Renkaista...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cSnake
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

cSnake

MotOrg ry
Tämän kesän ratailut isommilla radoilta on omalta kohalta ohi, Ouluzonessa tulee toki käytyä perushommia reenaamassa ja hiomassa mutta ei ratapäiviä enää.

Renkaita ens kesäksi mietin (johan se ens kesä kohta painaa päälle). Nykyiset on Michelin Pilot Power 3:set, takana jo oikealta puolelta loppu. On nyt käännettynä paikallaan ja sillä reenataan loppukesä.

Rengas on kokoa 190/50/17 eli mikä lukee otteessakin.

Olen noita Dunlopin Sportsmart TT-renkaita miettinyt, mutta niitä ei näytä löytyvän tuossa 190/50 koossa, 190/55 löytyy, samoin esim 200/55...

Millasen vaikutuksen nuo eri koot tekee pyörän käytökseen radalla?
Katuajoa tulee erittäin vähän enää, siirtymät zoneen lähinnä, 60km eestaas/kerta, eli ratakäyttöön lähes kokonaan...

Jos jollaki on heittää vinkkiä joistaki MIELETTÖMÄN hyvistä renkaista niin kiitos, saa antaa :)

Keskiryhmän vauhtia kai ajelen, jos sillä on merkitystä... :orgmp2:

Ja jos jostain löytyy joku suht moderni vertailu suht moderneista renkaista niin saa laittaa linkkiä...
 
Supercorsa SP tai Metzeler K3. Taakse 190/55. Homma klaari.
 
Supercorsa SP tai Metzeler K3. Taakse 190/55. Homma klaari.

Tän kesän kokemuksen perusteella uskallan lisätä listaan Bridgestonen RS10:n. Ei todellakaan pahaa sanottavaa ao rinkulasta. En itse huomannut eroa SP:n ja RS10 välillä. K3:sesta ei itsellä kokemuksia, mutta kovin tykätty rengas mitä varikolla ja muualla ihmisten kanssa on jutellut. Ja koko ehdottomasti 190/55. Muuttuu meinaan pyörän kääntyvyys jonkin verran :thumbup:

Kannattaa noiden vertailujen suhteen olla jonkin verran skeptinen, mutta Performance Bike ja Fast Bikes noita renkaita melko ahkeraan testailee. Sinne vaan lehtihyllylle tarkastelemaan milloin seuraavat testit julkaistaan.
 
Olen noita Dunlopin Sportsmart TT-renkaita miettinyt, mutta niitä ei näytä löytyvän tuossa 190/50 koossa, 190/55 löytyy, samoin esim 200/55... Millasen vaikutuksen nuo eri koot tekee pyörän käytökseen radalla?

Olen itse ajanut 190/50, 190/55 ja Dunlopin slicksin 195/65 profiileilla. Mitä korkeampi, sitä helpompi käsiteltävä se on radalla ollut. On vielä vanteelle laittamatta Dunlopin D212 GP Racer 200/55 (muistaakseni), joka taitaa olla aika samankokoinen kuin tuo 195/65.

Dunlopin kisarenkaista löytyy myös profiili 205/60, joka on kaiketi 7-8 mm korkeampi kuin 195/65. Kaipa sellaistakin voisi kokeilla. Oli tallilla mitattunakin 205 leveä (ei minun rengas), mutta en tiedä miten muoto muuttuu vanteelle laitettaessa.

Renkaiden_profiileja.png

Liitteessä profiileja, joita olen piirrellyt. Ei ole vielä tarkkaa hommaa, kun en ole vielä mitannut kaikkia tallilla. Eli osa mitoista on profiilimerkinnästä, osan olen mitannut ja osa on huteralla pohjalla. Mutta periaate selvinnee.

Viime syksynä oli MP-Tuen kautta edullinen kimppahankinta noille Dunlopin GP Racereille. Takanen noin 150 € ja etunen muistaakseni vähän toisella sataa. En tiedä onko sellainen tulossa tälle syksylle. Niille saisi mielellään olla lämppärit. Kuviota niissä on, että siististi voi maantielläkin ajella. Ainakin, jos välttelee sadetta ja kylmiä päiviä.
 
SP on tosi hyvä ja kannattaa vaihtaa samalla 55-profiiliin. SP:llä voit ajaa ilman lämppäreitä, mutta kuluvat vähemmän esilämmitettyinä ja on mukavampi päästellä heti ilman lämmityskierroksia. Ovat sitten kadulla kylmällä kelillä ja erityisesti sateella aika liukkaat.
 
Hyvimpä tulee infoa, kiitoksia kaikille vastanneille ja mahdollisesti vielä vastaaville :thumbup:

Tulee vaan valinnanvaikeus... :blink:

Lämppäreitä ei oo enkä varmaan laitakkaa jos ei suurinpiirtein ilmatteeksi saa, ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa mutta nyt ei kykene vielä, paljon muutaki laitettavaa ennen niitä...
 
Viime syksynä oli MP-Tuen kautta edullinen kimppahankinta noille Dunlopin GP Racereille. Takanen noin 150 € ja etunen muistaakseni vähän toisella sataa. En tiedä onko sellainen tulossa tälle syksylle. Niille saisi mielellään olla lämppärit. Kuviota niissä on, että siististi voi maantielläkin ajella. Ainakin, jos välttelee sadetta ja kylmiä päiviä.
Meikä ainakin tykänny noista renkaista ja halvaksikin tuli. Ei oo mitään yllättävää tehny ja varmasti kaikenlaiset virheet tehty ja renkaan pitoa omalla toiminnalla häirinnyt :D
 
Hyvimpä tulee infoa, kiitoksia kaikille vastanneille ja mahdollisesti vielä vastaaville :thumbup:

Tulee vaan valinnanvaikeus... :blink:

Lämppäreitä ei oo enkä varmaan laitakkaa jos ei suurinpiirtein ilmatteeksi saa, ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa mutta nyt ei kykene vielä, paljon muutaki laitettavaa ennen niitä...

Ei kannata yöunia noitten takia menettää. SP, K3 tai toi Bridge mistä halvimmalla saat, esim. GP503 tai GP Reifen. Toimitus Suomeen kun ei oo pakkasia.
 
Lämppäreitä ei oo enkä varmaan laitakkaa jos ei suurinpiirtein ilmatteeksi saa, ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa mutta nyt ei kykene vielä, paljon muutaki laitettavaa ennen niitä...

Ne lämppärit säästää renkaita sen verran että se raha tulee takasin jo 3-4 rengas setin kohalla.

Puhumattakaan jos ottaa kaadon siinä kylmillä renkailla lähtiessä.
 
Ne lämppärit säästää renkaita sen verran että se raha tulee takasin jo 3-4 rengas setin kohalla.

Puhumattakaan jos ottaa kaadon siinä kylmillä renkailla lähtiessä.

No näinhän se varmaan on, täytyy pittää silmät auki jos sattus edulliset vastaan joltaki :)
 
No näinhän se varmaan on, täytyy pittää silmät auki jos sattus edulliset vastaan joltaki :)

Liityt jäseneksi, ja saat 40€ lahjakortin Eurobikerille ja siihen päälle yhdistyksen alet kun haet lämppärit. Ja jatkossa ratapäivät saat jäsenenä halvemmalla. Kohta noi lämppärit oli ilmaiset :;):
 
Tän kesän kokemuksen perusteella uskallan lisätä listaan Bridgestonen RS10:n.

Noita RS10 näyttää olevan useampia versioita, esim tirendo.de ja .fi löytyy kolmea eri variantea ja selkeästi eri hintasia...
Mikähän näistä olis järkevin sitte :paikallatuulee:
 
Liityt jäseneksi, ja saat 40€ lahjakortin Eurobikerille ja siihen päälle yhdistyksen alet kun haet lämppärit. Ja jatkossa ratapäivät saat jäsenenä halvemmalla. Kohta noi lämppärit oli ilmaiset :;):

Kyllä ehdottomasti täytyy hommata jäsenyys, ainakin ens kaudelle. En oo vielä ees hirveesti asiaan perehtyny :)
 
Kiitokset noista rengasvinkeistä. Samoa kysymyksiä itsekin oon tässä pohdiskellut. Onko kellään muuten kokemusta (tai edes näkemystä) noista Michelin Power RS:istä? Vaikkapa verrattuna noihin SP, RS10 tai K3 renkaisiin? Niillä ainakin mainospuheiden mukaan pitäis kyetä ajeleen myös sateella, mutta kenties sen takia jää kauas noista muista kuivalla? Kenties vain pieni parannus Pilot Power 3:n ja siis huomattavasti katuisammat kuin noi verrokit?


PS. Joo, lämppärit olis kivat, mutta varmaan useemman rengassetin saa kuluttaa loppuun ennenkuin on maksanut takas myös sen pakun... :p
 
Toimitus Suomeen kun ei oo pakkasia.

Tyhmä kysymys täytyy esittää, kummempaan kun ei juurikaan pysty mutta mitäs tuo pakkanen tekee renkaalle? Tuolla ebayssa ja jossai face-foorumeilla on välillä edullisesti renkaita myynnissä, käytettyjä toki enimmäkseen, mutta hyviäkin vielä, ja mun ratailuihin hyvin riittäviä, muttei niitä tohdi tilailla vielä... :paikallatuulee:
 
Tyhmä kysymys täytyy esittää, kummempaan kun ei juurikaan pysty mutta mitäs tuo pakkanen tekee renkaalle? Tuolla ebayssa ja jossai face-foorumeilla on välillä edullisesti renkaita myynnissä, käytettyjä toki enimmäkseen, mutta hyviäkin vielä, ja mun ratailuihin hyvin riittäviä, muttei niitä tohdi tilailla vielä... :paikallatuulee:

Katurengas menee vielä, mutta ratarenkaan seos ei kestä pakkasia. Menee lasiks ja paskaks kuljetuksessa.

Sitä en tiiä, mitä tekee jos ehjänä pakastaa ja sulattaa. Ei kai mitään?
 
Katurengas menee vielä, mutta ratarenkaan seos ei kestä pakkasia. Menee lasiks ja paskaks kuljetuksessa.

Sitä en tiiä, mitä tekee jos ehjänä pakastaa ja sulattaa. Ei kai mitään?

Pelkkä lämpötila sinänsä ei tee mitään, mutta riittävän kylmässä kumi alkaa käyttäytyä lasimaisen hauraasti, joten ei enää kestä välttämättä kuljetuksessa tulevia kolauksia. Rataseoksilla tuo lasittumislämpötila on huomattavasti korkeampi kuin katuseoksilla, joten kannattaa tilailla vasta kevväämmällä.
 
Kiitokset noista rengasvinkeistä. Samoa kysymyksiä itsekin oon tässä pohdiskellut. Onko kellään muuten kokemusta (tai edes näkemystä) noista Michelin Power RS:istä? Vaikkapa verrattuna noihin SP, RS10 tai K3 renkaisiin? Niillä ainakin mainospuheiden mukaan pitäis kyetä ajeleen myös sateella, mutta kenties sen takia jää kauas noista muista kuivalla? Kenties vain pieni parannus Pilot Power 3:n ja siis huomattavasti katuisammat kuin noi verrokit?


PS. Joo, lämppärit olis kivat, mutta varmaan useemman rengassetin saa kuluttaa loppuun ennenkuin on maksanut takas myös sen pakun... :p

Paku on totta, mutta pakun myynnin jälkeenkin en lämppäreistä luopunut. Ne menee tankkilaukussa roikan kanssa ihan nätisti ja saa alle myös ilman pukkeja tarvittaessa. Sen sijaan ilman lämppäreitä en ajaisi yhtään kierrosta enää radalla. Mikään ei ole niin inhottava kuin ekan parin kierroksen arpominen, ajorytmikin kärsii. Pirelli Supercorsa Sp on kyllä mielestäni huippu rengas katupyörille. Sillä ajaa kadullakin ihan täysiä (kylmä ja sada ei sovi, mutta kuka silloin ajaakaan:) ja toimii sinne nopeen ryhmän hitaaseen päähän asti ainakin.
 
Back
Ylös