Renkaiden kestävyys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MLa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MLa

New member
Ehtoota

Rupesi tuossa askarrutamaan seuraava asia:
Kuinka paljon kilometrejä teillä kestää keskimäärin "normaali" rengaspari? Luin TM 02/08 Yamaha FJR testistä, että testin kehnoimmat kumit olisivat kestäneet n. 9700 km ja parhaimmat yli 15000 km. Em. km-määrät tuntuvat todella suurilta, kun huomioidaan Jammun paino ja testissä paljon käytetyt motarinopeudet. Oman BMW R1100S alla olevat Bridgestonen Battlax BT 010 kumit ovat nyt ajetut n. 7300 km ja etenkin takarengas alkaa olla loppunsa edellä.

MLa
 
Takanen kestää semmoset vajaa 15000km, edessä menee varmaan tuplasti sen verran ellei enemminkin. Riippuu kyllä hyvin paljon rengasmerkistäkin.
 
Kiitos vastauksesta.

Minkä merkkinen rengas kestää n. 15000km?
Käytätkö valmistajan suosittelemaa rengaspainetta vai "vähän yli" niin kuin moni viisas suosittelee?

MLa
 
Kenda Challanger edessä ja takana (juu, naurakaa vaan) pyöri viime kesänä noin 15000 km ja kulutuspintaa on noin 4 mm takana jäljellä.
cool.gif
Edessä lähes kulumaton kumi.

Yksin ajelin noin 200 kg pyörällä. Kokonaispaino kuski + pyörä + varusteet ~300 kg

Ilmanpaineet on muistaakseni 2.8 kg
 
Kiitos vastauksesta.

Minkä merkkinen rengas kestää n. 15000km?
Käytätkö valmistajan suosittelemaa rengaspainetta vai "vähän yli" niin kuin moni viisas suosittelee?

MLa
Continentalin gummi oli takana, minkä vaihdoin juuri alta pois, kilometrejä sille oli kertynyt 14698 tarkalleen ja noin pari milliä jäljellä. Kantikas oli kun matka-ajoa melkein ajettu, joten ensi kaudeksi uudet pohjalliset. Nyt on alla Dunlopin Arrowmaxit. Tyytyväinen olen jos yhtä paljon kestävät. Rengaspaineet mulla ehkä aavistuksen verran yli tehtaan suosituksen. 2.5 olen yleensä pitänyt.
 
No, jopas jotain!

Jossain on kyllä jotain vialla, kun porukalla kestää kumit kaksinkertaisen määrän kilometrejä kuin itsellä. Vai ajatteko ihan räteille asti?
 
Mulla on ollut useampi Metzelerin 880 takana ja niillä olen päässyt säännöllisesti noihin lukemiin.Lyhin pätkä tuli Bridgestonen jollain 020 tai 021 joka oli loppu jo ennen 5000 km. Aika monen Bemarin alla näkeekin juuri tuota ME 880:stä.Nyt on alla Metzelerin Roadtec,saa nähdä mitä kestää. Näistä oli pitkät jutut viime vuoden lopulla täällä,pienellä hakemisella varmaan löydät ne.

Niin.. suosituspaineiden yli on mullakin noin 0,2 bar
 
No, jopas jotain!

Jossain on kyllä jotain vialla, kun porukalla kestää kumit kaksinkertaisen määrän kilometrejä kuin itsellä. Vai ajatteko ihan räteille asti?
biggrin.gif
Itse ajan melkein matka-ajoa, ja kun noita renkaita valitsen, koitan katsella sellaista kuviota että keskellä on pelkkää kumia, eikä mitään keskiuraa pitkittäin. Vaikuttaa ehkä tyhmälle mutta kai siinä jotain perää on. Ja tuo Guzzi ei mikään tehohirviö ole joten kestäähän nuo rauhallisella kädellä. Ainoa mikä gummeja ehkä nyppii on tuon rautareen paino sotatamineissa.
lookaround_orig.gif
 
Ehtoota taas.

Bridgestonen renkaista ei minullakaan ole kovin hyvää kuvaa autoilun puolelta. Pyörässäni on em. merkin ensiasennusrenkaat. Eturengas on vielä hyvässä kunnossa. Aiheuttaako jonkin muun merkin valinta takarenkaaksi jotain häikkää ajo-ominaisuuksiin?
 
Enpä usko, suosittelevathan nuo että pitäisi muka vaihtaa renkaat samaan aikaan, itse en ainakaan vaihda alta pois melkein kulumatonta eturengasta, joka kestää suunnilleen kolmen takasen iän. Ja aina, kun uudella renkaalla ottaa ne ensimmäiset kilometrit, tuntuu pyörä aivan erilaiselle kuin ennen, menee helpommin mutkiin jne,,,totuttelua vain.
cool.gif
 
Ehtoota taas.

Bridgestonen renkaista ei minullakaan ole kovin hyvää kuvaa autoilun puolelta. Pyörässäni on em. merkin ensiasennusrenkaat. Eturengas on vielä hyvässä kunnossa. Aiheuttaako jonkin muun merkin valinta takarenkaaksi jotain häikkää ajo-ominaisuuksiin?
Renkaita löydät esim MP Rengasonline. Sieltä kun etsii, löytää myös heidän suositustaulukkonsa eri merkeille ja malleille. Siellä näky muuten olevan just Contin kumit r1100s aika edullisesti.
 
Nyt selvisi ainakin mitä rengasmerkkiä en omaani asenna alle jos kilometri määrät jäävät noin alas. Tuon ajaa lomareissuilla tuplasti.
lookaround_orig.gif
 
Metzelerin Marathon ME 880 edessä menee yleensä 25 tonnia, nykyisellä jo 32 tuhatta takana eikä ole edes lopussa.

Takarengas (myös ME 880) menee 18 - 25 tuhatta. Taisi yhdellä päästä jopa 27 tonniakin...

Rengaspaineet noin 0,3 - 0,5 bar yli tehtaan normien. (Niin on tosin pyörän painokin pari kolmekymmentä kiloa yli eli omapaino mopolla jotain 430 kg.  
tounge.gif
)

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
No parhaimmillaan, sillo ku Gessua vielä sisäänajettiin, kesti Metzellerin tourance 16000 km, takana!! Eturengasta en muista.

Mut täytyy sanoa, että siinä oli kyllä jo melko loppuunajettu rengas
biggrin.gif
 
Metzelerin Marathon ME 880 edessä menee yleensä 25 tonnia, nykyisellä jo 32 tuhatta takana eikä ole edes lopussa.

Takarengas (myös ME 880) menee 18 - 25 tuhatta. Taisi yhdellä päästä jopa 27 tonniakin...


062802moto_prv.gif
JOVVAIN....
sport05.gif




.............Naaaaaa, juu samat sanat ku ! ME880 takana vähimmillään 22 tkm mut ees toi 30 helposti .....muuta en ejes harkihe
buttrock.gif


.....samas yhtäkovas mainehes ol se legenthaarinen ME88 vaan rontit ku män ja toppasivat sen teon ku ei net menny kaupaks ku net ei vaan kulunu laikhan he hee....


sport05.gif
 
Tourancet on kestäny takana keskimäärin alle 10 000 km ja edessä noin 15000 km. Omasta mielestäni ajan jopa suht rauhallisesti. Tais jossain rengasliikkeen edustaja pitää ihan normaalina puolta pienempiä km-määriä em rankaille.
 
Metzler Tourance

Bmw R1150GSA 250kg + matkatavarat 80kg + reissaajat 130kg + polttoaine =  n.500kg

Suomessa 3000km + Suomi-Nigeria 14500km + Namibiassa 1500km = 19 000km

Eturengas 70%
Takarengas 30%

-Mika from Swakopmund, Namibia-
 
Metzelerin 880 Marathon näyttäisi tosiaan kestävän nimensä mukaisesti.

Roadtec Z6 ei yhtä hyvin, mutta toistakymmentätuhatta pääsin silläkin.

Michelin Pilotin Roadin vanhalla versiolla 15.000 ylittäminen takana ja etusella enemmän ei ollut mikään utopistinen lukema. Uudesta Pilot 2:sta ei ole vielä riittävästi tietoa sanoakseni mitään muuta kuin että ei näyttäisi olevan yhtä herkkä kulumaan laineille *takana* kuin Pirellin Diablo, joka piti heittää pois kuluttuaan kanttiseksi vaikka pintaa oli vielä jäljellä.

Kompromissejahan nämä aina, mutta Z6, Pilot ja Diablo ovat pidoltaankin aivan hyviä.
 
Back
Ylös