kun sc2, joten pakko mennä sillä :blink:

SC2 on eteen oikee seos lämpimälle. Tosin ero ykköseen on oman kokemuksen mukaan olematon. Takana sit isompi ero ykkösen ja kakkosen välilä.

Osaisko joku tulkita mun takarengasta Alastaron ajojen jälkeen? Kuvassa renkaan "keskireunassa" avauskohdassa?? menee tollanen ikäänkuin kulumajälki (kylmä, liikaa painetta?).

Sitten kuvion reuna on "lohjennut" erilailla; takareunasta renkaan keskisivussa ja etureunasta tuolla äärimmäisessä sivussa?

Rengas Metzeler M7 ja kylmäpaine 2.2bar

Screen Shot 2015-07-07 at 13.05.27.jpg Screen Shot 2015-07-07 at 13.50.17.jpg

Osaisko joku tulkita mun takarengasta Alastaron ajojen jälkeen? Kuvassa renkaan "keskireunassa" avauskohdassa?? menee tollanen ikäänkuin kulumajälki (kylmä, liikaa painetta?).

Sitten kuvion reuna on "lohjennut" erilailla; takareunasta renkaan keskisivussa ja etureunasta tuolla äärimmäisessä sivussa?

katso liitettä 7307 katso liitettä 7308

Tuo appelsiini pinta on juurikin se miltä renkaan pitää näyttää kun se toimii oikein. Jännästi kyllä kuluu tuo kuvion reuna pyöreäksi. Veikkaisin, että on ko. kumin ominaisuus, mutta joku viisaampi varmasti korjaa jos olen pahasti pielessä.

katso liitettä 7307 katso liitettä 7308

Minusta tuo näyttää aikalailla samanlaiselta kuin oma Mez M5 oli radalla käynnin jälkeen. Viistottaisen kuvion kuluminen etureunasta voisi johtua kitkavoimista kaarteessa, kun pyörä on aivan kallellaan kitka vetää kumia sivulle, jolloin kuvion etureuna kuluu. Kun taas tuossa sisemmän kuvion kohdalla pyörä on pystymmässä, ja silloin avataan kaasulla, jolloin pyörän suuntainen voimakomponentti repii kumia taaksepäin ja kuluttaa enemmän kuvion takareunaa.

Mun mielestä tuon renkaan paine ei saisi missään tilanteessa radalla olla yli 2.4bar, ei edessä eikä takana. Itse ajoin yhden kauden noilla renkailla (2kpl etusia ja 3kpl takasia), ja paineina pidin edessä 2.3-2.4 ja takana 2.1-2.3. Enemmin kun laittoi painetta, niin rengas oli selkeästi liukkaampi ja luisto ei ollut kovin nättiä. Metsun k3:lla pääsin kemorassa 1.18.1 ja käytin rengasta sekä lämppäreillä että ilman.

K3:sta varmaan tarkoitit, mutta mulla sc1 superbike edessä 2,45-2,6bar mitä tulee käytettyä... Ja kyllä... luistaa sekin kun tarpeeksi töhöilee :P
Yleensä lipsahtaa ajovirheen takia. Toiset renkaat vaan on niiden suhteen armollisempia kuin toiset.

EDIT: "tuon renkaan"... pitäs opetella lukemaan.. No pointti oli kuitenkin, että monet painelee etenkin pirellin ja dunlopin uusilla etukumeilla välillä aika holtittoman matalilla paineilla pidon toivossa, mutta sillä ei saavuteta kuin lisää ohjelmaan penkin ja sarvien väliin.

Jotenkin vaan tuo M7 näyttää rumemmalta kun Pilot Power3 viime kesänä. :sad:

katso liitettä 7309

Onhan tuossa powerissa erilainen kuviointi urat ovat paljon kapeammat ja eivät mene niin syvälle renkaan laidoille, mutta ratavauhtikin vaikuttaa, ajatko nopeampaa tänä kesänä, näyttäisi ainakin renkaan perusteella siltä.
En kyllä ymmärrä miksi tuossa sporttisessa M7:ssa on viety nuo urat noin syvälle renkaan sivuille, siis alueelle jossa tarvitaan juuri eniten pitoa kuivalla, mutta jota tuskin käytetään sateella.

Johtuu siitä että tyypillisesti iskarin vaimennuskäyrä ei ole lineaarinen, vaan hidasta vaimennusta on enemmän kuin nopeaa vaimennusta. Ja sitten taasen mutkassa ajaessa hidas vaimennus vaikuttaa enemmän, ja pystyssä ajaessa nopea, siihen renkaan kulumiseen. Eli kulumiskuviosta päätellen hidasta riparia on liikaa ja nopeaa liian vähän.

Johtuu siitä että tyypillisesti iskarin vaimennuskäyrä ei ole lineaarinen, vaan hidasta vaimennusta on enemmän kuin nopeaa vaimennusta. Ja sitten taasen mutkassa ajaessa hidas vaimennus vaikuttaa enemmän, ja pystyssä ajaessa nopea, siihen renkaan kulumiseen. Eli kulumiskuviosta päätellen hidasta riparia on liikaa ja nopeaa liian vähän.

Joo,o, jooo,o. No tolle ei tähän hätään voi varmaan tehdä mitään, tossa on Nitronin Sport -iskari ja siinä on vaan yks säätöknuppi mikä säätää sekä kompressiota ja reboundia samalla kertaa. Toi iskari pitää lappujen mukaan huoltaa enstalvena, jolloin kai teoriassa jotain shimmauksia vois teetättää, mutta alkaa mennä tonne kategoriaan et jos maksaa ja kun maksaa niin miten paljon on järkee…

Joo,o, jooo,o. No tolle ei tähän hätään voi varmaan tehdä mitään, tossa on Nitronin Sport -iskari ja siinä on vaan yks säätöknuppi mikä säätää sekä kompressiota ja reboundia samalla kertaa. Toi iskari pitää lappujen mukaan huoltaa enstalvena, jolloin kai teoriassa jotain shimmauksia vois teetättää, mutta alkaa mennä tonne kategoriaan et jos maksaa ja kun maksaa niin miten paljon on järkee…
Huollon yhteydessä shimmaus maksaa muutaman kympin.

Siis johtuuko esim. eturenkaiden poikittaisurien reunojen kuluminen ja enemmän etureunasta kuin takareunasta vaimennusongelmista eikä etujarrusta aiheutuvasta 'normaalista' kulumisesta, jolloin uran muodostama kumipala ikään kuin taipuu 'alle' kitkan voimasta jarrutuksessa. Nimittäin kaikissa parinkymmenen vuoden aikana omistamissa MP:ssä on ollut sama ilmiö, enkä nyt ihan heti uskoisi sitä että kaikissa on ollut vaimennus samalla tavalla pielessä. Vai onko kyseessä edes sama asia?

Linkissä on olevassa videossa on selitetty renkaan kulumista rata-ajossa ja tuollakin oli kyllä mainittu urien reunojen noususta ja kulumisesta ja hitaan ja nopean vaimennuksen ongelmista.
http://www.ustream.tv/recorded/6516891

Siis johtuuko esim. eturenkaiden poikittaisurien reunojen kuluminen ja enemmän etureunasta kuin takareunasta vaimennusongelmista eikä etujarrusta aiheutuvasta 'normaalista' kulumisesta, jolloin uran muodostama kumipala ikään kuin taipuu 'alle' kitkan voimasta jarrutuksessa. Nimittäin kaikissa parinkymmenen vuoden aikana omistamissa MP:ssä on ollut sama ilmiö, enkä nyt ihan heti uskoisi sitä että kaikissa on ollut vaimennus samalla tavalla pielessä. Vai onko kyseessä edes sama asia?

Linkissä on olevassa videossa on selitetty renkaan kulumista rata-ajossa ja tuollakin oli kyllä mainittu urien reunojen noususta ja kulumisesta ja hitaan ja nopean vaimennuksen ongelmista.
http://www.ustream.tv/recorded/6516891
Tyypillisesti katuvehkeissä on vähemmän menovaimennusta jotta mopo olisi mukavan pehmeä ajaa, ja se joudutaan kompensoimaan sitten taasen suhteessa suuremmalla paluuvaimennuksella, eli puhtaasti renkaan näkökulmasta katsoen katuvehkeissä on tyypillisesti liikaa riparia, josta sitten taasen syntyy ilmiö mikä on ollut kaikissa mopoissasi parinkymmenen vuoden aikana.
Toki tuohon vaikuttaa moni muukin seikka, mutta karrikoituna noin.

Back