• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rosvoliitin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miun pitäs löytee semmoinen HD-liitin pienen sähköperämoottorin piuhaan.
Ei aina kehtais reuhata sitä *keleen painavaa akkua pois veneestä tai sitten ruuvailla akunkenkiä irti (ei ole periteiset navat, vaan ruuvikiinnitys).
Amppeereitahan sen pitäs sietää, mutta kosteus yms. jutut ei ole niin tärkeitä.
Helppo irroitus-kiinnitys olisi halutuin ominaisuus.

Vinkkejä.

Jos käyttää kunnollisia liittimiä (esim. nuo Supersealit) niin ei ole mitään tarvetta tinata niitä pinnejäkään johtoihin kiinni. Pinnit pysyvät kyllä johdossa kuin tauti eikä kontaktissa ole mitään ongelmaa.
Mä oon aina tehnyt nuo SuperSealit niin että alkajaisiksi oon tinannut ne johtojen päät ns. yhdeksi jöötiksi ja vasta sitten puristellut pinnit kiinni ja kasaillut liittimet. Joskus vuonna miekkajakilpi yksi lentokonemekatsu neuvoi noin tekemään, mutta onko siis turhaa ähellystä?

-jp-

Ei aina kehtais reuhata sitä *keleen painavaa akkua pois veneestä tai sitten ruuvailla akunkenkiä irti (ei ole periteiset navat, vaan ruuvikiinnitys).

Vinkkejä.

Anderson connector.

96.jpg

Vinkkejä.

Ihan perinteinen päävirtakytkin!
http://www.motonet.fi/fi/tuote/482035/Paavirtakatkaisin-metallinen

Mä oon aina tehnyt nuo SuperSealit niin että alkajaisiksi oon tinannut ne johtojen päät ns. yhdeksi jöötiksi ja vasta sitten puristellut pinnit kiinni ja kasaillut liittimet. Joskus vuonna miekkajakilpi yksi lentokonemekatsu neuvoi noin tekemään, mutta onko siis turhaa ähellystä?

-jp-
Sen jälkeen kun mä rupesin tekee noin niin ei koskaan oo ollut ongelmia.

Aika hankala irroittaa...
Kun ajatus on siirtää se perämoottori saunatupaan siksi aikaa, kun ei olla mökillä.

No se ei oikein käynyt tuosta edellisestä viestistä ilmi vaikka luin sen vielä uudelleen kolmeen kertaan....
No sitten Nato rasia ja liitin... sama jota käytetään esim. kuorma-autojen päällirakenteissa, jos on vaikka irtokontti ja perälautanostin!

No se ei oikein käynyt tuosta edellisestä viestistä ilmi vaikka luin sen vielä uudelleen kolmeen kertaan....
No sitten Nato rasia ja liitin... sama jota käytetään esim. kuorma-autojen päällirakenteissa, jos on vaikka irtokontti ja perälautanostin!

Tuo nato on pirun hyvä. nykyään taitaa raskaassa kalustossa yleistyä trukkipistoke, ainakin perävaunun perälautaa varten:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10004927

Edit: tätä oli joku jo tainnu ehdotaakkin.

Tuo nato on pirun hyvä. nykyään taitaa raskaassa kalustossa yleistyä trukkipistoke, ainakin perävaunun perälautaa varten:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10004927

Edit: tätä oli joku jo tainnu ehdotaakkin.

Tuossa trukkipistokkeessa on vaan raskaassa kalustossa se ongelma, että auton pään liitintä ei saa suojattua kuten nato pistokkeessa ja siten hapettuminen on talvella äkkiä edessä......

Juu ei missään nimessä trukkipistoketta! Raskaassa kalustossakin on opittu viimeinkin että NATO-pistoke on parempi. :bye:

Vinkkejä.
Deutsch liittimet on helppo kiinnittää ja pysyy lukitusklipsulla paikoillaan.Töiden kautta tiedän, että tuota liitintä uskalletaan käyttää kaivostyökoneissakin.

Kosteussuojaus ja vedonpoisto vaatii vähän askartelua. E008- koodin lopussa tarkoittaa kutistesukalle suunniteltua peräosaa.

deutsch-DTP-assembly-2.png

Deutsch liittimet on helppo kiinnittää ja pysyy lukitusklipsulla paikoillaan.Töiden kautta tiedän, että tuota liitintä uskalletaan käyttää kaivostyökoneissakin.

Kosteussuojaus ja vedonpoisto vaatii vähän askartelua. E008- koodin lopussa tarkoittaa kutistesukalle suunniteltua peräosaa.

deutsch-DTP-assembly-2.png

Fiksun näköinen liitin, olisiko tarkempia speksejä jossain ? Muistelisin että sähköperämoottoriin menisi 10A luokkaa virtaa, mitoitus sen mukaan ( voi olla enemmänkin , riippuu moottorista).

Fiksun näköinen liitin, olisiko tarkempia speksejä jossain ? Muistelisin että sähköperämoottoriin menisi 10A luokkaa virtaa, mitoitus sen mukaan ( voi olla enemmänkin , riippuu moottorista).

Pientä mutuilua, mutta olkoon. Muistelisin että 1 vaihteella olisi virta noin 10A luokkaa, muttaa moottorista riippuen isoimmalla vaihteella 20-30A.

Sivareita ei tarvitse mukana jos laittaa avattavat nippusiteet. On muuten avuksi monessa hommassa.

Back