Minä olen kyllä törmännyt. Vakiosysteemi on, että saaristolaiset ja ennen kaikkea hyötykuljetukset päästetään ensin. Sit on vuorossa ohittelu ja sit odotetaan taas seuraavalla ne hyötykuljetukset, jotka taas pääsee ensin, jne.
Hyötykuljetukset on polttoainejakelua elintarvikejakelua, jne.
Eiku maltilla. Kyllä se siitä...
JuupaJuu... Kerrotaas nyt sitten mistä on kyse niin ei tarvitse mutustella omia "faktoja".
Ensinnäkin saaristolaiset odottelevat siinä missä muutkin kulkijat. Edelleen hyötykuljetukset saavat myös aikansa odotella.
Ainoa tapa päästä lauttajonossa ohi on hakea lääninhallitukselta tähän lupa. Luvan saatuaan armon kuljettaja kiinnittää tapuksesta riippuen joko valkoisen, vihreän tai keltaisen kilven autoonsa (eteen ja taakse).
Lupia myönnetään vain tarpeeseen, niiden saanti ei ole niinkään helppoa. Luonnollisesti paikalliset taksit, linja-autot, saaristoon yhtenään toimittavat jakeluautot, yritykset joilla on toimintaa lautan molemmin puolin yms. saavat luvat. Yksityihenkilön tulee olla työssä lautan toisella puolella saadakseen luvat. Tavalliset saaristolaiset saavat vain haaveilla ko. kilvistä.
Tämän tiedän koska olen asunut kymmenen vuotta saaristossa. Samointein voin kertoa käyttäväni veiläkin näitä lauttoja noin sata kertaa vuodessa. Koti kun on edelleen siellä vaikka asunkin muualla.
Motoristeille lautat suovat joskus liennytystä, niihin kun jää aina koloja ja rakoja joihin moottoripyörä oivallisesti mahtuu. Nyttemmin kun saaristotie on tullut vuosien saatossa suositummaksi voi motoristien käydä huonosti. Kaikki kun eivät tunne käytöstapoja (ja miten voisivatkaan tuntea) ja ajelevat jonon ohi muina miehinä. Lautalle menessä voi halutessaan ohittaa jonon, mutta ei kannata jättää fillaria ns. ohituskaistalle, vaan siitä syrjään (autoilijat ovat tästä kiivaasti valittaneet). Jos lauttaa ei ole vielä täytetty, niin pari fillaria mahtuu hyvin keulille, jossa on muutama mopon mentävä rako. Lautan täytyttyä autoista jää aina rakoja joihin mahtuu myös mukaan. Toinen vaihtoehto on jonottaa kiltisti omaa vuoroaan, ja se on myös varmempi, mutta joskus hitaampi.
Ongelmana on valittavat autoilijat, jotka tukkivat valituksillaan linjat, vaikka heiltä ei tilaa tavallaan viedä. Kait se on vittumaista katsoa sivusta kun mopoja mahtuu niihin rakoihin ja itse joutuu venaamaan seuraavaa lauttaa.
Katsotaan nyt kuinka kauan voi mopolla vetää jonon ohi ennen kuin se kielletään...