• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Silmälasit/kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leijona59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko arvon kanssamotoristeilla kokemusta Drivewear linsseistä?

Ajatushan noissa on kaunis, mutta hinta- ja laatutietoa en oikein tahtonut löytää..

Itsellä ei ole kokemusta, mutta lankomiehellä oli tuollaiset valon vaikutuksesta tummuvat linssit joissain laseissa. Eivät käsittääkseni olleet tuota kyseistä merkkiä, mutta vastaavat. Eivätkä kyllä olleet ihan niin autuaaksi tekevä keksintö kuin mainostetaan. Reagoivat viiveellä valomäärän muutoksiin, eli esimerkiksi tunneliin ajaessa ei nähnyt sen enempää kuin tavallisilla aurinkolaseillakaan. Ja kyllä ne aurinkoisella säällä olivat aina ulkoa sisälle tullessa minuutin - pari tummat. Eivät myöskään tummuneet heti varjosta valoon tultaessa.
Tuosta on kyllä jo useampi vuosi aikaa, eli nuo tuon kaltaiset linssit ovat varmaankin kehittyneet siitä...

Olen tutkinut asiaa nyt jonkin aikaa ja tiivistettynä lopputulos on että Arai ja Shoei passaa lasinkäyttäjille parhaiten. Arai vielä ehkä karvanverran Shoeita paremmin. Lasit menee heittämällä päähän eikä tarvii taistella.

Silmälasinkäyttäjänä mun mielestä kypärässä pitää olla ehdottomasti sisäänrakennettu aurinkovisiiri tai vähintään aurinkolippa. Ostin juuri Shoein Hornet DS:n jossa on em. lippa, mutta käyttökokemuksia ei vielä ole. Toimii kuitenkin hyvin paksusankaistenkin lasien kanssa.*

* olen tottunut käyttämään suora-aisaisia laseja joissa on usein paljon kumia aisoissa. Tällaisten lasien tunkeminen kypärään, jota ei ole suunniteltu lasien kanssa käytettäväksi on joskus käytännössä mahdotonta.
Esim. X-liten jotkut mallit on ohimolta niin tiukkoja että laittamatta jäi.

Olen tutkinut asiaa nyt jonkin aikaa ja tiivistettynä lopputulos on että Arai ja Shoei passaa lasinkäyttäjille parhaiten. Arai vielä ehkä karvanverran Shoeita paremmin. Lasit menee heittämällä päähän eikä tarvii taistella.

Shoein Neotecin lasimukavuudelle iso plussa. Ei pitemmälläkään lenkillä ole tullut tunnetta että sangat painaisi mistään päin. Aurinkolippa on myös törkeän hyvä ja siten ajelu ei vaadi erillisiä vahvuudellisia aurinkolaseja.

"Silmälasinkäyttäjänä mun mielestä kypärässä pitää olla ehdottomasti sisäänrakennettu aurinkovisiiri tai vähintään aurinkoloppa."

teippaa visiirin yläreuna mustalla teipillä pari kerrosta. Tulee yläpuolinen keinohorisontti.

Aika monessa Shoeissa on ns. silmälasikanavat. Eli sangoille on tehty läpimenoreitit kypärään.

Itse menen Femtolasikilla. Toimii säässä kun säässä :jpstyle:

Täältä ääni HJC R-pha 10 :lle
On sangoille todella hyvät lokoset pehmusteissa ja on muutenkin mukavin sekä kevein potta mikä päässä on käynyt.
Itsellä käytössä joko tavalliset silmälasit tai sitten juurikin tuolta favopticista hommatut polaroidit vahvuuksilla.
Kypärässä vielä todella tehokas ilmastointi, joka avaa myös silmälasit huurteesta :thumbup:

Aika monessa Shoeissa on ns. silmälasikanavat. Eli sangoille on tehty läpimenoreitit kypärään.

Shoei Neotecissa mainitut uurteet pehmusteissa ja tosi hyvin istuu lasien kanssa. Plus vielä että aurinkovisiiri löytyy.

Mulla sopii Schuberth SR1:n kanssa glasit ihan mukavasti päähän. Edellisen Marushin RS999:n kanssa mahtui myös, mutta glasien sangat meni potan pehmusteiden saumakohtaan ja ina kun kypärää pikkasen heilutteli päässä, niin glasit liikku kypärän mukana. Schubessa ei ole ainakaan mun päässä tuota ongelmaa. Schuberthin pehmusteissa on myös lasien sankojen kohdalla sellainen "sileä" nukkaamaton kangas, kenties juurikin silmälaseja varten??

PS. Puhallus ratsioissa erittäin mukava setuppi, potta on päähän niin just, ettei pilli yllä suuhun ylä- eikä alakautta. Eikun potta pois päästä, eli ensin hanskat kädestä, sitte lasit päästä, sitte ähelletään tupla-D remmi auki. Tässä kohtaa yleensä koppalakin naama alkaa mutristella. Sitte potta päästä ja puhallus. Sitte puolta rauhallisemmin vermeet takasi päälle. Ja aina pitää muistaa pysäyttää pyörä siten keskelle kaistaa ettei takana jo puhaltanut kotilo pääse kummaltakaan puolelta ohi.. :hanuria:

PS. Puhallus ratsioissa erittäin mukava setuppi, potta on päähän niin just, ettei pilli yllä suuhun ylä- eikä alakautta. Eikun potta pois päästä, eli ensin hanskat kädestä, sitte lasit päästä, sitte ähelletään tupla-D remmi auki. Tässä kohtaa yleensä koppalakin naama alkaa mutristella. Sitte potta päästä ja puhallus. Sitte puolta rauhallisemmin vermeet takasi päälle. Ja aina pitää muistaa pysäyttää pyörä siten keskelle kaistaa ettei takana jo puhaltanut kotilo pääse kummaltakaan puolelta ohi.. :hanuria:

Mikäs yhden miehen protesti tuo on? Ketä hyödyttää tuollainen toiminta..?:dunno:
Työtään ne tekee ja hyvä kun sentään yrittävät kitkeä rattijuopot tuolta liikenteen seasta pois.:thumbup:
Ja pääseehän noista "etuilevista"autoilijoista melko nopeeta ohi(pyörästä riippuen toki):orgmp:

Mutta asiaa, Shoei Neotec tosiaan on hyvä silmälasipäiselle. Aikasemmin oli Arai Chaser, johon myöskin meni mukavasti silmälasit. Taitaa useimmissa olla se ura silmälasien sangoille, mut se on sitten eri asia et osuuko kaikilla sangat just noille kohdille.
Viimeksi kun laseja uusin, niin taivuttivat suoriksi sankojen päät siellä optikolla kun pyysin. Sanoivat myös, että monet tulevatkin kypärän kanssa sovittamaan silmälaseja, että varmasti on kypärään käypäset pokat:jpstyle:

Onko arvon kanssamotoristeilla kokemusta Drivewear linsseistä?

Ajatushan noissa on kaunis, mutta hinta- ja laatutietoa en oikein tahtonut löytää..

Mulla on tollaset autoilua varten. Toimii ihan kivasti, tosin tummuminen vähenee aika paljon auton sisällä, koska auton lasit suodattaa aika paljon UV-valoa pois. Hintaa en nyt muista, mutta niinhän siinä kävi, että kaupan päälle tulevien aurinkolasien sijaan mulle tuli tavalliset lasit. Eli noi maksoi enemmän kuin käyttölasit kaikilla pinnotteilla ja kevennyksillä. Mitkään muotitietoisen valinnathan nuo eivät ole, sillä linssi on "tyylikkään ruskea".

Kypärän kanssa en ole noita käyttänyt, sillä menen mielummin iridiumilla kuin aurinkolaseilla.

Tuosta lasien heilumisesta kypärän heilumisen mukana kommentoisin sen verran, että silloinhan pitää heilua päänkin tai ajat liian isolla potalla. On huonon potan tai vääränlaisen pleksin merkki jos kypärä elää "puhtaassa" ilmavirrassa ajettaessa. Noissa jutuissa on mun kokemuksen mukaan todella paljon eroja, sillä jotkut valmistajat ovat oikeasti käyttäneet rahaa suunnitellakseen kypärän joka ei aiheuta itselleen tärinöitä.

Mulla on tollaset autoilua varten. Toimii ihan kivasti, tosin tummuminen vähenee aika paljon auton sisällä, koska auton lasit suodattaa aika paljon UV-valoa pois. Hintaa en nyt muista, mutta niinhän siinä kävi, että kaupan päälle tulevien aurinkolasien sijaan mulle tuli tavalliset lasit. Eli noi maksoi enemmän kuin käyttölasit kaikilla pinnotteilla ja kevennyksillä. Mitkään muotitietoisen valinnathan nuo eivät ole, sillä linssi on "tyylikkään ruskea".

Kypärän kanssa en ole noita käyttänyt, sillä menen mielummin iridiumilla kuin aurinkolaseilla.

.

Tattis! Soittelin tänään tommottiista niin kolmesta sadasta lähtee homma liikkeelle.. Kertokaa nyt joku onko näistä silmälaseista mitään hyötyä? Kuva on kyllä hd mutta iloakos tuosta jos aina on väärät linssit tai ne oikeat on huurussa.. Taidan kiertää tuttuja teitä ilman laseja..

Lukematta sen enempää...

Oakleyn pokat suorilla sangoilla ja Schubertti C3 tai Nolanin N104. Toimii ja pelittää... Jujuna se integroitu aurinkovisiiri jonka saa naps päälle-pois. Toimii tunneleissta perfect...

BF

Joo, tämä on näin.
Plussat: Eroon silmälasiriippuvuudesta, koskien kauas näkemistä. Ikänäön vaikutukselta ei toistaiseksi ole luotettavaa operaatiota olemassa - ainakaan en tiedä sellaisesta. Tätäkin hakkaan nyt päätelasit silmillä - kaikki tiellä liikkumiseen sujuu hyvin "paljailla" - on myös turvallisuuskysymys - varsinkin prätkäillessä, useassakin mielessä.

Miinus: Pieninkin silmiin liittyvä leikkausoperaatio aiheuttaa sen, että mitään silmien arviointiin liittyvää asiaa ei saa tehdä kukaan muu, kuin laillistettu silmälääkäri. Edellä mainittu ikänäköasia tekee sen, että joskus se silmälasiresepti on uusittava - ja sitä ei optikolta saa...

Noooo
Kypärinä Schubertti C3 ja scott krossi+scott otg lasit eikä ole ongelmia ollut. Suupertti ei ole huurtunut tuon pinlokin kanssa kuin kerran silloinkin tuli räntää, tiskirätin kokoisia lepeitä ja kypärässä sisällä ilmeiseti hiukan kosteutta tuossa vaiheessa.
Tuossa scott yhdistelmässä saattaa ihan hetkeksi huuruta silmälasit kun pysähtyy, mutta kun lähtee liikkeelle niin varmaankin 3 sekunnin sisällä on kaikki lasit huurteetomia.
Suupertissakaan en käytä sen omaa aurinko visiiriä vaan ruskean sävyisiä aurinkolaseja syystä että paljon parempi kontrasti kuin minkä tuo savunharmaa visiiri tarjoaa.

Mutta nämähän ovat kaikki henkilökohtaisia mieltymykisiä johon vaikuttavat miten mikäkin kypärä/visiiri/lasi systeemi kenenkin päähän istuvat.

niin pitää varmaankin mainita sekin että viimeiset silmä- ja aurinko lasit kun investoin niin tuo suupertti oli muka optikolle mennessä joten se helpotti sitä asiaa että kuin nuo istuvat tuonne kypärän sisälle. :D

Viimeksi muokattu:
Miinus: Pieninkin silmiin liittyvä leikkausoperaatio aiheuttaa sen, että mitään silmien arviointiin liittyvää asiaa ei saa tehdä kukaan muu, kuin laillistettu silmälääkäri. Edellä mainittu ikänäköasia tekee sen, että joskus se silmälasiresepti on uusittava - ja sitä ei optikolta saa...

Joo, ja kyllä minäkin huomaan että lähinäöstä se kaukonäkö on höylätty. Ei vaan näe enää vaivatta kaikkia pienimpiä tuoteselosteita ruokapakkauksista, ainakaan läheltä. Pitää viedä pikkasen kauemmas niin sitten näkee. MItään käytännön haittaa ei vielä tuosta ole, kunhan naurattaa kun joku koittaa näyttää kännykästä jotain ja tuo sen naamalle mistä ei vaan näe kun ei silmä tarkenna vaaksan päähän.

Reilu parikymmentä vuotta rillejä takanapäin. Ikänäkö iski pari vuotta niin, että hommasin monitehot. En kertakaikkiaan tottunut niihin, ja otin kauko- ja lähilasit erikseen, ja puljasin niiden kanssa päivittäin kymmeniä kertoja...

Nolan N104 on kuin tehty mun päähän ja lasit sopi hyvin, eikä pokat painaneet mistään.

5 viikkoa sitten kävin aika dramaattisessa leikkauksessa. Silmien omat mykiöt räjäytettiin taivaan tuuliin ja tilalle asennettiin Tanskassa tehdyt, hajataiton korjaavat monitehomykiöt. Nyt näen kristallinkirkkaasti kauas ja lähelle. Ainoastaan päätetyöskentelyyn ajattelin hakea vielä rillit, kun juuri tuollainen 80cm etäisyys on siinä kaukon ja lähin välillä hiukan epätarkka.

Pikkasenksmä odottelen ajokautta, kun voi heittää Nolanin päähän ja lähteä menemään ilman rilliähellystä :cruising:

Hieman OT.
Yritin juuri etsiä luetteloista endurokypärään sopivia ajolaseja joihin menisi silmälasit sisälle. Eipä luetteloissa juuri ole sopivia. Ehkä lasien käyttäjiä ei ole tarpeeksi että tehtaiden kannattaisi nämä asiakkaat huomioida. Pitänee ajaa ilman laseja tai harkita niitä piilareita.

Mulla on enskapyörällä ajettaessa airoh potta ja scott:n otg lasit ja hienosti mahtuu lasit olemaan sisällä,eikä huurru jos vähääkään on vauhtia.
Katupyöräilessä päässä on schubert s2 joka toimii myöskin todella hyvin lasien kanssa.

Vinkki ,kun haet uusia laseja niin ota kypärä mukaan ja sovita, sangat sellaiset mitkä on mahdollisimman lähellä kasvoja,niin istuu kypärät paremmin.

Viimeksi muokattu:
Olen vaan murjonut ne sangat sinne kypärään ja vähän aikaa asetellut. Välillä menee enempi ja välillä vähempi. Hermoja ja aikaa. Molempia on piisannut. Kypärät: X-lite 1003 ja X-lite 802 ja Shoei Multitec (poistunut valikoimasta).
Joskus olen lainannut umpipottaa ja yleensä ei ole meinannut olla aikaa eikä hermoja silmälasien kanssa mutta jotenkin epämääräisesti ne on tullut kuitenkin kypärään survottua. Voisin kuitenkin testata avattavan jäkeen umpipottaa joten mitkä toimivat suht suorasankaisten pokien kanssa.
Normisovitukset tietysti mutta jos muutama mahdollinen toimiva umpipotta löytyisi näin ennalta. Marushin 999RS on ollut mielessä, onko se nykyisin Sweep GTX?

Joskus olen lainannut umpipottaa ja yleensä ei ole meinannut olla aikaa eikä hermoja silmälasien kanssa mutta jotenkin epämääräisesti ne on tullut kuitenkin kypärään survottua. Voisin kuitenkin testata avattavan jäkeen umpipottaa joten mitkä toimivat suht suorasankaisten pokien kanssa.
Normisovitukset tietysti mutta jos muutama mahdollinen toimiva umpipotta löytyisi näin ennalta. Marushin 999RS on ollut mielessä, onko se nykyisin Sweep GTX?

Noissa Shoeissa nyt ainakin on jonkinlainen "sankakuja" fylleissä.
Hankalahan se on jotain ranteenpaksuisia muovisankoja UKK-Instituutin hyväksymillä linsseillä
mihinkään tunkea, mutta laadukkaat metallisankaiset kestävät kunnialla enemmänkin "jumppaa".

Sinne ne aina tarvittaessa on tontilleen sujahtaneet ja painamatta/puristamatta hoitaneet hommansa.

Hyvin... tai erinomaisesti "luukku kiinni" tuulettuva kypärä on tietty rillien kanssa aina eduksi.
Siinä suhteessa tuo Shoein Neotec on varmaan parhaasta päästä.... ja avattavakin, jos rillien
käyttöön moisesta tuntee jotain lisäarvoa saavansa.

Back