• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RIP Marco Simoncelli

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja minä org
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Erittäin pienestä on kiinni ilo ja suru tässä lajissa. Verrataan vaikka edellisessä Australian Gp:ssä Rossin kaatumista, siinä oli saumat aivan identtiseen tilanteeseen kuin mitä nyt Marcolle tapahtui. Mikä oli erona? Pelkkä tuuri ja sattuma. Takana ajavan rengas vain hipoi Rossin kypärää ja nahkapuvun pölyn pyyhkimisen jälkeen homma jatkuu.

Marcon osalta ei ollut edes tuuria.

Olisko sitten se auttanut, että Edwards & Rossi olisivat heti kaataneet omat pyöränsä, jolloin Marcoon olisi osunut vain lappellaan olevat pyörät, ja koko nippu olisi todennäköisesti menneet joukolla radan reunaan. Tällöin ei ehkä yliajoa olisi lainakaan tapahtunut kun kasa olisi pysynyt yhdessä. Kuka tietää, ja eipä tuossa tainnut moiseen olla edes teoreettista aikaa...
 
Erittäin pienestä on kiinni ilo ja suru tässä lajissa. Verrataan vaikka edellisessä Australian Gp:ssä Rossin kaatumista, siinä oli saumat aivan identtiseen tilanteeseen kuin mitä nyt Marcolle tapahtui. Mikä oli erona? Pelkkä tuuri ja sattuma. Takana ajavan rengas vain hipoi Rossin kypärää ja nahkapuvun pölyn pyyhkimisen jälkeen homma jatkuu.

Marcon osalta ei ollut edes tuuria.

Olisko sitten se auttanut, että Edwards & Rossi olisivat heti kaataneet omat pyöränsä, jolloin Marcoon olisi osunut vain lappellaan olevat pyörät, ja koko nippu olisi todennäköisesti menneet joukolla radan reunaan. Tällöin ei ehkä yliajoa olisi lainakaan tapahtunut kun kasa olisi pysynyt yhdessä. Kuka tietää, ja eipä tuossa tainnut moiseen olla edes teoreettista aikaa...
Näinpä, mutta tilanne tuli aivan varmasti Edwardsille ja Rossille, niin sanotusti "silmille", kuten video "kertoo"... Ensimmäinen ja mielestäni oikea reaktio oli yritää jarruttaa ja väistää... Aina voidaan jossitella, mut näin suurin osa olisi yrittänyt homman hanskata... Tuskin kukaan panee pyörän tahallaan lappeelleen, näinkin yllättävässä tilanteessa... Eihän nämä kaksi voineet tietää, miten toimia, kun tilanne tuli "silmille", (millä pelastaa Simoncelli) ?? Mielestäni molemmat yrittivät kaikkensa, eikö ??

edit: ne typot
sad_orig.gif
 
jos noi kuskit kaatas pyörän aina kun on läheltä piti tilanne, niin ne olis kyljellään koko ajan. kiva katsoa jotain 100kertaa hidastettua filmiä ja arvioida siitä, että kerkeäis kaatamaan. itse asiassa Rossikin kanttaa uudestaan todella nopeasti, mutta kun pyörä työntyy sivusta eteen, niin mitään ei ole tehtävissä.

varmaan moni muu kuski olisi jo pudonnut kyydistä, mutta Simonselli varmaan ajatteli vielä selvitä pystyssä.

uskomaton pyörä kyllä, että kylki maassa renkaat yhä pitää. Itse asiassa pienellä sääntömuutoksella tuon voisi estää. Akselisliderit pakollisiksi, jotka irrottavat pidon renkaista jos kylki koskee noin reilusti maahan.
 
RIP, kyl se pienestä on kiinni miten käy... jos Simoncelli ois ihan kunnolla nupannut eikä pyörä ois pysyny puoliks pystyssä niin tuskin ois kukaan ainakaan tullu niskaan, eivät ainakaan Rossi tai Edwards. Nyt väistivät just Simoncellin niskaan. Ja toisaalta jos ois ollu tumpelommat kuskit Simoncellin takana niin oisivat varmaan jarruttaneet etuset alta tai eivät olisi kerenneet tehdä mitään ja pysyneet normaalilla ajolinjalla eivätkä olisi ajautuneet Simoncellin niskaan... parhaansa Rossi ja Edwards teki, onneks turma ei johtunut kenenkään varsinaisesta mokasta, yks katkennut ura on tästä ihan tarpeeksi.
 
Joo-o. Ei siinä auta mikään kun höylää pyörällä
kypärän ladulle kaverilta....
sad_orig.gif
.

Oikein huonolla tuurilla tekee saman ihan itse omallakin
laitteella, tai rusikoi itsensä hengiltä.

Tähän pelkoonhan se vanhojen jarrujen ensimmäinen ajatus
lipatessa, äkkiä eroon vehkeistä, pitkälti perustui.
 
jos noi kuskit kaatas pyörän aina kun on läheltä piti tilanne, niin ne olis kyljellään koko ajan. kiva katsoa jotain 100kertaa hidastettua filmiä ja arvioida siitä, että kerkeäis kaatamaan. itse asiassa Rossikin kanttaa uudestaan todella nopeasti, mutta kun pyörä työntyy sivusta eteen, niin mitään ei ole tehtävissä.

varmaan moni muu kuski olisi jo pudonnut kyydistä, mutta Simonselli varmaan ajatteli vielä selvitä pystyssä.

uskomaton pyörä kyllä, että kylki maassa renkaat yhä pitää. Itse asiassa pienellä sääntömuutoksella tuon voisi estää. Akselisliderit pakollisiksi, jotka irrottavat pidon renkaista jos kylki koskee noin reilusti maahan.
Studiosta käsin on helppo olla jälkiviisas. Ei tuollaisessa tilanteessa ehdi tekemään mitään. Uskaltaisin väittää tietäväni mistä kirjoittelen. Reaktioaikani on keskimääräistä hieman nopeampi. Vastaava tilanne on tullut itselleni kahdesti eteen, toinen treeneissä ja toinen kisassa. Toisella kertaa ajoin eteeni kaatuneen pyörän yli (Botniaring) ja lensin komeassa kaaressa nurtsille, ihme kyllä pystyssä säilyen (liekö numerolla #46 osansa asiassa). Toisella kertaa (kesä 2010) kilpakumppani kaatui eteeni enkä kerennyt kissaa sanomaan. Ei mitään mahdollisuuksia jarrutukseen, hieman ehdin pyörääni pystympään saamaan, mikä johti siihen, etten osunut päähän vaan ajoin hartioiden yli.

Tuosta voi jokainen huvikseen ottaa vaikka kellolla aikaa ja katsoa paljonko siinä on aikaa reagoida ja sitä ennen selvittää mikä on tavallisen kuolevaisen reaktioaika. Uskoisin, että Rossi ammattilaisena tietää, ettei vika ollut hänen ja ura jatkuu tuosta. Pahaa se tekee, mutta jos vika ei ole oma, niin turha sitä on jäädä sen enempää märähtimään ja jossittelemaan. Asia on tietysti aivan eri jos oman virheen saati tahallisen sikailun johdosta toinen vakavasti vammautuu tai kuolee.

Tuosta ei voi mitään oppia, sen enempää kuin Kemoran traagisesta kesäkuun tapauksestakaan. Sellaista vain sattuu ja se kuuluu lajiin, tehtiin mitä hyvänsä.

Jukka
 
Aivan. Huono homma, mutta nuo ne riskit MP-kisassa aina on olemassa. Race In Heaven Marco.

Ei tuossa riitä reaktioaika varsinkaan kun toinen ilmestyy tyhjästä suoraan eteen. Erittäin huono onni oli matkassa Marcolla mutta ehkä sitten taas suhteellisen hyvä Colinilla ja vielä parempi Valentinolla. Olisihan tuossa voinut käydä useammallekin tosi huonosti.

Ikävää sarjan kannalta on, että todella lahjakas ja värikäs kuljettaja menehtyi. Kyllä tuo ainakin muutaman kisan ajan latistaa tunnelmaa ja pistää ajattelemaan elämän arvoja.

Hieno laji kaikesta huolimatta.
 
Vaikka tämä tuntuukin niin kaukaiselta asialta niin kyllä se silti koskettaa. Kisan katsottuaan tuli tosi paha olo ja eilisen päivän aikana tuo tapahtuma ja edesmennyt kuski tulivat mieleen monesti...
 
Vaikka tämä tuntuukin niin kaukaiselta asialta niin kyllä se silti koskettaa. Kisan katsottuaan tuli tosi paha olo ja eilisen päivän aikana tuo tapahtuma ja edesmennyt kuski tulivat mieleen monesti...
Sama juttu täällä. Pahalta tuntuu.

Suuri menetys lajille, Marco oli värikäs persoona ja lahjakas kuljettaja. Lepää rauhassa, Super Sic.
 
Vaikka tämä tuntuukin niin kaukaiselta asialta niin kyllä se silti koskettaa. Kisan katsottuaan tuli tosi paha olo ja eilisen päivän aikana tuo tapahtuma ja edesmennyt kuski tulivat mieleen monesti...
Sama juttu täällä. Pahalta tuntuu.

Suuri menetys lajille, Marco oli värikäs persoona ja lahjakas kuljettaja. Lepää rauhassa, Super Sic.
I agree. Järkyttävä tapahtuma...
 
ei Edwards tai Rossi todellakaan voineet tuolle yhtikäs mitään. Eihän kukaan voinut tietää, että Simoncellin pyörä tulee kääntymään tuolleen kuin se teki.

Edwards kyllä yritti jarruttaa/väistää, mutta aikaa ei vain yksinkertaisesti ollut. Rossilla taas oli vielä Edwardskin näköesteenä, joten tuo mahtoi tulla vielä pahemmin puun takaa.
 
/\/\ Tuolla saapi ainakin varmaan ammattikuskien vihat niskaansa. Eihän remmi AUKEA, jos se on löysällä. Se vain lirvahtaa leuan ylitse. Tuossahan remmi repaji pitkällä-->kyllä se on repeytynyt irti jommastakummasta päästä.
 
Mitähän sieniä Erkki-setä on syönyt? Urheilulehti
En kyllä usko millään, että kypärän hihna olisi huonosti kiinni. Oman kokemuksen mukaan kypärän käytös kovissa nopeuksissa muuttuu, jos kypäräremmin jättää löysälle ja kyllä remmien sijainti on suunniteltu siten, että haitta pään luonnollisille liikkeille on minimaalinen.

Jossain aiemmassa yhteydessä spekuloitiin sitä, että yksi ongelmallisin tilanne noissa yliajoissa on se, että kuuma, pyörivä eturengas tarraa kiinni kypärään joka liukuu renkaan eteen. -> eturengas pyöräyttää kypärää aika vauhdilla jolloin niskavammojen todennäköisyys on suuri.

Tässä tapauksessa yliajoja ei ollut vain yksi, vaan kaksi. Edestäpäin otettua kuvaa katsoessa ei jää epäselväksi että kuinka kovassa rutistelussa Marco on välissä ollut.

Itse en kuskin edesottamuksien perusteella häntä suosikkinani pitänyt, mutta lujaahan se meni ja tuloksista pisteet jaetaan. Kuskina vähän samanlainen kuin Kilin-Colin McRae rallin puolella aikanaan. Rauhallisia multia, mutta lajiin nämä tapaukset vain ikävä kyllä kuuluu.

Kuten JR tuossa aiemmin kirjoitteli, niin ikäviä tapauksia löytyy myös kotoisista porukoistamme, viimeisin tältä kesältä. Riskit on vaan tiedostettava ja hyväksyttävä jos lajia tahtoo harrastaa. Jos itse olisin yliajajana vastaavassa tilanteessa jokkiksessa, niin leikki loppuisi todennäköisesti kohdaltani siihen. Se erottaakin meidät noista jätkistä, että he ovat todennäköisesti näitäkin lajin aspekteja joutuneet käsittelemään päässään ja he ammattilaisena jatkavat taas käsittämättömällä vauhdilla ensi kisassa.
 
Ja puku on leikattu ajoasentoon. ei siellä mitään metallirankaa ole:) tsiisus Erkki...
 
Back
Ylös