• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sammutetaanko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikatossa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä mulla ainakin flekti jää joskus vielä hetkeksi huutamaan, vaikka virrat onkin katkaistu...

Kyllä mulla ainakin flekti jää joskus vielä hetkeksi huutamaan, vaikka virrat onkin katkaistu...
Samat sanat.
Britti-ihmeen feature.

Sama juttu mun amerikan ihmeessä.

Japaninpelit eivät jäähdyttele itsestään, kun virtasyöttö menee poikki, niin se on kanssa poikki..
kyllä miulla ainaskin
033102bebe_1_prv.gif
vaikka se onkin japski

Vesijäähdytteisissä mopoissa olisi hyvä pyörittää vesipumppua ja flektiä kovan ajon jälkeen jonkin aikaa, jottei lämmöt nouse liikaa. Virrankatkaisussa on siis ylikuumenemisen ja kiehauttamisen vaara. Itse olen jonkin aikaa pitänyt tyhjäkäynnillä tai sitten sammuttamisen jälkeen pistänyt taas virrat päälle. Jälkimmäinen vaihtoehto syö tietysti hieman akkua.
Flekti pyörii kyllä ajon jälkeen joissain pyörissä sammuttamisen jälkeen. Vesipumppua et kyllä saa pyörimään tuolla tavalla, se on varma. Eli pyörä ei jäähdy normaalia nopeammin mikäli sammutat pyörän ja jätät virrat päälle. Flektin saat pyörimään, mutta moottori ei jäähdy normaalia nopeammin koska jäähdytysneste (=vesipumppu) pyörii vain moottorin käydessä.

Jäähdytysnesteen kiehuminenkin syylärissä on paineistetussa tilassa melkoisen mahdotonta.

Itse pyrin sammuttamaan aina virtalukosta ja nimenomaan vasemmalla kädellä. Näin selkäytimeen jää toimintatapa, jossa sekä käynnistettäessä että sammutettaessa vaihde on vapaalla ja oikea käsi puristaa etujarrua. Lisäksi molemmat jalat ovat maassa.

Pyörä ei hypi vahingossakaan eikä pääse kaatumaan. Lisäksi kytkin(vaijerin) toimintahäiriöt eivät yllätä.

+Pasi

Vesijäähdytteisissä mopoissa olisi hyvä pyörittää vesipumppua ja flektiä kovan ajon jälkeen jonkin aikaa, jottei lämmöt nouse liikaa. Virrankatkaisussa on siis ylikuumenemisen ja kiehauttamisen vaara. Itse olen jonkin aikaa pitänyt tyhjäkäynnillä tai sitten sammuttamisen jälkeen pistänyt taas virrat päälle. Jälkimmäinen vaihtoehto syö tietysti hieman akkua.
Eikös se ole vähän toisinpäin, tyhjäkäynnillä kuumenee koska ajoviima ei jäähdytä! Afrikkalaisen lämpömittari ainakin alkaa nousemaan heti kun mopo pysähtyy. Lämpöjen tasaamiseen ei taida mopokoneissa olla tarvetta toisin kuin vaikkapa pitkissä ha:n dieselkoneissa. Pöpöttimien kannet ei mee kieroon...

Flekti pyörii kyllä ajon jälkeen joissain pyörissä sammuttamisen jälkeen. Vesipumppua et kyllä saa pyörimään tuolla tavalla, se on varma. Eli pyörä ei jäähdy normaalia nopeammin mikäli sammutat pyörän ja jätät virrat päälle. Flektin saat pyörimään, mutta moottori ei jäähdy normaalia nopeammin koska jäähdytysneste (=vesipumppu) pyörii vain moottorin käydessä.
+1 tälle (yllättävän yleinen tuo virheellinen käsitys vesipumpun toiminnasta)

Tosin mullahan mitään jäähdytysnestettä ei löydy... ellei sada niin saatanasti.

Takapyttyähän se tuossa vehkeessä jäähdyttää että öljyt kestäis paremmin.. ja sehän on aina ollu Twinien ongelmana että takapytty käy kuumana.

en sammuttais ! antaa paskan palaa waan.. sitäwarten on kasko
biggrin.gif

Asiasta.. kumpaakin tulee tehtyä..ilkeä ylämäki tms.. niin taposta hengettömäksi .. muuten kai awaimesta...

Oon sammuttanu tota pyörää pitkän aikaa tappokatkasiasta koska avaimesta ei sammu (joku kosketushäikkä jossain) Nyt sitten levis cdi boxi mutta tiiä sitten johtuuko tuosta  
nixweiss.gif

Onha toi kuitenki vanha pyörä toi tzr vm-90

Itse pyrin sammuttamaan aina virtalukosta ja nimenomaan vasemmalla kädellä. Näin selkäytimeen jää toimintatapa, jossa sekä käynnistettäessä että sammutettaessa vaihde on vapaalla ja oikea käsi puristaa etujarrua. Lisäksi molemmat jalat ovat maassa.

Pyörä ei hypi vahingossakaan eikä pääse kaatumaan. Lisäksi kytkin(vaijerin) toimintahäiriöt eivät yllätä.

+Pasi
Sitävartenhan on olemassa takajarru. Kai tiesit sen, että "oikeaoppisesti" pysähdyttäessä ensimmäinen asvalttiin / muuhun maatapeittävään pinnoitteeseen koskeva jalka on vasen jalka? Näin sinulla on viimeiselle hetkelle asti oikea jalka jarrulla, ja samallahan sitä sitten pysähdyksiin päästyäsi tapat mopon katkaisijasta tai virtalukosta, vaikkapa sillä oikealla kädellä.

Joku juuri kommentoi takavasemmalta, että tämä on "Ehkä älykkäin moottoripyörän tekniikka -aiheinen keskustelu...". Tämä oli minun panokseni tähän ;-)

eikös tuon "kuolleen"miehen katkaisin ole sen takia mitä tuo
nimikin antaa ymmärtää kun tapahtyy se pahin (ei toivota kene-
llekkään) eli onnettomuus niin ketä paikalle sattuu katkaisee virrat
pyörästä.

tämä katkaisin on eri muodossa käytössä jokaisessa moottoriurheilu
lajissa autoissa myös ylkopuolella juuri tuon yllä kerrotun takia.

itse en sammuta koskaan siitä mutta kokeilen silloin tällöin että
toimiiko, tahtoo tuo pyörä välillä sammua itsestäänkin ja juuri
silloi kun koettaa ottaa ns:rivakkaa lähtöä ja silloin on tietysti
porukkaa näkemässä,silloin haluaisi poistua paikalta ja rivakasti
mutta ei voi kun pelkää että taas käy samallalailla ;) .

mietin tuota ja teoriassa on mahdollista, että puola voisi vaurioitua.

Perusteoria, Puolille tulee plus jännite akulta reittinä, pääsulake, virtalukko, tappokytkin, sivujalan rele/kytkin. Puolien negatiivista puolta hallitsee ecu/syttyboxi. Eli se vetää maihin puolia, jolloin tulee kipunaa.

Jos katkaisee tappokytkimestä, niin juuri oikealla hetkellä katkaistessa puola voi olla siinä latauspisteessä, että kun yht äkkiä sen lataus loppuu plussan irrotessa, niin jännite ei riitä hyppäämään tulpan kautta pois(esim huonot johdot/tulpat) yms ja puolaan varastoituneen Magneettikenttä/sähköenergian on pakko mennä jonnekin, koska energia ei voi kadota. Eli se hyppää puolan sisäisistä eristeistä läpi.

toisaalta sama voi tapahtua virtalukosta katkaistessa?

Joten ihan sama?
baaa.gif

Tosiasia on kuitenkin se, että pyörissä puolien plus jännitteen syöttö on hoidettu päin pers...ä. Matkalla akusta on johtoa pari metriä, virtalukko, tappokytkin, sivujalan rele ja muutama liitinkampa ja pari sulaketta. Jännite putoaa monissa puolille päästyään jo 10.5 volttiin akun 12 voltista. Ruiskupyörissä sama linja syöttää polttoainepumppua, jännitettä kuluu ja se koko syöttövirta todella menee läpi kaikista näistä kytkimistä, joten ei ihme jos starttaus on heikossa monissa vanhoissa ja tulppaa kastuu. 10 voltilla kipinä on aika heikko.

Kannattaa ostaa rele ja laittaa vanha puolan plus johto ohjaamaan tuota relettä, rele kytkee sitten suoran jännitteen puolille kun virta laitetaan päälle.

Käy paremmin ja tasaisemmin, lähtee käyntiin paremmin. TL suzukeissa on mitattu jopa suuremmat tehot tällä modificaatiolla. 1.7hp TLS mallissa ja TLR:ssä 2.7?. takapyörästä.

huomionarvoista on, että useimmissa nykyautoissa tämä rele on, mutta pyörissä eivät taida jaksaa laittaa niitä.

jake

PS. siinä tzr:ssä on maadoittava virtalukko, joten jos on piuha poikki sopivasti, niin lähtee käyntiin.

Back