• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RSV4 Tuono

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Attitude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oliko se keltamusta vai ihan tämän vuoden 1100 tuotantoa?

Se keltamusta siellä parkissa oli mun Tauno jos sitä tarkotit. Kävin kanssa koeponnistamassa uuden 1100:sen ihan vaan vertailumielessä, hyvältähän sekin tuntui mutta en ole silti vielä vaihtamassa!
 
Se keltamusta siellä parkissa oli mun Tauno jos sitä tarkotit. Kävin kanssa koeponnistamassa uuden 1100:sen ihan vaan vertailumielessä, hyvältähän sekin tuntui mutta en ole silti vielä vaihtamassa!

Jostain syystä vedin siis johtopäätöksen, että olisit Bikemarinessa ollut ajelemassa mutta joo. Tokihan Lahesta löytyy varmasti muitakin Tuonon kauppaajia. BMssa oli aikanaan tuollainen keltamusta kaupan..

Edit: Juuri saamani tiedon mukaan Bikemarinessa Aprillit koeajettavissa vielä pari päivää. Taidanpa pistäytyä 😁
 
Viimeksi muokattu:
Moro
Ostin kuukausi sitten -12 Tuono aprc:n ja ehtinyt vähän tutustua siihen. Italialainen primadonna ei oikein tykkää käynnistyä kuumana, esim. tankkauksen jälkeen ei jaksa käynnistyä vaikka vähän yrittää pyörittää. Kun pyörä jäähtyy niin heti starttaa. MJL-huoltoon soitin ja sanoi, että akku pitää vaihtaa, ei voi olla muuta vikaa... Kuitenkin kylmänä starttaa aivan hyvin :dunno:. Jos se akku on sökö niin eikö sen pitäisi olla juuri päin vastoin? C-tekillä olen pari kertaa ladannut sitä mutta täynnä tuntuu aina olevan. Akku lienee alkuperäinen Yuasa. Amerikan foorumilta kahlasin hot start-topikkia 7 sivua ja yleinen vika tuntuu olevan ja "varmaksi" syyksi heiteltiin liian ohuita akkukaapeleita joissa resistanssi nousee kuumana ja moottorikarttaa joka pitäisi päivittää. Mikä lienee todellinen syy?
Sitten vielä toinen ei toivottu ominaisuus huomattu... jäähdytysnestettä tiputtelee termostaatin juuresta. Siinä kohtaa on muoviosa josta haarautuu 4 letkua ja siinä on myös termari. Tätäkin tutkailin amerikan foorumilta ja tuntuisi olevan yleinen ongelma, huonolaatuinen muovipalikka. Onko kenellekkään vaihdettu noita takuuseen? MJL-huollosta käskettiin vaihtamaan klemmari mutta kun se termari ei ole klemmarilla kiinni eikä tuota kiukkutiukkuuteen uskalla vääntää ettei tuo muovipalikka halkea.

Sunnuntaina ehdin ensimmäistä kertaa kunnolla 4 tunniksi ajamaan muuallekin kuin kehä 1:n aamu- ja iltapäiväruuhkiin. On kyllä pirun makea ja luottamusta (ei laadullista :jpstyle:) herättävä pyörä, hyvä alusta, hienosti laulava moottori ja hyvät jarrut, helppo viedä mutkateillä lujaa. Jossakin arvostelussa sanottiin, että saa kuskin tuntemaan itsensä paremmaksi kuin onkaan. Allekirjoitan.

Penkkihän tuossa on kuin paistinpannu: musta, helevetin kova ja munat paistuu kivasti. Munien palamista nopeampaa on vain bensan palaminen (9-11 l/100km).
 
:blink:Ootko kattonut millainen sininen savu sun perässä seuraa. Ainakin itsestä kuulostaa melko paljolta toi yli9 l/100km :blink:

Iha normi kulutus... Mitä tuo Lowkku sano ku eile heitettiin pikku lenkki stadissa ruuhkassa, söi kuulemma 8L/~50km :grin:
 
Moro
Ostin kuukausi sitten -12 Tuono aprc:n ja ehtinyt vähän tutustua siihen. Italialainen primadonna ei oikein tykkää käynnistyä kuumana, esim. tankkauksen jälkeen ei jaksa käynnistyä vaikka vähän yrittää pyörittää. Kun pyörä jäähtyy niin heti starttaa. MJL-huoltoon soitin ja sanoi, että akku pitää vaihtaa, ei voi olla muuta vikaa... Kuitenkin kylmänä starttaa aivan hyvin :dunno:. Jos se akku on sökö niin eikö sen pitäisi olla juuri päin vastoin? C-tekillä olen pari kertaa ladannut sitä mutta täynnä tuntuu aina olevan. Akku lienee alkuperäinen Yuasa. Amerikan foorumilta kahlasin hot start-topikkia 7 sivua ja yleinen vika tuntuu olevan ja "varmaksi" syyksi heiteltiin liian ohuita akkukaapeleita joissa resistanssi nousee kuumana ja moottorikarttaa joka pitäisi päivittää. Mikä lienee todellinen syy?
Sitten vielä toinen ei toivottu ominaisuus huomattu... jäähdytysnestettä tiputtelee termostaatin juuresta. Siinä kohtaa on muoviosa josta haarautuu 4 letkua ja siinä on myös termari. Tätäkin tutkailin amerikan foorumilta ja tuntuisi olevan yleinen ongelma, huonolaatuinen muovipalikka. Onko kenellekkään vaihdettu noita takuuseen? MJL-huollosta käskettiin vaihtamaan klemmari mutta kun se termari ei ole klemmarilla kiinni eikä tuota kiukkutiukkuuteen uskalla vääntää ettei tuo muovipalikka halkea.

Sunnuntaina ehdin ensimmäistä kertaa kunnolla 4 tunniksi ajamaan muuallekin kuin kehä 1:n aamu- ja iltapäiväruuhkiin. On kyllä pirun makea ja luottamusta (ei laadullista :jpstyle:) herättävä pyörä, hyvä alusta, hienosti laulava moottori ja hyvät jarrut, helppo viedä mutkateillä lujaa. Jossakin arvostelussa sanottiin, että saa kuskin tuntemaan itsensä paremmaksi kuin onkaan. Allekirjoitan.

Penkkihän tuossa on kuin paistinpannu: musta, helevetin kova ja munat paistuu kivasti. Munien palamista nopeampaa on vain bensan palaminen (9-11 l/100km).

Akku vaatii vaihtoa. Itellä oli sama lämpökäynnistysongelma. Orggisaggu ja mopo mallia 12. Aloitti viimekesänä satunnaisesti ja loppukesästä joka stoppi olikin pidempi. Kylmänä lähti kuin palmun alta. Ongelma ei ole ainakaan vielä näyttänyt päätään.

Lukenu kans tosta muovikäikäleestä. Aprilian takuu toimii hyvin, kannattaa käyttää. Oma vuoto (pieni, mutta häiritsevä) oli ihan klemmarista kiinni.

Kulutuskin tuntuu tutulta :D etenkin jos ruuhkassa ajaa nousee kulutus sinne 15l tai yli. Oikeastaan aina kun lämmöt yli 85c. Aja mutkaa reippaasti niin kulutus on pienimmillään, jopa 7.5l / 100

63tkm nyt omaa ajoa Tuonolla takana
 
Omassa tuonossa ei ollut orkkisakun kanssa moisia käynnistysongelmia, eikä termarikaan vuotanut. Kulutus oli aika tarkkaan noin 8,1 - 8,5L / 100:lla mitä parinvuoden aikana on ehtinyt katsella. Reippaassa käytössä tuo ja isoja vaihteita säästellen. MJL-Huolto tosin on hyvin ammattimainen ja tuntuu tietävän lähes kaiken mitä näissä Aprilioissa voi olla. Omaani siellä kaksi vuotta huollattanut ja aijon jatkossakin huollatella. Siellä on aina tullut kuntoon. Ja tosiaan, jos takuuta vaan on jäljellä, niin kannattaa kysellä sen perään. Kattaa paljon. Omassa yksilössäni ei laadussa kyllä vikaa ollut muutakuin MAP-anturi ja etuvaloumpio joka keräsi lasipölyä. Molemmat olivat takuunalaisia juttuja.
 
^
Nii ja kannesta puuttu pultteja, mut sitä ei lasketa, koska Massimo kokosi yksilöä juuri ennen siestaa, sen jälkeen tai telkusta tuli potkupalloa.

Eivaeskaa...:D
 
^
Nii ja kannesta puuttu pultteja, mut sitä ei lasketa, koska Massimo kokosi yksilöä juuri ennen siestaa, sen jälkeen tai telkusta tuli potkupalloa.

Eivaeskaa...:D

Ainiin joo totta, melkein unohdin. Olivat tehtaalla unohtaneet yhden pultin jostain koneen kiinnityksestä ja takuuna purkivat koko takahaarukan ja laittoivat puuttuvan pultin paikalle. Lähinnä pääs tihkumaan hitusen ölppää jostain välistä ja sotki vähän putken juurta. Siellä on ollu varmaan Massimon kahvitunti just sillä hetkellä alkamassa ja unohtunu pöydälle. :grin:
 
Ainiin joo totta, melkein unohdin. Olivat tehtaalla unohtaneet yhden pultin jostain koneen kiinnityksestä ja takuuna purkivat koko takahaarukan ja laittoivat puuttuvan pultin paikalle. Lähinnä pääs tihkumaan hitusen ölppää jostain välistä ja sotki vähän putken juurta. Siellä on ollu varmaan Massimon kahvitunti just sillä hetkellä alkamassa ja unohtunu pöydälle. :grin:

Niin se oli vielä joku tommonen vähäpätöisempi pultti. Kovaa ajoa.
 
Lämpökäynnistysongelma ei välttämättä ole akusta kiinni, oireilee kyllä ihan kuin akussa ei olisi virtaa mutta mittarilla kun katsoo niin päälle 12V virrat päällä. Mulla oli RSV4:ssa sama ongelma ja siihen meni takuuseen uusi startti joka oli vähän tehokkaampi, MJL-huollossa katsoivat ja huoltomies näki päällepäin startin väristä että pyörässä oli tehtaalta huonompi startti. En muista oliko orkkisstartti harmaa ja uusi musta vai toisinpäin. Akku oli täysin iskussa ja samalla akulla lähti aina käyntiin startin vaihdon jälkeen. Ilmeni juurikin noin kun esim. meni tankkaamaan niin sai pitää vartin tauon että jäähtyi ja sitten starttasi. Pari kertaa sammutin liikennevaloissa ja siitä sai lykkiä sitten jalkakäytävälle tauolle.

Käynnistysongelma voi olla myös liitännäinen ecu-karttaan. Niitä on paljon Aprilia päivittänyt ja kannattaa katsoa, että on uusin kartta ladattu.

Nestevuodot on yleisiä, syynä on yleensä huonot orkkis-klemmarit letkuissa. Mullakin tiputteli kuumana joskus ja ennen kuin termari aukesi. Tuonoissa ja RSV4:ssa on myös ollut haljenneita termarikoteloita, joka muistaakseni oli recallin piirissä aikoinaan.

apriliaforumilla on hyvät jutut näistä. Kaivaa vaikka osanumerot niin saa selvää onko huonot palikat vielä kiinni.
 
Jees, kiitoksia vinkeistä. Täytyy perehtyä vielä tuohon akkuun ja taidanpa käydä näyttämässä mjl-huollossa tuota, kun pitäisi olla vielä pari viikkoa takuutakin jäljellä.
 
Kuumastarttaus ongelma korjaantui kun vaihdoin akun ja jäähdytysnesteen tiputus loppui kun kiristelin puristusklemmarin tilalle sellaisen normaalin ruuvattavan. Yksi uusi ongelmakin tuli lauantaina Alastaroa kohti ajellessa, kun Somerolta lähdettyä ihmettelin kytkimen väpättämistä ja huomasin, että kahvan paikallaan pitävä pultti oli noussut 2 cm ja oli juuri tippumassa härkätien varteen. Nooh, nippusiteellä sain sen pysymään paikallaan ja Loimaan Honkkarin kilopultista löysin siihen 6mm:n lukkomutterin (Aprilia Aproved). Alastarolla olikin sunnuntai tuon kanssa sitten yhtä juhlaa. :rakastunut:. Mitä nyt aprc ei toiminut ollenkaan... Sen sain kotona huoltokirjaa luettuani aktivoitua uudelleen pitämään luistoneston +-näppäintä tarpeeksi pitkään pohjassa.
Geelipenkki ja tankkitarrat menee kyllä tilaukseen niin pysyy paremmin kyydissä.
 
Jos ei tiedä onko tehty, kannattaa tehdä aprc systeemin calibrointi jos ei ole alkuperäisvälitykset tai rengastus.
Tän jälkeen pitää taas aktivoida systeemi pitämällä + nappia pohjassa.

Eli menusta kalibrointi päälle, 40kmh kakkosvaihteella sen aikaa että mopo on tyytyväinen (ehkä 50m) ja kun teksti häviää näytöltä niin sammutus, parikyt sekuntia odotusta ja matka jatkuu.
40 on aika tarkka niin tässä helpottaa joku lussumpi kaasuvasteasento tai takajarrulla laahaaminen jos ei muuten meinaa onnistua.
 
Geelipenkki ja tankkitarrat menee kyllä tilaukseen niin pysyy paremmin kyydissä.

Vakuuttiko se Someron ABC:llä hively noin paljon penkistä? :p
Ja joo, eihän tuo mukavuutta hirveästi paranna (vähän) mutta grippi tuntuu paljon paremmalta. Ei liu'u perse pitkin penkkiä enää.
 
Onkos teillä jo geelipenkkiä asennettuna ja millaista mallia olette asennelleet? Aika kova tuo penkki tosiaan on ja liukaskin vielä, niin ei olisi pahitteeksi, vaikka siihen saisi enemmän grippiä. Tai sitten nuo tankkitarrat on toinen vaihtoehto tuolle liukkaudelle.

Itsellä myös tuo kuumastarttausongelma esiintyy. Vaihdepäällä ei jaksa startata riittävän napakasti, mutta vapaalla juuri ja juuri saa sen verran pyörähtämään, että lähtee käyntiin.
 
Onkos teillä jo geelipenkkiä asennettuna ja millaista mallia olette asennelleet? Aika kova tuo penkki tosiaan on ja liukaskin vielä, niin ei olisi pahitteeksi, vaikka siihen saisi enemmän grippiä. Tai sitten nuo tankkitarrat on toinen vaihtoehto tuolle liukkaudelle.

Kaverilla oli jotain hoito rasvaa sen tekonahka penkille ja sitä laittelin kokeiluksi omalle penkille niin tuli paljon "nahkeammaksi" penkki.
Nyt pysyy melko hyvin penkin päällä persuus. Kandee kokeilla :thumbup:
 
Back
Ylös