Renkaista...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cSnake
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Edessä sc1 pelaa oikeestaan missä vaan, paitsi kuumalla alastarolla sc2 tuntuma oli selkeesti loogisempi. Oikein kuumalla sc2 voi olla lähtökohtasesti ehkä mukavampi, mutta suunnilleen samaa kyytiä olen menny molemmilla seoksilla.
Sc2:lla on tullut ajeltua joskus myös kylmällä ja saa sen toimaan, kun antaa vaan sille kuormaa tarpeeksi.

Takana sc1 on aika hyvä yleis seos. Toimii oikeestaan missä vaan. Nämä sitten sillä varauksella, että vauhti riittää lmmön tuottoon. Sulla riittää. Sc2 jotkut sanoo takana kestävämmäksi, mutta ei ole kestäny itsellä sen pidempään.

Pirelli on lähtökohtaisesti aika "helppo" rengas. Uusimman Alastaron pinta on kuulemma aika haastava takarenkaan osalta säädöiltään. Sillä ekalla uudella asfaltilla auttoi, kun lisäsi taakse vaan reippaasti painetta johonkin 1,9bar tuntumaan.
Paljon kiitoksia! :respect:
 
Olenko väärässä pirellin (metukka) suhteen, kun tuntuu, et siinä kohtaa kun se alkaa luistaa, niin se myös luistaa, vs dunlop yms. Ja silloin, kun rengas repeää on ihan hirveä ajettava. Siis nyt puhutaan takarenkaista.
 
Olenko väärässä pirellin (metukka) suhteen, kun tuntuu, et siinä kohtaa kun se alkaa luistaa, niin se myös luistaa, vs dunlop yms. Ja silloin, kun rengas repeää on ihan hirveä ajettava. Siis nyt puhutaan takarenkaista.
No kyllä mä Dunlopin MS4:n sain luistelemaan oikeen huolella 3 ajosetin aikana Kemoralla ku oli 25 asteen hellepäivä. Se oikea kylki suli iha silmissä ja se luistelikin sitte koko rahan edestä. En tiedä oliko kyseessä susi paistos tms mutta kyl ne Dunlopitkin osaa sen luistelun aina välillä :)
 
No kyllä mä Dunlopin MS4:n sain luistelemaan oikeen huolella 3 ajosetin aikana Kemoralla ku oli 25 asteen hellepäivä. Se oikea kylki suli iha silmissä ja se luistelikin sitte koko rahan edestä. En tiedä oliko kyseessä susi paistos tms mutta kyl ne Dunlopitkin osaa sen luistelun aina välillä :)

Kemoralla MS2 toimii huomattavasti paremmin, tosin ei sekään kestäny kuin 55 kierrosta 12-13 vauhtia. Voi olla että annan vähän turhan paljon luistaa avauksissa. :grin:

Noo ehkä sillä vielä toisella kyljellä ajais sen 20 kierrosta lisää.

Omalla kokemuksella Dunlop luistaa huomattavasti loogisemmin kuin Pirelli. Pirellissä luiston raja tulee aika yllättäen vastaan.
 
Kyllä pyörässäsi on pahasti jotain vialla, Dunlop MS2 kestää helposti kemorassa 1.12.
 
Kyllä pyörässäsi on pahasti jotain vialla, Dunlop MS2 kestää helposti kemorassa 1.12.
Eihän se kestä edes 1:15 jos ajotyyli aiheuttaa renkaalle extra kuormitusta... Vastaavasti joku Erno Kostamo ajaa tolla mun MS4:lla 1:10 aikoja 70 kierrosta eikä nakki näytä edes pahalta. Ei se kierrosaika ole suora totuus tossa.
 
Olenko väärässä pirellin (metukka) suhteen, kun tuntuu, et siinä kohtaa kun se alkaa luistaa, niin se myös luistaa, vs dunlop yms. Ja silloin, kun rengas repeää on ihan hirveä ajettava. Siis nyt puhutaan takarenkaista.

Tuntuma luistoon on vähän erilainen Pirellillä kuin Dunlopilla. Pirelli ainakin vielä pari vuotta sitten luisti silleen pehmeemmän ja liukkaamman tuntusesti, kun taas Dunlop tuntuu purevan vielä luistossakin. Pidossa tuskin on mitään eroa, mutta tuntumassa on. Ja kaikki renkaat on ihan hirveitä sillon, kun ne repeää, koska käytännössä sitä rullaa kumimurun päällä koko ajan.
 
Tuntuma luistoon on vähän erilainen Pirellillä kuin Dunlopilla. Pirelli ainakin vielä pari vuotta sitten luisti silleen pehmeemmän ja liukkaamman tuntusesti, kun taas Dunlop tuntuu purevan vielä luistossakin. Pidossa tuskin on mitään eroa, mutta tuntumassa on. Ja kaikki renkaat on ihan hirveitä sillon, kun ne repeää, koska käytännössä sitä rullaa kumimurun päällä koko ajan.

En ole mikään renkaiden connoisseur, mutta jotenkin ihastuin tuohon Dunlopin tuntumaan ensikierroksista lähtien. Homma tuntui olevan paremmin näpeissä, eivätkä pienet luistot tuntuneet enää ollenkaan pahoille. 3/4 tuosta tosin varmaan tuli korvien välistä, mutta kuitenkin.
 
Kyllä pyörässäsi on pahasti jotain vialla, Dunlop MS2 kestää helposti kemorassa 1.12.

Kestää kestää, mutta montako kierrosta niin onkin ihan eri juttu. Oma helmasynti oli se, että anto pyörän luistaa liikaa avauksissa = renkaan kestoikä oli aika heikko. MS0 kesti +30 asteen kelissä just kaks kisalähtöö kääntämättä ennen kuin oli kalju. MS2:lla taisin silti parhaillaan sen 100-150 kiekkaa ajaa Kemoralla kääntämällä tuota n. 1:12 kyytiä, mutta sillon on kyllä molemmat laidat kaluttu ihan loppuun ja vikat pari settiä aika urheilua.
 
Edellisestä ratasessiosta kulunut aikaa 8 vuotta ja rengasasiat menneet monellakin tapaa eteenpäin. Kemora on lähiratani ja 8v sitten ajoin supercorsa sc1 edessä ja sc2 takana, nämä 600cc kawan alla. Talvella tuli hankittua 1000rr Honda. Nyt katsellut halpoja rengas-settejä ja silmiin osui gp503:sta Contin race attack medium tai endurance. Toimivatko kyseiset seokset Kemoralla? Toinen vaihtoehto olisi Metzeler Racetec TD renkaat, näistä juttua interwebissä että olisivat harrastaja ystävälliset? Onko kellään kokemuksia?
 
Edellisestä ratasessiosta kulunut aikaa 8 vuotta ja rengasasiat menneet monellakin tapaa eteenpäin. Kemora on lähiratani ja 8v sitten ajoin supercorsa sc1 edessä ja sc2 takana, nämä 600cc kawan alla. Talvella tuli hankittua 1000rr Honda. Nyt katsellut halpoja rengas-settejä ja silmiin osui gp503:sta Contin race attack medium tai endurance. Toimivatko kyseiset seokset Kemoralla? Toinen vaihtoehto olisi Metzeler Racetec TD renkaat, näistä juttua interwebissä että olisivat harrastaja ystävälliset? Onko kellään kokemuksia?

Onko tarkotus ajaa kadulla kyseisillä renkailla? Lämppärit käytössä?

Supercorsa SC1 edessä ja takana toimii hyvin kemoralla.
 
Lainaanpa säiettä ja kyselen rangaspaineista...

Paineet mietityttää, kun olen menossa ensimmäistä kertaa Kymiringille 24.5.2021. Siellä nopeudet ehkä nousevat pääsuoralla eri lukemiin, kuin muilla Suomen radoilla. Aiheuttaakohan se renkaan kuumenemista kovin joka pitäisi huomioida paineissa? Tosin aika viileähkö keli on ennusteen mukaan (+13C) ja ehkä tihkusadetta :rant:

Pyörä on katukilvissä oleva Suzuki GSX-R 1000 K7 ja renkaina Michelin Power 5. Normaalisti käytän radalla paineita edessä 2,2-2,4bar ja takana 2,0-2,2bar.
 
Paineet mietityttää, kun olen menossa ensimmäistä kertaa Kymiringille 24.5.2021. Siellä nopeudet ehkä nousevat pääsuoralla eri lukemiin, kuin muilla Suomen radoilla. Aiheuttaakohan se renkaan kuumenemista kovin joka pitäisi huomioida paineissa?
Rengas jäähtyy suorilla.
 
Kyselin tuosta Misukan chatista, eivät antaneet Power 5:lle suositusta kun ovat kuulemma katukäyttöön pääasiassa suunniteltu.
Power GP ja vanhempi Power RS kylmäpaineet ovat 1.9 taakse ja 2.1 eteen, näillä olen radalla vetänyt.
Olettaisin että nämä toimivat myös tuossa Power 5:ssa, sattui silmään että näitä paineita käytettiin Bike/Motorrad uusimman numeron rengastestissä.
 
Kymillä on uusi asflatti, niin ite kun siellä viime kesänä kerran kävin (ja verrattavissa on myös uusi Alastaron asfaltti), pistin suosituspaineista ihan pikkusen lisää. Tällä toimi heinosti. Ei repeytynyt ja muutenkin toimi hienosti.

Uudella asfaltilla kun on pitoa ihan hulluna, niin voi pitää isompia paineita. Jos ajelee matalemmalla paineella, niin silloin rengas tuntuu repeytyvän helpommin. Itselläni Pirellin SC repesi toiselta puolelta pikkusen Alastarolla. Nostin paineita, niin repeymä tasottui taas hyvän näköiseksi.

Kisakuski en ole, mutta nopeassa ryhmässä kurvailen. Jos joku miettii minun vauhtejani.

PS. Kenen järjestämä päivä siellä on 24.5.?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös