• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Silmälasit/kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leijona59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

leijona59

New member
Varmaan aiheesta ollut ennenkin, mutta päivitetään taas
smile_org.gif

Jouduin hommaamaan rillit ja sitä myöten myös kypärä menee uusiksi kun ei sangat sovi nykyiseen pottaan.

Eli millaista mukia "rillipäät" suosittelee
smile_org.gif

Mun kokemus on se, että ei se kypärästä ole kiinni vaan sangoista. Mun kypärät on niin tiukkoja ostettaessa, että uutena kun laittaa päähän niin puolen tunnin jälkeen tuntuu että pää halkeaa, näin ne on sopivia kun vähän väljistyy. Eikä lasien kanssa ole ollut mitään ongelmaa, kun valitsee sopivat sangat.

Schuberth C3 tai C2.

"Systeemikypärä" on lasien kanssa ehdoton ykkönen, mun ei tartte edes laseja riisua kypärää päähän laittaessa, aina ei tartte edes sormella korjata lasien asentoa... Ja sisäänrakennettu aurinkovisiiri kruunaa potan, ei tarvitse miettiä aurinkolasien hankkimista/klipsien käyttämistä.
Halvat avattavat voi myös toimia mutta kokemuksen mukaan mekaniikka ei ole ainakaan kaikissa Schuberthien tasolla, itse joudut miettimään mitä kypärältä haluat ja mitä olet vamis maksamaan.

Mun kokemus on se, että ei se kypärästä ole kiinni vaan sangoista. Mun kypärät on niin tiukkoja ostettaessa, että uutena kun laittaa päähän niin puolen tunnin jälkeen tuntuu että pää halkeaa, näin ne on sopivia kun vähän väljistyy. Eikä lasien kanssa ole ollut mitään ongelmaa, kun valitsee sopivat sangat.
...samaa mieltä. Kypärä mukaan ja silmälasikauppaan
wink.gif

Jonku verran helpompi nyt, kun ostin tuon C3:n: ei jää ennään silmälasit taipalhelle. Aikasemmin jonku kerran jääny kypärän jälkhen lasit laittamatta nenälle, kun ovat tippunhet tankin päältä tai muualta maahan ja eihän sitä ole tohkeishan hoksinu kun ajamhan pitäny lähtiä...sitten joskus myöhemmin huomannu että prkl nyt ne lasit jäi ja useimmiten onneksi löytyny lähtöpaikalta...enemmän ja vähemmän kunnossa
omg.gif

Ainakin mun Arai Chaser´ssa on erikseen paikka rillien sangoille. Mulla on kolmet eri rillit ja kaikki käy ihan hyvin. Kyse on siis vaan pehmusteiden mallista/muotoilusta. Oletan että kaikki Arain potat on tehty näin. Mukavaa kun ei sangat paina.
smile_org.gif

Itse kun viime syksynä hommailin kypärää niin sama kysymys oli edessä. Mulla rillit olivat kohtuu pienet ja ohutsankaiset. Katsoin lähinnä Shoein ja Arain ihan umpinaisia pottia. Shoei putosi aika nopsaan pois kun en parissa eri mallissa meinannut saada rillejä ollenkaan päähän, olisi pitänyt ottaa pykälää liian iso. Araissa ei ollut vastaavaa ogelmaa, nyt päässä killuu RX-7Gp. Väittäisin että eroja kyllä on. Tosin eipä ole enää rillejäkään kun kävin talvella laserissa...

Sangoissa on eroja, niin kuin kypärissäkin.
Minulla silmälasit sujahtaa paikoilleen avokypärä päässä, mutta aurinkolaseja ei kannata edes yrittää, vaan ensin aurinkolasit ja sitten vasta avokypärä.
Schuberth C2:seen molemmat sangat menee sujuvasti, mutta eihän siinä C2:ssa tarvitse aurinkolaseja, kun on aurinkovisiiri.

Jos ei osta suoraan Schuberth C3 tai C2:sta niin saattaa joutua vähän sovittelemaan lasien kanssa.

Niin voisin vielä täsmentää mielipidettäni: paristakin avattavasta on kokemuksia, nyttemmin en enää sellaista päähäni laittaisi. Ne on mm. painavempia ja hyöty avattavuudesta on olematon.

Nyt mulla on ykköskypäränä Marushin 999: UV:n vaikutuksesta tummuva visiiri, kevyt (1100g) kypärä ja tupla-D:llä varustettu remmi (paras & luotetavin ratkaisu). Ja silti se on helppo: Jos kypärä on kädessä ja mulla silmälasit päässä, niin rauhallisestikin toimien alta 5 sekunnin mulla on kypärä ja lasit päässä ja kaularemmi kiinni.

Sangoista itsellä enemmänkin kiinni meneekö kypärään vai ei. Vanhojen paksuhkojen muovisankojen kanssa ei ollut ongelmia työntää niitä mihin tahansa kypärään, nyt ohuempien metallisankojen kanssa välillä saa hakea että saa sangat oikeaan kohtaan ja korvan taakse. Shoein XR-1100 menee helpommin kuin jo 4 kautta käytössä olleeseen Schuberthin R1:seen, johon taas nuo edelliset sangat menivät ongelmitta.

Araissa oli kyllä joo pehmusteissa sellainen sopiva kolo johon sangat sai helposti, ongelmana itselläni oli se että sangat olivat silloin väärässä asennossa. Sangat eivät menneet korvien taakse vaan jäivät takaosastaan kanittamaan liian ylös jolloin lasit jäivät väärään asentoon ja alkoivat painaa nenää.

Lasit päässä vaan kypäriä testaamaan, tai sitten kypärä mukaan uusia laseja ostaessa. Melkoisen persoonakohtaisia nämäkin asiat.

Mun kokemus on se, että ei se kypärästä ole kiinni vaan sangoista.
Nimenomaan näin. Minä menin taannoin rillikauppaan, prätkällä joten kypärä oli mukana. Siinä erilaisia rillejä kypärä päässä kokeillessa (oli myyjäpimulla muuten ihmettelemistä) totesin että sellaiset erittäin suorat sangat, eli ei taivutusta korvien päälle olivat helppokäyttöisimmät Shoein kanssa. Itselläni Peak Performancen Socket 4.0 kokometalliset titaanisangat, varsin kestävät. En ole huomannut eroa umpi- ja avattavan kypärän välillä mitä rillien käyttöön tulee, muuten suosin kyllä avattavia.

/MarcusB

Taistelin aluksi silmälasien kanssa ja sitten hommasin piilarit.

Silmälasit on mun mielestä hankala asettaa päähän (kolmet erilaiset sankamallit käytössä) ja ne menee helposti huuruun vaikka pinlock pitää visiirin kirkkaana. Ja sitten kypärää pois ottaessa rillit on useammankin kerran lentäny katuun.

Kertakäyttöpiilarit on tosi näppärät, että ihan vaan vinkkinä.

Itsellä suorat sangat koska ovat helppokäyttöisimmät kypärän kanssa. Kypärä Arai Chaser.

Arai RX-7 ja kaikki sangat menee hyvin sisään. Kahdet arskat ja parit lasit kokeiltu. Mun mallissa ainakin sopiva lovi pehmusteessa sankojen kohdalla.

Nyt tosin siirryin tummaan visiiriin + piilareihin. Eikä tee mieli takaisin.. Jos vaan silmät kestää piilareita. Jos ei kestä, niin koita viel kostuttavia silmätippoja..

Niin voisin vielä täsmentää mielipidettäni: paristakin avattavasta on kokemuksia, nyttemmin en enää sellaista päähäni laittaisi. Ne on mm. painavempia ja hyöty avattavuudesta on olematon.

Nyt mulla on ykköskypäränä Marushin 999: UV:n vaikutuksesta tummuva visiiri, kevyt (1100g) kypärä ja tupla-D:llä varustettu remmi (paras & luotetavin ratkaisu). Ja silti se on helppo: Jos kypärä on kädessä ja mulla silmälasit päässä, niin rauhallisestikin toimien alta 5 sekunnin mulla on kypärä ja lasit päässä ja kaularemmi kiinni.
Kuinka monta kilometriä pitkä tunneli pitää olla, että se UV-visiiri ehtii kirkastua ennen tunnelin loppumista? Alaslaskettava aurinkovisiiri taitaa olla vähän käytännöllisempi ja nopsempi.

Muutamasta umpi- ja avattavasta kypärästä on kokemusta (puolisen tusinaa nytkin taitaa olla kaapin päällä), enkä enää umpikypärää normaaliajoon huoli, on se avattava (C2) niin paljon käytännöllisempi. Varsinkin silmälasien kanssa.

Back