Saariston rengastie

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Erik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Erik

New member
Ajoin sen viime kesänä ensi kerran ja taitaa jäädä joka kesäiseksi vakioreitiksi.Eli hesasta aamulla turun ohi kustaviin josta lautoilla iniö-houtskär-korppoo-nauvo-parainen ja takas hesaan.Kotona myöhään illalla.Kannattaa olla kustavin lauttarannassa melko aikaisella lautalla, niin on aikaa katsella saaristoa ja tiet on hyvässä kunnossa joskin hieman kapeita paikoin.Ruokapaikkoja löytyy myös.Pientä skabaa tuntuu olevan välillä jos seuraava lautta on pienempi kuin edellinen....
 
Suosittelenpa ottamaan vähän enempi aikaa mukaan. Niin sittenpä pysähdytte jossakin saarella b&b paikkaan/mökkikylään yöpymään, ja kaarratte koko lenkin, eli Ahvenanmaan kautta! Näin saa reissusta vielä enemmän irti, on meinaan sen verran kauniit maisemat!
062802jumpie_prv.gif
 
Upeet on maisemat ja tiet! Mutta saaristossa ei kannata pitää kiirettä. Meinaan että siellä niillä on kirjoittamaton sääntö ettei siellä ohitella jos edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan!

Eli jos ohitat åborkinaalin niin saattaa soittaa seuraavalle lautalle ja huomaat olevasi penaltipoksissa.
nimim. lautta jätti rannalle ja tunnin venaus vaikka tilaa olisi ollut.
 
Suosittelenpa ottamaan vähän enempi aikaa mukaan. Niin sittenpä pysähdytte jossakin saarella b&b paikkaan/mökkikylään yöpymään, ja kaarratte koko lenkin, eli Ahvenanmaan kautta! Näin saa reissusta vielä enemmän irti, on meinaan sen verran kauniit maisemat!
062802jumpie_prv.gif
Kun otsikkona on Saariston rengastie, niin koko reitti ei suinkaan kulje Affenanmaan kautta. Saariston rengastiellä ei siis ole mitään tekemistä ko. paikan kanssa. Affenanmaalle tosin helposti pääsee ja siellä kannattaa käydä, mutta silloin poiketaan tältä rengastieltä.
 
Ajoin sen viime kesänä ensi kerran ja taitaa jäädä joka kesäiseksi vakioreitiksi.Eli hesasta aamulla turun ohi kustaviin josta lautoilla iniö-houtskär-korppoo-nauvo-parainen ja takas hesaan.Kotona myöhään illalla.Kannattaa olla kustavin lauttarannassa melko aikaisella lautalla, niin on aikaa katsella saaristoa ja tiet on hyvässä kunnossa joskin hieman kapeita paikoin.Ruokapaikkoja löytyy myös.Pientä skabaa tuntuu olevan välillä jos seuraava lautta on pienempi kuin edellinen....
Reitti on upee.
Sen voi tietysti ajaa myös päinvastaisessa suunnassa eli alkaa Parainen - Nauvo jne.

Kiirettä ei saisi olla, jos aikoo nauttia hienosta maisemasta ja kivoista teistä. Ei haittaa vaikka yöpyisi matkalla vaikka ei kävisi Ahvenanmaalla.
 
Tarkoitus olis tänä vuonna ajaa kun viime vuonna jäi ketjujen katkeamisen takia puolitiehen. Nyt mennään kardaanipelillä jos vaikka pääsis koko kierroksen läpi. Se mitä nähtiin oli upeaa ja uskon koko reitin olevan sitä. Moikataan kun tullaan vastaan.
 
Upeet on maisemat ja tiet! Mutta saaristossa ei kannata pitää kiirettä. Meinaan että siellä niillä on kirjoittamaton sääntö ettei siellä ohitella jos edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan!

Eli jos ohitat åborkinaalin niin saattaa soittaa seuraavalle lautalle ja huomaat olevasi penaltipoksissa.
nimim. lautta jätti rannalle ja tunnin venaus vaikka tilaa olisi ollut.

confused_orig.gif
 
nixweiss.gif
 
pftroest.gif

Ihme ja kumma!
Tämän täytyy olla yksittäistapaus. Mitään tuommoista sääntöä -
kirjoittamatonta tai kirjåitettua - ei Saaristotiellä todellakaan ole.
Sumputtamiseen ja lautan jättämiseen on olemassa muita ja päteviäkin syitä.

Aina saa ja kannattaa ohitella jos on lauttaan kiire (minulla on lautta-aikataulu
tankkilaukun karttataskussa päällimmäisenä). Ja yksi prätkä mahtuu
täyteenkin lauttaan (lähestulkoon) aina.

Mutta minäpä olenkin paikallisväestöä...
cool.gif


Edit: typo.
 
Kyllä kai se on pakko itsekin mennä kun sitä niin kehutaan!

-Toi sumputus simputus kuulosti aika pahalta
omg.gif

Onko muut törmänneet?
 
Upeet on maisemat ja tiet! Mutta saaristossa ei kannata pitää kiirettä. Meinaan että siellä niillä on kirjoittamaton sääntö ettei siellä ohitella jos edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan!

Eli jos ohitat åborkinaalin niin saattaa soittaa seuraavalle lautalle ja huomaat olevasi penaltipoksissa.
nimim. lautta jätti rannalle ja tunnin venaus vaikka tilaa olisi ollut.
Siellä mitään sääntöjä ole!!! Paskapuhetta.
 
Kannatta huomioida, jos lähtee lenkille Paraisten kautta, niin ainakin edelliskesänä viimeinen lautta Iniöstä Kustaviin lähtee klo 18.00. Viime kesästä en tiedä, kun kiersin reitin toisinpäin. Korjatkaa viisaammat jos on tuoreempaa tietoa.
nixweiss.gif
 
-Toi sumputus simputus kuulosti aika pahalta
omg.gif

Onko muut törmänneet?
en ole moiseen törmännyt,meidän porukka on yleensä päästetty suosiolla lähtemään ekana,ei tarvi sitten ohitella
bowdown.gif
Minä olen kyllä törmännyt. Vakiosysteemi on, että saaristolaiset ja ennen kaikkea hyötykuljetukset päästetään ensin. Sit on vuorossa ohittelu ja sit odotetaan taas seuraavalla ne hyötykuljetukset, jotka taas pääsee ensin, jne.

Hyötykuljetukset on polttoainejakelua elintarvikejakelua, jne.

Eiku maltilla. Kyllä se siitä...
 
Minä olen kyllä törmännyt. Vakiosysteemi on, että saaristolaiset ja ennen kaikkea hyötykuljetukset päästetään ensin. Sit on vuorossa ohittelu ja sit odotetaan taas seuraavalla ne hyötykuljetukset, jotka taas pääsee ensin, jne.

Hyötykuljetukset on polttoainejakelua elintarvikejakelua, jne.

Eiku maltilla. Kyllä se siitä...
JuupaJuu... Kerrotaas nyt sitten mistä on kyse niin ei tarvitse mutustella omia "faktoja".

Ensinnäkin saaristolaiset odottelevat siinä missä muutkin kulkijat. Edelleen hyötykuljetukset saavat myös aikansa odotella.

Ainoa tapa päästä lauttajonossa ohi on hakea lääninhallitukselta tähän lupa. Luvan saatuaan armon kuljettaja kiinnittää tapuksesta riippuen joko valkoisen, vihreän tai keltaisen kilven autoonsa (eteen ja taakse).

Lupia myönnetään vain tarpeeseen, niiden saanti ei ole niinkään helppoa. Luonnollisesti paikalliset taksit, linja-autot, saaristoon yhtenään toimittavat jakeluautot, yritykset joilla on toimintaa lautan molemmin puolin yms. saavat luvat. Yksityihenkilön tulee olla työssä lautan toisella puolella saadakseen luvat. Tavalliset saaristolaiset saavat vain haaveilla ko. kilvistä.

Tämän tiedän koska olen asunut kymmenen vuotta saaristossa. Samointein voin kertoa käyttäväni veiläkin näitä lauttoja noin sata kertaa vuodessa. Koti kun on edelleen siellä vaikka asunkin muualla.

Motoristeille lautat suovat joskus liennytystä, niihin kun jää aina koloja ja rakoja joihin moottoripyörä oivallisesti mahtuu. Nyttemmin kun saaristotie on tullut vuosien saatossa suositummaksi voi motoristien käydä huonosti. Kaikki kun eivät tunne käytöstapoja (ja miten voisivatkaan tuntea) ja ajelevat jonon ohi muina miehinä. Lautalle menessä voi halutessaan ohittaa jonon, mutta ei kannata jättää fillaria ns. ohituskaistalle, vaan siitä syrjään (autoilijat ovat tästä kiivaasti valittaneet). Jos lauttaa ei ole vielä täytetty, niin pari fillaria mahtuu hyvin keulille, jossa on muutama mopon mentävä rako. Lautan täytyttyä autoista jää aina rakoja joihin mahtuu myös mukaan. Toinen vaihtoehto on jonottaa kiltisti omaa vuoroaan, ja se on myös varmempi, mutta joskus hitaampi.

Ongelmana on valittavat autoilijat, jotka tukkivat valituksillaan linjat, vaikka heiltä ei tilaa tavallaan viedä. Kait se on vittumaista katsoa sivusta kun mopoja mahtuu niihin rakoihin ja itse joutuu venaamaan seuraavaa lauttaa.

Katsotaan nyt kuinka kauan voi mopolla vetää jonon ohi ennen kuin se kielletään...
 
Basic: näin voi olla yhdellä lautalla, mutta eipäs tuo koske kaikkia lauttoja. Itse tiedän lauttoja saaristossa joilla toimitaan Sekun kuvailemalla tavalla. Tosin tuollaisesta simputuksesta en ole kuullut mistä Kosonjar puhelee... Ja kyllä pyörällä aina kannattaa mennä jonojen ohitse norkoilemaan, kyllä siitä ohjataan sitten lautalle mikäli/kun siellä tilaa on. Se on sitten a***ilijoiden omaa tyhmyyttä jos tuosta murjottavat!
 
Jos olen asunut 10 vuotta saaristossa, ja sen jälkeen seikkaillut siellä 8 vuotta lisää, niin on oletettavaa että olen matkannut useammalla kuin yhdellä lautalla  
smile_org.gif


<H6>Edit: korjasin hymiön, kun en näköjään niitä osaa sujuvasti viljellä...</H6>
 
Käyn kalassa houtskarissa pääasiassa keväisin ja syksyisin ja vain kerran oon joutunu moisen kohteeksi
smile_org.gif
.  Ehkä jonon ohitus, lähellä (n. 2km ) lauttarantaa veti herneen vihreäkylttisen vålvå kuskin nenään  
wink.gif
. Kuski polotti jotain minulle ruotsiksi ja kun huomasi ettei tullut ymmärretyksi, meni juttelemaan lautan paikannäyttäjälle. Minulle penalti ja puhuttelu. Kertoi ettei pidä ohitella jonoa joka etenee rajoitusten mukaan.
sad_orig.gif
. Sainpahan juoda kahvit Nagussa rauhassa.
tounge.gif


No oon jättäny siellä kaahailun ja alkanu nauttia maisemista
biggrin.gif
. Ongelmia ei ole ollut sen jälkeen.
tounge.gif
 
Käyn kalassa houtskarissa pääasiassa keväisin ja syksyisin ja vain kerran oon joutunu moisen kohteeksi
smile_org.gif
.  Ehkä jonon ohitus, lähellä (n. 2km ) lauttarantaa veti herneen vihreäkylttisen vålvå kuskin nenään  
wink.gif
. Kuski polotti jotain minulle ruotsiksi ja kun huomasi ettei tullut ymmärretyksi, meni juttelemaan lautan paikannäyttäjälle. Minulle penalti ja puhuttelu. Kertoi ettei pidä ohitella jonoa joka etenee rajoitusten mukaan.
sad_orig.gif
. Sainpahan juoda kahvit Nagussa rauhassa.
tounge.gif
Aikas erikoista käyttäytymistä mielestäni. Kyllähän lautoilla aina luulisi löytyvän tilaa yhdelle moottoripyörälle, esim. kaistojen väliin, ilman että vie yhtään tilaa pois autoilta.
nixweiss.gif
mahtoikohan volvo:isti olla "föri"-kuskin appiukko tai jotain...?
baaa.gif

Mutta juu, näistä paikallisten oikeuksista, niitä minun kokemukseni mukaan toteutetaan ainakin eteläisimmässä saaristossa, tosin nuo ovat merenkulkulaitoksen lauttoja. Kun taas enimmäkseen taitaa lautat olla tielaitoksen omaisuutta...

Kylläpä meni saaristotie jutustelu lautta painotteiseksi, mutta menkää kokeilemaan ja nauttimaan reitistä, kokemus siinä kuin lautatkin!
bowdown.gif
 
Ja muistakaa että saaristossa on paljon viljelyksiä=multaa tielle traktorin renkaista
crazy.gif


Ja suosittelen ehdottomasti ajelulle saaristoon
sport05.gif
 
Back
Ylös