RT:n vuoro päivittyä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jase10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitäs noita suomessa on tehty..? Porchen boxteria ja mikäs moottori se saabissa oli aikanaan, eikös se ollut vastaiskumoottori tai sinnepäin..? Vai onko täällä jotain kompuraa valmistettu ko menetelmällä..?:;):

Emmä mitään tiedä, kunhan pähkäilen..:paikallatuulee:
OT: Saabissa oli alkuun kolmisylinterinen DKW:n 2-tahtikone, sitten 96:ssa Fordin 1,5-litrainen V4. Boksereita Saab ei koskaan käyttänyt.

99:n ensimmäiset koneet lainattiin Triumphilta, 1,85-litraisia suoria nelosia, jotka aika pian korvasi Saabin omaa valmistetta oleva 2-litrainen suora nelonen. 9000:sta tehtiin V8-proto, joka ei koskaan tullut tuotantoon. Sitten jatkettiinkin rivi-4:lla loppuun saakka, mitä nyt NG900:ssa oli saatavilla myös turboton 2,5 -litrainen GM:n V6 ja NG 9-3:ssa Holdenin ahdettu 2,8-litrainen V6.
 
OT: Saabissa oli alkuun kolmisylinterinen DKW:n 2-tahtikone, sitten 96:ssa Fordin 1,5-litrainen V4. Boksereita Saab ei koskaan käyttänyt.

99:n ensimmäiset koneet lainattiin Triumphilta, 1,85-litraisia suoria nelosia, jotka aika pian korvasi Saabin omaa valmistetta oleva 2-litrainen suora nelonen. 9000:sta tehtiin V8-proto, joka ei koskaan tullut tuotantoon. Sitten jatkettiinkin rivi-4:lla loppuun saakka, mitä nyt NG900:ssa oli saatavilla myös turboton 2,5 -litrainen GM:n V6 ja NG 9-3:ssa Holdenin ahdettu 2,8-litrainen V6.

Ja hauskana kuriositeettina voi joukkoon lisätä joidenkin 96-erikoismallien nokalla killuneen 1,7 litran V4-moottorin, joka tietty oli myös Fordilta. Tuttu myös tuon ajan Transit'in ja 17m-taunuksen nokalta. Olinko vähän ylpee tuosta 1,7 litrasesta "raketti-kajakista" :D Tuossa sitä oli kiva emuloida Simo Lampista....
 
Kun olin pikkupoika, niin meillä kans oli ysikuutosessa 1,7 "rallimoottori", kun siihen hommattiin uus kone.
 
Kyllä Töpinä oikein muisti, sellainen moottori on tosiaan ollut kehitteillä suomessa. Perusrakenne on äärimmäisen yksinkertainen, kyseessä on periaatteessa putki jonka sisällä on vastaiskuperiaatteella tanko jonka molemmissa päissä on mäntä, ei siis ollenkaan kampiakselia. TM:n jutun jälkeen ei vekottimesta ole kuulunut mitään.
 
Ulkonäkö menee nyt vähän liikaa valtavirran mukana. Se äijäagressiivisuus keulasta on kadonnut ja muuttunut liian siistiksi. Edestäpäin se näyttää ihan Triumph 1050 Sprintiltä muutaman vuoden takaa. Mittaristo on liian automainen, hajuton ja mauton.

On se varmaan hieno pyörä, kai siihen ulkonäköön tottuu. Varmasti tulee ainakin pyydettyä vaihtotarjous omaan 2008 RT:hen.

BF
 
Kyllä Töpinä oikein muisti, sellainen moottori on tosiaan ollut kehitteillä suomessa. Perusrakenne on äärimmäisen yksinkertainen, kyseessä on periaatteessa putki jonka sisällä on vastaiskuperiaatteella tanko jonka molemmissa päissä on mäntä, ei siis ollenkaan kampiakselia. TM:n jutun jälkeen ei vekottimesta ole kuulunut mitään.

Satuin olemaan paikalla kun keksijä/kehittäjä yritti pullistella sen aikaiselle TKK:n polttomoottoritekniikan proffalle keksinnöllään. Ko. proffa oli ilmeisesti tyrmännyt sen idean toimimattomana joskus aiemmin. Kaveri esitteli konetta videolla. Kone siis oli vastaiskukone, jossa oli mäntien välissä hydraulipumppu. Tuolla pumpulla se laitettiin paineakusta käymään, ja käydessään kone olisi tuottanut sillä pumpulla energiaa eteenpäin. Vehkeen vikahan tuli siinä, ettei se kestänyt yhtään syttymätöntä työtahtia, vaan sammui tietenkin siihen. No, tuo vika oli korjattu sillä, että se pumppu osasi startata sen samantien. Videolla kuitenkin kuuli 5-10 sekunnin välein pienen katkon käynnissä, jolloin pumppu auttoi sen taas käyntiin. Pieni ja kompaktihan se kone oli itsessään, video ei tietenkään esitellyt taustajärjestelmiä.

Esittelysta taitaa olla jo 20 vuotta aikaa, enkä ole kyllä kuullut aiheesta sen enempää.
 
Satuin olemaan paikalla kun keksijä/kehittäjä yritti pullistella sen aikaiselle TKK:n polttomoottoritekniikan proffalle keksinnöllään. Ko. proffa oli ilmeisesti tyrmännyt sen idean toimimattomana joskus aiemmin. Kaveri esitteli konetta videolla. Kone siis oli vastaiskukone, jossa oli mäntien välissä hydraulipumppu. Tuolla pumpulla se laitettiin paineakusta käymään, ja käydessään kone olisi tuottanut sillä pumpulla energiaa eteenpäin. Vehkeen vikahan tuli siinä, ettei se kestänyt yhtään syttymätöntä työtahtia, vaan sammui tietenkin siihen. No, tuo vika oli korjattu sillä, että se pumppu osasi startata sen samantien. Videolla kuitenkin kuuli 5-10 sekunnin välein pienen katkon käynnissä, jolloin pumppu auttoi sen taas käyntiin. Pieni ja kompaktihan se kone oli itsessään, video ei tietenkään esitellyt taustajärjestelmiä.

Esittelysta taitaa olla jo 20 vuotta aikaa, enkä ole kyllä kuullut aiheesta sen enempää.
Joo, tuo moottori on Matti Sampon kehittämä Sampower -moottori. Kyseessä oli tosiaan vastaiskuperiaatteella toimiva kaksitahtidiesel, jossa ei ollut lainkaan kampiakselia, vaan männät oli kytketty suoraan toisiinsa yhdellä kiertokangella, joka käytti hydraulipumppua. Koneen hyötysuhde oli hyvä, muistaakseni jotain 35 % luokkaan sen aikaisella tekniikalla, 15 vuotta sitten. Edellä mainittujen lisäksi koneessa oli se ongelma,ettei sen kierroslukua juurikaan voinut säätää, eli oli ns. vakiokierrosmoottori. Eli ajo- tai työnopeuden säätö tapahtui hydraulipumpun virtausta säätämällä. Harmi, että Matti kuoli autokolarissa joskus vuosituhannen vaihteessa, patentoi varmaan omana aikanaan enemmän keksintöjä kuin muut suomalaiset yhteensä.

sampomooottori_39534b.jpg


http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sampower-moottori-syntyi-uudelleen/128548/
http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sampower+lahti+kayntiin/a142880
 
Parasta bemarilta pitkään aikaan. Osuu silmään todella hyvin, näin eri genren kuskillekin!

Pitäskös ens suvena oikeen bimmeriä koittaa..
 
Taitaa olla joku maksettu mainos tämä. :kääk::kääk::kääk:
Oli sen verran linkkejä eri suuntiin.

Pekka
:O:O:O

Valitettavasti ei ole. Koetan vaan saada keskustelua takaisin RT:hen ja arvoisilta kollegoilta mielipiteitä uuden RT:n puolesta/vastaan. Itse olen samaa mieltä, mitä monet ovat ulkomaisilla foorumeilla moittineet: RT:n omistajien uskotaan yhä olevan äärikonservatiivisia pappoja edelleen mitä väreihin tulee. Muiden mallien osalta on onneksi menty rajusti eteenpäin tälläkin saralla :respect:

Toki otan baijerilaisilta linkittämisen palkaksi vaikka kyseisen pelin kaikilla herkuilla mukisematta :)
 
ei ole hintaa vielä laitettu suomen sivuille. kaipa sille reippaat parikymppiä tullee ja varusteet päälle.

hieno pelihän tuo. voisi uteliaisuuttaan käydä kokeilemassa ja vertaamassa millainen ajaa vrt edellisen mallin gessu.
 
Olen itse harkinnut k1600GT:n ostamista, mutta ei tämä uusi RT olisi kevyempänä paha sekään. Kumpihan näistä sitten olisi kivempi, jos 1/4 on pitempää matka-ajoa ja loput 100-200 kilsan lenkkejä pääkaupunkiseudun lähimaastoissa?
 
Back
Ylös