Romaniaan?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hanga
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sori, unohdin laittaa tänne kommentit että helkkarin hienoa oli, tuosta GPS:stä ei ollut apua, kattavuus oli luokkaa päätiet, mitään kohteita löytynyt. Eli kartat kannattaa ostaa etukäteen suomesta. Siten teinkin itse. No - GPS silti toimi hienosti koko ajan joten pystyin tekemään POI (Point of Interest ) merkkejä jännistä mestoista mitä ei ollut merkitty edes karttoihin. Hyvänä esimerkkinä esim. Baile Herculanen _ilmainen_ kuumalähde jossa voi käydä kylpeässä. Ai että oli hienoa. Oli satanut puolitoista vuorokautta putkeen ja joki tulvi, siis !!! että oli uskomaton fiilinki, aivan epätodellista. Muutenkin Romaniassa ja itäeuroopassa maisemat olivat hienoja, tiet hyviä/kohtalaisia ja ennenkaikkea ihmiset olivat uskomattoman ystävällisiä. Ei mitään hemmoteltuja keskieurooppalaisia nirppanokkia jotka fobioissaan eivät uskalla edes tulla juttelemaan.

Kuvat on netissä mutta en ole vielä laittanut niihin kuvauksia, tässä pari esimerkkiä.

Allekirjoittanut itse, maanvyörymä vienyt tien ja kaiteen, 150m pudotusta seläntakana. Ei ollut ainoa mesta jossa edelliskesän tulvat olivat tehneet isoja tuhoja.
IMG_2735.JPG



Mario ja Suzanne fotoilemassa.
IMG_2756.JPG


Top Siikret kylpylämesta Baile Herculaneumissa.
IMG_2834.JPG
 
No hyvä, ettei kaikki tiet ollut sateen mukana menneet.

Aika maisemakuvia....Missäpäin kaikkialla kurvailit ?
 
Reitti oli Baltia-Puola(masuria)-Slovakia-Unkari-Romania ja menomatkalla poikkesin vain tuolla Masurian järvialueella, sitten suorinta reittiä Romaniaan. Romaniassa Sigisoaran kautta Brasoviin/Braniin, siellä ajoin tuon saksalaispariskunnan kanssa Transfagars Highway lenkin, uskomaton ajokokemus, perse ja polvet muistivat sen vielä viikon päästä. Sitten ajoin Constantaan Mustan meren rannalle Neptuniin, löhöilin siellä muutaman päivän. Sen jälkeen paluumatkalle Bukarestin kiertäen kohti Porte del Fieriä (Iron gate, tonavan rautaportti), sieltä Baile Herculaneum, sitten Timisoara ja taas takaisin Unkariin. Unkarissa Eger (hieno!), sitten Slovakiaan ja eikun lisää vuoristoja, alemmat ja ylemmät Tatravuoret tuli nuohottua, hiton hienoja paikkoja kummatkin. Slovakiasta Puolaan Zakopaneen, en tykännyt. Puolassa 60+ miljoonaa asukasta ja Zakopanessa aivan megaryysis eikä mitään maisemia vs. Slovakia. Ajelin sieltä Zakopanesta Krakovaan ja olin yön siellä, Wovel Hill ja Kasimierz helkkarin hienoja, Krakova kaupunkilomakohteena varmasti tulevaisuudessa, niin paljon nähtävää siellä. Pyörällä hikinen paikka. Sitten taas kohti Masuriaa ja siellä hyytäviä seikkailuja lentohiekkateillä joissa pyörä souti akseleita myöten sannassa. Masuriasta Latviaan, siellä itämeren rivieralla yö ja takas suomeen. 17 päivää, rahaa meni reilu tonni sis. majoitukset pääasiassa camping, safkat ja bensat. Hyvin edullista reissata tuolla itäeuroopassa.
 
Juu. Oon nyt menossa neljättä kertaa tuonne suuntaan, Romania on ollut "liian kaukana" tähän asti.

Slovakia on tosissaan hieno paikka, Banska Bystrica, ym Tatrat on kuin tehtyjä mopoiluun.

Ja ne maisemat...aaarrrgghh.

Reitti sikäli samaa, Brasov / Brani ja siitä kohti suistoaluetta, josta alas, aina Bulgariaan asti.

Onko jotain erityistä, jota ei muissa maissa tarvitse ottaa huomioon ? Katujen kunto tai kulkukoirat tms ?
 
Allekirjoittanut itse, maanvyörymä vienyt tien ja kaiteen, 150m pudotusta seläntakana. Ei ollut ainoa mesta jossa edelliskesän tulvat olivat tehneet isoja tuhoja.
Aika korkeat tulvat, jos nyt oli kuivana 150 metriä pystysuuntaan
smile_org.gif
Heh, jooh, tässä näkyy hyvin että kun suomalainen kuulee sanan tulva niin mieleen tulee joku pohjanmaan tulva missä tasangolla oleva joki tulvii yli äyräiden. Tuolla vuoristoissa se tulva ei ole ihan sama asia koska pudotusta on samassa niin vesi ei mene kovin usein yli äyräiden. Vesi ottaa kyllä korkojen kanssa kaiken irto-aineksen mukaan mitä irtoaa. Lopputulokset tuommoisia, vesi+kiviaines tekee selvää jälkeä.

Monessa paikassa myös tie oli vain mennyt metrin-pari alaspain, koko rinne oli lähtenyt liikkeelle, näytti jännältä ja oli välillä haastavaa ajella läpi. Asfaltissa oli monesti terävä katkoskohta ja sen jälkeen puolen metrin pudotus huuhtoutuneelle savelle tai soralle. Semmoinen oltiin korjattu laittamalla kuormallinen soraa ja vähän lapiolla levitelty sitä että pääsee autolla yli. Romania taitaa odotella EU-jäsenyyttä ainakin tienpidon suhteen.
smile_org.gif
Kulkukoiria on aika hiton paljon tuolla. Eivät aiheuta isommin haittaa, mitä nyt huoltsikoilla haukkuvat kovasti kaikkia kulkijoita.
 
Toumash: eikö ollutkin hieno maa! mä kävin ennen juhannusta myös Romaniassa ja ajoin melkein saman reitin paitsi en käynyt Constantassa. millainen kaupunki se oli? jospa ens kerralla...mitä pidit rautaportilta Timisioraan tie...aika kuoppaista oli
biggrin.gif
mutta kun ei kiirettä niin mikäs siinä. en suosittele herkkähipiäisille
062802moto_prv.gif

muuten samoin mitä joku tuolla edellä jo totesi, tuo ystävällisyys sai minutkin hämmästymään ja että se maa ei ole vielä pilaantunut kapitalismin tuomasta ylimielisyydestä. sinne siis vielä kun ehtii! kohta nekin juoksee kohti Amerikkaa..
confused_orig.gif
mustalaiskaravaanit kivasti värittää maisemaa ,mutta niistä ei haittaa.palvelut pelaa hienosti, visa electronilla voi maksaa joka paikassa, kaikkea löytyy, bensikset auki läpi vuorokauden y.m.s mopo kandee huoltaa hyvin ennen matkaa,koska mp-liikkeitä saati korjaamoja todella harvassa.
 
Reitti sikäli samaa, Brasov / Brani ja siitä kohti suistoaluetta, josta alas, aina Bulgariaan asti.

Onko jotain erityistä, jota ei muissa maissa tarvitse ottaa huomioon ? Katujen kunto tai kulkukoirat tms ?
Bulgariassa riittää aina haastajia liikenteessä, eli älä provosoidu ja lukitse pyörä huolella. Jos kaipaat vinkkejä, minne siellä kannattaa mennä, niin täältä pesee.
 
Joo, vinkit Bulgariastakin tervetulleita !

Pari pelikaania olis tarkoitus nähdä. Siitä alas Turkin suuntaan-->Kreikkaan -->Italiaan paatilla.
 
Joo, vinkit Bulgariastakin tervetulleita !
Jos Romaniasta tulet, niin rajan yli pääsee mm. Calafat - Vidin (lautta), Bukarest - Russe (silta), Calarasi - Silistra (lautta) ja rannikolla Mangalia - Durangulak. Rajalla tarjoavat tiemaksuvingenttiä, jonka voi ostaa määräaikaiseksi, ilman sitä ajo käy kärähdettäessä kalliiksi. Jos et ole rekisteriin merkitty omistaja/haltija, täytyy olla jonkinlainen valtakirja käyttää k.o. ajoneuvoa.
Tutustumiskohteita on etenkin historiasta kiinnostuneelle ämpäritolkulla, rannikolla mm. KALIAKRA ja NESSEBAR.
Suomalaisethan olivat innolla mukana Bulgarian VAPAUTUKSESSA, siitä muistoja tarjoavat mm. PLEVEN ja SHIPKA.
Vuoristoseudut ovat todella kauniita ja eräs tutustumisen arvoinen paikka on RILA ympäristöineen. Jos mineraalivesissä lutraus kiinnostaa, niin HISSAR on siihen hyvä paikka.
Luontoa ihmetteleville sitä riittää ja pintaliitäjille löytyy sitten tietysti näitä lomahelvettejä vaikka lampaat söisi, VARNA on kuuluisa yöelämästään, OBZORissa on joka heinäkuu isot, kansainväliset motokokkareet (jonne ajattelin ensi vuonna yrittää) jne.
Hyvä sivu etsiä lisää etenkin motoristin silmin on TÄSSÄ ja meikältäkin voi kysellä.
 
Hyvä, kiitoksia !

Tarkoitus olisi ylittää tuo raja (RO-BG) tuosta Mangalia-Durangulak tullista. Kuka tietää vielä...

Eiköhän tuolla osu jokin kulttuurikohde matkalle, itseäni ei nuo rannat niin paljon kiinnosta. Unescon sivuilta löytyi muutama mielenkiintoinen kohde myös.

Onkos Romaniassa vingetentapaista ollenkaan tyrkyllä ?
 
Osoitteesta http://www.romaniatourism.com/ löytyy yleisinfoa maasta, mm. näin:

"Independent travelers entering Romania by car (own or rental) need to obtain a road toll badge, called RoVinieta. RoVigneta is available at any border-crossing point, postal office and most gas stations at a cost of $3.00 to $5.00 (valid for up to 7 days) or $6.00 to $8.00 (valid for up to 30 days), depending on car type. To avoid any problems please buy the Rovigneta when entering the country. Proof of insurance and the car's documents/ registration are also required."

Muttei sanota tarviiko RoVinietan vain autoilija vai myös mopolija.
 
Käväisin Romaniassa, Cluj-Napocassa, joka on isohko yliopistokaupunki Transylvaniassa. En kyllä mennyt mp:llä, vaan lentokoneella (viikon työreissu). Ympäristössä liikuin vähäsen pikkubussin ja linja-auton kyydissä.

Kartoista opin sen verran, että unkarilaiset kuulemma julkaisevat Transylvanian alueen karttoja, joissa nimet ovat vain unkarin kielellä. Heidän mielestään ko. alue kuuluisi Unkarille. Niiden karttojen kanssa voi olla vaikea suunnistaa Romanian teillä, sillä en ainakaan havainnut kylttejä kuin romaniaksi, ja erikieliset nimet ovat hyvin erilaisia, esim. tuo Cluj on unkariksi Kolozsvár ja saksaksi Klausenburg. Ilmeisesti kannattaa siis ostaa kartat Romaniasta tai ainakin romaniaksi.

Päätiet vaikuttivat ihan hyviltä, mutta pikkutiet olivat aika kammottavassa kunnossa. Välillä mentiin ainakin bussilla ihan kävelyvauhtia. Ja liikenteessä on tosiaan kaikkea mahdollista härkävankkureista urheiluautoihin; moottoripyöriä näin todella vähän, ehkä n. 10 koko viikon aikana, ja niistäkin ikävä kyllä yhden kyljellään kadulla.
 
Upea maa tuo Romania!  
062802jumpie_prv.gif
 Kävin siellä taas tänä kesänä... olikohan jo 5 kerta mopottimella. Ja Slovakia on toinen "pelipaikka".  
bowdown.gif
Unkari on jo pilattu saksalaisten (ja EU:n...) toimesta  
033102ass_1_prv.gif
...paitsi tietty Tokajin viinialue!  
033102beer_1_prv.gif
 
Jep.

Tänäaamuna palasin reissulta ja kyllä taas kannatti. Romanian tiet ei ehkä ihan ykkösluokkaa olleet, mutta kyllä sielläkin kyykyllä pääsee. N.9500 km tuli ajettua 3:ssa vkossa.
 
Muuttuu kiinnostavaksi EU:n myötä...Mites siellä tuo "night-life"?

Tiestö taitaa olla jo aivan ajettavassa kunnossa, pääsääntöisesti.Mitä kustantaa keskimäärin majoitus ja ruokailu ravintoloissa?
smile_org.gif
 
Menee perseelleen EU:n myötä!!!!! Sille malle käy ihan samalla tavalla, kun Unkarille on jo käynyt. Kun Eurooppalaiset "herää" ja tajuaa ton Romanian jutun, ni silloin se on jo liian myöhäistä mennä sinne! Ei sen maan EU:hun liittyminen tiedä mitään parannusta mopokuskin elämään, päinvastoin hintataso lähtee nousuun, kun kuuraketti!

Hintatasosta mainitsisin, että noin 3-4€ syö hyvässä ravintolassa mahan täyteen ja samaan hintaan vetäsee tummaa Silvaa ison tuopillisen ja kenties Garronea palan painikkeeksi...  
cool.gif
Oluen hintahan on ihan käyttökelpoinen mittari maan hintatasosta ja se maksaa siellä ravintolassa/kuppilassa noin 50-60 senttiä/puoli litraa ja se on sitten olutta, eikä mitään kusta ! Majoittunut en ole koskaan ravintolaan siellä, vaikka sitä edellinen kysyykin, mutta eiköhän sekin liene mahdollista sielläpäin maailmaa...  
biggrin.gif


Tota mainitsemaasi "night lifeä" ei tartte odotella yöhön asti, sitä on siellä tien varressa ihan koko päivän.... ei muuta, kun "niittämään kauraa"...  
biggrin.gif


Majoitus on siinä 15-25€ B&B paikoissa, jotka on parhaita mopomiehelle.

Tiestö on ihan eri tarinan aihe, mutta kaikkeen siellä on varauduttava....

Ps, ite kävin siellä pyörimässä kesällä, 8300km ja 3 viikkoa ja 3 päivää. KANNATTI EHDOTTOMASTI!!!! (taas kerran) 
033102beer_1_prv.gif
 
Bensa ainakin maksaa kohta saman verran kuin EU:ssa. Nyt näytti hinta olevan jo noin 3,6 RON/litra; siis uutta leitä (siellä on kivan sekavasti kahta eri rahaa liikenteessä, vanhoissa vain 4 nollaa liikaa), joka on kutakuinkin euron verran. Se on vissiin aika paljon palkkatasoon nähden. Ei siis ihme, että hevospelilläkin vielä mennään.
 
Jep.

Majoitukset liikkuu n.8-40 € väliiin, Beijus- nimisessä kylässä oli 32 €/ 2 hlöä, tosi kiva paikka, satelliitti tv:t ja oma lukittava piha, ym.

Bensasta en tiedä, mitä oli, mutta välttäkää halvempaa " ECO" - bensaa. Savuttaa niin s**tanasti !

Lähellä Vlad Tepesin linnaa majoitus pension oli n.20 € / 3 hlöä, eli 6,5 €/ pää. Tähän ei sisältynyt aamiaista, ihme kyllä....
 
Back
Ylös