Nythän tietty puhutaan yhdestä moposta ja mallista, joten noita hyötyjä-haittoja-mitään väliä
pitää teknisten muutosten suhteen puida vain ko. puitteissa.
Yleisemmin, välläreiden muutoksilla voi olla käytännön ajossa ihan vastakkaiset vaikutukset.
Tuossa on, pääosin duunihommissa, tullut pöristeltyä vuosia pienellä "Tohatsulla" jotain satakunta tonnia
pisin poikin eteläsuomea. ( Joo... en "heitä lättyjä"

)
Esim. motariajossa, n.120 todellista ja orkkis rengaskoolla, menee reilu puolikas litra enemmän
nelosella kuin vitosella. (tuulioloista riippuen

)
Jos alla on "kympin" isompi rengaskoko samalla profiililla, homma kääntyy päälaelleen.
Ei vaan jaksa enää vitosella nousuissa, eikä homma paikkaannu laskuosuuksilla.
Juu-ei, ei ole pipetillä mitattu ja olosuhteissakin hieman eroja

.
Riittävän monta Turkkusen /Tampesterin eessuntaas keikkaa kuitenkin tuottaa tuollaisella
"sinnepäin"- tarkkuudella toistuvasti saman tuloksen.
Toisaalta.... kopperossa kun on järjettömän pitkä ykkönen, isommalla rengaskoolla
on rennompi ajella taajama-alueilla käytännössä pelkällä kakkosella.
Kääntyy vielä kulmissa ja pitkällä ykkösellä pääsee usein yllättämään monet olemattomallakin teholla
valoista toiseen leikeissä... kun vaan ajoitus on kohdillaan

.
Moni polttaa etunsa joutavan pyörittämiseen viivalta ja sitten pitääkin jo arpoa kakkosta sisään.
Tosin... pelimannille ja kunnon pelille ei vaan pysty.... ei vaan pysty

.
Siinä sitten teoria ja käytäntö kohtaavat ihan väistämättä.