Romantic Road Saksa 2006

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DrJones
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

DrJones

New member
Tulipa käytyä eteläsaksassa Romantic Road ajelemassa, suosittelen lämpimästi, siellä ehtii käydä hyvin 1,5 viikossa. Kilometrejä kertyi 4883 Kuopiosta lähtien, Turusta menin Tukholmaan ja jostain syystä menin lautalla Trelleborg-Travemunde välin, takaisin tullessa ajoin Köpiksen kautta ja tulin sillan yli Malmöön.

Kävin aivan Itävallan rajalla Fussenissä. Kuvia tuli aika reilusti, vaikka teinkin jo parikin karsintaa. Kuvissa olevat kilometrit on viamichelin palvelusta katsottu ja siihen arviolla lisätty päivän harhailut, todellisia päivä kilometreja en jaksanut tarkistaa, kokonais kilometrit kuitenkin nuo mainitut. Kiitokset vielä GSX-F:lle, takapuoli ei edes pahasti puutunut
smile_org.gif

http://kotisivu.dnainternet.net/jkoisti....ml.html

Hienoja kuvia ja tuttuja maisemia toulla Würzburg, Fussen sektorilla. Tuli tehtyä myös vähän vastaavanlainen reissu viimekesänä, mutta autolla
tounge.gif

Loistavia kuvia, varmaan aivan huippureissu.

..kiitos kuumeen nostamisesta..
veryangry.gif

Hienoa
thumbs-up.gif
.
Tulis jo kevät et pääsis reissuun. Hyvä kun joku viittii tehdä tollasia sivuja, niin muistaa taas mitä sitä odottaa kesältä.
062802moto_prv.gif

ei se reissukipinä kyll helpota yhtää ku näit lueskelee ja kattoo hienoja kuvia
bowdown.gif

Ku ajaa samat kilsat ku Stadista Lappiin, mut etelään päin, on jo melkein Alpeilla...
062802moto_prv.gif
biggrin.gif

Ihan mukava kuvasarja Saksasta. Vähän samanlainen reitti itselläkin suunnitelmissa enskesänä + alpit siihen päälle
smile_org.gif

Ihan hyvillä mielin noita nyt pystyy jo katselemaan... Nimim. "Hki - Travemünde moto + 2 h 17.7.'07 varattu".
smile_org.gif

Kiitos hyvistä kuvista ja tarinasta. Täytys varmaan joskus ajaa kokonaan tuo erotiikkatie.

Kiitos hyvistä kuvista ja tarinasta. Täytys varmaan joskus ajaa kokonaan tuo erotiikkatie.
Suosittilen kyllä varauksetta, itse nautin täysin siemauksin myös autobahnaasta, sai kerrankin ajaa lujaa! Tai jos se 160-180 on lujaa, sellasta vauhtia siellä hyvin pääsee liikenne virran mukana ja GSX-F:kin tulee vielä nätisti.

Ihan kaikkia kohteita en kiertänyt tuosta Romantic Road oppaasta, siinä on näköjään 28 merkattua kohdetta... Itse olin siis Wurzburg-Fussen välillä 2,5 päivää, joista siis viimeisenä kävin Neuschwanstein linnassa sisällä ja ajoin sen jälkeen autobahn pitkin Wurzburiin, matkalla Legolandissa poiketen. Vähempää aikaa ei mielestäni kannata varata tuolle välille, jos kaikki kohteet kiertäis niin ai varmaankaan viikko riittäs, mutta alkavat ehkä toistaa itseään jos kaikki kävis, jos ois ollu päivä tai pari enemmän aikaa olisin ehdottomasti käynyt Alpeilla! Joku toinen kerta sitten, eiköhän nuita matkailu vuosia ole vielä jäljellä
smile_org.gif

En kyllä tiedän miten olen missannut isot ja laadukkaat huoltsikat jos niitä siellä pitäisi olla, en sattunut kertaakaan "ABC" tasoiselle ja kokoiselle asemalle koko reissulla, paitsi Suomessa ;)

Kävin korjaamassa kirjotus virheitä ja ääkkös ongelmista johtuneita muutamia karttakuvien bugeja.

Alkaa pikkuhiljaa jo uutta kuumetta itsellekkin pukata, kaverin kanssa tuossa jo vähän kateltiin Lapin ja Pohjois Norjan suuntia. Norjan Lofoteillakin on tullut käytyä, se on kyllä kanssa aivan mahtava paikka, jos vaan kelit suosii...

Sulla ollut parempi kamera mukana kuin minulla.

Reissuni tarina tulee joskus "eetteriin", mutta tuota ihmettelen kun moitit noita bahnojen taukopaikkoja.
Sillä siellä paikat kestää kunnossa kun joutuu maksamaan hyyskässä käynnistä.

On siellä monin paikoin käytössä se vanha tapakin eli kun tulet ovesta sisään " hotelli helpotuksen" puolelle niin pöydällä on joku kippo taikka lautanen johon roposet siivoojaa varten.

Parhaimmissa paikoissa pääsee suihkuun kohtuu hintaan.

Tuota suomalaista kolmen kirjaimen ketjua kun mainostelet hyväksi täällä härmässä niin olisi todella ikävä ajella Saksassa jos törmäisi jatkuvasti samanlaisiin ja saman ketjun paikkoihin.

Saksalaisten nykysysteemistä nautin ainakin minä siellä kulkiessani.

Se yksi tarinasi siitä yhdeltä leirintäalueelta kun murisivat sulle aamulla.
Siellä on monella leirintäalueella käytössä melko tiukat systeemit sen suhteen mitkä alueet ovat vuosipaikan lunastaneille, mitkä karavaanareille, mitkä satunnaisille motoristeille ja mitkä lomailijoille.
Muutamat leirintäalueet ilmoittavat vielä erikseen, että ei transit matkustajille eli yhden yön vieraille. Haluavat vähemmän vaihtuvuutta pitempään paikallaan olijoitten ansiosta.

ABC-taso tarkoittaa aivan paskaa ruokaa, flegmaattista palvelua(oon vaan töissä täällä) ja surkeeta hinta/laatusuhdetta ruoan suhteen. Hyvä ettei Saksassa törmää samanlaisiin.
smile_org.gif

Samalla linjalla kuin Nakke, Sakuissa motareilta löytää hyvin paikkoja joissa tauon pidosta nauttii. Ja on kliffaa kun niin monissa eri paikoissa ruokazydemit ja valikoimat ovat niin erilaisia.
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Upea yhdistelmä kuvia ja tekstiä - onnistunut matkakertomus.
Muistutti hyvin tunnelmistani omalla ensimmäisellä etelän pyörämatkalla.

Kiinnostava varsinkin tuo selostus Satulinnan viereisestä kukkulasta. Olinkin aina ihmetellyt, mistä ne maisemakuvat tuosta linnasta oli otettu. Pitäisi joku kerta varata sinne koko päivä. Matka-ajossa kun on nuo ajovarusteet olleet kävelyn esteenä...

Kahdeksan (?) päivää ei tainnut olla hirveän pitkä aika tuollaiselle matkalle?
Seuraavalla kerralla sitten vähemmällä(!) suunnittelulla, ja enemmällä ajalla.  
062802moto_prv.gif

Sulla ollut parempi kamera mukana kuin minulla.

Reissuni tarina tulee joskus "eetteriin", mutta tuota ihmettelen kun moitit noita bahnojen taukopaikkoja.
Sillä siellä paikat kestää kunnossa kun joutuu maksamaan hyyskässä käynnistä.

Se yksi tarinasi siitä yhdeltä leirintäalueelta kun murisivat sulle aamulla.
Siellä on monella leirintäalueella käytössä melko tiukat systeemit sen suhteen mitkä alueet ovat vuosipaikan lunastaneille, mitkä karavaanareille, mitkä satunnaisille motoristeille ja mitkä lomailijoille.
Muutamat leirintäalueet ilmoittavat vielä erikseen, että ei transit matkustajille eli yhden yön vieraille. Haluavat vähemmän vaihtuvuutta pitempään paikallaan olijoitten ansiosta.
Kamera ei ole kovinkaan kummoinen, perus Ixus Digi räpsy, tuolloin en vielä omistanut järkkäriä. Tosin kokonsa puolesta Ixus tyylinen taskupokkari on aivan loistava reissulle, kun kamera on aina taskussa mukana. Järkkärin kanssa voi tulla joskus vielä suru puseroon rahtauksen ja varomisen kanssa, mutta kaipa se on koettava ennen kun tietää mitä se on.

Minä tykkään jäädä tien laitaan ja maisemille kuvailemaan, se etu itsestään reissatessa on että tuollaset maisemien kuvaus tauot saa tehdä mielensä mukaan. Porukalla reissaamisessa on toki omat etunsa, mutta kyllä itekseenkin kannattaa reissuun lähteä.

Ei tosiaankaan ole tarkoitus mainostaa mitään huoltamoketjua, vaan lähinnä paikkojen siisteys ja tarvikkeiden laatu ja valikoima ovat niitä etuja joita tarkoitan. Itse en syönyt huoltamoilla kertaakaan koko reissulla, enkä harrasta huoltamoilla ruokailua suomessakaan, joten siihen en ota kantaa.

Tosiaan aamulla keittelin trangialla pikapuurot, söin sämpylät joita monilla leirintäalueilla sai tilattu respasta aamuksi tuoreltaan suoraan leipomoista. Todella hyvä palvelu ja edulliseen hintaan
smile_org.gif
Usein ostin päivän sämpylät samalla mukaan. Meetwurstia ja aamupala tyylisiä juustoja pidin mukana, myös hedelmiä ja satunnaisesti jotain vihanneksi saatoin hommata. Illalla sitten tein isommat sapuskat leirintäalueilla, valmis pastat sipulikeitot joihin nuudeli pakkaus jatkoksi jne.
biggrin.gif
Kahvit ostin aamulla leirintäalueilta, silloin kun sattui saamaan... Muuten join kaffet turisti rysissä tai huoltsikoilla. Puolesta matkasta pidin varmuuden vuoksi red bulleja mukana, jostain se kofeiini on aamulla revittävä...

En tosiaan ymmärrä miten olen missannut isommat ja siistimmät huoltsikat, uskon kyllä että niitä on kun sanotaan, ihmettelinkin juuri sitä miksi siellä ei niitä olisi, oon tainnu vaan maisemia katella enkä mitään muuta nähny  
sport05.gif

Toi leirintäalueella murina täytyi olla jotain just jotain tollasta että mulla oli teltta väärässä paikassa alueella, tai sitten että sinne ei yhden yön yöpyjiä tms. haluttu, joten jos satutte heti lautalta Travemündeen saapuessa löytämään leirintäalueen, lukekaa saksankieliset infot tarkkaan ;) Tosiaan en yöllä muuta englantia löytänyt kuin ohjeen minne tulee majoittua ja että aamulla sitten respaan :P

Ajovarusteide kanssa kävely on asenteesta kiinni :P Tosin muutaman kerran oli pakko nostaa kytkintä kun hellettä oli yli 30c ja styroksi puku päällä kävelin jossain linnassa, sit ku ei kahviota alkanu löytää nii joha alko pannu kuumenemaan... Tosiaan kätevintä on kyllä jättää kamat leirintä alueelle ja ajella sen verran kevyissä varusteissa turistirysään että kävelyn ajaksi kaikki kamat sai takalaukkuun lukkoon.

Tosin kävi muuten tuolla prisessa ruusus linnalla kävellessä tietenkin niin että iski sen ukkos kuuron ja kartta oli tankkilaukussa, eikä se muovi sitä estäny kastumasta, eihä siinä sitten muuta kun kartan kanssa leirintäalueen vessoille ja löytyhän sieltä käsien ilmakuivain, sivuja vaan varovasti irti toisistaan ja riittävän kauan kuivailua
biggrin.gif
Sitten kaikille tarpeilla käyville germaaneille sai haastella "että kun kartta kastu jne" paljon tuli sillon ihmiset jutteleen jotain että "Mullon kans pyörä, mut vaimon kans lähettiin autolla" jne.
smile_org.gif

Kattelin vielä uudelleen tuota reissusi tarinaa, kun kiipesit sinne Tegelberg'lle tuliko Tegelberghaus vastaan? Epäilen ettet ollut kuin vasta puolivälissä ylös.
Sinne kulkee Tegelbergbahn  Schwangau'sta. Itse lopetin kapuamisen siihen Marienbrücke'lle jonka alla on se Pöllat'n putous. Syyskuussa 2006 siinä oli vanha ukko Tirolilais asussa siltavahtina. Tienasi turisteilta hyvin kuvien otoista.
Sullahan tuntui käyneen säkä sillä yhdellä leirintäalueella, pääsitkö yöksi " ruotsalaiseen " perheeseen?

Minkämerkkinen ja millä seoksilla se sun takanakkisi on kun tuolla tavoin hilseili.

Ite ostin Kawa ZZR:ään uuden gummin ( Bridgestone ) Hampurista mennessä alaspäin ja se ei hilseillyt ollenkaan vaan meni tasaisen tahmeaksi ajossa. Keskinopeus välillä vähän alle 150 km/h ulkolämpötila +28 c ja rompetta tarpeeksi mukana.

Kattelin vielä uudelleen tuota reissusi tarinaa, kun kiipesit sinne Tegelberg'lle tuliko Tegelberghaus vastaan? Epäilen ettet ollut kuin vasta puolivälissä ylös.
Sinne kulkee Sommerradelbahn ( Tegelbergbahn ) Schwangau'sta. Itse lopetin kapuamisen siihen Marienbrücke'lle jonka alla on se Pöllat'n putous. Syyskuussa 2006 siinä oli vanha ukko Tirolilais asussa siltavahtina. Tienasi turisteilta hyvin kuvien otoista.
Sullahan tuntui käyneen säkä sillä yhdellä leirintäalueella, pääsitkö yöksi " ruotsalaiseen " perheeseen?

Minkämerkkinen ja millä seoksilla se sun takanakkisi on kun tuolla tavoin hilseili.

Ite ostin Kawa ZZR:ään uuden gummin ( Bridgestone ) Hampurista mennessä alaspäin ja se ei hilseillyt ollenkaan vaan meni tasaisen tahmeaksi ajossa. Keskinopeus välillä vähän alle 150 km/h ulkolämpötila +28 c ja rompetta tarpeeksi mukana.
Marienbrücke on paikka josta aloitin kapuamisen, se siltahan ei ole kuin ihan lyhkäsen matkan päässä Linnalta (5min). Siinä sillalla kyllä kannattaa kaikkien käydä, siitä on varmaankin paras paikkaa ottaa kuvia linnasta. Sillaltahan oli kuva jossa allekirjoittanut poseeraa ja toinen kuva sillasta seuraavana päivänä linnan sisältä otettuna. Linnalle kävelin alhaalla olevilta parkkipaikoilta, en muista ohjeiden mukaista kävelyaikaa, reippaalla askeleellahan ne voi puolittaa. muistaakseni parkkikselta kävelyaika linnalle on noin 15min, eli ohjeissa ehkä 30min.

Kävelin vähän matkaa (jonkin) huipun ohi, polku lähti viemään alaspäin siinä vaiheessa jota kävelin hetken, sitten päätin kääntyä takaisin päin, kun ei ollut nuista reiteistä mitään tietoja... Ilmeisesti jonkin matkan päästä ko. huipun jälkeen olisi tullut joku alppimaja tai jotain sen tapaista, koko reitti kiertää sen kautta ja menee alaspäin vuoren toista reunaa, infosta olisi saanut jonkin esitteen "vaellusreitistä". Kurkkasin sellasta läpyskää joilta tyypeiltä takaisinpäin tullessa.

Pakko oli ottaa google kauniiseen käteen ja löysin tollasen: http://www.schwangau.de/380.0.html Google earth tarkkuus ei riittäny tuolla tarkemmin kattomaan paikkoja, millähän huipulla oon käyny ja miten lähellä noita turistirysiä/näköalamestoja olen ollutkaan!

Takagummi on Mezlerin Z6 roadtech, tollasta nypyä alko tulemaan kun ajeli +180 täydessä lastissa. Täytyy tässä vaiheessa mainita että ko. gummi on tällähetkellä ajettu yli 15500km ja lakirajaan on nyt noin 1mm. Ajoista noin 8000 on matka-ajoa täydellä lastilla yhdellä hengellä, loput sekaajoa. Erittäin hyvä ja kestävä rengas. Ajattelin kevään ensimmäiset karkeat tiet vielä ajella sillä, uusi samanlainen on jo odottamassa...

Hieno reissu, upeat maisemat, ei saa kiusata näin talvella
crazy.gif

Kiinnittyi huomio köpiksessä että laitoit tankkilaukun lukkoon ja kamat jätit pyörään - millanen tankkilaukku sulla on?

Back