• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Renkaiden kestävyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MLa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Misukan Pilot Road:lla etunen on kestänyt 23-25 tkm ja takanen 17-19 tkm. Ja ylipaineilla ajan minäkin eli 0.2 - 0.3 yli suosituksen. Nyt tulee alle uudempi malli eli tää Pilot Road 2 ==> tässä on se 2CT rakenne eli keskellä kovempaa, pitäisi kai kestää vielä enemmän. Bridegestoneja en ole itse ikinöä pitänyt minään kestävinä. Metzelerin Z4 ajoin bläkkärillä, ei mikään superkestävä mutta hyvä ajaa.
sport05.gif

Vaikuttaa nuo nelikot syövän kumia vähemmän kuin kakspyttyset. Oiskohan veto tasasempaa?
lookaround_orig.gif
Ei se nyt ihan niinkään ole.

K1200-ässässä kesti ensiasennus Mezler M-ykköset sellaisen 6000 kilsaa ja Nyt on alla ollut sellaisen 7000 km Pirellin Diablot, edessä Corsa ja takana tavallinen.

Kai niillä vielä 1-2 tuhatta ajelee.

Paineita pidin Euroopan turneella jonkin verran yli valmistajan suosituksen ja kesällä radalla taas sitten vähän normaalia vähemmän.

Kyllä mulle sellainen 10 tuhannen kesto kyllä piisaa hyvin.

Ei tuolla 880:ään tule pito-ongelmia normaaliajossa.Käyn rälläämässä yksin paikallisia mutkapätkiä ja se on kyllä ihan kelvollinen myös märällä.Joku meikäläisen ikäinen voi vielä muistaa Avonin Roadrunnerit,ne ei juuri kulunu mutta jopa 70-luvun isot pyörät sai sen luistamaan kuivalla tiellä pelkällä kaasulla.

R1200RT:ssa orggis Dunlopeista takarengas meni 8500 kilsassa ja seuraava osapuilleen samoissa. Vaihdoin Metzelerin Z6:een ja taakse c-malli (eli vahvistettu). Niillä ajoin viime kesänä 17 000 kilsaa, ja menisi ehkä vielä tonni pari. Ovat kuitenkin sen verran kantilla, että taidan vaihtaa ennen kauden alkua uutta alle. Ja niin, viksumpien neuvosta takana 0,5 bar yli tehtaan suosituksen eli RT:ssä 3,2...3,5 bar.

Z6 ei kestävyydessä pärjää ME880:lle, mutta ajettavuudessa taatusti.

-hessu-

Mezeler M1 takarengas kului loppuun 4000 km:n ajon jälkeen, etusessa olisi riittänyt pintaa vielä parin tonnin verran. Vaihdoin ensi kaudeksi alle äm kolmoset. Kulutuskestävyys on niissäkin luultavasti samaa luokkaa, mutta pito, se pito!

Bridgestonen renkaat on huonoja... Nippa nappa kesti kevarin alla 10 000km (takana), vaikka seos lähentelee jotain muovia enemmän kuin kumia... Edessä Michelin on kuin uusi 10 000km jälkeen, tosin nyt vertailu ei ole ihan reilu.

Itellä FZR1000:ssa kesti viimekesän n.10 000 km Pirelli Diablo eturengas ja toinen takarengas n. puolessavälissä. Ajo pääsääntöisesti mutkapätkää ja n.250-300 km radalla. Edellisessä cbr600f:ssä oli ostaessa joku macadam, ties kuinkapaljon ajettu ennen ku sain pyörän, ja kesän jälkeen n.12tkm vielä oli 1/3 pintaa takana jälellä. Taidan seuraavaksi kokeilla Continentalia tai Micheliniä.

Michelin Pilot Road 2:sta kokemusta viime kesältä.Vaikutaisi hyvin kulutusta kestävältä kumilta ,  keskiosan ja reunan kuluminen menee yksiin paremmin kuin Road 1:ssä johtunee siitä kovemmasta seoksesta keskellä. Hyvä matkamopon rengas pito kyllä riittää vähän sportimpaankin menoon.
062802moto_prv.gif

Ihmettelin itsekin TM:n pyörän renkaan kulutusta.

Mun mopetini (R1100S) ekat kumit olivat Bridgestone (BT20 muistaakseni), joilla ajettiin 11000km. Ehkäpä pari tonnia olisi vielä mennyt tähän päälle, mutta vaihdettin pois kun kaupan teon yhteydessä tinkasiin uuden rengaskerran.

Toinen satsi oli Metzelerin Z4:t, joilla meni 13000km. Niilläkin olisi ajanut vielä jonkin verran, mutta vaihdoin alle uudet ennen reisulle lähtöä.

Nyt alla on Metzeler Z6 (taka) ja Z4 (etu). Ne ovat nyt pyörineet 11000km, ja kulutuspintaa on jäljellä ainakin pari tonnia kummassakin.

Mun ajot ovat pääasiassa matka-ajoa ja yksi, ja joskus radalla (jotta renkaat eivät näyttäisi pelkästään matkapyöräilijän renkailta  
smile_org.gif
). Lisää pintaa saisi käyttöön kuin ajaisi vielä enemmän kallellaan  
confused_orig.gif

ME880:sta on ollut juttua. Kuis liposat ne ovat? Pärjääkö niillä satunnaisilla ratareisuilla?

Michelin PilotRoad2 kestivät maltilllista performance cruisailuani 12 000 kilomeetriä, sisältäen muutamia varttimailin lähtöjä.

PilotPowereilla näyttää 6000 kilsaa olevan semmonen silestonen mitta. Sisältyy pari päivää radalla hitaassa ryhmässä.

Metzelerin z6:set pyörii alla ja takana niillä n. 7000km.
Ei juuri huomaa kulumista vielä, ehkä vähän kuviot
madaltuneet. Hyvä rengas kaikinpuolin.

Metzelerin Z6 kesti 8800km hyvin rauhallista ajoa. Laitoin samanlaiset, mutta pitää kokeilla hiukan kovemmilla paineilla onko mitään vaikutusta.

Oman BMW R1100S alla olevat Bridgestonen Battlax BT 010 kumit ovat nyt ajetut n. 7300 km ja etenkin takarengas alkaa olla loppunsa edellä.
Aika tutun kuulonen tuo kilometrimäärä Bridgestone 010:lle. Toisilla ei kestä noinkaan pitkään.

Bridgestonella seuraava kovempi on 020 ja siitä uusi versio 021.

Jos et ratarengasta tarvii, niin Misukan PilotRoad 2CT on varma valinta kaikenlaiseen ajeluun ja kestää puolet nykyisiä gummejasi pidempään.

Mulla oli Ukkoslinnussa alkuun jotku Pirellin kovamuovirenkaat. 69hv riitti oikein hyvin sladeihin. Siis tällä vuosituhannella.

Niin no pakko editoida. Jos ei ne pitäny, niin ei ne kuluneetkaan.

kawa z750:ssä ensiasennusrengas bridgestone bt jotain, sit mulla michelin macadam, nyt michelin road pilot road. maltillisessa ajossa vaihdan joka toisessa huollossa eli 12tkm välein, eikä silloin vielä lainkaan lopussa. -- yksi päivä ja n. 2h radalla pilasi renkaan lähes kokonaan....

-- yksi päivä ja n. 2h radalla pilasi renkaan lähes kokonaan....
Jep jep, rata-ajo lisää rengaskustannuksia, jos sitä enemmän harrastaa.

PilotRoad2 kanssa on kait tuo Metzelerin Z6 aika lailla samansuuntainen rengas. Kaveri ajelee semmosilla nopeampia kierroksia kuin minä. Minä en lujaa osaa ajaa, mutta kaveri meni kyllä ihan vauhdikkaasti Z6:lla. Hyvä pito niissä oli. Minulla perä lipsui samassa vauhdissa PilotPowereilla, mutta se johtui kyllä jousituksen huonoista säädöistä ja liika kovista rengaspaineista.

ME 880 kesti R 1150 R:ssä edessäparhaimmillaan 38 tkm takana keskimäärin 21 tkm. Guzzissa oli alunprin Z6:t mutta ne ovat vaihtuneet myös 880:iin.

Z6 havainto: Takarengas kului keskeltä salakavalasti kankaille kun ei ole kunnon uraa, josta seurata kulumista. Kesti 11 tkm.

Back