Enzo kyseli selkäpanssarista (25.3.).
Mun nähdäkseni sen ensisijainen tarkoitus on suojata selkää onnettomuustilanteessa iskulta. Selkäranka ja munuaiset kun on aika haavoittuvia. Itse pidän lähes yhtä tärkeänä kuin kypärää, koska motoristilla ei juuri muuta suojaa sitten olekaan...
Käytän Dainesen 5-nikamaista panssaria. Sivuvaikutuksina olen huomannut, että ristiselkä pysyy lämpöisempänä viileissä olosuhteissa, mutta tähän asti onkin ollut vaan rotsi & tuulipuku. Ensi kesänä nautin Gore-Texin mukavuudesta

Sen selkäsuoja ei minua hirveesti vakuuta, mutta onhan sekin parempi kuin ei mitään.
Niitä kaupataan kaiken maailman läpysköitä, mutta kannattaa ostaa sellainen joka suojaa ristiselästä niskaan asti. Enää ei taida olla 5-nikamaisia (ristiselkä-hartiat), vaan nykyään on pidempiä. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Tositarina:
Kerran Marokossa (1997) vedin lipat tosi liukkaalla asvaltilla 50 km/h nopeudessa valoista aivan normaalisti lähdettyä. Vettä oli satanut 10 cm parin tunnin aikana eli *kaatamalla*. Ehkä ko. risteyksessä oli öljyä ollut kun pito ei millään riittänyt.
Jos ei selkäpanssaria olisi ollut, mitenhän olisi käynyt? Tuli liukuiltua 10 metriä pitkin asvalttia. Nahkarotsi oli kyynärpäästä kulunut puhki ja selästä aivan karrella. Pyörälle eikä itselle käynyt kuinkaan