Pitäis varmaan kirjoitella jotain tarinaa yhteen vedoksi tuosta projektista.
Koko homma lähti käsistä viime syksynä, kun pohdin kuitukatteita mopoon... No sellasia olis ollut tarjolla peräti yhdeltä firmalta. Tästä tyhmistyneenä päätin alkaa tekemään itse koko hoitoa... Kuituhommat ovat jollain tapaa tuttuja, tulihan sitä tehtyä kajakkeja ja kanootteja nouruudessa. Luulin että tuosta olis ollut apua rojektiin, mutta nöy...
Aloitin sillä että purin mopon kuten kuuluu ja otin muutamat kuvat melko paljaasta rangasta... Kuvat paperille ja suunittelemaan siihen muotoja päälle...
Homma sujui alkuunsa hyvin. Suojasin alkuperäiset ja laminoin niistä ohuet kopiot (ihan vain siksi että saisin mittasuhteet helpommin kohdalleen)... Kopiot paikalleen ja leikkelemään niitä. Katteiden koko pieneni melko paljon ja pakkelin (lasikuitu sellaisen) ja lasikuitu levyjen kanssa sain haettua uusia muotoja katteisiin...
Hiontaa ja paklaamista paljon todella paljon ja vielä lisää hiukan. Oikeistaan seuraavassa projektissa kannattaa tehdä näin. Hanki kunnon muottivahaa ja tehdä todella tarkat kopiot vanhoista tai sitten tekasee sellasen pikamuotin (ohut joka kestää ehkä vain yhden kappaleen teon). Tekee lasikuidusta katteen ja alkaa sitä muokkaamaan... Näin saadaan ne pinnat jotka jäävät alkuperäisiksi valmiiksi sileäksi (ei tarvii pakkeloida ympäriinsä).
Kiinikkeitä piti muokata hieman (lähinnä sitä etummaista). No hukkaanhan se meni kuitenkin loppupeleissä... kun kerran piti alkaa tekemään omista katteista muotteja... No ompahan valmiina kun uusia desing malleja alan tekemään.
Koiran luut meni vaihtoon samalla, lähinnä tällä koitan hakea nopeutta ohjaukseen. Saas nähdä meneekö hermostuneeksi tuo ohjaus.
Kate hommasta sen verta jotta aikaa ja pakkelia sekä hermoja pitää olla, muuten tulee äitiä ikävä noissa hommissa. Lämmin paikka auttaa asiaa myös melkosesti, lähinnä sellainen jossa tuuletus pelaa eikä pölystä ole haittaa...
Undertailin teko on suhteellisen helppoa, sen kun leikkaa vanhan silpuksi ja leipoo uuden tilalle... Joopa joo... ei mennyt ihan noin homma, kun piti hakea tuokin vaikeimman kautta.. Nyt se olis helppoa...
Lisää kohta... nyt pitä venytellä ja muotoilla nahkapukua ja katsella telkkaria...
Muottien pohjista sen verta asiaa jotta. Pinnan tulee olla sileä liki virheetön. Helpottaa kummasti tulevan katteen pohjatöitä. Jos saat muotista helevetin hyvän noin pinnaltaan niin ei tarvii tehdä muita pohjia valmiiseen kuin pinta hionta ja maalia niskaan. Tämä siis jos teet lasikuidusta katteet.
Jos lähtee rohkeasti käyttämään hiilikuitua tai hiilikuitu/aramid mattoa niin silloin muotin pienet virheet ei näy valmiissa kappaleessa niin helposti. Hiilikuituhan on hiukan epätasainen tai siis näyttää epätaiselta lakkakerroksen läpi. Materiaalina se antaa tuossa anteeksi, mutta muuten se on vaikea. Jos tehdään lyhyt vertaus lasikuitu mattoon, vaikka siihen sekamattoon... Lasikuitu sekamatto muotuotuu todella hyvin verrattuna hiilikuituun, johtuen lähinnä siitä ettei samansuuntaisia kuituja ole. Tuollainen ristikudottu matto (jota hiilikuitu aina on) sisältää kahden tai kolmen suuntaisia lankoja jotka ovat melko jäykkiä taipumaan tiukkaan kulmaan.
Hiilikuidussa tulee tämän myötä tarpeelliseksi alipaine pussitus. Tähän on kahta tyylisuuntaa... Toinen (se vaikeampi) on tehdä muotista ns- alipaine muotti jossa on ympäriinsä sileä hyvä laippa joka kestää vääntöä ja johon saa muovin teipattua hyvin kiinni. Toinen vaihtoehto on tehdä pussi johon koko muotti mahtuu. Molemmissa vaihtoehdoissa pitää menetellä jotenkin näin. Kiinnitä muovi (rakennus muovi tai vastaava) melkein koko matkalta ja painele muovi vasten muottia ja laminoitua hiilikuitua mahdollisimman tiiviisti käsipelillä.
Yhteen pussin kulmaan tai muotin kulmaan on kiinitetty putki jossa on esim polkupyörän venttiili väärinpäin. Viimeinen teippaus ja alipaine pumpulla loput ilmat pois muotista. Lisänä kannattaa käyttää villalankoja siellä sisäpinnalla. Eli sijoittaa villalangat säteittäisesti tulemaan kohti sitä ilmaputken reikää ja niiden avulla saadaan viimeiset ilmat pois muotista ja hiilikuitu painumaan kunnolla muottia vasten.
Sitten siitä laminoinista jotain.
Kun laminoidaan lasikuitua muottiin. Muotit pitää pestä huolellisesti ennen vahausta. Vahaa kannattaa ja pitää laittaa monta kerrosta ja muistaa vahata ne reunat myös.
Pintaan levitetään Geeli maalia (Gel Coat) ja annetaan kuivua tunnin verran. Siihen päälle sivellään hartsia ja aletaan levittelemään lasikuitua. Lisää hartsia ja lasikuitua. Telalla telataan lasikuitu kunnolla muottia vasten. Kiinnitys kohtiin hiukan runsaammin lasikuitua ja annetaan kuivua yön yli.
Irroitus kevyesti reunasta vääntämällä. Valmis kappale irtoaa muotista helposti jos vahaus on onnistunut hyvin ja muotissa ei ole negatiivisia kulmia.
Hiilikuidulla ensiaskekeleet samanlaisia eli muotin pesu ja vahaus... Todella huolellinen vahaus. Pintaan levitetään sitä epoksi hartsia johon olet käyttänyt puolet omaisuudestasi (toinen puoli meni hiilikuituun). Kun epoksi on kuivahtanut hetken (ei tartu enään sormeen, mutta ei ole kovettunut täysin) asettelet hiilikuitu maton paikalleen (siis sehän on leikattu oikean muotoiseksi jo valmiiksi ja leikaus kohdassa on ollut maalarinteippi estämässä kuidun purkautumista). Matto hollilla muotissa ja kevyt levitys epoksia (muista että se on kallista)... Tätä ei saa telata ei ainakiin voimakkaasti. Painelet kuidun niin tiiviisti kuin mahdollista muottia vasten ja asettelet villalangat sinne. Koko hoito pussiin ja ylimääräiset ilmat pois käsin painelemalla. Pussi tiiviisti kiinni ja imet ilmat pois sieltä. Pussi painuu kunnolla muottia vasten kokonaisuudessaa. Jätä kuivumaan 12-16 tunniksi...
Irroitus kuten lasikuidulle.
Nyt yksi huomioitava seikka.
Jos suuniteltu kappale tulee kahdesta muotin palasta niin jätä laminoitu pala muottiin ja hio muotin laipan kohta siihen laipan tasolle ja yhdistä muotit toisiinsa (olethan tehnyt siihen hyvän laipan ja porannut reiät kohdalleen). Muottien yhdistyksen jälkeen laminoit sen sauman kiinni (jätä tällä kertaa se geelimaali tai ylimääräinen epoksi kerros pois). Anna kuivua taasen ja kuivumisen jälkeen pultit irti laipoista ja kevyesti vääntämällä muotit irti. Nyt sinulla pitäisi olla joko Geelimaali pintainen lasikuitu kappale tai sitten todella hieno pintainen hiilikuitu kappale kädessäsi. Reunojen silottelu ja kiinnitys reikien porailua ja sovitus paikalleen... Lasikuitua voi työstää ihan normaali hiontatykaluilla (sähköisillä) ja hiilikuituun tulee käyttää joko manuaalisia välineitä tai sitten paineilma laitteita... Hiilikuitu pöly on sähköä johtavaa ja täten voi rikkoa hienot sähkötyökalut.... Lisää kohta, nyt palaveriin