Selkäpanssari pelasti...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wheel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hehheh. Pitäisikö ennemmin luottaa sinuun, kun olet noita selkäsuojia noinkin kattavasti päälle kokeillut? Miten voit sanoa kuinka joku toinen on parempi kuin toinen, jos et ole kovassa tilanteessa suojaa tullut testanneeksi? Mun mielestä et ainakaan vain pukemalla suojan päälle ja toteamalla että kylläpäs tuntuu hyvältä ja mukavalta päällä.  
033102beer_1_prv.gif
Ei ollut tarkoitus nostaa omaa egoa jalustalle. En mielestäni myöskään ilmaissut, että joku toinen suoja on toista parempi. Pointtina oli lähinnä tuo kilpakuljettajien suojavalinta = on heille ns. vapaasti valittavissa ja jostain kumman syystä suurin osa luottaa Daineseen. Toinen pointti: Ei ole välttämättä väärin kyseenalaistaa jonkun lehtitestin "tulosta". Ja tärkein pointti: Käyttäkää suojaa!
 
Eiköhän mikä vain tunnetumpi/laadukkaampi suoja anna hyvää turvaa selälle. Ja jos isku on riittävän voimakas ei sillä suojankaan merkillä ole enää mitään väliä. Itsesanoisin että tärkeintä on vain pitää jotain after market suojaa eikä tyytyä siihen telttapatjaan takissa. Ei ole mitään järkeä vertailla onko se dainese tai forcefield parempi onnettomuudessa, erot ovat niin marginaalisia että tärkeintä on oma mukavuus ja suojan istuvuus. Taas vaihteeksi turhaa vääntöä tyhjästä.
 
Älkää hyvät ihmiset uskoko aina kaiken maailman TM testien tuloksia niin mustavalkoisesti.
Jotenkin vaan mitattu ja dokumentoitu data vakuuttaa usein enemmän, kuin jonkun tyypin "tää on silti parempi"-nettikirjoitus.
Mielestäni tärkeämpi pointti on se, että mitä ja miten mitataan / testataan. Ylivoimaisesti tärkein pointti on kuitenkin MOTIIVI, koska se, miten tulos, mittaukset ja data ilmaistaan, analyyseista puhumattakaan, saadaan kyllä näyttämään siltä miltä halutaan. Se, että joku toimittaja päättää tehdä "riippumattoman" testin aiheesta, jota tämä ei tutki / analysoi 200 päivää vuodesta, ei mielestäni ole yhtä vakuuttava / faktoihin ja dataan perustuva, kuin se "hiljainen tieto" mitä luulen minkä tahansa alan ammattilaisilla olevan. Voin toki olla, että olen hyvinkin väärässä, mutta en usko olevani...
033102beer_1_prv.gif
 
Eiköhän mikä vain tunnetumpi/laadukkaampi suoja anna hyvää turvaa selälle. Ja jos isku on riittävän voimakas ei sillä suojankaan merkillä ole enää mitään väliä. Itsesanoisin että tärkeintä on vain pitää jotain after market suojaa eikä tyytyä siihen telttapatjaan takissa. Ei ole mitään järkeä vertailla onko se dainese tai forcefield parempi onnettomuudessa, erot ovat niin marginaalisia että tärkeintä on oma mukavuus ja suojan istuvuus. Taas vaihteeksi turhaa vääntöä tyhjästä.
Takin taskuun laitettava suoja kelpaa kyllä anopille, mutta on tilanteen sattuessa aina väärässä kohtaa. Puettava ja vartaloa kiinteästi mukaileva suoja saattaa oikeasti suojatakin. Toiselle sopii Lidlin suoja paremmin, toiselle Dainesen, kolmas taas on lukenut testejä ja luottaa "faktaa," tärkeintä on kuitenkin se, että suoja on päällä, ei kaapissa.
 
Ei ollut tarkoitus nostaa omaa egoa jalustalle. En mielestäni myöskään ilmaissut, että joku toinen suoja on toista parempi. Pointtina oli lähinnä tuo kilpakuljettajien suojavalinta = on heille ns. vapaasti valittavissa ja jostain kumman syystä suurin osa luottaa Daineseen. Toinen pointti: Ei ole välttämättä väärin kyseenalaistaa jonkun lehtitestin "tulosta". Ja tärkein pointti: Käyttäkää suojaa!
Mistä nämä kisakuskit sitten tietävät, että Dainese on parempi kuin muut? Ovatko he mahdollisesti testanneet eri merkkejä kovinkin kattavasti vai pätevöittääkö radalla ajaminen lähtökohtaisesti jotenkin arvioimaan turvavarusteita?

Totta kai kannattaa aina olla kriittinen myös testien tuloksia kohtaan, mutta jos vastakkain on standardien mukaan tehdyt testit ja hiljainen tieto tyyliin "99 filmitähteä sadasta käyttää Luxor-saippuaa", minä ainakin luotan enemmän niihin testeihin.
 
Kun olen pyörinyt kilpaurheilun parissa missä noita suojia ym. varusteita käytetään niin kyllä ne vaan ovat eri tavaraa kuin suoraan kaupan hyllyltä.En väitä että Dainesen kohdalla asia on niin mutta kyllä ne yleensä modifioidaan käyttäjän tarpeisiin ja yksilöllisiin vaatimuksiin.Niihin lisätään suojia,muutellaan,vahvistetaan ja myös materiaalit ovat usein erilaisia.Edelläoleva ei muuta sitä asiaa että myös sen peruslaitteen on oltava hyvä ja varmasti myös Dainesen osalta on näin.Silti epäilisin että esim. Baylissin selkäsuoja on hieman erilainen kuin se kaupan hyllyllä oleva kapine.
 
Kun olen pyörinyt kilpaurheilun parissa missä noita suojia ym. varusteita käytetään niin kyllä ne vaan ovat eri tavaraa kuin suoraan kaupan hyllyltä.En väitä että Dainesen kohdalla asia on niin mutta kyllä ne yleensä modifioidaan käyttäjän tarpeisiin ja yksilöllisiin vaatimuksiin.Niihin lisätään suojia,muutellaan,vahvistetaan ja myös materiaalit ovat usein erilaisia.Edelläoleva ei muuta sitä asiaa että myös sen peruslaitteen on oltava hyvä ja varmasti myös Dainesen osalta on näin.Silti epäilisin että esim. Baylissin selkäsuoja on hieman erilainen kuin se kaupan hyllyllä oleva kapine.
Toki näin. En minä Baylisin tapausta tunne, mutta erään toisen kuskin kyllä ja ne muutokset, mitä hänellä on, onnistuu ihan normi jannulta vääntää omaan suojaan.
 
Kun olen pyörinyt kilpaurheilun parissa missä noita suojia ym. varusteita käytetään niin kyllä ne vaan ovat eri tavaraa kuin suoraan kaupan hyllyltä.En väitä että Dainesen kohdalla asia on niin mutta kyllä ne yleensä modifioidaan käyttäjän tarpeisiin ja yksilöllisiin vaatimuksiin.Niihin lisätään suojia,muutellaan,vahvistetaan ja myös materiaalit ovat usein erilaisia.Edelläoleva ei muuta sitä asiaa että myös sen peruslaitteen on oltava hyvä ja varmasti myös Dainesen osalta on näin.Silti epäilisin että esim. Baylissin selkäsuoja on hieman erilainen kuin se kaupan hyllyllä oleva kapine.
Saattaahan niissä suojissa olla jotain eroa kaupasta ostettuun, mutta en jaksa uskoa, että esim. Dainesen panssari olisi perusrakenteeltaan erilainen nyt sitten vaikka Baylissin ja kaupasta ostetun panssarin välillä. Eiköhän se ole kaikkien etu, että Dainesen markkinoilla olevat tuotteet ovat niin hyviä kuin mahdollista, eli suojaavuudeltaan samaa kastia kuin kisakuskeilla.
 
Mistä nämä kisakuskit sitten tietävät, että Dainese on parempi kuin muut?
Siinäpä hyvä kysymys...  
tounge.gif


Kuka määrittää standardit..?

Noiden turvavarustestandardien kehittämisestä ja historiasta on tarinaa netti väärällään, ei nyt jaksa kerrata sitä tässä. Mutta koko homma lähti kyllä osaltaan liikkeelle nimenomaan kisakuskien tarpeista. Kun huomattiin, että siellä ihan nimekkäissä ja huippujenkin käyttämissä kamoissa olikin seassa luvattoman paljon sutta ja sekundaa. Että eivät ne radalla ajavat ainakaan takavuosina mitään ylimaallista tietämystä asiasta omanneet.

Ja siitä Dainesen kamojen suojaavuudesta. Tiedä sitten kenen edun mukaista se oli, mutta muistaakseni joku viitisen vuotta takaperin tehdyssä Ride-lehden ratanahkatestissä Dainesen ja Alpinestarsin puvut jäivät viimeisiksi, vaikka olivat testin kalleimmat puvut. Ilmeisesti väärin testattu silloinkin.
smile_org.gif
 
Mitä kertoo tästä selkäsuojia koskevasta vertailusta se, että sen olisi voittanut 1400-luvun haarniskalla?
062802jumpie_prv.gif
Tai nahkapukuvertailusta, jossa pukujen paremmuutta mitataan nahan paksuuden mukaan?
062802jumpie_prv.gif
Joku on varmasti sitä mieltä, että kyseisessä nahkapukutestissä tunnetut valmistajat lyönyt pakistanilainen 125 euron puku on pirun turvallinen...
idea3.gif
 
Kävin tossa kesällä koettamassa tuota Forcefieldin suojaa ja ei se kyllä vakuuttanut. Jäi sellainen kuva, että kun lipat tulee niin se lähtee paikoiltaan sen siliän tien. Ne kiinnitysremmit olivat heppoisen ja löysän oloiset ja joustivat mielestäni aivan liikaa. Sitten se taipui vielä käsissäkin ihan rannevoimin, joten miten se voi mitään taivutusta ja kiertämistä vastaan suojata?
Mulla on tuollainen Forcefield ja hyvin se paikoillaan pysyi, kun sen kanssa Kemorassa heitin volttia. Niin ukko, kuin panssarikin pysyi ehjänä. Tai jos ei yhtä kylkiluuta lasketa...
 
Mitä kertoo tästä selkäsuojia koskevasta vertailusta se, että sen olisi voittanut 1400-luvun haarniskalla?  
062802jumpie_prv.gif
Tai nahkapukuvertailusta, jossa pukujen paremmuutta mitataan nahan paksuuden mukaan?  
062802jumpie_prv.gif
Joku on varmasti sitä mieltä, että kyseisessä nahkapukutestissä tunnetut valmistajat lyönyt pakistanilainen 125 euron puku on pirun turvallinen...  
idea3.gif
Miten niitä selkäsuojia sitten olisi pitänyt testata? Missä suhteessa se Dainese on niin paljon parempi kuin ne muut?

Ja mitäköhän nahkapukutestiä nyt mahdat tarkoittaa? Tuossa Ride-lehden testissä kyllä mitattiin ihan muita asioita kuin nahan paksuutta. Kuten esimerkiksi hankauksenkestävyyttä, saumojen kestävyyttä, repäisylujuutta ja muita epäolennaisuuksia. Oletko siis ihan vakavissasi  sitä mieltä, että lehdet tieten tahtoen vääristelevät testejä Dainesea vastaan? Dainesea, yhtä Euroopan johtavista ajovarustevalmistajista. Aika oudolta tuntuisi, noin bisnesmielessä....

OK, 125 euron pakistanilainen nahkapuku ei voi olla kovin turvallinen. Mutta ei se puku muutu sen turvallisemmaksi sillä, että siihen ommellaan tunnettu merkki ja hinta kerrotaan neljällä.
wink.gif
 
Joku on varmasti sitä mieltä, että kyseisessä nahkapukutestissä tunnetut valmistajat lyönyt pakistanilainen 125 euron puku on pirun turvallinen...  
idea3.gif
Daineset tehdään Romaniassa ja esim. Alpine Starsit Indonesiassa.
Miten toi Pakistan olisi jotenkin erityisesti huonompi?
biggrin.gif
Vastaus: laatu. Hyvin moni valmistaja teetti vielä jokunen vuosi taaksepäin kamppeensa Pakistanissa, nyt siellä tehdään enää Lousin pirkkamerkkejä. Dainesen joitain malleja lukuun ottamatta (Romania) lähes kaikki tehdään Kiinassa. Jopa suomalaiset ovat siirtyneet Kiinaan. Ehkä kymmenen vuoden päästä jossain muualla.
 
Miten niitä selkäsuojia sitten olisi pitänyt testata? Missä suhteessa se Dainese on niin paljon parempi kuin ne muut?

Ja mitäköhän nahkapukutestiä nyt mahdat tarkoittaa? Tuossa Ride-lehden testissä kyllä mitattiin ihan muita asioita kuin nahan paksuutta. Kuten esimerkiksi hankauksenkestävyyttä, saumojen kestävyyttä, repäisylujuutta ja muita epäolennaisuuksia. Oletko siis ihan vakavissasi  sitä mieltä, että lehdet tieten tahtoen vääristelevät testejä Dainesea vastaan? Dainesea, yhtä Euroopan johtavista ajovarustevalmistajista. Aika oudolta tuntuisi, noin bisnesmielessä....

OK, 125 euron pakistanilainen nahkapuku ei voi olla kovin turvallinen. Mutta ei se puku muutu sen turvallisemmaksi sillä, että siihen ommellaan tunnettu merkki ja hinta kerrotaan neljällä.
wink.gif
En osaa sanoa onko Dainese parempi kuin muut, edes hyvä, mutta kun juttu lähti alunperin Baylisin selkäsuojasta, niin fakta on, että ammatilaiset käyttävät Dainesea. Kertooko se yhtään mitään? Se on jokaisen itse pääteltävä, mutta ns. passiivinen turvalliisuus ei ole 100 % yhtälöstä (kaikilla olisi tuumainen teräslevy miestä suojaamassa).
 
Joskus takavuosina, kun Biaggi vielä ajoi gp:tä, hän ja Rossi olivat ainoat kaksi kuskia, joilla oli Dainesen henkilökohtainen sponssi. Ja muut saivat ostaa kamppeensa, jos ko. merkkiä halusivat (tai näin ainakin väitettiin asian olevan)...

Juu, ja noita testejä ja testaustapoja tuntuu tosiaankin olevan niin monta kuin on tekijöitäkin. Ja sitten on vielä markkinavoimat kaikessa mukana. On myös melko vaikea tehtävänanto, että pitäisi pystyä toteamaan, mikä on _absoluuttisesti paras_ kampe, kun parametrejä on huikea määrä. Varsinkin, jos pitäisi arvioida ´turvallisuutta´.
 
Itsellä on Dainesen suojapalttoo, jonka valitsi aikanaan sen vuoksi, että siinä oli kaikki ylävartalon suojat mukana samassa paketissa, ja laatu ja käyttöominaisuudet vaikuttivat paremmilta kuin muissa vastaavissa. Ihan vaan omasta mielestä. Alpinestarsin Bionic 2 vaikuttaa myös hyvältä.

Oleellisena pidän (vankkojen) suojien paikallaanpysyvyyttä, riittävän suurta kokoa (ei silti liian paksuja), mukavuutta ja hiostamattomuutta.
 
En osaa sanoa onko Dainese parempi kuin muut, edes hyvä, mutta kun juttu lähti alunperin Baylisin selkäsuojasta, niin fakta on, että ammatilaiset käyttävät Dainesea. Kertooko se yhtään mitään?
Se kertoo, että Dainese on onnistunut hyvin markkinoimaan tuotteensa haluamalleen kohderyhmälle. Oldest trick in the book, niinkuin rapakon takana sanotaan. Ja hyvin tuntuu temppu meihin motoristeihin uppoavan edelleen.
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Itsellä on ollut käytössä Forcefieldin panssari ja ensi kesäksi ajattelin ostaa uuden samanmoisen. Elokuussa tuli siis kaaduttua Alastarossa melkoisesti. Suurin isku kohdistui päähään - silmäkulma mustana ja tohtorisedän mukaan kyseessä aivoruhje (viikon verran elämästä pyyhkiytyi pois, kun ei muisti toiminut).
No huh huh.... tota... ja ratailuharrastus jatkuu? Entiseen malliin? Tuota voisi jo kutsua Sisukkaaksi Sissiksi.
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös