Sateella ajo..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HelinäX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

HelinäX

New member
Kävin vähän luistelemassa sateessa, meinas eturengas livetä alta yhdessä risteyksessä. Olipa kurja tunne ku rengas lipes vähän alta, hetken oli olo että nyt kippas, mutta löyty sen verta pitoa että kunnialla selvittiin. Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.

Sen jälkeen olo olikin että pyörän renkaat luistaa suorallakin, vähän tais säikäyttää noviisia.
sad_orig.gif


Mutta sitten vois laittaa ohjeita tulemaan kokeneemmilta, koska myös sateella voi ajaa turvallisesti. Perusknopit tiedossa: suojatie yms. maalatut merkit ja uus asfaltti on liukkaita, ei ajouriin ajamaan ku vettä paljon tiellä jne.. Milläs muulla sitä voi edesauttaa että pysyis jatkossakin pystyssä.. Ei tekis mieli liukua pyörän kans pöpelikköön.
withstupid.gif
 
Kyllähän se on kriittisintä sateella, millainen pinta siellä renkaan alla on. Pikipaikkaukset, tiemaalaukset, kaivonkannet, hiekka, suolattu kivikatu, jne. ovat paljon liukkaampia kuin normaali märkä asfaltti.
 
Kävin vähän luistelemassa sateessa, meinas eturengas livetä alta yhdessä risteyksessä. Olipa kurja tunne ku rengas lipes vähän alta, hetken oli olo että nyt kippas, mutta löyty sen verta pitoa että kunnialla selvittiin. Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.

Sen jälkeen olo olikin että pyörän renkaat luistaa suorallakin, vähän tais säikäyttää noviisia.  
sad_orig.gif


Mutta sitten vois laittaa ohjeita tulemaan kokeneemmilta, koska myös sateella voi ajaa turvallisesti. Perusknopit tiedossa: suojatie yms. maalatut merkit ja uus asfaltti on liukkaita, ei ajouriin ajamaan ku vettä paljon tiellä jne.. Milläs muulla sitä voi edesauttaa että pysyis jatkossakin pystyssä..  Ei tekis mieli liukua pyörän kans pöpelikköön.  
withstupid.gif
Ihan hirveessä kaatosateessa jään odottelemaan... tulitikkuaskin kokoinen pala mikä renkaasta on tiessä >>> ei se sateella kauheesti pitele.
Normisateessa >>> muuten vaan varovasti. Eikä mutkat ole nautintoa silloin
eek.gif
.

Varovasti siis sateella.
 
Hyvä ettet kaatunu. Mä kippasin prikulleen samallalailla uudella asfaltilla liittymään käänyessä. Ikävälle tuntu kun hieman sattu ja kastu perse sekä muovinpalastakin hieman ympärillä. Tympäs vielä enemmän ku punnersin mopon pystyyn ja sarvet ja etukolmiokin oli päin kettua ja siitä sai jatkaa nilkuttamalla kotia kohti=/

Kokeilin jalalla kohtaa, ja se oli aivan sairaan liukas. Nyt jussina tuli työnnettyä lapissa kaatosateessa joku kuutisensataa kilsaa ja siinä alko jo tuntumaa saada kakspäälläki. Marssi vauhti oli reipas sateestakin huolimatta ja mutkiinki uskalksi kohtuudella ajaa. Muakin kiinnostas tietää että missä se pidon rajaa menee, tai kuinka sen huomaa muuten ku lippaamalla?

MotoGP:tä kun kahtoo niin kaverit luistattaa kunnolla mutkista lähtiessä ja jarrulla siihen tultaessa. No, tuota jälkimmäistä on tullu itekki usen harrastettua, mutta kun kaasun avaa mutkassa niin jännittää, sekä se ettei kertakaikkiaan uskalla kovin kantata. Miksi omien kokemusten mukaan pito lähtee kerralla eikä ainakaan mua ole varotellut
nixweiss.gif
nixweiss.gif


Soralla tietty erijuttu enskalla ajaessa, mikä lie kun asfaltilla vaan ei yhtälailla taito riitä
tounge.gif


Vinkkejä vaan gurut tulemaan
 
eipä se puhdas asvaltti ole mitenkään liukasta, likaista taas on vaikea havaita. liukkaimmiillaan pinta on heti sateen alettua, jolloin kannattaa olla varovainen.

taajamissa ja risteyksissä nyt muutenkin kannattaa varoa ja välttää ajamasta urien välissä. varsinkin valoristeyksissä se on kaikkein liukkain kohta.
 
eipä se puhdas asvaltti ole mitenkään liukasta, likaista taas on vaikea havaita. liukkaimmiillaan pinta on heti sateen alettua, jolloin kannattaa olla varovainen.

taajamissa ja risteyksissä nyt muutenkin kannattaa varoa ja välttää ajamasta urien välissä. varsinkin valoristeyksissä se on kaikkein liukkain kohta.
Juurikin noin.

Jos ajelee liikenteen mukaan rauhallisesti, hyväkuntoisilla renkailla pystyy ajamaan aikalailla ku kuivalla - siis jos alla on puhdas asfaltti.

Mut hiekka ja savi/muta, pikipaikat, maalaukset on liukkaita. Noi risteys alueet on usein liukkaita,varsinkin keskeltä kaistaa- varsinkin jos on raskaan liikenteen suosimia. kaupungissa kannattaa varmaan pysyä renkaan uran kohalla, varsinkin jos tie on märkä.
Raskaasta kalustosta tahtoo tippasta rasvaista kuraa, öljyä, yms rankaan urien väliin ja joskus tankista tai tankatessa ylivaluneita dieseleitä. Joskus jopa vanhoista autoista vuotaa tankki.
Diesel on erittäin liukasta, varsinkin veden kanssa - bussireiteillä ja huoltoasemien ja bussiasemien likellä kannattaa kattoa tarkemmin.

Sit sen mitä ajamisessa voi huomioida, on pehmeämmät otteet. sievästi jarrulle ja kaasulle.
Toiset sanoo et isommallavaihteella jottei oo voimaa niin mut jos on raskas kaasukäsi ja/tai kovasti alhaalta vääntävä kone niin pienemmällä vastaa tarkemmin kaasuun eikä ampaise niin kierroksille niin jos sit luistaakin.
 
Risteysalueilla on monasti myös naftaa ja bensaa. Silloin on kuin jään päällä ajelisi ja liukkaimmillaan se onkin juuri silloin kun tie on hiukan kostea. Sitten kun on kunnolla jo tullut vettä niin on litkut huuhtoutunu pois.
 
Joskus tuli sateella välteltyä paikallisbussien reittejä, ne kun tuppasivat kesän kynnyksillä pudottelemaan hydrauliikkaöljyjään syystä tai toisesta reiteilleen ja sateella ne olivat todella liukkaita kohtia.
 
jos on ollut pitkään kuivaa, ja sitten alkaa sataa, vähän aikaa on todella liukasta. Ei kuitenkaan mikään ongelma, kunhan a) ottaa asian huomioon ja b) renkaat on kunnossa.

Hyvän, ennustettavan ja lineaarisen märkäpidon tarjoavilla kumeilla on jopa ihan hupaisaa ajella sadekelillä, ja siinä oppii pyörän hallintaa ja pidon rajoja aika kivasti. Kaikki renkaat tosin eivät ole tuossa kohti todellakaan samalla viivalla. Ja aloittelijalla ymmärrettävästi ei ole vielä myöskään ajamisessaan sellaista rentoutta, minkä tuo vaatii.

Väärä jarrutustekniikka on varmaankin suurin yksittäinen syy, miksi mennään sateella turvalleen. Eli lisää vaan kilometrejä mittariin, sieltä se löytyy.
 
Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.
tuohon vielä..

Kuvauksen mukaisessa tilanteesa CBR 600f  tuskin puskee keulaa jollei oo todella kovakourainen kaasun kans - taikka tiellä jotain liukasta, johon "ajourasta sivussa" viittaa. Joten vaan ajoa pehmein ottein sateessa, niin kammo katoaa. Ja kattelee noi missä voi olla liukasta

Joku on levitelly autolla jotain liukasta, bensaa/dieseliä/muita nesteitä/kuraa.

Itse asiassa keväisin/alkukesäisin on aika yleistä että siellä on noita, kun kesäautot ja ekat omat autot lähtee liikkeella - siis halvat louskut.

-- itekin oon kerran bensaan tai dieseliin liukastunut. Oli joku ajellu kisalinjoilla, kadunkulmissa oikoen ja pitkät norot nestettä valunu tielle joka jarrukohdan jälkeen. Huomasin liian myöhään ja sit mentiin- hitaasti, mopo liukui kyljellään n 2 m, itse n30 cm..
 
Kiitoksia vinkeistä. Täytyy vaan jatkaa harjoittelua ja kehittää havainnointia. Vähän olis vielä tekemistä noissa sujuvissa vaihteen vaihdoissakin, kun tuppaa vielä leikkimään herkästi kengurua pienillä vaihteilla, vai johtuisko se sittenkin vaan bensasta??
biggrin.gif
 
Kävin vähän luistelemassa sateessa, meinas eturengas livetä alta yhdessä risteyksessä. Olipa kurja tunne ku rengas lipes vähän alta, hetken oli olo että nyt kippas, mutta löyty sen verta pitoa että kunnialla selvittiin. Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.

Sen jälkeen olo olikin että pyörän renkaat luistaa suorallakin, vähän tais säikäyttää noviisia.  
sad_orig.gif


Mutta sitten vois laittaa ohjeita tulemaan kokeneemmilta, koska myös sateella voi ajaa turvallisesti. Perusknopit tiedossa: suojatie yms. maalatut merkit ja uus asfaltti on liukkaita, ei ajouriin ajamaan ku vettä paljon tiellä jne.. Milläs muulla sitä voi edesauttaa että pysyis jatkossakin pystyssä..  Ei tekis mieli liukua pyörän kans pöpelikköön.  
withstupid.gif
Ihan hirveessä kaatosateessa jään odottelemaan... tulitikkuaskin kokoinen pala mikä renkaasta on tiessä >>> ei se sateella kauheesti pitele.
Normisateessa >>> muuten vaan varovasti. Eikä mutkat ole nautintoa silloin  
eek.gif
.

Varovasti siis sateella.
Taivas aukeni. Ajettiin kuutta kymppiä moottoritiellä autojen kanssa samaa vauhtia. Sadepisarat rummuttivat kypärää ja reisiä kuin hauleja olisi ammuttu. Salamat valaisivat aavemaisesti tien vieruksia. Yksi mahtavimmista ajokokemuksistani.

Hyvät renkaat ja tilanteen mukainen vauhti.
 
myöskin renkaissa hyvin suuria eroja.
Vanhoilla kumeilla tuntu lipsuvan kokoajan, nykyisillä uskaltaa ajaa suuremmin säikkymättä..
 
myöskin renkaissa hyvin suuria eroja.
Vanhoilla kumeilla tuntu lipsuvan kokoajan, nykyisillä uskaltaa ajaa suuremmin säikkymättä..
Juuri näin, jos on vähänkin vanhemmat gummit niin paras pito on kateissa vaikka kuviossa oliskin pintaa vielä pitkäksi aikaa. Renkaat kannattaa ajaa kesässä loppun niin on joka kesä hyvät gummit alla
biggrin.gif


Niin jos keulaa on keventänyt vielä vaihtotilanteessa niin tilanne nopeus ja kahvan kääntö on ollut tilanteeseen nähden väärä.
 
Betonitie (Tampereella ainakin osa ohitustien rampeista edelleen) on tosi liukas sateella. Samoin liikenneympyrät.
 
Sadekelille ainoa kuvaava sana on yllättävä. Pito voi olla yllättävän hyvä,tai sitten yllättävän huono. Isoilla teillä kannattaa pitää nopeudet kohtuullisina vaikka esim motarilla rajoitus sallisi 120,niin monsuunissa kannattaa jättää käyttämättä tämä optio.
 
Isoilla teillä kannattaa pitää nopeudet kohtuullisina vaikka esim motarilla rajoitus sallisi 120,niin monsuunissa kannattaa jättää käyttämättä tämä optio.
juuri näin, silloin kun tiellä alkaa olla selkeä vesikerros, vauhtia on syytä tiputtaa, ja oikeastaan jo ennen tätä on osattava hieman seurailla, paljonko ajourissa on vettä; jos urat on syviä, sitä voi kerääntyä niihin aika äkkiä. Vesiliirto ei mp:llä ole mikään hauska kokemus.
 
Betonitie (Tampereella ainakin osa ohitustien rampeista edelleen) on tosi liukas sateella. Samoin liikenneympyrät.
Siis missä Tampereen tien rampeissa on betonia? En ole vielä huomannut ja kuitenkin kohtuullisen tarkkaan ajanut kaikki rampit läpi.

Ja sateella ajamiseen, tai yleensäkin liukkaankelin ajoharjoituksena, auttaa soralla päästely. Ei muuta kuin etsit sopivan soratien ja puhallat hieman vauhtia fillariin ja työnnät menemään. Kyllä siellä kyykkykin kulkee kunhan antaa riittävästi vauhtia, muttei liikaa...
 
Back
Ylös