• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RIP Marco Simoncelli

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja minä org
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Marco Simoncellin tapauksessa suurin syy kuolemaan on kypärän irtoaminen" - Mustakari taitaa siis olla myös lääketieteen asiantuntija, ja hänellä on yksityiskohtaista tietoa S:n vammoista?

Asiahan voi toki osoittautua olevan juuri näin, että kypärän irtoaminen ratkaisi pelin, mutta lienee kyllä pikkuisen aikaista julistaa sitä, kun ei tuota varmaan ole vielä ehditty tutkia loppuun asti. Tomizawa ja Jones kuolivat vähän samantyyppisten osumien seurauksena, vaikka heillä pysyikin kypärä päässä.

Väite hihnojen pitämisestä löysällä kaipaisi kyllä tuekseen jotain.
 
Toisella kertaa (kesä 2010) kilpakumppani kaatui eteeni enkä kerennyt kissaa sanomaan. Ei mitään mahdollisuuksia jarrutukseen, hieman ehdin pyörääni pystympään saamaan, mikä johti siihen, etten osunut päähän vaan ajoin hartioiden yli.

Kyllä siinä kypärässäkin on renkaan jälkiä, ja se muuten halkesi niskasta leukasuojaan asti. Siitä kyllä ei ole varmuutta kuka tai mikä siihen osui.

Silloin kypärä kumminkin pysyi päässä, mutta kypärän lisäksi pää halkesi ja pari laskimoa repesi aivoissa... Suomeksi sanottuna hengenlähtö oli _näin_ lähellä.

Tässä lajissa välillä sattuu.
 
Kyllä siinä kypärässäkin on renkaan jälkiä, ja se muuten halkesi niskasta leukasuojaan asti. Siitä kyllä ei ole varmuutta kuka tai mikä siihen osui.

Silloin kypärä kumminkin pysyi päässä, mutta kypärän lisäksi pää halkesi ja pari laskimoa repesi aivoissa... Suomeksi sanottuna hengenlähtö oli _näin_ lähellä.

Tässä lajissa välillä sattuu.
Eturengas meni kroppasi yli, on mahdollista, että takarengas on sitten täräyttänyt pottaan. Takakamerasta kuvaa katsoen näkyy, että seuraava kuski (Petri H) menee todella läheltä sun päätä, mutta ei näyttäisi osuvan. Petri joutuu heittäytymään sivulle. Se oli senteistä, ehkä milleistä kiinni. Pääsi ei kuitenkaan kuvassa heilahda enää sen jälkeen kun Pete vetää ohi.

Pitää joskus ottaa muutama ja katsella nauhalta se. Valitettavasti silloin etukamera ei toiminut, mutta takakamerasta tilanne näkyy aika hyvin, ei kylläkään kaatumisesi.

Jukka
 
Ei hyvää päivää. Siinä on kyllä sellainen asiantuntija taas päästetty ääneen ettei rajaa.

Kuskit näyttävät jopa koomisilta haalarit yllään ja joutuvat kävelemään köyryasennossa niiden metallisuojien takia.

Oikeaoppisesti kiristettynä se puristaa kaulaa ja estää hieman pään liikeratoja.

Kyllä nuo 100 gramman titaanipalat olkapäissä vetävätkin selän niin kovin kyyryyn. Pääkään ei juuri liiku kun laitan potan narun oikein kunnolla kireälle, varmuudeksi vedän vielä toisen naurun kaulaan ja laitan puuhun toisen pään.

Saisikohan tuohon vielä Rita Tainolan kommentoimaan tai Kyllösen "Suuttimista tulee savua" Johon Keke: "Meillä ammattilaispiireissä noita kutsutaan pakoputkiksi."

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottor....isempia

Jos itse kuolen 40 vuoden päästä on luultavinta, että kuolinsyyksi todetaan ennenaikainen syntymä, n. 30-50 v etuajassa.

Seuraavaa aivopierua odotellessa...
 
Erkki pitäisi päästää jo eläkkeelle! Jos moottoriurheilua tuntematon ihminen (joita urheilulehden lukijakunta pääasiassa lienee) lukee tuon hän voi sen ottaa faktana. Tuosta ei mistään käy ilmi että kysymyksessä on lajia tuntemattoman kirjoittajan oman harhaisen mielikuvituksen tuote. Minusta tuo on jopa aika törkeää mustamaalausta.

Jotkut voivat pitää Erkkiä F1 asiantuntijana, mutta Erkin muisti pettää siltäkin osin tuossa jutussa:
sanoi:
"Formula ykkösissä edellinen kuolonkolari sattui parikymmentä vuotta sitten Monzassa"

Tuolla Erkki tarkoittanee Imolan mustaa viikonloppua vuonna 1994, jolloin Razenberger ja Senna menehtyivät.
 
Uskomaton pohjanoteeraus tuo Urheilulehden "juttu". Kertoo kaiken ko. lehdestä ja sen toimituksesta.



Simoncelli lennätettiin viime yön aikana Kuala Lumpurista Roomaan. Mukana lennolla olivat mm. Marcon isä Paolo ja tyttöystävä Kate sekä Valentino Rossi. Hautajaiset ovat torstaina Corianon kaupungissa, jossa Simoncelli asui, lähellä mm. Riminiä ja Misanon rataa.

Tuossa Kevin Schwantzin kirjoitus Simoncellistä: http://superbikeplanet.com/2011/Oct/111024-34-rip-sic.htm
 
jos noi kuskit kaatas pyörän aina kun on läheltä piti tilanne, niin ne olis kyljellään koko ajan.

uskomaton pyörä kyllä, että kylki maassa renkaat yhä pitää. Itse asiassa pienellä sääntömuutoksella tuon voisi estää. Akselisliderit pakollisiksi, jotka irrottavat pidon renkaista jos kylki koskee noin reilusti maahan.
Joskus tosin onnistuu... http://www.youtube.com/watch?v=_EedDDDd0xo&feature=related    linkin kaverilla ja eräällä suomalaisellakin SB kuskilla toisinaan

Jokatapauksessa kouraisi taas pahasti. Tälle vuodelle kyllä kasaantunut liikaa näitä uutisia. Ja ihan henk.kohtaisella tasollakin.
 
jos noi kuskit kaatas pyörän aina kun on läheltä piti tilanne, niin ne olis kyljellään koko ajan.

uskomaton pyörä kyllä, että kylki maassa renkaat yhä pitää. Itse asiassa pienellä sääntömuutoksella tuon voisi estää. Akselisliderit pakollisiksi, jotka irrottavat pidon renkaista jos kylki koskee noin reilusti maahan.
Joskus tosin onnistuu... http://www.youtube.com/watch?v=_EedDDDd0xo&feature=related    linkin kaverilla ja eräällä suomalaisellakin SB kuskilla toisinaan

Jokatapauksessa kouraisi taas pahasti. Tälle vuodelle kyllä kasaantunut liikaa näitä uutisia. Ja ihan henk.kohtaisella tasollakin.
Takana tulevilla tyypeillä varmaan PSV(panic shit valve) on aktivoitunut.

Melko pelastuksen tekee se ryhmän viimeinen tyyppi.
 
jos noi kuskit kaatas pyörän aina kun on läheltä piti tilanne, niin ne olis kyljellään koko ajan.

uskomaton pyörä kyllä, että kylki maassa renkaat yhä pitää. Itse asiassa pienellä sääntömuutoksella tuon voisi estää. Akselisliderit pakollisiksi, jotka irrottavat pidon renkaista jos kylki koskee noin reilusti maahan.
Joskus tosin onnistuu... http://www.youtube.com/watch?v=_EedDDDd0xo&feature=related    linkin kaverilla ja eräällä suomalaisellakin SB kuskilla toisinaan

Jokatapauksessa kouraisi taas pahasti. Tälle vuodelle kyllä kasaantunut liikaa näitä uutisia. Ja ihan henk.kohtaisella tasollakin.
Tuossa videolinkissä omaan silmään pistää eniten, kolme täysin suojaamatonta ratatuomaria ja loukkaantunut kilpakumppani ulkokaarteessa juuri siellä, mihin tuosta kaatumalla olisi päätynyt. Uskoisin siinä Jamie Hackingin ja kumppaneiden ajavan keltaisen lipun vaikutusalueella, minkä pitäisi tarkoittaa ajamista turvallisesti tilanteen ohi. Uskoisin, että tilanteen huomannut ratatuomari, joka hackingin perään huitoi ei juuri arvostanut häneen tapaansa ajaa siitä ohi.

Simoncellin tapaus oli surullinen ja puhdasta huonoa onnea. Erkki Mustakarin kirjoitus siitä taas oli lähinnä mauton.
 
Vissiin aika ikävän heikosti sujui vakavasti loukkaantuneen kuljettajan käsittely tapahtumapaikalla - taas kerran. Ei luojan kiitos näytetty tv:ssä, mutta kuulemma oli taas mätkäisty paareille, ja ainakin osin myös onnistuttu tiputtamaan niiltä alas.

Katon ja Tomizawan tapauksissa tuli pyyhkeitä samasta asiasta, ei vaan tunnu meininki muuttuneen (no nyt sentään tuli punalippu heti, kuten pitikin). Tuskin olisi mikään pelastanut Simoncelliä. Mutta joskus vielä saavat jonkun vähän lievemmin loukkaantuneen nitistettyä tuolla meiningillä.
 
Erkki Mustakarin kannattais kyl pysyä niis formulois ku ei näytä ymmärtävän paskaakaa moottoripyöräilystä. Ei edes varusteista ole näköjää minkäänlaista tajua. Huhhuh kaikkee sitä saadaaki julkaista
thumbs-up.gif
 
Ikävä tapaus joka osoittaa jälleen miksi turvallisuudesta puhutaan aina esim. moottoriradalle lähdettäessä.

Kuskit tietävät riskit ja moottoriurheilussa sattuu ja tapahtuu.
välillä myös erittäin ikäviä asioita.

Nää Mustakarin lausahdukset on kyllä niin erikoisia, että oikein hävettää miehen puolesta.
 
Vissiin aika ikävän heikosti sujui vakavasti loukkaantuneen kuljettajan käsittely tapahtumapaikalla - taas kerran. Ei luojan kiitos näytetty tv:ssä, mutta kuulemma oli taas mätkäisty paareille, ja ainakin osin myös onnistuttu tiputtamaan niiltä alas.

Katon ja Tomizawan tapauksissa tuli pyyhkeitä samasta asiasta, ei vaan tunnu meininki muuttuneen (no nyt sentään tuli punalippu heti, kuten pitikin). Tuskin olisi mikään pelastanut Simoncelliä. Mutta joskus vielä saavat jonkun vähän lievemmin loukkaantuneen nitistettyä tuolla meiningillä.
Tässä on videota: tumpelot vauhdissa

On se vaan kumma, kun päästetään tuollaisia tumpeloita liikuttelemaan ja kantamaan potilasta. Hemmetin tunarit!!
mad.gif
 
sanoi:
Tässä on videota: tumpelot vauhdissa

On se vaan kumma, kun päästetään tuollaisia tumpeloita liikuttelemaan ja kantamaan potilasta. Hemmetin tunarit!!

Tuosta ei voi kuin todeta että ei ole todellista...

Ja Mustakaria nyt ei kovin vakavasti ole kannattanut ottaa formuloissakaan vaikka kokemusta on mutta ton aivopierun jälkeen epäilyttää että kulkeekohan hissi enää ihan ylös asti.

Simoncellin case todella surullinen ja h*lvetin huonoa tuuria.
 
sanoi:
On se vaan kumma, kun päästetään tuollaisia tumpeloita liikuttelemaan ja kantamaan potilasta. Hemmetin tunarit!!

Taisi vaan olla niin että potilas oli jo valitettavasti siirtynyt pois keskuudestamme.
 
Lääkärit totesivat että oli jo poistunut kun menivät paikalle,mutta elvytystä tehtiin 45 minuuttia jonka jälkeen todettiin kuolleeksi virallisesti.


Tiedä sitten mikä merkitys oli mahtavalla hiuspehkolla mahdolliseen kypärän irtoamiseen eli kypärä ei varmaan ihan yhtä tiukalla ole kuin normi kuontalolla varustetulla henkilöllä.
 
sanoi:
On se vaan kumma, kun päästetään tuollaisia tumpeloita liikuttelemaan ja kantamaan potilasta. Hemmetin tunarit!!

Taisi vaan olla niin että potilas oli jo valitettavasti siirtynyt pois keskuudestamme.
Se ei taida kuitenkaan olla pätevä peruste tiputella potilasta alas paareilta?

Ja kyllä tuossa vaiheessa kyse oli vielä potilaasta. Sillä ei ole väliä, miten pahat vammat on saanut, koska se on ihan muiden kuin noiden paarinkantajien tehtävä päättää, onko enää mitään tehtävissä. Heidän tehtävänsä on vain toimittaa potilas ambulanssiin, jotta hänet voidaan viedä pätevämmän avun ulottuville.

Nimittäin sitten tuo menee mielenkiintoiseksi, kun joku joskus vetää joskus astetta lievemmät pahkat, päätyy rullatuoliin, ja toteaa että kyllä ne jalat muuten liikkui, ennen kuin nostitte minut paareille ja pudotitte sieltä alas.

Sepangissa järjestäjäorganisaation toimesta hölmöiltiin viime viikonloppuna muutakin, saldona mm. Smithiltä kylkiluita poikki ja Marquezilla silmävamma.
 
sanoi:
On se vaan kumma, kun päästetään tuollaisia tumpeloita liikuttelemaan ja kantamaan potilasta. Hemmetin tunarit!!

Taisi vaan olla niin että potilas oli jo valitettavasti siirtynyt pois keskuudestamme.
Varikolla tiedotettiin, että oli tullut tajuihinsa jossain välissä. En kyllä oikein uskonut sitä, kun olin nähnyt törmäyksen..
nixweiss.gif
Minusta tuo oli perätön huhu, tai sellainen kuva tapahtumista on jäänyt. Pressitilaisuudessa esiintyneen lääkärin mukaan Simoncellillä oli sydän pysähtynyt jo ennen ambulanssin paikalle tuloa ja sitten oli elvytetty putkeen 45 minuuttia tuloksetta (ilmeisesti laki vaatii vähintään 45min elvytyksen?).
 
Tiedä sitten mikä merkitys oli mahtavalla hiuspehkolla mahdolliseen kypärän irtoamiseen eli kypärä ei varmaan ihan yhtä tiukalla ole kuin normi kuontalolla varustetulla henkilöllä.
Sama on käynyt mielessä. Vaikka olisi miten tiukalla, niin paksu fleda on siellä välissä, ja se joustaa. Itse asiassa tuosta on mielestäni puhuttu julkisuudessa yllättävän vähän.

Hyvä tietysti, jos se on siksi, että ei haluta lähteä mitään spekuloimaan, sillä tuo kypärän irtoaminen tullaan ihan varmasti tutkimaan äärimmäisen tarkasti, oli se sen verran harvinainen tapahtuma. Ja syyksihän voi osoittautua ihan muukin kuin pehko, kuten vaikkapa että jokin osuma rikkoi kypärän rakenteen kiinnityshihnan kohdalta, jolloin hihna lähti irti.
 
Back
Ylös