RSV4

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zetor1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Faceliftiä tulossa: https://www.asphaltandrubber.com/rumors/2021-aprilia-rsv4-superbike-spy-shot/

2022-aprilia-rsv4-superbike.jpg


Runko ja koneen posket aika samannäköiset kuin aiemmin. Takahaarukka mallia underslung, katteissa RS660 tyyliä.
 
Saa nähdä lykkääkö ne tähän saman kehittyneemmän elektroniikkapaketin kuin 660:ssä.
Päällisin puolin tuossa ei katteita ja takahaarukkaa lukuunottamatta näy isoja eroja, luulisi että joutuu tekemään enemmän muutoksia jotta saa seen Euro5:ksi.
No, sittenhän sen näkee kun 2021 malli esitellään virallisesti.
 
Voi ei. Banaaniswingi katos :no:

Posia, mopo näyttää paremmalta kun on katollaan.:D
 
Kattelin Taunon etukatetta sillä silmällä, että onko klipareiden asentaminen tehty tarkoituksella hankalaksi :D
 
Päivää!

Mistä löytyisi hyvä seppä vaihtamaan V4 Tuonon takapyttyjen kannen tiiviste? Potilas PK-seudulla mutta kuskataan pidemmällekin, jos tarvitsee. Muutama paikka kysytty, eikä kiinnostusta tai aikaa ole ollut.

Vaihtoehtoisesti omistaja lienee valmis luopumaan koko laitteesta, jos jotain kiinnostaa pikku projekti vielä ennen kauden aloitusta. Siinä tapauksessa voi lähestyä minua YV:n kautta.

:orgmp:
 
Dynosipi Halikko. Soita sille. Irtokone tai rungossa.

Irtokoneelle tietty järkevin teettää.
 
Rautsialan Juha/Rautsin Paja Lahdessa on virallinen Aprilia-huolto,
ja ruuvaa muutaman Aprilia-kuskin pyöriä jokkiksessa ja superbikessa.
Tosin en tiiä mikä verran Rautsilla on tällä hetkellä hommia.
 
Kysyitkö jo PHT-Speed, Järvenpää ? Kakella on kattava kokemus Tuonoista ja RSV4, Aprilia huolto.
 
Orastavaa mopokuumetta ja RSV4 (ja varauksin Tuono) olisi yhtenä vaihtoehtona.

Onko noissa jotain ominaisuuksia hyvässä tai pahassa minkä takia tiettyä kori- tai vuosimallia kannattaisi suosia tai välttää?

-17 taisi tulla blipperi vakioksi ja vähän muutakin kivaa mutta ne on vähän budjetin reunoilla eikä noita tietty nettimotokaan pullistele..

Saako vanhempiin blipperin kohtuudella?
 
Katsoisin ehkä 15-16-malleja, niissä on jo tehokkaampi kone ja periaatteessa kaikki muu elektroniikkahärpäke paitsi molempiin suuntiin toimiva shifteri.
17-18 on lisää elektroniikkaa, tft-mittaristo ja (Factoryssa) uudemman sukupolven Öhlins-alusta.
Kun lukee Aprilia-sivustoja niin onhan siellä ongelmajuttuja, itsellä (5. menossa nyt) ei näissä sen suurempaa ole ollut. Yleensä noille keskustelupalstalle harvemmin kirjoittelee ne joilla ei ole ollut mitään ongelmia.
2013-mallista meni laturi, 2016 RF meni Euroopan reissulla pari kertaa urgent service-tilaan, imupuolen anturivika se siten oli. Outo tilanne, mutta viestin sai veks kun käänsi muutaman kerran virran päälle ja pois.
 
Nettifoorumiotoksella nuo 15-16 mallit ovat koneeltaan sellaisia, missä fataaleja vikoja on ollut enemmän kuin muissa mallivuosissa, ja pääosin venttiilikoneiston puolella. Näihin malleihin tehot nousi ja kierrokset myös. Imuventtiilijousen katkeaminen yleisin vika millä saa isoa tuhoa aikaan, tuurillaan voi huomata ennen tuhoa jos esim. tyhjäkäyntikierrokset jää korkealla tai heiluu. Noita on inhottavasti mennyt ihan katukäytössäkin, mutta pääosin rata/kisakäytössä, ja sinnehän Aprilialla on erilaiset huoltovälit mitä ei kai olla sitten noudatettu laiskuuttaan tai tietämättään.

Käytettynä kun ostaa niin katsoisin heti venttiilien välykset riippumatta koska viimeksi tehty, tarvittaessa säätää kohdilleen ja ottaa muistiin lopulliset välykset. Ja samalla näkee muutenkin yläkerran kunnon. Sitten tekisin vaikka ajokauden jälkeen uuden välystarkastuksen, jotta näkee onko joku välys liikkumassa normaalia enemmän, ja sen mukaan jatkotoimet.

En jättäisi välttämättä ostamatta noiden venttiilikauhutarinoiden takia, kunhan vain tiedostaa mahdollisen riskin ja tietää mitä tekee ja ostaa. Koska mulle ainakin sellainen mutu on jäänyt, että iso osa konerikoista johtuu siitä, että ei ole hoksattu vikaa ajoissa ja sitten lopulta kilahtaa. Mutta toisaalta ei se ole kuluttajan vika, jos alle 10tkm kieppeillä porsii kone ja huoltoväli venttiilinsäädölle on 20tkm niin eipä sinne moni ole kurkkimassa etukäteen. Muutenhan RSV4 on upea ajaa, tehokas, hienot äänet jne.
 
Kiitti OOWEE ja Turder tiedosta/ajatuksista!

Ei teillä satu noista jälkiasennusblippereistä kokemuksia olemaan apikassa?

Edit. Siis lähinnä onko ne toiminut jotakuinkin luotettavasti vai meneekö ihan harrastamiseksi? Ilmeiseti vakioecu ei niitä tajua vaan jotain lisäboxeja pitää viritellä.
 
Viimeksi muokattu:
Orastavaa mopokuumetta ja RSV4 (ja varauksin Tuono) olisi yhtenä vaihtoehtona.

Onko noissa jotain ominaisuuksia hyvässä tai pahassa minkä takia tiettyä kori- tai vuosimallia kannattaisi suosia tai välttää?

-17 taisi tulla blipperi vakioksi ja vähän muutakin kivaa mutta ne on vähän budjetin reunoilla eikä noita tietty nettimotokaan pullistele..

Saako vanhempiin blipperin kohtuudella?

13-14 vuotiset on moottoreiltaan kestäviä ja tota venttiilijousivikaa ei ole. Jos sitä nyt viaksi voi sanoa.
Mutta noissa alkupään malleissa 09-14 tuppaa pakoventtiilien ohjurit kulumaan enemmän kuin uudemmissa.

17-> pidettiin kestävämpänä kuin 15-16, mutta kyllä niitäkin vaan on poksahdellut.
15-> rsv4 malleissa löytyy ecusta ns. track km laskuri jota noudattamalla(huoltoja) pärjää varmemmin. Tämä tosin edellyttää oikeasti myös osien vaihtoa. Eikä tuudittautumista siihen että ei minun moottori räjähdä jne.

17-> eteenpäin pitää tietyt huoltovalot aina nollata merkkiliikkessä. Vanhempiin onnistuu iawdiag softalla ja kaapelilla (omatoimiselle huoltajalle pakollinen hankinta muutenkin)

Vanhempiin saa IRC merkkistä blipperiä josta maailmalla paljon kokemuksia ja näkyy noita Suomessakin ratapäivillä Apikoissa.

Tietyn ikäisissä saattaa edelleen olla kierrossa staattoreita jotka kyrvähtää.


Näitähän voi päivitellä mielin määrin ristiin jos intoa riittää. esim. 2012 voi asentaa uuden 1100 factoryn moottorin. Myös sähköjä voi päivitellä jos innostusta riittää. Uudempien mallien pakosarjat ja airboxit on vanhempiin 09-14 suosittu päivitys. Ecuun saa puhtaaseen ratakäyttöön luistonesto mapit jne.
Pitkästä mallisarjan iästä osatarjontaa on yllätävän hyvin ja maltillisilla hinnoilla.
 
Millainen on RSV4:n ajoasento verrattuna kaksimukiseen edeltäjäänsä? Siis noinniinkuin tavallisessa siviiliajelussa.

RSV:hän vaatii kuskin, jolla on lyhyet kintut, pitkä selkä sekä helvetin pitkät kädet :jpstyle:.
 
Millainen on RSV4:n ajoasento verrattuna kaksimukiseen edeltäjäänsä? Siis noinniinkuin tavallisessa siviiliajelussa.

RSV:hän vaatii kuskin, jolla on lyhyet kintut, pitkä selkä sekä helvetin pitkät kädet :jpstyle:.

RSV:stä en tiedä mutta tuttu standardi Italialaisista autoista, erityisesti Fiatista, nimeltään
ISA eli "Italian Standard Ape" :D
 
Suhteellisen kompakti, kuten kait kaikissa sporttipyörissä.
Satulan ja stongan väli ei ole pitkä, ja tankin muoto pyöreämpi, niin tällaisen elintasovatsankin omaava ylettyy klipareihin paremmin kuin 2-sarjaisessa RSV:ssä.
Jotenkin tuossa minulla ei persusta väsy niin kuin pystymmissä pyörissä, paino on enemmän yläreisillä kuin suoraan persuksen päällä.
 
Back
Ylös