jase10
New member
Tullut uutta matskua, vai tuleekohan olemaan kokonaan uusi malli R1200GT?
http://www.youtube.com/watch?v=Sw_WE5T8PJo
http://www.youtube.com/watch?v=Sw_WE5T8PJo
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
OT: Saabissa oli alkuun kolmisylinterinen DKW:n 2-tahtikone, sitten 96:ssa Fordin 1,5-litrainen V4. Boksereita Saab ei koskaan käyttänyt.Mitäs noita suomessa on tehty..? Porchen boxteria ja mikäs moottori se saabissa oli aikanaan, eikös se ollut vastaiskumoottori tai sinnepäin..? Vai onko täällä jotain kompuraa valmistettu ko menetelmällä..?
Emmä mitään tiedä, kunhan pähkäilen..![]()
OT: Saabissa oli alkuun kolmisylinterinen DKW:n 2-tahtikone, sitten 96:ssa Fordin 1,5-litrainen V4. Boksereita Saab ei koskaan käyttänyt.
99:n ensimmäiset koneet lainattiin Triumphilta, 1,85-litraisia suoria nelosia, jotka aika pian korvasi Saabin omaa valmistetta oleva 2-litrainen suora nelonen. 9000:sta tehtiin V8-proto, joka ei koskaan tullut tuotantoon. Sitten jatkettiinkin rivi-4:lla loppuun saakka, mitä nyt NG900:ssa oli saatavilla myös turboton 2,5 -litrainen GM:n V6 ja NG 9-3:ssa Holdenin ahdettu 2,8-litrainen V6.
Tuollapa lisää kuvia motoristeille ja miksei topikin saabisteillekkin:
http://www.visordown.com/motorcycle-news-new-bikes/2014-bmw-r1200rt-spied/22646.html
Tullut uutta matskua, vai tuleekohan olemaan kokonaan uusi malli R1200GT?
http://www.youtube.com/watch?v=Sw_WE5T8PJo
Kyllä Töpinä oikein muisti, sellainen moottori on tosiaan ollut kehitteillä suomessa. Perusrakenne on äärimmäisen yksinkertainen, kyseessä on periaatteessa putki jonka sisällä on vastaiskuperiaatteella tanko jonka molemmissa päissä on mäntä, ei siis ollenkaan kampiakselia. TM:n jutun jälkeen ei vekottimesta ole kuulunut mitään.
Joo, tuo moottori on Matti Sampon kehittämä Sampower -moottori. Kyseessä oli tosiaan vastaiskuperiaatteella toimiva kaksitahtidiesel, jossa ei ollut lainkaan kampiakselia, vaan männät oli kytketty suoraan toisiinsa yhdellä kiertokangella, joka käytti hydraulipumppua. Koneen hyötysuhde oli hyvä, muistaakseni jotain 35 % luokkaan sen aikaisella tekniikalla, 15 vuotta sitten. Edellä mainittujen lisäksi koneessa oli se ongelma,ettei sen kierroslukua juurikaan voinut säätää, eli oli ns. vakiokierrosmoottori. Eli ajo- tai työnopeuden säätö tapahtui hydraulipumpun virtausta säätämällä. Harmi, että Matti kuoli autokolarissa joskus vuosituhannen vaihteessa, patentoi varmaan omana aikanaan enemmän keksintöjä kuin muut suomalaiset yhteensä.Satuin olemaan paikalla kun keksijä/kehittäjä yritti pullistella sen aikaiselle TKK:n polttomoottoritekniikan proffalle keksinnöllään. Ko. proffa oli ilmeisesti tyrmännyt sen idean toimimattomana joskus aiemmin. Kaveri esitteli konetta videolla. Kone siis oli vastaiskukone, jossa oli mäntien välissä hydraulipumppu. Tuolla pumpulla se laitettiin paineakusta käymään, ja käydessään kone olisi tuottanut sillä pumpulla energiaa eteenpäin. Vehkeen vikahan tuli siinä, ettei se kestänyt yhtään syttymätöntä työtahtia, vaan sammui tietenkin siihen. No, tuo vika oli korjattu sillä, että se pumppu osasi startata sen samantien. Videolla kuitenkin kuuli 5-10 sekunnin välein pienen katkon käynnissä, jolloin pumppu auttoi sen taas käyntiin. Pieni ja kompaktihan se kone oli itsessään, video ei tietenkään esitellyt taustajärjestelmiä.
Esittelysta taitaa olla jo 20 vuotta aikaa, enkä ole kyllä kuullut aiheesta sen enempää.
Taitaa olla joku maksettu mainos tämä.Tässä linkkejä tuoreisiin kuviin uudesta RT:stä:






Taitaa olla joku maksettu mainos tämä.
Oli sen verran linkkejä eri suuntiin.
Pekka
![]()
