• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Silmälasit/kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leijona59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minulla on varsin paksusankaiset lasit, mutta menevät hyvin Sharkin (malli Speed Sauer tai jotain) umpikypärään. Ei tarvitse kummemmin väännellä tai asetella, kun pehmusteissa on sopivat kolot. Eivätkä paina pitkänkään ajon jälkeen, vaikka kypärä on muuten napakka päässä.

Yritin joku vuosi sitten kokeilla juuri noita silikonihydrojotain linssejä, mutta olivat ihan hirveät. Tuntuivat kokoajan silmässä ja silmät olivat kuivat. Pahin tilanne oli kun ei linssiä meinannut saada irti silmästä. Ja kaikkea muutakin ongelmaa oli. Kertakäyttölinssit olisivat jotenkin toimineet, mutta into loppui. Ilmeisesti mulla on sen verran tiukka luomen ja silmän välinen tila, jotta piilarit ei vain toimi. Joten "näköraudoilla" mennään. Oakleyn suorasankaiset kehykset toimivat hyvin :)

En jaksa lukea kaikkea mutta kommentoin oman kokemukseni tähän _piilolasiasiaan_.

Aikoinaan kuivien silmieni kanssa ajattelin etten kuuna päivänä tunkisi silmiini mistään hinnasta yhtään mitään, kunnes asiaatunteva optikko houkutteli kokeilemaan, sanoi että itse asiassa piilari voi vähän helpottaakin sitä kuivumista kun saa jotenkin nesteet irtoamaan hieman "ärsyttäessään". Niin sitten vihkiydyin käyttämään piilareita lasketellessa (ennen kuin aloitin mopoilun). Onhan se nyt kätevää kun linssit ei huurru!.

Sittemmin on tullut hajataitteisuutta ja lähinäköjä sun muuta lisää, mutta ihme ja kumma kuinka nuo on kehittyneet! Jopa noita asioita korjataan piilareilla, sen lisäksi että se kaukonäkö samalla.

Mutta se itse asia: kannattaa sitkeästi pyytää kokeiltavaksi erilaisia merkkejä/malleja/yhdistelmiä. Itsekin taas viimeksi koitin kolmea eri mallia ja pari niistä tuntui silmissä aivan hirveiltä! Joko ei nähnyt mitään tai sitten ärsyttivät silmää (eli muoto ei ollut oikea). Uskon että jos ei kaikille niin melkein kaikille voisi löytyä sopiva piilari jos vaan koittaa vaihtoehtoja. Ja joo: pokat on tosi rasittavat kypärässä. En käytä.
Päiväpiilarit on kädet, sen ku heittää roskiin, varsinkin reissussa. Kotimaassa kesäkaudella kuukausilinssejäkin tulee käytettyä.

Muokk: juu en siis ole optikko, en alalla eikä muuten kiinnosta eli tää ei ole mainos :)

Minulle sopii parhaiten monitehopiilarit. Eivät huurru ja niitä ei tarvitse varoa yms. Aurinkolaseja voi käyttää normaalisti niiden kanssa. Shoei XR-1100 on nyt kypäränä ja nuo minun aurinkolasit sopivat sen kanssa hyvin:jpstyle: Harvemmin kuitenkin tulee niitä käytettyä. Tummennettu visiiri on osoittautunut riittäväksi.

Olin jo löytänyt passelin potan jos se vaan olisi kaupassa tuntunut hyvältä mutta se kyllä tippuu pois tämän testin perusteella. Kriteerit: Sharpilta min. 4 tähteä, esim. hyvä sijoitus tässä vertailussa, kohtuu ulkonäkö/hinta ja vielä se hankalin että pokat toimisivat puristamatta pidemmän aikaa kuin tuon kauppasession ajan. Ei saa olla liian heleppoa.:;): http://www.testberichte.de/motorrad-zubehoere/2726/helme.html

Back